قلب یکی از اندام‌های مهم بدن انسان است که بدون وجودش، امکان زیست از انسان سلب می‌شود. از طرف دیگر بیماری‌های گوناگون و وضعیت‌های خاص سلامتی می‌تواند روی وضعیت قلب و عروق ما اثرگذار باشند. قلب عضوی حساس است که ممکن است به‌دلیل برخی شرایط دچار مشکل شود. حمله قلبی یکی از این مشکلات است که اگر بیشتر با آن آشنا شویم، قادر هستیم بهتر شرایط را مدیریت کرده و به سلامت خودمان کمک کنیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، درد قفسه سینه یکی از علائم احتمالی حمله قلبی است. کمابیش بسیاری از افراد با این نشانه آشنایی دارند اما در کنار آن بد نیست با سایر علائم بروز این وضعیت و همینطور اقداماتی آشنا شویم که انجام آنها می‌تواند جان شما یا یکی از عزیزان‌تان را نجات  دهد.

قلب گرافیکی- 724press.com

حمله قلبی معمولا زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به سمت عضله قلب مسدود شده یا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده باشد. این مسئله می‌تواند باعث آسیب دیدگی دائمی بافت قلب شود. به‌همین خاطر نشان دادن واکنش سریع به علائم حمله قلبی می‌تواند عوارض احتمالی را تاحدامکان به حداقل رسانده و از بروز مشکلات طولانی مدت قلبی جلوگیری کند.  هرچه بیشتر در مورد علائم متداول و حتی علائم کمتر رایج حمله قلبی بدانید، دست شما برای انجام اقدامات لازم برای درمان خودتان یا کسی که دچار حمله قلبی شده بازتر است. این مسئله به‌ویژه زمانی که خطر بروز حمله قلبی بسیار جدی است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما در ابتدا بیایید نگاهی به اعمال ضروری داشته باشیم که انجام‌شان هنگام بروز حمله قلبی ضروری است

درهنگام بروز علائم حمله قلبی در ابتدا چه باید کرد؟

خب، در ابتدا اگر شک دارید که خودتان یا فردی که می‌شناسید دچار حمله قلبی شده‌، بهتر است با شماره اورژانس تماس گرفته یا از یکی از نزدیکان یا افراد حاضر در محیط درخواست کنید این تماس اضطراری را برقرار کنند. خودتان برای رفتن به اورژانس اقدام نکنید، چون ممکن است هم علائم مشکل قلبی‌تان شدت پیدا کند یا رانندگان و افراد دیگر را در معرض خطر قرار دهید. درادامه هم تا رسیدن نیروی امداد بهتر است خودتان یا شخص دچار مشکل شده مراحلی را که بعدا در ادامه این مطلب از ۷۲۴پرس معرفی می‌کنیم را مدنظر قرار داده و به توصیه‌ها عمل کنید.

علائم حمله قلبی چیست؟

فرد درگیر حمله قلبی با نمودار ضربان قلب- 724press.com

همه ما به صورت پیش فرض یک سری علائم را به‌عنوان علائم حمله قلبی در نظر می‌گیریم. اما به صورت کلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به نقل از منابع معتبر گزارش می‌دهد که درد یا ناراحتی در قفسه سینه در اکثر موارد مربوط به بروز حمله قلبی وجود دارد. بااین‌حال وجود یک سری نشانه‌های دیگر هم می‌تواند دال بر احتمال بروز حمله قلبی باشد.

مطلب مرتبط:  ارتباط آلودگی هوا و آلودگی صوتی با نارسائی قلبی

شایان ذکر است علائم حمله قلبی در شماری از جمعیت‌های خاص همچون زنان، افراد مسن و افراد مبتلا به دیابت ممکن است متفاوت یا به صورت غیرمعمول باشد. بنابراین اگر به یکی از گروه‌های مورد اشاره تعلق دارید، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کرده و از علائمی که ممکن است مختص شما باشد اطلاع پیدا کنید.

