تا به حال این سوال برای شما ایجاد شده است که نیروی کار کدام کشور بالاترین حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند؟ در ادامه‌ی این مطلب به معرفی کشورهایی می‌پردازیم که کارکنان آن‌ها بالاترین سطح درآمد را نسبت به سایر کشورها دارند.

 آیا شما هم فکر می‌کنید که حقوق دریافتی‌تان متناسب با ارزش کاری که می‌کنید نیست؟ در این مطلب نگاه سریعی به ۱۰ کشوری می‌اندازیم که مردم آن‌ها بالاترین سطح درآمد قابل تصرف را دارند. درآمد قابل تصرف مقدار درآمدی است که پس از کسر مالیات می‌تواند پس‌انداز یا خرج شود. اساسا این تعریف به میزان پولی اشاره می‌کند که می‌تواند صرف هزینه‌های مربوط به خرید کالا یا دریافت خدمات در خانواده شود. درآمد میانگین موجود در این بررسی به ازای درآمد یک کارگر مجرد بدون فرزند توسط سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی OECD محاسبه شده است.

۱۰. فرانسه

جالب است که فرانسه‌ی بدنام به نارضایتی، توانسته است خود را در این فهرست جای دهد. در واقع این کشور هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است. پاول کروگمان در خصوص کم‌تر بودن سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی GDP فرانسه نسبت به آمریکا می‌گوید: «نیروی کار فرانسه تقریبا به اندازه‌ی نیروی کار آمریکا ثروت‌آفرین است؛ اما فرانسوی‌ها مشارکت کم‌تری در کار دارند و ساعات کم‌تری کار می‌کنند». بنا به قانون کار فرانسه که در سال ۱۹۹۹ تصویب شد ساعت کار ۳۵ ساعت در هفته است. به هر حال، میانگین درآمد سالانه‌ی فرانسوی‌ها ۲۸۷۹۹ دلار پس از کسر مالیات متوسط ۴۹.۴ درصدی است. این میزان مالیات از نظر بالا بودن دومین جایگاه را در کشورهای عضو OECD دارد.

۹. سوئد

بر اساس داده‌های بانک جهانی، این شاهزاده‌ی زیبای حوزه‌ی اسکاندیناوی، ششمین کشور ثروتمند جهان از نظر سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی است. اقتصاد سوئد بر مبنای صادرات است. اتوماسیون، انرژی آبی و سنگ آهن از جمله مواردی هستند که پایه‌های اقتصادی این کشور در تجارت خارجی را تشکیل می‌دهند. ۵۰ درصد بخش مهندسی سوئد مربوط به تولید و صادرات است. در واقع سوسیال دموکراسی برای شهروندان این بخش از شمال اروپا، یک سیستم رفاه اجتماعی ایجاد کرده است و خدمات بهداشتی و آموزشی عالی را به آن‌ها عرضه می‌کند. در عوض، ۴۲.۴ درصد از درآمد مردم این کشور به مالیات اختصاص پیدا می‌کند. با این حال متوسط درآمد دریافتی آن‌ها ۲۹۱۸۵ دلار در سال است.

۸. کانادا

آمریکایی‌ها عاشق کانادا هستند هر چند که اعتماد زیادی به این کشور ندارند. کانادا کشور ثروتمندی است. این همسایه‌ی شمالی ایالات متحده، سومین منابع نفت جهان را پس از ونزوئلا و عربستان سعودی دارد. (پس شاید تعجب کنید که ایالات متحده بخش اعظم نفت خود را از عربستان وارد می‌کند!) کانادا غنی از منابعی چون روی، اورانیوم، طلا، نیکل، آلومینیوم بوده و یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان جهانی گندم، کلزا و دانه‌های دیگر است. متوسط درآمد قابل تصرف کانادایی‌ها ۲۹۳۶۵ دلار در سال است و مالیاتی که می‌پردازند ۳۱ درصد است. البته این ۳۱ درصد صرف هزینه‌های بهداشتی و آموزش همگانی می‌شود. متوسط ساعت کار در کانادا ۳۶ ساعت در هفته است.

۷. اتریش

اتریش کشوری در اروپای مرکزی است که مناظر فوق‌العاده و تاریخ پر ماجرایی دارد و از نظر سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی رتبه‌ی دوازدهم را در سطح جهان به خود اختصاص داده است. البته اتریش کشور توسعه یافته‌ای است و صنعت گردشگری بین‌المللی در آن، مهم‌ترین بخش از اقتصاد آن را تشکیل می‌دهد و تقریبا ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی اتریش را در بر می‌گیرد. درآمد میانگین مردم این کشور (پس از کسر مالیات) برابر با ۳۱۱۷۳ دلار است و ۴۹.۴ درصد از درآمد افراد سهم مالیات و تامین اجتماعی می‌شود. البته این مقدار، بهداشت جهانی و آموزش عالی را هم پوشش می‌دهد.

