اگر بیکار هستید یا اینکه از کار فعلی خود خسته‌اید و قصد دارید کار جدیدی پیدا کنید، اولین اقدام این است که یک رزومه کاری خوب برای خود تهیه کنید. رزومه شامل مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی، کاری، حرفه‌ای و... شما می‌شود. داشتن یک رزومه قدرتمند می‌تواند دستیابی به شغل موردعلاقه را برای فرد تضمین کند. رزومه معرف شما در زمینه‌های مختلف کاری و حرفه‌ای است؛ پس علاوه‌بر رعایت صداقت، باید تمام مهارت‌های خود را در آن ذکر کنید. در این مطلب قصد داریم تا شیوه نگارش یک رزومه کاری حرفه‌ای را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

سه مرحله آماده‌سازی ذهنی خود قبل از کار بر روی رزومه

قدم اول: چرایی خود را بشناسید

تغییرات شغلی می‌تواند منجر به یک تجربه ناموفق شود. با این وجود، می‌توانید استرس این موضوع را با یک تصمیم آگاهانه که از طریق تحقیقات بدست می‌آید کاهش دهید. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، گفت‌و‌گو با افراد حرفه‌ای در آن شغل و حرفه است.

بدین‌ترتیب می‌توانید اطلاعات خوبی در زمزینه شغلی که می‌خواهید آن را تجربه کنید بدست آورید. صحبت کردن با افراد حرفه‌ای و اشخاصی که در حال حاضر در کار موردنظر ما هستند، می‌تواند به وضوح سختی‌ها و مشکلات پیرامون شغل موردنظر را به ما نشان دهد. طرح پرسش‌های زیر می‌تواند به این امر کمک شایانی کند:

  • محیط کاری اید‌ه‌آل شما چیست؟
  • چه چیزی اکنون برای شما مهم است؟
  • دوست دارید با چه تیپ افرادی کار کنید؟
  • از چه مهارت های شغلی بیشتر از سایر مهارت‌ها لذت می‌برید؟
  • از انجام چه کاری آنقدر لذت می‌برید که گذر زمان را احساس نکنید؟
  • چه کسی شما را در زمینه حرفه‌ای که داریم تشویق و تحسین می‌کند؟
  • چه مواردی از شغل و محیط کار قبلی را نمی‌پسندید؟

قدم دوم: مهارت‌های قابل انتقال خود را مشخص کنید

داده‌ها و اطلاعاتی که جمع‌اوری کردید می‌توانید یک تصویر واضح از تغییر شغل برای شما به نمایش بگذارند. احتمالاً فاصله بین تجربه فعلی و تجربه موردنیاز برای کار جدید وجود خواهد داشت. این شانس برای شما وجود دارد که دلایل شخصی خود و منطق پشت تصمیمتان را برای کارفرمای جدید شرح دهید.

مطلب مرتبط: رزومه شکست‌ های این استاد دانشگاه پرینستون، به شما احساس خوبی خواهد داد

یک لیست از مهارت‌ها و تجارب خود که شه خوبی معرف شما باشد تهیه کنید. از خودتان سوالات زیر را بپرسید:

  • چه تجربه‌ای دارید که با شغل یا صنعت جدید در ارتباط است؟

این موضوع شامل هر تجربه‌ای شامل کاری، فعالیت داوطلبانه، اجتماعی و حتی کمک به دوستان می‌شود. کلید اصلی این است که هر تجربه‌ای مهم و ارزشمند است. اصلاً از اینکه فعالیت‌های کوچک خود را بیان کنید نترسید. به یاد داشته باید که هدف اصلی بیان تجربه کاری در زمینه شغل جدید است؛ اما شاید کارهایی که از نظر شما کوچک باشند و به بیانشان نیازی نباشد، از نظر کارفرما نقطه قوت شناخته شوند.

  • چگونه باید توانایی خود را به مدیر اجرایی نشان دهید؟ یک مدیر اجرایی به چه چیزهایی دقت دارد؟

زمانی که کار موردنظر خود را پیدا کردید، وقت آن رسیده است که رزومه خود را برای بدست آوردن آن کار ارسال کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مدیر اجرایی احتمالاً زمانی کمتر از ۷ ثانیه برای مطالعه رزومه شما صرف می‌کند. بنابراین باید بگونه‌ای رزومه خود را نگارش کنید که در این مدت کوتاه شما بعنوان بهترین کاندید برای دستیابی به شغل موجود دیده شوید. پس علاوه‌بر اینکه مهارت‌ها و تجارب خود را در رزومه قید می‌کنید، نباید تکلف و پیچیدگی در رزومه دیده شود. داشتن صراحت و بیان واضح مهارت‌ها و تجارب به کارفرما در انتخاب شما بیشتر کمک می‌کند.

