این روزها سرماخوردگی و آنفولانزا شیوع بالایی در میان افراد داشته و بسیاری را درگیر خود کرده است. این بیماری‌ها باعث ایجاد یک سری علائم و عوارض ناخوشایند می‌شوند که برای اغلب افراد آزاردهنده است. در این میان روش‌های خانگی و درمان‌های سنتی وجود دارند که می‌توانند به رفع این عوارض کمک کرده یا دست کم تسکین دهنده باشند. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا مروری بر تعدادی از روش‌های درمان سرفه و گلودرد داشته باشیم.

شاید شما نتوانید به سرعت از شر بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا خلاص شده یا اصولاً از ابتلا به آنها مصون بمانید، اما می‌توانید با پیروی از دستوراتی ساده عوارض جانبی آنها همچون سرفه و گلودرد را تاحدی تسکین بدهید. روش‌هایی که شاید هم اکنون نیز خود شما از آنها آگاهی داشته باشید. از آن جمله می‌توان به استفاده از قطره‌های ضد سرفه، منتول (Menthol) و داروهای گیاهی ضد سرفه اشاره کرد که می‌توانند گلودرد را آرام کرده و باعث بی‌حسی آن شوند.

سرفه- (724press.com)

اما به جز این موارد، روش‌های دیگری نیز برای درمان یا حداقل کاهش درد و ناراحتی حاصل از آنها وجود دارد که در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت.

مصرف عسل

عسل- (724press.com)

گاهی خوردن یک قاشق چایخوری عسل راهکار مناسبی برای درمان سرفه است. این دستور خانگی که ریشه در طب سنتی دارد برای درد گلو مفید بوده و در عین حال سرفه را آرام می‌کند. 

مطلب مرتبط: ۵ روش درمانی با خواص جادویی عسل و دارچین

می‌توانید یک قاشق چایخوری پر از عسل را به چای خود اضافه کنید و از خواص عسل و قدرت تسکین دهنده آن توأما استفاده کنید. البته بهتر است توجه داشته باشید که عسل برای کودکان زیر یک سال مناسب نبوده و بهتر است برای آرام کردن سرفه آنها از روش دیگری کمک بگیرید.

نوشیدن مایعات به میزان کافی

دمنوش- (724press.com)

استفاده از نوشیدنی‌های ترجیحاً گرم دیگر روشی است که بسیار مقبول و متداول است. از آنجایی که نوشیدن مایعات گلو را مرطوب و به اصطلاح نرم می‌کند، سرفه تسکین یافته یا دست کم باعث ایجاد احساس ناراحتی در گلو نمی‌شود. وقتی گلو آسیبی ندیده باشد، ممکن است اصولاً مشکل سرفه‌کردن پیش نیاید. در این میان توجه کنید که همه نوع نوشیدنی (صرفنظر از میزان دما) برای گلو مناسب است به جز نوشیدنی‌های حاوی کافئین و البته نوشیدنی‌های مضر الکلی که ممکن است باعث خشکی گلو شوند. از سوی دیگر بد نیست در ایام بیماری از نوشیدن آب پرتقال و دیگر نوشیدنی‌های تهیه شده از انواع مرکبات پرهیز کنید؛ چون ممکن است باعث تحریک گلو شده و اسباب آزار و اذیت شما را فراهم می‌کنند. 

سوپ- (724press.com)

اما در نهایت استفاده از انواع دمنوش یا چای گرم بهترین توصیه است. همچنین می‌توانید از مقداری آب مرغ یا سوپ رقیق نیز برای گرم کردن مجاری تنفسی خود استفاده کنید. این نوشیدنی‌ها نه تنها باعث آبرسانی بدن می‌شوند، بلکه به خارج شدن موکوس (خلط) و ترشحات از طریق سرفه کمک می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۱۲ غذای مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی

مصرف داروهای ضد سرفه

ضد سرفه- (724press.com)

توجه داشته باشید که استفاده از روش‌های دارویی نیز به جای خود حائز اهمیت است. گاهی برای خلاصی از ترشحات غلیظ نیازمند مصرف داروهای شیمایی هستید و گاهی آرام کردن سرفه تنها با استفاده از دارو امکان‌پذیر است. به ویژه هنگامی که می‌خواهید استراحت کرده یا بخوابید و سرفه به شما اجازه نمی‌دهد؛ در این گونه موارد مصرف داروهای ضد سرفه یا آرام‌کننده می‌تواند کمک کننده باشد.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، داروهای مختلفی برای درمان سرفه یا آرام کردن آن وجود دارد، بعضی باعث کاهش موکوس و ترشحات شده و بعضی دیگر گلو را آرام می‌کنند. بنابراین اگر مطمئن نیستید که کدام دارو برای بیماری شما مفید است، حتماً به پزشک مراجعه کرده یا از مسئول داروخانه در این زمینه سؤال کنید. البته مصرف خودسرانه داروها نیز کار درستی نیست و ممکن است نه تنها باعث بهبود شما نشود، بلکه در ادامه با ایجاد عوارض جانبی وضع بیماری شما را وخیم‌تر کند.

