پدیده‌ی گرم شدن زمین همچون بمب ساعتی است که با گذشت هر ثانیه، نیاز به خنثی کردن آن حیاتی‌تر می‌شود. در جهت افزایش آگاهی عمومی و اطلاع رسانی در این رابطه، هنرمند ایتالیایی «لورنزو کوئین» (Lorenzo Quinn) مجمسه‌ای جالب توجه و به یادماندنی ساخته است که در دوسالانه‌ی هنر ونیز در سال جاری میلادی در معرض دید عموم قرار داده شد.

آقای کوئین که فرزند ستاره معروف و جاودان دنیای سینما «آنتونی کوئین» (Anthony Quinn) است، بیشتر به دلیل استفاده از اجزای بدن انسان و به ویژه دست‌ در کارهای خود، به شهرت رسیده است و این پروژه نیز از این حیث، فرق چندانی ندارد. پروژه‌ای با عنوان «حمایت» که با حضور دو دست بزرگ معنا پیدا کرده که از میان آب‌های یک کانال بیرون آمده و در حال حفاظت از ساختمان هتل «ساگریدو» (Ca Sagredo) هستند. در همان نگاه اول به خوبی این نکته روشن است که این اثر هنری دارای معنای قدرتمند بصری است که دیگر بار و به شکلی هنرمندانه، بحران گرم شدن زمین و تبعات جبران ناپذیر آن را به انسان امروزی یادآوری می‌کند. اینکه بهتر است تا خیلی دیر نشده آستین همت بالا زده و برای دور کردن این تهدید خطرناک از سر سیاره‌ زیبای‌مان زمین، چاره‌ای اندیشید.

ونیز را باید شهر هنری شناوری دانست که برای قرن‌ها الهام بخش فرهنگ و هنر جهان بوده است، این نظر آقای کوئین پیرامون شهر زیبای ونیز است. او در ادامه می‌افزاید لازم است برای تداوم این داستان تلاش کرد؛ چرا که با توجه به تهدیدات تغییر اقلیم، گرم شدن زمین و پیامدهای آن یعنی بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها، این میراث ماندگار و ارزشمند بشری دیر یا زود تخریب شده و از دست می‌رود و این گونه نسل‌های بعد و آیندگان از تماشای این جواهر هنری محروم خواهند شد، زمان می‌گذرد و فرصت چندانی باقی نمانده است.

بازتاب این دو دست، هم خلاقانه است و هم مخرب؛ به طوری که این هنرمند اشاره می‌کند این دست‌ها هم توانایی ایجاد تغییر و بهبود وضعیت موجود را دارند و هم می‌توانند تعادل و نظم این دنیا را به هم زده و بحران آفرینی کنند. در این مورد به خصوص این دست‌های غول آسا هم این امید را در دل بیننده زنده می‌کنند که می‌توان این ساختمان نمادین یا در واقع این جهان را از تهدیدهات پیش رو حفظ کرد و هم این ترس را در دل او می‌اندازند که موقعیت موجود تا چه حد شکننده است و ما تا چه حد در معرض آسیب هستیم. هنرمند خوش فکر ما در ادامه اضافه می‌کند که این پروژه در مرزی از قدرت و باریک بینی قرار داد، خلق کردن یا نابود کردن و در واقع هنرمند آگاهانه این چالش را به جان خریده و به سراغ این بخش مهم و معنادار پیکر انسان رفته است، دستانی برای حمایت یا شاید نابودی، دستانی برای عشق ورزیدن یا نفرت پراکنی! این به انتخاب ما بستگی دارد.

hands-sculpture-support-lorenzo-quinn-venice-10-59186fcf0d798880
hands-sculpture-support-lorenzo-quinn-venice-24-591872406a648880
hands-sculpture-support-lorenzo-quinn-venice-25-5918726089b95880
hands-sculpture-support-lorenzo-quinn-venice-27-5918728c40d12880
hands-sculpture-support-lorenzo-quinn-venice-59187433ba675880
hands-sculpture-support-lorenzo-quinn-venice-59187469c9810880
hands-sculpture-support-lorenzo-quinn-venice-9-59186fa608864880