در سال‌های اخیر شاهد ساخت آثاری پرخرج در دنیای سینما هستیم؛  آثاری که به مدد استفاده از فناوری‌های روز و جلوه‌های پیشرفته قابل‌توجه، بینندگان را میخکوب کردند. بااین‌حال درمیان این همه آثار سینمایی در خور توجه، گاهی اخباری در مورد ساخت صحنه‌هایی بسیار گران‌قیمت به گوش می‌رسد که ظاهرا سهم زیادی از بودجه فیلم را به خود اختصاص دادند. درمرور شماری از این صحنه‌های پرخرج اما باشکوه با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Startefacts، تصور کنید چندین میلیون خرج ساخت یک صحنه خاص از یک فیلم شده است؛ اما همین صحنه در هنگام تدوین از نسخه نهایی فیلم حذف شود! این بخشی از عجایب دنیای فیلمسازی است که گاهی در مورد آنها چیزهایی می‌شنویم.

درحالی که تماشاگران از لحظات بصری خیره‌کننده و جادویی فیلم‌های نمادین لذت می‌برند، خبر از آنچه در پس صحنه رخ داده و هزینه‌های گزافی که برای خلق هر کدام ازاین صحنه‌ها شده است، ندارند. برخی از این گنجینه‌های سینمایی  باوجود اینکه شاید تنها چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشند، اما هزینه‌های هنگفتی روی دست فیلمسازان گذاشته‌اند. 

دراین مجال قصد داریم به مرور چند صحنه‌ی این چنینی بپردازیم که بخشی قابل توجه از بودجه ساخت فیلم را به خود اختصاص داده‌اند. درادامه با ما همراه باشید.

فیلم بارگذاری مجدد ماتریکس (Matrix Reloaded) - صحنه تعقیب و گریز در بزرگراه

صحنه بزرگراه فیلم بارگذاری مجدد ماتریکس- 724press.com

مجموعه فیلم‌های ماتریکس از جمله آثار جذاب و مورد تحسینی است که در زمان اکران با استقبال بی‌نظیر مخاطبان مواجه شد. قسمت دوم از این مجموعه علمی تخیلی پیشرو که «بارگذاری مجدد ماتریکس» نام داشت، به دلیل سکانس‌های اکشن نفس‌گیر و جلوه‌های بصری پیشرفته خود به شهرت رسید. اما چیزی که شاید عده زیادی از آن مطلع نباشند این است که برادران واچوفسکی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا یکی از پرکشش‌ترین سکانس‌های فیلم را خلق کنند؛ صحنه‌ای که آدرنالین خالص بود.

مطلب مرتبط:   چیزهایی که درباره‌ی کیانو ریوز نمی‌دانستید 

تیم سازنده یک پایگاه دریایی قدیمی را اجاره کرده و  ۲/۵ میلیون دلار خرج کرد تا یک بزرگراه  ۲/۵ کیلومتری بسازد که نقشی حیاتی در ساخت این صحنه داشت. درکنار ساخت این بزرگراه آنها بیش از صد خودرو را هم برای رسیدن به برداشت مورد نظر خود نابود کردند. البته که نتیجه نهایی به همان جذابیتی بود که انتظار آن می‌رفت و درنهایت صرف این همه هزینه ارزشش را داشت.


فیلم آسمان وانیلی (Vanilla Sky) - صحنه مربوط به میدان تایمز نیویورک

تام کروز در میدان تایمز نیویورک- 724press.com

تریلر روانشناختی کامرون کرو، صحنه‌ای سورئال و از نظر بصری خیره‌کننده را در میدان نمادین تایمز نیویورک به نمایش گذاشت که در آن قهرمان اصلی فیلم با بازی تام کروز ناگهان خود را تنها در میدان خالی از جمعیت تایمز می‌بیند.

کارگردان برای فیلمبرداری این سکانس رانندگی رویایی نزدیک به یک میلیون دلار هزینه کرد تا کل میدان تایمز را ببندد؛ درحالی که این شهر به ندرت چنین اجازه‌ای برای تعطیلی بزرگ یک مکان را می‌دهد.


