کیسه‌های چشم یا پف چشم پدیده‌ای است که به علت تجمع آب یا افزایش سن در زیر چشم‌ها شکل می‌گیرند و طبیعتا خوشایند افراد نیستند.

برای رفع پف زیر چشم راهکارهایی پیشنهاد می‌شود؛ از جمله این که از نوشیدن غذاهای شور و نوشیدنی‌های رطوبت‌زدا مانند قهوه خودداری کنید. شیئی سرد را بر زیر چشم‌های خود بگذارید. چای کیسه‌ای گرم (و نه داغ) را بر روی پف زیر چشم قرار دهید. آلرژی‌های خود را درمان کنید. گاهی اوقات به پشت بخوابید. پوست صورت خود را هر روز مرطوب کرده و هرگز با آرایش به تختخواب نروید. از فیلرهای پوستی استفاده کنید.

رفع سریع پف زیر چشم

مقدار زیادی آب بنوشید. کیسه‌های زیر چشم اغلب به دلیل غلظت بالای نمک در این بخش شکل می‌گیرند. چنانچه شام شب قبل شما حاوی نمک باشد یا قبل از خواب گریه کرده باشید، چشم‌های شما صبح روز بعد پف دار خواهد بود. به هر حال، چه این نمک به دلیل اشک باشد یا غذایی که خورده‌اید، می‌تواند باعث بیرون کشیدن آب صورت و تجمع آن در زیر ناحیه‌ی چشم شود.

  • نمک اضافی بدن خود را با آب آشامیدنی دفع کنید. از خوردن غذاهای نمکی در بقیه‌ی روز اجتناب کنید.
  • از نوشیدنی‌هایی چون قهوه و الکل دوری کنید؛ چرا که باعث کم آبی بدن خواهند شد

چشم‌های خود را با گذاشتن شیئی سرد آرام کنید

  • احتمالا شنیده‌اید که گذاشتن خیار بر روی چشم‌ها باعث رفع پف آن‌ها خواهد شد؛ اما در واقع این سرمای خیار است که بخش پف دار چشم را می‌خواباند. می‌توانید خیار سرد را از یخچال برداشته و تکه‌های حلقه شده‌ی آن را بر زیر چشم قرار دهید.
  • چنانچه خیار در دسترس‌تان نیست می‌توانید کمی چای کیسه‌ای مرطوب را در فریزر یا یخچال قرار داده و سپس بر روی چشم‌ها خود بگذارید. استفاده از یک چای تسکین دهنده، مانند بابونه یا نعناع هم می‌تواند مفید باشد. به این ترتیب می‌توانید از مزایای رایحه درمانی هم بهره‌مند شوید.
  • استفاده از قاشق‌های سرد هم پیشنهاد می‌شود. ۲ عدد قاشق را یک شب در فریزر بگذارید و سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر چشم‌های خود قرار دهید.

از کانسیلر استفاده کنید

 پنهان کردن کیسه‌های زیر چشم با استفاده از کانسیلرهای آرایشی سریع‌ترین راه حل ممکن است. آرایش مناسب تا حد زیادی می‌تواند نمود این کیسه‌ها را کاهش دهد و تازگی چهره‌ی شما را در تمام روز حفظ کند. این مراحل را با استفاده از کانسیلر دنبال کنید:

کانسیلری انتخاب کنید که با پوست شما هماهنگ باشد. چنانچه کیسه‌های زیر چشم‌تان تیره است، می‌توانید از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید. انگشت خود یا یک تکه پنبه را به کانسیلر آغشته کنید. اطمینان حاصل کنید که به جای مالش کانسیلر بر روی پف چشم، آن را با نوازش جذب پوست می‌کنید. چنانچه کانسیلر بر روی سطح پوست شما بنشیند، تا پایان روز پف زیر چشم را پنهان خواهد کرد.

می تواند کانسیلر پودری را به وسیله‌ی قلم مو بر روی صورت برای تمام روز نشاند. به این ترتیب با استفاده از پودر مات و یک قلم موی رژگونه می‌توان پف‌های زیر چشم را پنهان کرد.

از چای کیسه‌ای استفاده کنید

  • گاهی اوقات تانن موجود در چای‌های کیسه‌ای می‌تواند به راحتی کیسه‌های زیر چشم را برطرف کند.
  • آب را جوشانده و دو عدد چای کیسه‌ای در آب داغ قرار دهید.
  • آن‌ها را در آب بالا و پایین کرده تا خیس شوند.
  • سپس آن‌ها را در یک بشقاب قرار دهید تا خنک شوند. در صورت تمایل می‌توانید صورت خود را با مایع شوینده‌ی صورت یا دستمال کاغذی پوشش دهید.
  • به راحتی دراز بکشید. بر روی هر چشم خود یک چای کیسه‌ای قرار دهید. برای چند دقیقه استراحت کنید.
  • پس از سرد شدن چای‌های کیسه‌ای آن‌ها را بردارید. جای این امیدواری وجود دارد که با نگاه کردن خود در آینه، پف‌های زیر چشم کم‌تر شده باشند.

آلرژی‌های خود را درمان کنید

کیسه‌های زیر چشم اغلب نتیجه‌ی آلرژی‌هایی است که منجر به التهاب صورت می‌شوند. از آنجا که پوست اطرف چشم نازک‌تر از دیگر نواحی بدن شما است، مایعات بدن تمایل دارند تا در آن جا جمع‌آوری شده و به این ترتیب تشکیل پف چسم دهند.

