در فصل سرما و آنفولانزا هستیم. ویروس‌های سرماخوردگی زیاد هستند؛ به طوری‌که ممکن است به دونوع سرماخوردگی به صورت همزمان مبتلا شوید. اما چگونه می‌شود خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش داد و حداقل به یکی از آن‌ها مبتلا شد؟ در ادامه‌ی مطلب شیوه پیشگیری از آنفلونزا و سرماخوردگی به صورت همزمان را بیان خواهیم کرد. باما همراه باشید.

سرماخوردگی عمومی، بر اثر یک ویروس فراگیر اتفاق می‌افتد. به گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC‌)، دلیل اصلی این‌که کودکان و بزرگسالان در مدرسه یا محل کار غیبت می‌کنند، سرماخوردگی است. در حالی‌که بیش از ۲۰۰ گونه ویروس وجود دارد که می‌تواند باعث سرماخوردگی شود، رایج‌ترین آن‌ها راینوویروس‌ها هستند. راینوویروس‌ها معمولی و رایج هستند. هنوز یک گلوله‌ی جادویی برای درمان اساسی سرماخوردگی‌های رایج وجود ندارد. درحقیقت مبتلا شدن به دو سرماخوردگی در یک‌زمان، با توجه به رایج بودن راینوویروس‌ها، ممکن است.

مطلب مرتبط: چطور از سرماخوردگی و آنفولانزای فصل جان سالم به در ببریم؟

دو سرماخوردگی در یک زمان؟!

در فصل سرما تجربه‌ی بیش از یک سرماخوردگی متداول است؛ اما آیا ممکن است هم‌زمان به دو سرماخوردگی مبتلا شویم؟ اگر شما به صورت طولانی‌مدت مریض هستید، احتمالاً دو سرماخوردگی را پشت سر هم مبتلا شدید. ممکن است دو عفونت همزمان وجود داشته باشد. دکتر ولکر استاد راهنما در بخش پزشکی خانواده دانشگاه انتاریو می‌گوید:

بعید است کسی هر دو علامت را در یک‌زمان داشته باشد. هر عفونت دارای یک دوره است که از زمان در معرض قرار گرفتن عفونت تا زمانی که علایم دیده می‌شود، طول می‌کشد. در این برهه از سال ممکن است شخص علایمی از یک نوع سرماخوردگی را داشته باشد و در عین حال عفونت‌ها دیگری نیز در بدن وی منتظر عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن باشند.

مردم معمولاً از این مسئله شاکی هستند: "من سه ماه است که مریض هستم." ولکر این مطلب را اضافه می‌کند:

زمانی‌ که آن‌ها طولانی‌مدت مریض هستند، احتمالاً عفونت‌ها یکی پس از دیگری به بدن آن‌ها نفوذ کرده است و این‌طور به نظر می‌رسد که مریضی آن‌ها طولانی شده است.

سرماخوردگی به راحتی از طریق هوا پخش می‌شود و با تماس مستقیم با اشیاء آلوده، دست شخص آلوده و ... منتقل می‌شود. سرماخوردگی می‌تواند دارای علائم گلودرد، گرفتگی، آبریزش بینی، عطسه یا سرفه و گاه با خستگی همراه باشد.

چه چیزی این فصل را به فصل سرماخوردگی مشهور کرده است؟

به طرز عجیب، بسیاری از مردم می‌گویند که در ماه‌های سرد زمستان علائم سرماخوردگی بیشتری نسبت به ماه‌های دیگر سال دارند. ولکر در گفتگو با Healthline می  گوید که چند دلیل ممکن برای این وجود دارد:

ما قطعا موارد سرماخوردگی و آنفولانزا را در ماه‌های زمستان بیشتر مشاهده می‌کنیم. چند نظریه درمورد این‌که چرا این اتفاق می‌افتد وجود دارد. من فکر می کنم این ترکیبی از همه‌ی این عوامل است. اول اینکه چون سرد است، مردم زمان بیشتری را داخل خانه سپری می‌کنند و بنابراین زمان بیشتری را کنار دیگران هستند. دوم اینکه ویروس‌هایی که سرماخوردگی و آنفولانزا را ایجاد می‌کنند، در دمای سرد پایدارتر می‌شوند؛ به این معنی که آن‌ها مدت زمان بیشتری در محیط باقی می‌مانند و به همین علت به افراد بیشتری منتقل می‌شوند. بچه‌ها در معرض عوامل عفونی بیشتری هستند که به احتمال زیاد به آن‌ها ایمنی ندارند و آن‌ها را به خانه می‌برند و دیگران را نیز مبتلا می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۱۲ غذای مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی

فصل سرد، فصل سرماخوردگی و آنفولانزا است. از آنجایی که این دو بیماری نشانه‌های مشابهی دارند، ممکن است تشخیص اینکه سرما خورده‌اید یا آنفولانزا دارید، سخت باشد. به‌طور کلی وقتی آنفولانزا دارید احساس می‌کنید واقعا بیمار هستید. آنفولانزا با دردعضلات، تب، سردرد و... همراه است. سرماخوردگی با آبریزش بینی، سرفه‌ی خشک و فشار به سینوس‌ها همراه است. اما شما معمولا با این علائم بستری نمی‌شوید.

ریسک را محدود کنید

هیچ راهی به طور کامل برای محافظت از خود و یا بچه‌ها از سرماخوردگی وجود ندارد، اما احتیاط و توجه به پاکیزگی بهترین روش برای محدود‌ کردن آن است. از آن‌جا که این ویروس بسیار مسری و قابل‌انتقال است و پس از چند ساعت باقی ماندن روی سطوح هم زنده می‌ماند، توصیه‌ی قدیمی شستن دست‌ها بسیار مهم است. اگر سرماخوردگی دارید، همیشه لازم نیست به پزشک مراجعه کنید، اما مهم است که علائم خود را کنترل کنید.

ولکر می‌گوید:

اگر دچار تب (درجه حرارت بیش از ۳۸/۵ درجه سانتیگراد یا ۱۰۱/۳ درجه‌ی فارنهایت) هستید، اگر دچار درد شدید یا علائم شما بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید. معمولاً پزشکان می‌گویند این ویروس است و باید استراحت کنید و باید از کار کردن دست بکشید و از دیگران فاصله داشته باشید.

ولکر همچنین توصیه می‌کند:

در طول سال بدن خود را با خوردن غذاهای سالم، گیاهی، ورزش منظم، خواب کافی و توجه به استرس خود و تلاش برای به حداقل رساندن آن سالم نگه دارید.