امروزه به علت بالا رفتن حجم داده‌ها، استفاده از هاردهای اکسترنال در کنار هارد درایو داخلی رایانه‌های شخصی رواج یافته است. این نوع هاردها بدلیل سرعت انتقال داده و فضای ذخیره‌سازی مناسب بسیار محبوب هستند. با این حال همانند هارد دیسک‌های معمولی، هاردهای اکسترنال نیز در معرض خطراتی از قبیل از دست رفتن داده‌ها چه بدلایل سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری هستند. خوشبختانه معمولاً می‌توان داده‌ها را بازیابی کرد. در این مطلب قصد داریم نحوه بازیابی داده‌های حذف شده در هارد اکسترنال را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

انواع ایرادات هارد اکسترنال

قبل از اینکه به سراغ روش‌های مختلف تعمیر هارد اکسترنال بپردازیم، مهم است بدانیم که علت اصلی خرابی هارد اکسترنال چیست. در شرایطی که بدانیم مشکل کار از کجاست، می‌توانیم سریع‌تر و بهتر نسبت به تعمیر آن اقدام کنیم.

خرابی فیزیکی

از آنجایی که هارد اکسترنال از چند قسمت فیزیکی و متحرک تشکیل شده است، احتمال دارد، ایراداتی ازجمله پارگی، ساییدگی و... برای این قطعات بوجود آید. متداول‌ترین قسمت‌هایی از یک هارد اکسترنال که بیشترین درصد خرابی را دارند شامل بخش‌هایی همانند بازوی متحرک، هد خواندن/نوشتن، موتور Spindle و... می‌شود.

خرابی مکانیکی هارد اکسترنال - 724press.com

علامت خرابی مکانیکی یا فیزیکی هارد دیسک می‌تواند مواردی همچون صدای کلیک کردن یا خرد شدن باشد. علاوه‌‌بر این، ممکن است فایل‌های ذخیره شده در هارد ناپدید یا خراب شوند؛ در چنین مواقعی صدای بوق ممتدی از هارد شنیده می‌شود. این صدا معمولاً نشان دهنده مشکل در هد خواندن/نوشتن است. برای جلوگیری از برخی ایرادات مکانیکی همچون سایش در هارد دیسک، نمی‌توان اقدامات خاصی انجام داد. با این حال بهتر است همیشه هارد دیسک خود را با دقت کنترل کنید و یک پشتیبانی ثانویه از اطلاعات مهم موجود روی هارد دیسک داشته باشید. ضمن اینکه بهتر است از ضربه خوردن هارد اکسترنال خود تا جایی که ممکن است جلوگیری کنید؛ برای چنین منظوری بهتر است آن را در کیف‌هایی که تا حدودی ضربه را می‌گیرند، قرار دهید.

مطلب مرتبط: چگونه فایل‌های حذف شده را ریکاوری کنیم؟

ایرادات نرم‌افزاری

علاوه‌بر ایرادات مکانیکی یا فیزیکی، یک هارد اکسترنال همواره در معرض تجربه ایرادات نرم‌افزاری نیز قرار دارد. مواردی از قبیل مشکل در اتصال به کامپیوتر، عدم شناسایی هارد اکسترنال توسط کامپیوتر از مرسوم‌ترین ایرادات نرم‌افزاری این دسته از هارد دیسک‌ها هستند. بدافزارهای مخرب نیز ممکن است منجر به خرابی نرم‌افزاری یک هارد دیسک شوند. ویروس‌ها می‌توانند داده‌ها را از روی هارد اکسترنال بطور کامل پاک کنند. ممکن است زمانی که هارد اکسترنال را به کامپیوتر متصل می‌کنید، با مشکل عدم باز شدن پوشه‌ها و فایل‌ها مواجه شوید. خوشبختانه مشکلات نرم‌افزاری غالباً قابل پیشگیری هستند. با استفاده از یک آنتی‌ویروس فعال و همچنین جلوگیری از قطع ناگهانی اتصال هارد به کامپیوتر در هنگام جابجایی فایل می‌توانید از مشکلات نرم‌افزاری هارد اکسترنال جلوگیری نمایید.

روش‌های بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال

همانطور که گفته شد، در بیشتر مواردی که مشکلات نرم‌افزاری برای هارد اکسترنال بوجود می‌آید، امکان بازیابی داده‌ها وجود دارد. همچنین این احتمال وجود دارد که درایو تنها دچار نقص موقت یا خطاهای منطقی مواجه شده باشد که با نصب مجدد درایورها و اجرای ابزارهایی همانند CHKDSK می‌توان آنها را برطرف نمود.

استفاده از ابزار CHKDSK

CHKDSK ابزار کنترل داخلی دیسک در ویندوز است؛ زمانی که آن را اجرا می‌کنید، پنجره‌ای باز می‌شود که دیسک شما را اسکن و تعمیر می‌کند.

پنجره دستورات ویندوز - 724press.com

درصورتی که هارد دیسک شما اکسترنال باشد، می‌توانید با استفاده از پنجره Command Prompt آن را اجرا نمایید. به همین منطور، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در منوی استارت به سراغ نوار جستجو رفته و عبارت cmd را در آن تایپ کنید. زمانی که نتایج جستجو را مشاهده می‌کنید، روی Comman prompt کلیک راست کرده و سپس روی گزینه Run as administrator کلیک کنید.
  • در پنجره cmd، عبارت chkdsk X: /f را تایپ کنید؛ توجه داشته باشید که X حرف مربوط به هارد اکسترنال است. با رفتن به File Explorer > This PC می توانید، درایو مربوط به هارد اکسترنال را مشاهده کنید. پس از وارد کردن دستور گفته شده، کلید Enter را فشار دهید.
  • صبر کنید تا اسکن کامل شود. بسته به اینکه چه حجمی از هارد اشغال است، زمان اسکن کردن متفاوت خواهد بود.
  • زمانی که اسکن تمام شد، cmd را ببندید و کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید تا پس از آن ببینید هارد کار می‌کند یا خیر.