قدم سوم: آگهی‌های استخدامی را بخوانید

برنامه‌ها و سایت‌های کاریابی با وجود اینکه همگی یک هدف را دنبال می‌کنند، اما در جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند و نحوه توصیف یک شغل و موقعیت شغلی در هرکدام متفاوت است.

برای مثال برخی شرکت‌ها از واژه سیستم و برخی دیگر از واژه فرایندها استفاده می‌کنند. هنگامی که توضیحی درباره یک شغل را مرور می‌کنید، توجه داشته باشید که بخش‌هایی که درباره کارهایتان ارائه می‌کنید، بگونه‌ای باشند که نظر مخاطب را جلب کنند. به نوع زبان و کلماتی که کارفرمایان استفاده می‌کنند توجه کنید. شما می‌خواهید از زبان مشابه و آشنا در رزومه خود استفاده کنید تا نشان دهید که تجاربی را با خود به همراه می‌آورید که آنها بدان نیاز دارند.

مطلب مرتبط: چگونه اعتماد به نفس در کار را افزایش دهیم؟ ۹ راهکار برای رسیدن به شغل رویایی

۵ بخش کلیدی در رزومه شغلی (مثال)

محتویات نمونه‌های ارائه شده برای یک معلم دبیرستانی است که مایل به تغییر شغل خود و تبدیل شدن به یک مدیر روابط عمومی است؛ البته شما می‌توانید به سادگی از ساختار استفاده شده در این مثال‌ها برای تهیه و نگارش رزومه خود استفاده کنید. فراموش نکنید که یک بخش کاور (نامه پوششی) برای آپدیت رزومه خود جهت تغییر شغل بنویسید. نامه پوششی بخشی از تاریخچه کارهای شما را شامل می‌شود که نمی‌توانید آنها را در رزومه جای دهید. این نامه اصولاً در جهت معرفی کامل خود استفاده می‌شود و مزیت آن کوتاه بودنش است.

اطلاعات فردی و تماس

سربرگ اطلاعاتی خود را که حاوی اطلاعات تماس است را بعنوان اولین بخش رزومه ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که آدرس ایمیل و پروفایل Linkdln نیز ذکر شوند.

مثال:

Jimmy Wood

ساکن اونتاریو | Jimmy****@gmail.com | 416.222.222 | لینک حساب Linkdln

نکات برجسته یا خلاصه

این اولین بخشی است که کارفرما برای اینکه ببیند شما شرایط لازم برای استخدام را دارید، مورد توجه قرار می‌دهد. برای اینکه بتوانید خود را به خوبی معرفی کنید، از زبان رسمی کاری و همچنین ذکر مهارت‌های خود استفاده کنید. این بخش را بصورت مختصر و با استفاده از ۳ تا ۴ بولت به پایان برسانید. دقیق باشید و روی موارد مهم و اصلی تمرکز کنید. این بخش باید برای هر برنامه کاری مناسب باشد. چه چیزی شما را برای این کار واجد شرایط می‌سازد؟

مثال:

خلاصه صلاحیت‌ها:

  • داشتن تجربه مدیریتی و همچنین ایجاد یک شبکه ارتباطی قدرتمند برای پشتیبانی از انواع برنامه‌ها
  • تجربه حل مشکلات در مدت فعالیت خود و برخورداری از آداب دیپلماتیک
  • توانایی کار با گروه‌های مختلف و هماهنگی لازم جهت حفظ زمان‌بندی دقیق قرارهای ملاقات

تجربه کاری

تجاربی که برای شغل جدیدتان نیاز دارید را ذکر کنید. روی مهارت‌های قابل انتقال خود و اینکه چگونه از آنها در شغل جدیدتان استفاده خواهید کرد تمرکز کنید. اینکه این بخش چگونه ساختار پیدا می‌کند وابسته به تجارب شما و نوع تغییر شغل است.

