خیلی از کاربران علی‌رغم استفاده مشخص خودشان از اینترنت، با میزان مصرف بالایی مواجه هستند؛ باید بدانید اگر از موارد امنیتی استفاده نکنید، قطعاً هکرها می‌توانند به‌راحتی رمز عبور اینترنت شما را هک کرده و از حجم مصرفی شما برای مقاصد شخصی خودشان استفاده کنند. یکی از مواقعی که می‌توانید به موضوع هک شدن اینترنت خود شک کنید، در زمان‌هایی است که سرعت بشدت افت می‌کند و شرکت ارائه‌دهنده خدمات وای‌فای نیز اعلام می‌کند مشکل از سرور اصلی نیست. با ماه همراه باشید.

راه اول: چراغ وایرلس مودم خود را کنترل کنید

همه مودم‌ها یک چراغ مخصوص نشان دادن وضعیت اتصال دستگاه‌ها به مودم دارند، بنابراین یکی از راه‌های ابتدایی برای اینکه ببینید آیا کسی بجز خودتان به مودم وصل است یا خیر؛ اگر همچنان چراغ وایرلس در حال چشمک زدن باشد، این بدان معناست که شخص یا دستگاه دیگری در حال استفاده از اینترنت شما است. البته روش‌های دیگری نیز وجود دارد که بسیار مطمئن‌تر از این روش هستند و در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

راه دوم: بررسی لیست دستگاه‌های متصل به مودم از طریق دسترسی ادمین

بخش مدیریتی مودم و تنظیمات امنیتی موجود در آنجا می‌تواند به شما برای پیدا کردن دستگاه‌های که به اینترنت شما متصل هستند کمک کند.

برای دسترسی به بخش مدیریتی به آدرس آی‌پی مودم بروید. اگر اطلاعی از آدرس IP ندارید می‌توانید به پنجره دستورات ویندوز که با کمک کلیدهای ترکیبی Win + R حاصل می‌شود مراجعه کنید. در این پنجره عبارت ipconfig را تایپ کنید، سپس سپس آدرس آی‌پی Defualt Getway را پیدا کنید. اگر از سیستم‌عامل مکینتاش استفاده می‌کنید، وارد تنظیمات سیستم شوید و از آنجا به پنل Network Preferences بروید و آدرس IP را که در کنار مودم آمده است را پیدا کنید. سپس با هر سیستم‌عاملی که کار می‌کنید وارد مرورگر شوید و در آنجا آدرس آی‌پی را وارد کنید تا وارد صفحه لاگین شوید. اگر تابحال تنظیمات را تغییر نداده باشید، برای ورود باید در بخش نام کاربری کلمه Admin و در بخش رمز عبور کلمه Admin یا Password را وارد کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم بعد از اولین وردوتان با این رمز عبور و نام کاربری حتماً رمز عبور را تغییر دهید. مودم‌ها با هم متفاوت هستند اما اگر بخواهید به سراغ لیست دستگاه‌های متصل بروید یکی از این عبارت‌های Netgear، Device List و My Network را جستجو یا پیدا کنید. می‌توانید لیستی از دستگاه‌های متصل به مودم را مشاهده کنید، برخی از دستگاه‌ها با نام تجاری مشاهده می‌شوند و برخی دیگر با کد تجاری، برای اینکه بدانید کدام دستگاه با کد تجاری متصل است کافی است اتصال دستگاه از مودم را قطع کنید.

اگر یک دستگاه غیرمجاز مشاهده کردیم باید چه کار کنیم؟

باید بدانید تغییر امنیت مودم به وضعیت WPA2-AES و قرار دادن یک رمز عبور ایمن می‌تواند از ورود افراد مجاز به اینترنت شما جلوگیری کند. اما رمز عبور ایمن یک رمز عبور تشکیل شده از ترکیب حروف لاتین و اعداد است؛ بهتر است هنگام استفاده از حروف در رمز عبور، از هر دو نوع حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید.

راه سوم: استفاده از نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکه

اینکه بتوانیم رمز عبور و نام شبکه خود را از طریق دسترسی ادمین تغییر دهیم و یا اینکه بتوانید لیست دستگاه‌هایی که از مودم استفاده می‌کنند را مشاهده کنیم بسیار خوب است اما یکسری تنظیمات پیشرفته‌تر را باید به کمک ابزار و نرم‌افزارهای مانیتورینگ انجام داد. نرم‌افزار MoocherHunter یکی از بهترین ابزارها برای دسترسی به تنظیمات پیشرفته شبکه است. در توضیحات این نرم‌افزار اشاره شده که می‌تواند هکرها را با دقت فاصله دو متری پیدا کند. نرم‌افزار بصورت مستقیم روی ویندوز اجرا نمی‌شود و برای استفاده باید آن را بر روی یک سی‌دی رایت کنید. البته پیشنهاد ما به شما این است که اگر از یک مودم نسبتاً قدیمی استفاده می‌کنید، حتماً یک مودم جدید با ساختار امنیتی ذکر شده بخرید و با اعمال یک رمز عبور ایمن آن را از ورود کاربر اضافه و هکرها محافظت کنید؛ زیرا پروتکل‌های WEP و WPA دیگر امن نیستند و بسیار راحت هک می‌شوند. اگر از مودم‌های جدیدتر استفاده می‌کنید باید بدانید پروتکل WPA2-AES قابل اطمینان‌تر از پروتکل WPA2-TKIP است؛ بدین ترتیب دیگر نیازی به نصب چنین نرم‌افزارهایی نخواهید داشت.