۶. آلمان

اگر چه آلمان در صدر این فهرست قرار ندارد، اما از جهات زیادی اولین برنده‌ی لیست حاضر است. به عنوان مثال، آلمان بزرگترین و قدرتمند‌ترین اقتصاد ملی در اروپا است! با این حال، کسر مالیات درآمد در این کشور معادل ۴۹.۸ درصد است. یعنی تقریبا نصف حقوق دریافتی! با این حال، آلمان قدیمی‌ترین سیستم مراقبت‌های بهداشتی جهانی در دنیا را دارد؛ به طوری که خدمات بهداشتی و آموزشی در تمام سطوح رایگان است. درآمد قابل تصرف شهروندان آلمانی هم سالانه ۳۱۲۵۲ دلار برآورد شده است.

۵. استرالیا

استرالیا هم یکی دیگر از کشورهای سوسیال دموکرات است و یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان را دارد. این کشور یک صادرکننده‌ی بزرگ مواد غذایی، نفت و دیگر مواد معدنی بوده و واردات آن محدود است. از نظر میانگین ثروت، استرالیا در سال ۲۰۱۳ دومین کشور پس از سوییس شناخته شد. متوسط درآمد قابل تصرف استرالیایی‌ها ۳۱۵۸۸ دلار است؛ ضمن این که مالیاتی که به درآمد آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند معادل ۲۷.۷ درصد است که صرف آموزش و خدمات بهداشتی به شهروندان می‌شود. علاوه بر این، متوسط ساعت کار در استرالیا ۳۶ ساعت در هفته است.

۴. سوئیس

رتبه‌ی بالای سوییس ناشی از چند معیار مختلف است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به شفافیت عملکرد دولت، آزادی‌های مدنی، کیفیت زندگی، رقابت اقتصادی و توسعه‌ی انسانی اشاره کرد. از این روی جای تعجب نیست که این کشور در جایگاه سوم OECD در خصوص رضایت از زندگی قرار گرفته است. سوییس، قوی‌ترین و حیاتی‌ترین تولید را در سراسر اروپا دارد. تولیدات این کشور شامل مواد بهداشتی و دارویی، مواد شیمیایی تخصصی، ابزارهای دقیق اندازه‌گیری و آلات موسیقی هستند. درآمد قابل تصرف سالانه در سوییس ۳۳۴۹۱ دلار بوده و ساعات کار ۳۵ ساعت در هفته است.

۳. نروژ

نروژ یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا از لحاظ منابع طبیعی از جمله نفت، انرژی آبی، ماهیگیری و مواد معدنی است. مانند سوئد، نروژ هم بالاترین سطح از بهداشت جهانی و آموزش عالی را دارد. البته نروژی‌ها بیش از ۳۷ درصد از درآمد خود را به بخش مالیات تقدیم می‌کنند! با این حال، خالص پرداختی آن‌ها در سال ۳۳۴۹۲ دلار است. البته آنچه آن‌ها در قبال مالیات می‌دهند با وقت آزادی که دارند جبران می‌شود. متوسط ساعات کار در نروژ ۳۳.۴ ساعت در هفته است.

۲. لوکزامبورگ

اگر بنک او آمریکا (بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده آمریکا) و بانک چیس به صورت یک کشور در می‌آمدند، آن کشور لوکزامبورگ بود. لوکزامبورگ کم و بیش مرکز مالی اروپا به حساب می‌آید. در حالی که این کشور عرضه کننده‌ی فولاد در اروپا است، صادرات گسترده‌ی آن شامل مواد شیمیایی، لاستیک، ماشین آلات صنعتی و البته خدمات مالی می‌شود. میانگین درآمد شهروندان لوکزامبورگ بعد از کسر مالیات ۳۸۹۵۱ دلار در سال است. مالیاتی که به درآمد افراد تعلق می‌گیرد معادل ۳۷.۷ درصد حقوق است.

۱. ایالات متحده

بدون شک، ایالات متحده قدرتمند‌ترین کشور در جهان است. این کشور منابع طبیعی فراوان دارد و بزرگ‌ترین وارد کننده‌ی کالا و دومین صادر کننده‌ی بزرگ جهان است. متوسط درامد سالانه‌ی آمریکایی‌ها پس از کسر مالیات ۳۱.۶ درصدی برابر با ۴۱۳۵۵ دلار است. با این حال در این کشور بسیاری از مردم بیمه‌ی درمانی ندارند. در واقع، آمریکا رتبه‌ی اول در هزینه‌های درمانی را دارد؛ بدون این که خدماتی برای پوشش دهی این هزینه‌ها عرضه کند. ضمن این که هیچ گونه مرخصی رسمی برای والدین وجود ندارد.