نصب مجدد درایور

همه تجهیزاتی که در رایانه شخصی یا کامپیوترها نصب می‌شوند از طریق درایور با سیستم‌عامل ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، اگر درایو هارد اکسترنال شما به درستی نصب نشده باشد، می‌تواند منجر به خطاهای نرم‌افزاری شود. خوشبختانه می‌توانید به راحتی و از طریق Device Manager درایور مربوط به هارد را نصب کنید. برای اینکه از طریق Device Manager درایور هارد اکسترنال خود را مجدد نصب کنید، می‌بایست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از کلیدهای میانبر Win+R برای ورود به ابزار کاربردی Run استفاده کنید. در نوار جستجوی این برامه عبارت devmgmt.msc را تایپ کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید تا وارد Device Manager شوید.
  • روی گزینه Device drives کلیک کنید تا زیرمجموعه‌های آن ظاهر شوند؛ اکنون می‌بایست به دنبال external HDD باشید. درصورتی که چنین گزینه‌ای را مشاهده نمی‌کنید، به سراغ بخش Portable devices بروید.
  • زمانی که گزینه external HDD را یافتید، روی آن کلیک راست کرده و گزینه Uninstall device را انتخاب کنید.

نصب مجدد درایور هارد - 724press.com

زمانی که درایو حذف نصب شد، همه پنجره‌ها را بسته و سیستم را ری‌استارت کنید. ویندوز بصورت خودکار درایور را نصب خواهد کرد. اگر روش گفته شده عمل نکرد، نشان دهنده این است که مشکل جدی‌تری در ارتباط با هارد اکسترنال وجود دارد. در چنین شرایطی بهتر است تا از یک برنامه جانبی برای اسکن و بازیابی فایل‌ها یا سرویس‌های جانبی بازیابی داده‌های دیسک استفاده کنید.

بازیابی اطلاعات با استفاده از برنامه‌های جانبی

برنامه‌های جانبی متعددی برای بازیابی اطلاعات از دست رفته وجود دارد اما مشکل آنجاست که برای استفاده از اکثر این برنامه‌ها باید پول پرداخت کرد. خوشبختانه استفاده و کار با این برنامه‌ها بسیار ساده است؛ حتی کاربران مبتدی نیز قادر هستند تا اطلاعات خود را از طریق چنین برنامه‌هایی بازیابی کنند. در اینجا به معرفی برنامه Wondershare Recoverit می‌پردازیم؛ زیرا تا ۱۰۰ مگابایت از اطلاعات را می‌توان به کمک این برنامه و بدون پرداخت هزینه بازیابی کرد. خوشبختانه عملکرد سایر برنامه‌ها هم تا حدود زیادی شبیه به همین برنامه است به همین دلیل می‌توان ادعا کرد با یادگیری بازیابی اطلاعات از طریق این برنامه، مشکلی برای کار با برنامه‌های مشابه نخواهد بود. مراحل بازیابی اطلاعات در ادامه آورده شده‌اند:

برنامه جانبی بازیابی اطلاعات - 724press.com

  • ابتدا برنامه Wondershare Recoverit یا هر برنامه دیگری که برای بازیابی اطلاعات مدنظر دارید را دانلود و نصب نمایید.
  • برای نصب چنین برنامه‌هایی بهتر است از گزینه Run as administrator استفاده کنید.
  • پس از نصب برنامه موردنظر، آن را اجرا کنید و سپس از پنجره اصلی برنامه هارد اکسترنال خود را انتخاب نمایید و درنهایت روی گزینه Start کلیک کنید.
  • صبر کنید تا پروسه بازیابی اطلاعات توسط برنامه به پایان برسد.
  • پیش‌نمایشی از فایل‌های بازیابی شده توسط برنامه در اختیار شما قرار می‌گیرد، روی فایلی که می‌خواهید بازیابی شود و سپس گزینه Recover کلیک کنید.

مطلب مرتبط: چگونه یک پارتیشن از دست رفته در ویندوز را بازیابی کنیم؟

استفاده از سرویس‌های بازیابی اطلاعات

اگر از روش‌های فوق برای بازیابی اطلاعات از دست رفته روی هارد اکسترنال خود استفاده کردید و در بازیابی آنها ناموفق بودید، شاید بهتر است با سرویس‌های بازیابی اطلاعات تماس بگیرید. این شرکت‌ها در بازیابی اطلاعات تخصص دارند و معمولاً می‌توانند داده‌ها را حتی در بدترین شرایط نیز بازیابی کنند.

سخن پایانی

هارد اکسترنال یکی از تجهیزات ذخیره اطلاعات است که بدلیل فضای ذخیره‌سازی و سرعت انتقال داده مناسب بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. چنین حافظه‌هایی مشکلاتی همچون دیگر حافظه‌ها دارند؛ این مشکلات به دو نوع مشکلات مکانیکی و نرم‌افزاری تقسمی می‌شوند و ممکن است اطلاعات روی این درایو‌ها بدلایلی حذف شوند. روش‌های متعددی برای بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال وجود دارد. استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای موجود در ویندوز، استفاده از برنامه‌های جانبی و درنهایت تماس با سرویس‌های بازیابی اطلاعات روش‌هایی است که بهتر است به ترتیبی که اشاره شد از آنها برای بازیابی استفاده شود.