به نظر می‌رسد رفته رفته جامعه هنرمندان سیاه پوست فرصت عرض اندام بیشتری در رویدادهای مهم سینمایی سال پیدا کرده‌اند. بعد از موفقیت ماهرشالا علی و دریافت دو جایزه ارزشمند اسکار و گلدن گلوب، این بار بانوان سیاه پوست در این حوزه خوش درخشیده و حتی رکورد شکن شده‌اند. یکی از آخرین آثار موفق مارول یعنی پلنگ سیاه، فرصتی عالی برای ثبت لحظه‌ای تاریخی برای طراحان زن سیاه پوست فراهم کرده است.

 فیلم پلنگ سیاه در زمان اکران خود، یکی از آثار پرفروش و محبوب کمپانی مارول بود که گیشه‌ را به تسخیر خود درآورد. اما این موفقیت تنها دستاورد اولین فیلم ابرقهرمانی با حضور سیاه پوستان نبود؛ چرا که اسکار ۲۰۱۹، به واقع شبی فراموش نشدنی و باشکوه برای تیم سازنده این اثر ابرقهرمانی بود.

مقاله مرتبط: معرفی برندگان جوایز آکادمی اسکار 2019

بزرگترین دستاورد پلنگ سیاه در شب تقسیم جوایز اسکار، دریافت سه جایزه در بخش‌های مختلف بود. در گام نخست این لحظه‌ای مهم برای استودیو فیلمسازی مارول بود که تا این حد توسط آکامی اسکار مورد توجه قرار گرفت. هرچند پیش از این، این فیلم در گلدن گلوب نیز خبرساز شده و برای نخستین بار در بخش بهترین فیلم این رویداد سینمایی، شاهد نامزدی فیلمی متفاوت همچون پلنگ سیاه بودیم. در همینجا بد نیست یاد و خاطره «استن لی»، خالق شخصیت‌های جذاب دنیای ابرقهرمانی مارول را گرامی بداریم.

مقاله مرتبط: سهم سیاه پوستان در مراسم اسکار 2017

اما در ادامه این فیلم خالق رویداد جالب توجهی دیگری هم بود که این بار زنان سیاه پوست فعال در این حوزه را غافلگیر کرد. لازم به ذکر است که تاکنون تنه سه بانوی سیاه پوست موفق به دریافت جایزه اسکار در بخش‌های به جز بازیگری شده‌اند و دو نفر از آنها در مراسم اسکار امسال، این افتخار را کسب کرده‌اند.

«روت کارتر» (Ruth E. Carter)، نخستین زن سیاه پوستی است که موفق شد در جایزه اسکار بهترین طراحی لباس را از آن خود کند و درست چند لحظه بعد، این بار «هانا بیچلر» (Hannah Beachler) اولین زن سیاه پوستی شد که در بخش بهترین طراحی صحنه (طراحی تولید) جایزه اسکار را به خود اختصاص داد. البته این جایزه به صورت مشترک به او و «جی هارت» (Jay Hart) اهدا شد. 

روت بعد از حضور روی استیج و دریافت جایزه با هیجان اعلام کرد:

واو، بالاخره گرفتمش. من مدت‌ها منتظر رسیدن این لحظه بودم.

این حرف او خالی از حقیقت نیست؛ چرا که روت کارتر برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ برای فیلم مالکوم ایکس به کارگردانی اسپایک لی، نامزد دریافت این جایزه شده بود. در آن زمان او باز هم رکورد زده و نخستین زن سیاه پوستی بود که در این بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. پلنگ سیاه سومین نامزدی اسکار او است که او را به آرزویش رساند.

روت در ادامه اضافه می‌کند:

اسپایک لی، ممنونم، ممنون برای شروع کارم و امیدوارم این مسئله باعث سربلندی و غرور تو باشد.

این بانوی خلاق و هنرمند راهی مناسب برای معرفی تیچالا و قلمرویش واکاندا پیدا کرد. در این میان ممکن است مارول اولین ابرقهرمان سیاه پوست را معرفی کرده باشد، اما این طراحی لباس خلاقانه روت کارتر بود که این دنیای خیالی را شکل داد. کارتر می‌گوید که او تیچالا را به صورت یک پادشاه آفریقایی به تصویر کشده و این مایه افتخار او است که این کار را به انجام رسانده است.

اما بانوی سیاه پوست دیگری که موفق به دریافت جایزه شد، هانا بیچلر است که در قالب سخنرانی احساسی در ابتدا از «رایان کولگر» (Ryan Coogler) کارگردان پلنگ سیاه تشکر کرد که البته در بخش بهترین کارگردانی اسکار نامزد جایزه نشده بود. او همچنین از فیلمبردار «ریچل موریسون» (Rachel Morrison) نیز قدردانی کرد. خانم بیچلر در ادامه اشاره کرد:

من از همینجا به تمام کسانی که این راه را ادامه داده و هرگز دست از تلاش و کوشش برنخواهند داشت، درود می‌فرستم. وقتی فکر می‌کنید که کاری غیر ممکن است، این نصیحت را به خاطر داشته باشید. روزی زنی عاقل به من گفت بهترین کارم را انجام دادم و بهترین من به اندازه کافی خوب است.

 امیدواریم جمعیت رنگین پوستان آمریکا و جهان به همین ترتیب پله‌های موفقیت را طی کرده و در قالب موفقیت‌های‌شان، تفاوت رنگ را آرام آرام محو کنند.