برای مثال، اگر بخواهید صنایع را تغییر دهید، ممکن است بخواهید نقشتان را قبل از نام صنعت بیاورید. با این حال، اگر می‌خواهید برخی از شرکت‌های بزرگی که در انها کار کرده‌اید را برجسته کنید، ممکن است بخواهید نام شرکت‌ها در ابتدای فهرست گنجانده شود؛ فقط یادتان نرود که بر روی هماهنگی موارد در رزومه دقت کنید. بصورت واضح و خلاصه با استفاده از ۱ تا ۴ بولت تجارب کاری برجسته خود در زمینه کار موردنظرتان را لیست کنید. مطمئن شوید که اطلاعات وارد شده در رزومه توانمندی شما در کسب شغل موردنظرتان را تأیید می‌کنند. توجه داشته باشید که تمام تاریخ های داخل رزومه باید در حاشیه انتهای جمله قرار داشته باشند.

مطلب مرتبط: برای پیدا کردن شغل ایده آل تان، این ۵ فکر را از سر خود دور بیاندازید!

مثال:

تجارب کاری:

  • مدیر تولید تئاتر (۲۰۱۸ – حال)
  • همکاری با گروه‌های مختلف مردم برای اطمینان از تولید موفق

تحصیلات

تحصیلات رسمی خود را در این بخش ذکر کنید. برای مثال، نام مدرک و محل آموزشی که آن را صادر کرده است. برای برطرف کردن سوءتفاهمات بنظرم سال فارغ‌التحصیلی خود را ذکر نکنید.

مثال:

تحصیلات:

  • لیسانس آموزش، دانشگاه اونتیاریو غربی
  • لیسانس مطالعات تئاتر با افتخارات، دانشگاه بریتیش کلمبیا

دیگر فعالیت‌ها و علایق

هنگامی که اطلاعات کاربردی درباره خودتان و مهارت‌های قابل انتقال را در رزومه جای دادید، وقت آن رسیده تا مهارت‌ها، فعالیت‌ها و... که در زمینه شغل جدیدتان مفید خواهند بود را ذکر کنید:

مثال:

دیگر فعالیت‌ها:

  • مربی
  • رهبر داوطلب برای هماهنگی فستیوال جامعه دستفروشان

نکات مثبت

به یاد داشته باشید که راهنمایی‌های اصلی به شما کمک می‌کند تا بطور موثر مهارت‌های قابل انتقال خود را نشان دهید:

نتیجه محتوا:‌ به یاد داشته باشید که هر بولت در رزومه باید یک وضعیت مهم را یادآور شود.

فونت: از فونت‌های Sans Serif مدرنی همچون Tahoma، Verdana یا Arial استفاده کنید (اگر چه برای یک رزومه فارسی، فونت‌های فارسی زیباتری نیز موجود هستند).

فضای سفید: اطمینان حاصل کنید که فاصله متون شما در رزومه بصورت استاندارد باشد و حاشیه حداقل ۱.۵ سانتی‌متری رعایت شود. رزومه نباید بیش از دو صفحه شود.

رزومه خود را برای هر موقعیت شغلی مشابه ارسال کنید: زبان و کلمات کلیدی مورد استفاده در نگارش رزومه را بیاموزید و طبق آن رزومه خود را تنظیم کنید. با ایجاد قالب منحصر به خودتان می‌توانید با تغییر محتوا رزومه را برای مشاغل مختلف ارسال کنید.

از شخص دیگری بخواهید رزومه شما را مطالعه کند: حالت ایده‌آل این است که شما از شخصی که در زمینه شغل موردنظرتان کار می‌کند، بخواهید تا رزومه شما را ببیند و نقاط قوت و ضعف‌ آن را گوشزد کند. اما درصورتی که چنین فردی را در دسترس ندارید، رزومه را برای رفع ایرادات املایی و نگارشی به شخص قابل اطمینانی بدهید.

مطلب مرتبط: ۱۰ سایت آموزش آنلاین برای ارتقاء مهارت های ارتباطی

حرف‌ آخر

مهمترین نکته‌ای که قبل از ارسال رزومه و دست کشیدن از کار خود باید به آن بپردازید این موضوع است که اصلاً برای چه موضوعی می‌خواهید شغلتان را تغییر دهید. این موضوع حتی به نوشتن یک رزومه قدرتمند نیز می‌تواند به شما کمک کند. حتماً از اینکه محتوای موجود در رزومه با شغل موردنظرتان هماهنگی دارد، اطمینان حاصل کنید.