  • از داروهای ضد حساسیت برای درمان تب یونجه و دیگر آلرژی‌های فصلی استفاده کنید.
  • در نزدیکی منابع آلرژی مانند گل، گرد و غبار یا حیوانات به مدت طولانی قرار نگیرید. مطمئن شوید که تهویه‌ی منزل شما به درستی صورت می‌گیرد و ملحفه‌های خود را به طور مداوم بشویید.

موقعیت خواب خود را تغییر دهید

 احتمال شکل‌گیری پف زیر چشم در افرادی که بر روی شکم یا به پهلو می‌خوابند، بیشتر است؛ چرا که در این حالت‌ها مایعات در طول شب زیر چشم‌ها جمع می‌شوند. افرادی که به پهلو می‌خوابند ممکن است متوجه شده باشند که چشمی که به سمت آن خوابیده اند پف بیشتری خواهد داشت.

سعی کنید به تدریج حالت خواب خود را از شکم و پهلو به پشت تغییر دهید. البته این کار ساده نیست؛ بنابراین در ابتدا کمی اذیت خواهید شد. با افزودن بالش در اطراف خود، خوابیدن به پشت برای شما ساده‌تر می‌شود.

چنانچه عادت دارید که به پشت بخوابید، از یک بالش دوم برای زیر سر استفاده کنید. چنانچه سر شما زاویه‌ی ملایمی با سطح تشک داشته باشد، مایعات در هنگام زیر چشم‌های شما جمع نخواهند شد.

صورت خود را به نرمی درمان کنید

 از آنجا که صورت پوست، به ویژه پوست زیر چشم، نازک و شکننده است، راحت آسیب می‌بیند و همین امر باعث می‌شود کیسه‌های زیر چشم بزرگ‌تری شکل بگیرد. دنبال کردن روش‌های زیر کمک می‌کند که مراحل درمان را با مراقبت بیشتری طی کنید:

با آرایش به رختخواب نروید

  • رفتن به رختخواب با آرایش یکی از کارهای مشترک بین خانم‌ها است! ترکیبات شیمیایی موجود در مواد آرایشی می‌توانند باعث تحریک چشم در شب شوند. شستن صورت قبل از خواب هم بخش مهمی از بهداشت صورت است.
  • صورت خود را به آرامی بشویید و خشک کنید. پس از پاکسازی پوست، استفاده از یک حوله‌ی خشک می‌تواند باعث تضعیف پوست اطراف چشم شود. در اینجا استفاده از یک پاک کندده‌ی آرایش چشم پیشنهاد می‌شود. سپس صورت خود را بشویید و با یک حوله‌ی نرم خشک کنید.
  • پوست صورت خود را هر شب مرطوب کنید. مطمئن شوید که صورت و مناطق اطراف چشم به اندازه‌ی کافی مرطوب هستند تا خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را حفظ کنند. به این منظور می‌توان هر شب قبل از خواب از یک لوسیون مرطوب کننده‌ی صورت یا روغن استفاده کرد.

هر روز کرم ضد آفتاب بزنید

  • پرتوهای خورشید می‌تواند باعث نازک‌تر شدن پوست اطراف چشم و شکننده‌تر شدن آن‌ها شوند. حتی در فصل زمستان هم ضد آفتاب را فراموش نکنید.
  • عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید. یک شام نمکی هر از گاهی خوب است اما مصرف مداوم آن باعث می‌شود که در بلند مدت کیسه‌های زیر چشم به وجود بیایند. به طوری که تجمع آب به مدت چندین سال در زیر چشم به ایجاد کیسه‌های دایمی منجر می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، تغییرات زیر را لحاظ کنید:
  • نمک غذای خود را در پخت و پزهای روزانه کاهش دهید. می‌توانید این نمک را نصف کرده یا کاملا حذف کنید.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کاهش دهید. مصرف الکل باعث تجمع آب در زیر چشم می‌شود.

راه حل‌های آرایشی

از فیلرهای پوستی کمک بگیرید

وقتی کیسه‌ها یا حلقه‌های تشکیل شده زیر چشم به علت افزایش سن شکل بگیرد، تغییر سبک زندگی نمی‌تواند آن‌ها را برطرف کند. اما استفاده از فیلرهای هیالورونیک می‌تواند ظاهر زیر چشم را بهبود بخشد. تزریق فیلرها باعث رفع پف زیر چشم و جوان‌تر نشان دادن چهره خواهد شد.

استفاده از این روش می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین باید توسط یک متخصص انجام شود. بنابراین قبل از تزریق فیلر تحقیق کنید.

تزریق فیلر معمولا راهکار گران‌قیمتی است و می‌تواند به اثرات جانبی مانند کبودی و تورم منجر شود.

عمل جراحی

 با پا به سن گذاشتن افراد، رسوبات چربی به پایین چشم آن‌ها رسیده و منجر به تشکیل کیسه‌های زیر چشم می‌شود. جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی فرآیندی است که محل تجمع این چربی‌ها تغییر داده می‌شود و به دنبال آن از لیزر برای سفت شدن پوست این منطقه استفاده خواهد شد.

بلفاروپلاستی معمولا هزینه‌ی زیادی دارد.

دوره‌ی بهبود این عمل معمولا پس از چند هفته است.