استفاده از داروهای خلط‌آور‎

داروی خلط آور- (724press.com)

داروهای خلط آور یا جلوگیری کننده از تجمع موکوس دیگر روشی است که به درمان سرفه کمک می‌کند. از سوی دیگر قطره یا داروهایی که به رفع ترشحات بینی کمک می‌کنند هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی سرفه کردن تأثیرگذار هستند. گاهی ترشحات جمع شده در بینی وارد حلق شده و باعث ایجاد سرفه و گلودرد می‌شود. نکته مهم در این میان سن مصرف کنندگان این داروها است. اگرچه این روش درمانی برای بزرگسالان مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا مناسب است، اما به هیچ عنوان برای درمان کودکان زیر چهار سال توصیه نمی‌شود.

مرطوب کردن هوا

بخور- (724press.com)

حتماً خود شما هم متوجه شده‌اید که تنفس در هوای خشک باعث تشدید سرفه شما می‌شود؛ این درحالی است که محیط مرطوب در مقابل باعث ایجاد آرامش و تسکین بیمار است.

شما می‌توانید به طرق مختلف از محیط مرطوب استفاده کنید. یکی از راه‌ها گرفتن حمام با دوش آب داغ است. در این حالت بخار در فضای حمام جمع شده و باعث تسکین سرفه شما می‌شود. اما برای زمان استراحت استفاده از بخور گزینه بهتری است. دستگاه بخور را به ویژه هنگام شب و زمان خوابیدن در اتاق روشن کنید تا خواب راحت‌تری داشته باشید. بخار باعث می‌شود مجاری تنفسی مرطوب شده و حتی خروج خلط و ترشحات نیز بدون درد و ناراحتی باشد. 

اجتناب از مصرف دخانیات

سیگار- (724press.com)

همانگونه که می‌دانید مصرف دخانیات اصولاً برای سلامت افراد مفید نیست، اما در زمان بیماری عوارض مصرف سیگار چندین برابر است. سیگار کشیدن باعث تشدید سرفه کردن می‌شود، بنابراین دست کم در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا، از مصرف دخانیات جداً پرهیز کنید. همچنین اگر خودتان سیگاری نیستید هم در مدت بیماری، از بودن در کنار افراد سیگاری تا حد ممکن اجتناب کنید.

استراحت کافی

استراحت- (724press.com)

اگر می‌خواهید هرچه زودتر از عوارض بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا نجات پیدا کنید، ساده‌ترین راه‌ حل استراحت کافی است. در طول بیماری باید انرژی ذخیره کنید تا بدن‌تان قادر به مبارزه با ویروس‌ها باشد. وادار کردن خودتان به انجام کارهای سخت یا سپری کردن روزی پرمشغله تنها به خستگی و تحلیل جسمانی شما منتهی شده و استرس هم شرایط را بدتر می‌کند. این مسئله می‌تواند حتی باعث طولانی‌تر شدن مدت درمان بیماری شده و در نهایت شما زمان بیشتری از عوارض جانبی بیماری رنج بکشید.

بنابراین دست کم در روزهای ابتدایی ابتلا به بیماری به میزان کافی استراحت کنید تا خیلی زود سلامت خود را بازیافته و به زندگی معمول برگردید.

شستشوی گلو و مجاری تنفسی با آب نمک یا سرم نمکی

غرغره آب نمک- (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com) این روش نیز یکی از روش‌های مرسوم است که از دیرباز به صورت خانگی مورد استفاده بوده است. با این حال بررسی‌های انجام شده تاکنون نتوانستند مشخص کنند که این شیوه واقعاً تأثیرگذار است یا خیر. با این حال بسیاری از مردم معمولاً از این روش استفاده کرده و از آن نتیجه هم گرفته‌اند. بنابراین حتماً آن را نیز امتحان کنید، شاید برای شما هم مفید باشد.