همچنین به این مسئله توجه کنید که اگرچه درد یا بروز هر نوع ناراحتی در قفسه سینه اغلب جزو نشانه‌های رایج حمله قلبی است، اما ماهیت آن ممکن است متفاوت باشد. یعنی گاهی شما این درد را به صورت حس فشار یا فشرده شدن درک می‌کنید یا گاهی دردی شدید را در قسمت چپ قفسه سینه خود احساس خواهید کرد. درد قفسه سینه همچنین ممکن است به تدریج بدتر شود یا ممکن است حالت رفت و برگشتی داشته باشد.

نشانه های حمله قلبی در مردان و زنان- 724press.com

اما به صورت کلی علائم و نشانه‌های رایج حمله قلبی شامل موارد زیر است:

  • عرق سرد
  • سبکی سر، احساس ضعف یا غش کردن
  • تنگی نفس که گاهی اوقات قبل از درد قفسه سینه خود را نشان می‌دهد و گاهی همزمان با درد قفسه سینه بروز می‌کند
  • درد در قسمت فوقانی بدن همچون دردی که از گردن به فک می‌زند یا درد در قسمت پشت، شانه‌ها و بازوها. توجه داشته باشید که اگرچه اغلب درد بازوی چپ بیشتر با علائم حمله قلبی همخوانی دارد، اما ممکن است این درد را در بازوی راست یا حتی هردو بازوی خود احساس کنید. به‌همین ترتیب ممکن است در هنگام حمله قلبی در یک یا هر دو شانه درد داشته باشید.
  • برخی از افراد گزارش داده‌اند که قبل از بروز سایر علائم حمله قلبی یا حتی حین آن، حسی مبهم و ناخوشایند از وضعیتی دردناک و قریب‌الوقوع را تجربه کردند

اما همانطور که گفتیم در زنان وضعیت متفاوت است. زنان مبتلا به بیماری قلبی ممکن است علائم حمله قلبی مانند درد قفسه سینه را تجربه کنند. هرچند در بسیاری از موارد علائم آنها کمتر آشکار است. به گزارش 724Press و به گفته انجمن قلب آمریکا، زنان اغلب علائم را به شکل ظریف‌تری تجربه می‌کنند که ممکن است همیشه هم نشان دهنده وقوع حمله قلبی نباشد.

احساس درد در قفسه سینه- 724press.com

اما برخی از علائم شایعی که منابع مورد اعتماد به آنها اشاره کرده‌اند شامل این موارد است:

  • تهوع و استفراغ
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • درد در قسمت بالای کمر یا فک

افراد مسن هم این وضعیت را کمی متفاوت‌تر تجربه می‌کنند. درد ناگهانی قفسه سینه در این افراد نشانه غیرقابل انکار وقوع حمله قلبی است. اما برای بسیاری از افراد مسن ممکن است علائم دیگری وجود داشته باشد که کمی گیج کننده‌تر هستند. به‌عنوان مثال افراد مسن هنگام بالا رفتن از پله یا انجام کارهای باغبانی در حیاط ممکن است دچار نفخ شوند. گاهی علائمی همچون تنگی نفس را بیشتر مربوط به سن خود می‌دانند تااینکه یک علامت مشخص از احتمال وقوع حمله قلبی باشد. این افراد حتی ممکن است هنگام استراحت کردن هم در تنفس مشکل داشته باشند که در صورت  بروز این وضعیت بهتر است هرچه سریعتر با اورژانس تماس بگیرید.

مطلب مرتبط:  انواع بیماری های قلبی، علل و راه های درمان

درنهایت نوبت به افراد مبتلا به دیابت می‌رسد. درابتدا بد نیست بدانید افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در سنین پایین‌تر هستند. این مسئله به این خاطر است که قند خون بالا که ناشی از بیماری دیابت است، می‌تواند به رگ‌های خونی و همینطور اعصابی که قلب را کنترل می‌کنند صدمه زده و از این طریق سلامت قلب را تهدید کند. بنابرای اگر دیابت دارید و برخی از اعصاب قفسه سینه اسباب آزردگی شما را فراهم کرده یا دردی به ظاهر جزئی را در قفسه سینه خود حس می‌کنید، این امر ممکن است مشکلی جدی‌تر همچون بروز حمله قلبی را به دنبال داشته باشد.

