با وجود زیبایی‌های تاریخی در شهرهایی چون اصفهان و شیراز، طبیعی است که خیلی از جاذبه‌های دیگر کشورمان از قلم بیفتد. در حالی که ایران شگفتی‌های طبیعی و مکان‌های تاریخی فراموش شده‌ای دارد که پذیرای مشتاقان کنجکاوی است تا آن‌ها را کشف کنند. در این مطلب به معرفی ۱۰ مکان تاریخی و طبیعی می‌پردازیم که از نظر عموم چندان شناخته شده نیستند.

قلعه کرشاهی

این قلعه به عنوان قلعه‌ی دزدها هم شناخته شده است. قلعه‌ی کرشاهی زمانی مقر عملیات گروهی از دزدهای بدنام بود که در دوران قاجار باعث ترس و وحشت مردم می‌شدند. این بنای خشتی مجهز به ۵ برج دیده بانی است که از بازدیدکنندگان دعوت می‌کند تا شکوه و زرق و برق روزهای اوج آن را تصور کنند. در افسانه‌های محلی گفته شده است که معابر مخفی پیچ و خم داری در زیر این قلعه وجود دارد که با سه تونل به پشت کوه‌ها راه پیدا می‌کند. در پایین قلعه آبادی‌هایی با درختان انار وجود دارد که ماجراجویان را وسوسه می‌کند که زیر آسمان آن‌ها، شبانه چادر بزنند.

روستای فیلبند

روستای دور افتاده‌ی فیلبند در استان مازندران واقع شده است. طبیعت بکر و حس سرگردانی در میان ابرها از جمله بارزترین خصیصه‌های این روستا شناخته شده است. در دامنه‌های کوه‌های اطراف این روستا گله‌های گوسفندان را در حال چرا می‌بینید و پشت درختان انبوه کلبه‌های روستایی به چشم می‌خورند. بد نیست که برای فراغت ذهن از زندگی روزمره و رهایی از شلوغی شهر، بازدیدی از این مکان داشته باشید.

پامنار

پامنار یک روستای دلربا در دزفول است که در جنوب استان خوزستان قرار دارد. جزایری غنی از حیات گیاهی و حیوانی که محصور در دریاچه‌ی سد دز قرار گرفته‌اند و بازدیدکنندگان به غواصی در داخل آب وسوسه می‌کنند. بهترین زمان سفر به این روستا زمستان است هر چند که هوا در این فصل کمی سوز دارد.

تالاب شادگان

این تالاب در استان خوزستان قرار دارد و بیان‌گر تنوعی از جغرافیای ایران و مردم آن است. ساکنان این منطقه عرب زبان بوده و از طریق تولید گوشت و محصولات لبنی به امرار معاش می‌پردازند. البته تالاب شادگان کم‌تر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. نغمه‌هایی چون صدای مهاجرت پرندگان آبزی یا صدای توفنده‌ی آب نوعی حس آرامش‌بخش در فضای این منطقه ایجاد کرده است. در فرودست تالاب، خانه‌هایی وجود دارد که دارای سقف‌های گرد بوده و تماما از ساقه‌ی نیشکر ساخته شده است.

تنگه رغز

تنگه‌ی رغز در استان فارس یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های ایران است و تعداد بی‌شماری آبشارهای طبیعی دارد. این سفر ۲.۵ کیلومتری با پایین پریدن‌های کوتاه به داخل استخری روشن و زلال شروع می‌شود. حتی اگر خیلی ماجراجو نباشید و به بخش‌های ساده‌تر و نه چندان مرتفع این تنگه رضایت دهید، باز هم از آن لذت خواهید برد.

جنگل دالخانی

در اواسط تابستان، دمای مناطق ساحلی دریای خزر بسیار بالا می‌رود و به ۳۵ درجه هم می‌رسد. با این حال چنانچه به جنگل نیمه کوهستانی دالخانی بیایید، فضایی آکنده و از مه و درخت را مشاهده خواهید کرد که هوای خنک ۱۸ درجه دارد و از هوای تمیز آن ریه‌هایتان می‌توانند حمام اکسیژن بگیرند! در کنار جاده‌ی این جنگل روستاییان را خواهید دید که ماست محلی تازه، نان، عسل و سبزیجات می‌فروشند.

کال جنی

کال جنی دره‌ی عمیقی در طبس (واقع در استان خراسان جنوبی) که جریان آب قرن‌ها در آن جاری است. داستان‌های زیادی در خصوص نام گذاری این مکان گفته شده است. برخی می‌گویند شکل مرموز اشیا و صدای امواج باد در این منطقه باعث شده است که نام «جنی» به خود بگیرد. ضمن این که چنین اسمی می‌تواند احساسات بازدیدگنندگان را قوی‌تر تحت تاثیر قرار دهد.

دره هفت غار

این دره در شمال غربی شهرستان نیشابور قرار گرفته است و دارای طبیعتی دیدنی و جذاب است. همان طور که از نام این مکان مشخص است، قبل از رسیدن به چشمه‌ی طبیعی آن باید از هفت غار عبور کرد. جالب اینجا است که عطار نیشابوری، شاعر معروف ایرانی هم در اثر منطق الطیر خود هفت مرحله از عرفان را برای رسیدن به معبود معرفی می‌کند.

دریاچه ارواح

نام این دریاچه هم مانند کال جنی لرزه به اندام انسان می‌افکند! دریاچه‌ی ارواح در استان مازندران واقع شده و در داخل آن درختان خشک شده‌ای وجود دارد که فضا را وهم انگیز کرده است. اگرچه ساکنان محلی به سحر شدن یا وجود ارواح در این دریاچه اعتقادی ندارند، اما از نظر آن‌ها پیشینیان برای نام‌گذاری خود دلیل داشته‌اند.

آبشار لوه

خوشبختانه در ایران با مسئله‌ی کمبود آبشار مواجه نیستیم! آبشار لوه در پارک ملی گلستان واقع در استان گلستان قرار دارد. درختان قطور، سنگ‌های پوشیده از خزه و صدای جریان آب شما را به تفکر و خلوتی آرام دعوت می‌کند.