مطلب مرتبط: آیا ابتلا به دو نوع سرماخوردگی در یک زمان ممکن است؟

برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم ریخته و با آن غرغره کنید. همچنین می‌توانید از سرم نمکی یا فیزیولوژیک استفاده کرده و با استفاده از آن گلو و مجرای بینی خود را شستشو دهید. بهتر است در طول روز چندین بار این کار را امتحان کنید تا نتیجه‌ی بهتری از آن بگیرید.

مصرف مایعات خنک!

بستنی- (724press.com)

شاید شما هم متوجه شده باشید که گاهی اوقات نه مایعات گرم، که استفاده از نوشیدنی‌های خنک و یخ‌زده باعث تسکین درد گلوی‌تان می‌شود. در این صورت می‌توانید از قطعات یخ، شربت و آبمیوه یخ زده یا بستنی استفاده کرده و از سردی آنها برای بهبود گلودرد خود کمک بگیرید.

مصرف مسکن

مسکن- (724press.com)

استفاده از مسکن‌ها گاهی کمک کننده است. به عنوان مثال برای تسکین درد ناشی از گلودرد می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید. هرچند مصرف این دارو برای بزرگسالان مفید است، اما برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال مناسب نیست. همچنین می‌تواند از اسپری گلو استفاده کنید. داروهای دیگری هم هستند که باعث تسکین گلودرد می‌شوند، اما بهتر است از آنها برای درمان کودکان استفاده نکرده و حتماً از قبل با پزشک معالج خود درباره آنها مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر- (724press.com)

معمولاً برای درمان سرفه و گلودردهای خفیف نیازی به مراجعه به پزشک و درمان با داروهای شیمایی نیست. شما تنها باید استراحت کرده و به بدن خود فرصت بهبود و بازسازی بدهید. اغلب بیماری‌های ناشی از ویروس تنها با استراحت و نوشیدن مایعات و بدون نیاز به درمان آنتی بیوتیکی بهبود پیدا می‌کنند.

مطلب مرتبط: آنفولانزا: علائم، عوارض و راه های درمان

اما در برخی موارد شناسایی علت سرفه و گلودرد نیازمند بررسی دقیقه و مراجعه به پزشک است. در این موارد شما باید احتمال بیماری‌های جدی‌تر را در نظر گرفته و از درمان‌های خودسرانه پرهیز کنید. بنابراین اگر در کنار سرفه از عوارض و نشانه‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم نیز رنج می‌برید، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی تنفس، تنفس کوتاه
  • اگر هنگام سرفه کردن با خروج موکوس کف آلود صورتی رنگ یا خلط خونی مواجه شدید
  • خروج خلط به رنگ سبز، زرد یا زرد مایل به قهوه‌ای
  • تب و لرز، درد قفسه سینه به ویژه هنگام تنفس عمیق

تب- (724press.com)

اگر گلودرد شما بیش از یک هفته به طول انجامید و هر کدام از علائم زیر را داشتید هم حتماً با پزشک خود مشورت کنید:

  • درد شدید
  • مشکل و سختی در بلع
  • تب بالا
  • تورم غدد لنفاوی
  • وجود پوشش و ترشحات سفید روی گلو و لوزه‌ها
  • بثورات جلدی

این موارد ممکن است نشان دهنده‌ی ابتلای شما به عفونت‌های باکتریایی همچون گلودرد استرپتوکوکی باشد که برخلاف گلودرد ویروسی نیازمند درمان با آنتی بیوتیک است. همچنین در موارد دیگر ممکن است علت سرفه ناشی از رفلکس و بازگشت اسید معده به گلو باشد که در این موارد نیز باید درمان‌های مناسب را دریافت کنید.

مطلب مرتبط: بهترین سوپ برای سرماخوردگی

فراموش نکنید استفاده از مواد خوراکی مفید و توجه بیشتری به رژیم غذایی روزانه نیز می‌تواند کمک کننده باشد. به عنوان مثلا به جای مصرف خوراکی‌های چرب و سرخ کرده، بهتر است از مواد غذایی سالم به صورت پخته یا کبابی استفاده کنید. ادویه از دیگر موادی است که باعث تحریک سرفه می‌شود. در نهایت سوپ‌ها هم می‌توانند به درمان بیماری سرماخوردگی کمک کرده و شما را از سرفه و گلودرد رهایی ببخشند. 

سوپ (724press.com)

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم مرور نکات فوق برای شما نیز آموزنده بوده باشد. فراموش نکنید نظرات خود را ما در ۷۲۴پرس دات کام در میان بگذارید.