سرماخوردگی یکی از بیماری‌های شایع و متداولی است که این روزها بسیاری به آن مبتلا شده‌اند. اگرچه راه‌های انتقال این بیماری، پیشگیری از آن را تا حدی سخت کرده، اما برای درمان آن تنها کافی است استراحت کرده و غذاهای سالم بخورید. یکی از بهترین غذاهای ساده، سالم و مناسب برای درمان سرماخوردگی، خوردن سوپ به ویژه انواع خانگی آن است. در ادامه با مرور طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی با ۷۲۴پرس همراه باشید.

پاییز از راه رسیده است. فصلی که به دلیل تغییرات جوی و آب و هوایی متغیر، شاهد شیوع به نسبت بیشتر بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا هستیم. حتماً شما هم شنیده‌اید که بهترین درمان برای بیماری‌های ویروسی نه تجویز دارو، که استراحت کافی، نوشیدن مایعات و استفاده از یک رژیم غذایی سالم است. به همین خاطر است که از گذشته تاکنون سوپ یکی از متداول‌ترین غذاهایی بوده که برای افراد بیمار تهیه و آماده می‌شده است.

سوپ برای سرماخوردگی (724press.com)

البته این روزها سوپ یک پیش غذای دلچسب هم به شمار می‌رود که حتی خوردن آن قبل از شروع وعده اصلی می‌تواند در کاهش وزن شما نیز تأثیرگذار باشد؛ از سوی دیگر سوپ یک غذای سبک است که می‌تواند به عنوان یک میان وعده لذیذ و خوشمزه هم در نظر گرفته شود. با این حساب جای تعجب نیست که سوپ در اشکال مختلف، با استفاده از مواد متنوع و البته به صور گوناگون همچون گرم یا سرد سرو می‌شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه ۲ سوپ خوشمزه پاییزی

اما حالا که هوا سرد شده و ممکن است با بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی مواجه شویم، بد نیست به مرور طرز تهیه سوپ‌هایی بپردازیم که برای درمان این بیماری مفید و چه بسی مؤثر هستند. نمونه‌اش سوپی است که در ادامه به دستور پخت آن خواهیم پرداخت. این سوپ بسیار ساده و با موادی در دسترس تهیه می‌شود، فقط کافی است سبزیجات را خرد کرده و داخل قابلمه بریزید، به میزان کافی آب اضافه کرده و برای یک الی دو ساعت اجازه دهید مواد پخته شوند.

سوپ برای سرماخوردگی (724press.com)

روش دیگری استفاده از این سوپ، جدا کردن عصاره و آب سبزیجات بعد از پخته شدن و استفاده از آن در تهیه انواع دیگر سوپ همچون سوپ مرغ، سوپ جو و غیره است. از طرف دیگر حتی نوشیدن بخش آبکی سوپ هم می‌تواند هنگام گلودرد به کارتان آمده و درد را تا حدی تسکین دهد. 

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک سوپ خوشمزه برای درمان سریع سرماخوردگی

این سوپ لذیذ با پخت سریع به ویژه برای افراد گیاهخوار بسیار مناسب است، از سوی دیگر فاقد گلوتن، سویا و مواد قندی است. طعم آن تا حدی تند است که البته شما می‌توانید با کمی زیاد و کم کردن تعدادی از مواد به کار رفته، طعم دلخواه خود را به آن ببخشید. از طرف دیگر به خاطر نبود موادی همچون رشته فرنگی، پروتئین‌های حیوانی و چربی اضافه، غذایی سبک و کم کالری است که هم برای سلامت عمومی بدن مناسب است و هم معده را پر و شما را اذیت نمی‌کند.

سوپ برای سرماخوردگی (724press.com)

بعد از اشاره به گوشه‌ای از امتیازات و خواص این سوپ لذیذ خانگی، بد نیست به مرور طرز تهیه آن بپردازیم. با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید.