جنگ ستارگان: نیرو بیدار می‌شود (The Force Awakens) - حضور افتخاری مارک همیل (Mark Hamill)

مارک همیل در نقش لوک اسکای واکر- 724press.com

اگر جزو علاقمندان مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان باشید، حتما با شخصیت لوک اسکای واکر هم آشنا هستید که یکی از شخصیت‌های مهم و کلیدی این مجموعه بود. ایفای نقش این شخصیت را مارک همیل برعهده داشت. به گزارش ۷۲۴پرس، در یکی از فیلم‌های بسیار مورد انتظار از مجموعه جنگ ستارگان با عنوان نیرو بیدار می‌شود، نقشی کوتاه اما بسیار مهم برای این بازیگر در نظر گرفته شده بود که باید یک بار دیگر در قامت لوک اسکای واکر هنرنمایی می‌کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جورج لوکاس؛ خالق اثر بیاد ماندنی جنگ ستارگان

اگرچه این حضور بسیار کوتاه بوده و تنها چند دقیقه طول کشید، اما باید آن را نقطه عطف و لحظه‌ای مهم و تأثیرگذار در روند این فیلم دانست. البته که بازی در همین چند دقیقه درآمد خوبی برای همیل به همراه داشت؛ چراکه او برای این هنرنمایی کوتاه  ۳ میلیون دلار دستمزد گرفت.


بازگشت سوپرمن (Superman Returns) - صحنه کریپتون

سیاره کریپتون سوپرمن- 724press.com

فیلم بازگشت سوپرمن برایان سینگر که با هدف احیای این مجموعه نمادین ابرقهرمانی ساخته شد، شامل یک سکانس بصری خیره ‌کننده بود که به ظاهر در سیاره مادری سوپرمن یعنی کریپتون اتفاق می‌افتاد.

بااین‌حال به تصویر کشیدن این سیاره پیچیده با مناظر ماورایی و فناوری پیشرفت آن بسیار هزینه‌بر بوده و تیم سازنده قیمت گزافی برای آن پرداخت. فیلمبرداری نهایی این صحنه تقریبا ده میلیون دلار هزینه داشت که باعث شد از آن به‌عنوان یکی از گران‌ترین قسمت‌های فیلم نام برده شود. اما طنز تلخ ماجرا اینجا است که در هنگام تدوین این صحنه حذف شده و در نسخه نهایی فیلم اثری از آن نبود!


فیلم من افسانه هستم (I Am Legend) - صحنه‌های تخلیه پل بروکلین

صحنه تخلیه پل بروکلین در فیلم من افسانه هستم- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، سکانس‌ مربوط به تخیله پل بروکلین در فیلم مهیج و جذاب فرانسیس لارنس یعنی «من افسانه هستم» که براساس رمانی نمادین و پساآخرالزمانی اثر ریچارد متسون و با حضور بازیگر شناخته شده ویل اسمیت ساخته شد، هم بسیار نمادین بود و هم هزینه سنگینی روی دست تیم سازنده گذاشت.

درکنار حضور  تعداد قابل توجهی سیاهی لشکر و اعضای تیم سازنده فیلم، بیش از هزار نیروی کمکی و همینطور بیش از صد عضو گارد ملی در این صحنه هنرنمایی کردند. به‌این ترتیب چندان عجیب نیست که ساخت این صحنه تقریبا  ۵ میلیون دلار هزینه داشت. بااین‌حال به دلیل استفاده گسترده از منابع، تجهیزات و ادوات نظامی، گروهی معتقد هستند که این رقم ممکن است خیلی بیشتر از چیزی بوده که اعلام شده است.

درپایان نظر شما در مورد این  صحنه‌های پرخرج چیست؟ به نظرتان آیا حضور چند دقیقه‌ی بازیگری بزرگ یا به تصویر کشیدن تعقیب و گریزی مهیج ارزش این همه هزینه را دارد؟ صحنه پرخرج مورد نظر شما کدام است؟ ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، حتما آن‌ها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. سپاس