رابطه انسان و طبیعت دیرزمانی است که دستخوش فراز و نشیب‌های بسیاری شده که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، ادامه حیات و زندگی ما روی این سیاره را در معرض خطر قرار داده‌اند. در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد سدی که بین زندگی مدرن شهری و جلوه‌های طبیعی کشیده شده، عامل اصلی جدایی این دو از یکدیگر و بالطبع خطرات زیست محیطی است. اما دنیای معماری این روزها شاهد ارائه‌ی ایده‌های نوینی است که سعی دارند این سد را از میان برداشته و دوباره ما را با طبیعت آشتی دهند.

 بازدیدکنندگان امسال فستیوال «OCT Phoenix Flower Festival» در شهر «شنزن» (Shenzhen) در کشور چین، در حین بازدید خود با یک غرفه‌ی غیر معمولی اما سرگرم‌کننده مواجه شدند که توسط معماران خلاق گروه «Aether Architects» طراحی و اجرا شده است.

مطلب مرتبط: دنیای معماری: سازه‌ هایی ساخته شده از بامبو

از این سازه شفاف با عنوان «هوا-کوهستان» «Air-Mountain» یاد می‌شود که عملکردی دوگانه دارد. یعنی همزمان از این سازه هم به عنوان یک فضای نمایشگاهی حفاظت شده استفاده می‌شود که مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار دارد و هم فضایی را ایجاد کرده تا مردم از آن بالا و پایین رفته و به نوعی سرگرم شوند. این سازه جالب از تعدادی نیم کره در ابعاد مختلف ساخته شده است که با ردیفی از خطوط و اشکال ثانوی شکل گرفته‌اند و در مجموع توپوگرافی دندانه‌دار را شکل داده‌اند. این سازه همچنین دارای یک سری حفره برای جابجایی هوا است که به بازدیدکنندگان و نیز فضای سبز محصور در داخل این سازه اجازه تنفس کردن می‌دهد. 

این گروه خلاق توسط معماری به نام «ژیلن هوانگ» (Zelin Huang) بنیان نهاده شده است که از گذشته دستی در دنیای هنرهای زیبا داشته و با ارائه‌ی مفاهیمی این چنینی چندان بیگانه نیست. استودیوی این معمار خوش قریحه تمرکز خود را روی خلق فضاهایی گذاشته که ارائه کننده‌ی مفهومی جدید از ارتباط بین معماری و پدیده شناسی دارند. ماحصل تلاش‌های آنها خلق سازه‌هایی است که در عین انزوای طبیعی محصول دست بشر بوده و سعی دارند به شکلی نوین با جلوه‌های طبیعت ارتباطی نزدیک و ملموس برقرار کنند. 

مطلب مرتبط: تلفیق رویا و معماری: مسابقات افسانه فضاهای خالی ۲۰۱۷

روی هم رفته، این غرفه چند منظوره ارائه‌کننده کارکردهای مختلف و موارد استفاده گوناگون این سازه برای بازدیدکنندگان است. در بخش داخلی، فضای ایجاد شده مکانی آرام و دلپذیر برای لذت بردن از محیط اطراف یا دور هم جمع شدن با دوستان را فراهم کرده است. این در حالی است که در بخش خارجی شاهد ساختاری سرگرم‌کننده و راحت هستیم که بازدیدکنندگان را دعوت می‌کند که با فرم و ساختار ظاهری این سازه سرگرم شده و به نوعی واکنش نشان دهند.

طراحی این سازه‌ی مفهومی در مجموع در حال محک زدن امکان برقراری رابطه‌ای جدید بین سازه‌های معماری و طبیعت است و از این نظر این بنا و خالقانش سزاوار توجه و ستایش هستند. شاید گسترش یافتن ایده‌های این چنینی در نهایت بتواند دیوار شکل گرفته بین بشر و طبیعت را در هم شکسته و رابطه‌ای نزدیک و متقابل را بین این دو ایجاد کند که در آخر به آشتی پایدار و دلپذیر ختم شود.

air-mountain-2-624x4412x
air-mountain-3-624x4412x
air-mountain-4-624x4412x
air-mountain-5-624x4412x
air-mountain-6-624x4412x
img81557732545ded7083831a21be166a1562fe3579b54

در پایان این مطلب نظر شما در مورد سازه‌های مفهومی جدید چیست؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.