مواد لازم

سوپ برای سرماخوردگی (724press.com)

  • ۳ عدد هویج، پوست کنده و خرد شده به صورت مکعب‌هایی ریز یا درشت (این مسئله به سلیقه شما بستگی دارد، اما در نظر داشته باشید که بهتر است ابعاد همه سبزیجات خرد شده با هم متناسب باشد)
  • ۱ عدد پیاز سفید درشت یا متوسط، پوست کنده و خرد شده 
  • ۱ عدد تره فرنگی. آن را شسته و خرد کنید، بهتر است از تمام بخش‌های تره فرنگی از جمله قسمت‌های سبز و سفید، ساقه و برگ‌های آن نیز در تهیه سوپ استفاده کنید.
  • ۱ عدد کلم بوک چوی (نوعی کلم چینی). خرد شده به صورت مکعبی، می‌توانید از نصف یک کلم به صورت کامل استفاده کنید
  • ۲ عدد سیب زمینی شیرین متوسط یا یک عدد سیب زمینی بزرگ. پوست کنده و خرد شده
  • مقداری قارچ. ساقه قارچ را جدا کرده و آن را به هشت تکه تقسیم کنید.
  • آب ۱عدد لیموی متوسط یا بزرگ 
  • مقداری زنجبیل تازه پوست کنده و خرد شده- در صورت در دسترس نبودن زنجبیل تازه می‌توانید از یک قاشق غذاخوری پر پودر زنجبیل استفاده کنید
  • ۲ الی ۳ قاشق روغن نارگیل
  • ۱ قاشق غذاخوری زردچوبه
  • ۱ قاشق غذاخوری پودر فلفل سیاه
  • نمک به میزان مورد نیاز
  • ۶ لیتر آب که می‌توان بسته به نیاز مقداری دیگر نیز به آن اضافه کرد

مطلب مرتبط: چگونه در برنامه غذایی روزانه از کلم چینی و خواص مفید آن بهره ببریم؟

طرز تهیه

طرز تهیه این سوپ بسیار ساده است. کافی است در یک قابلمه بزرگ همه مواد فوق را به همراه فلفل سیاه ریخته و آب را به آن اضافه کنید؛ به طوری که آب به صورت کامل روی سبزیجات را بگیرد. سپس قابلمه را روی شعله متوسط اجاق قرار داده و اجازه دهید برای یک ساعت بپزد. بعد از سپری شدن این مدت سوپ را مزه کنید و در صورت تمایل به میزان زنجبیل اضافه کرده یا در صورت تندی بیش از تحمل ذائقه‌تان مقداری از زنجبیل تازه را کم کنید.

سبزیجات (724press.com)

در مجموع اجازه دهید سوپ برای ۹۰ دقیقه الی دو ساعت یا تا زمانی که سبزیجات نرم شده و طعم آنها در هم آمیخته شود، به آرامی بپزد. درطول این مدت هم زدن سوپ را فراموش نکنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ سالم و مقوی کرفس

اگر عصاره سوپ خیلی کم شد، چند فنجان آب دیگر به آن اضافه کنید. در نهایت این بسته به ذائقه‌ی شما دارد که ترجیح می‌دهید سوپ آبکی باشد یا از سوپ غلیظ‌تر لذت می‌برید.

سوپ برای سرماخوردگی (724press.com)

در نهایت بعد از پختن سبزیجات و رسیدن آن به غلظت دلخواه، آن را بلافاصله گرم سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید عصاره سوپ را نیز داخل فنجان ریخته و به صورت جداگانه مصرف کنید.

نکته:

سوپ برای سرماخوردگی (724press.com)

۷۲۴پرس دات کام توصیه می‌کند اضافه کردن نمک را در زمان دلخواه خود انجام دهید. ممکن است سوپ در طول پخت یا بعد از آماده شدن شور شود، پس بهتر است زمان مناسبی برای اضافه کردن نمک در نظر بگیرید تا طعم آن با ذائقه شما هماهنگی بیشتری داشته باشد. در نهایت هم می‌توانید اجازه دهید اعضای خانواده به دلخواه خود به غذا نمک اضافه کنند.

سوپ برای سرماخوردگی (724press.com)

امیدوارم از این دستور تهیه ساده و سالم لذت برده باشید. شما هنگام ابتلا به بیماری سرماخوردگی چه نوع سوپی را ترجیح می‌دهید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس نیز در میان بگذارید.