دستگاه های بیمارستانی- 724press.com

اما یک سری علائم غیرمعمول و فاکتورهای زمینه‌ای هم وجود دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید. مواردی همچون:

  • عرق سرد بدون دلیل
  • احساس خستگی خاص بدون دلیل
  • ناراحتی معده
  • تنگی نفس به‌خصوص زمانی که فعالیت بدنی نداشته‌اید

اگر قبلا به خاطر بیماری قلبی تحت درمان بوده‌اید، به این نکات توجه داشته باشید

اگر بیماری قلبی شما تشخیص داده شده و  اکنون تحت درمان هستید، پزشک می‌تواند علائم معمول حمله قلبی را با شما درمیان بگذارد تا در صورت بروز آنها برای وضعیت پیش رو آمادگی داشته باشید. علائمی که در طول حمله قلبی تجربه می‌کنید ممکن است شدیدتر از علائمی باشد که در ابتدا تجربه کرده و از این طریق به بیماری قلبی خود پی برده‌اید. این وضعیت می‌توانند شرایطی شبیه به آنژین صدری یا تنگی نفس همگام انجام فعالیت‌های بدنی را تداعی کند.

چگونه می‌توان به تفاوت میان حمله قلبی و آنژین پی برد؟

گوش دادن به ضربان قلب- 724press.com

آنژین درد قفسه سینه است که اغلب زمانی رخ می‌دهد که عضله قلب خون کافی را به صورت ثابت و مستمر دریافت نمی‌کند. در مجموع دو نوع آنژین داریم:

  • آنژین پایدار (Stable angina): این نوع آنژین قابل پیشبینی است و معمولا بعد از انجام فعالیت‌های بدنی یعنی زمانی رخ می‌دهد که عضله قلب در تلاش است تا با تقاضای بدن برای گردش خون قوی همراهی کند.
  • آنژین ناپایدار (Unstable angina): این نوع آنژین را باید یک مشکل قلبی جدی‌تر بدانید. چراکه ممکن است هرزمانی رخ دهد، حتی زمانی که در حال استراحت هستید.

اما مشخص کردن تفاوت میان آنژین و حمله قلبی همیشه کار آسانی نیست. به گزارش ۷۲۴ پرس دات کام، اگر بعد از انجام ورزش یا سایر فعالیت‌های بدنی دچار یک دوره درد قفسه سنیه می‌شود که با کمی استراحت به سرعت فروکش می‌کند، دراین صورت می‌توان گفت که به احتمال زیاد به آنژین صدری پایدار مبتلا هستید. اما اگر این درد ادامه پیدا کرده، بدتر شده یا حالت رفت و برگشتی دارد، بهتر است احتمال وقوع حمله قلبی را هم درنظر داشته باشید.

به گفته بنیاد قلب و سکته کانادا یک دوره آنژین معمولا بین چند دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد؛ درحالی که علائم مرتبط با بروز حمله قلبی اغلب بیش از این زمان می‌برد. بااین‌حال اگر بازهم مطمئن نیستید، بهتر است از کسی بخواهید تا شما را به اورژانس برساند.

چگونه می‌توان بین حمله قلبی و سوزش سر دل یا سوءهاضمه تفاوت قائل شد؟‎

سوء هاضمه- 724press.com

خب، احتمالا می‌دانید که سوزش سر دل که از آن با عنوان رفلاکس اسید یا سوءهاضمه هم نام برده می‌شد، می‌تواند به شکل یک احساس خفیف ناخوشایند یا گاهی بسیار ناراحت‌کننده در مرکز قفسه سینه بروز کند. اگر این مشکل با نشستن به جای دراز کشیدن یا زمانی که آنتی اسید مصرف می‌کنید برطرف شود، به احتمال زیاد با مشکل سوزش سر دل مواجه هستید و خبری از حمله قلبی نیست. همچنین اگر بعد از مصرف برخی از انواع مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها سوزش سر دل را تجربه می‌کنید، بهتر است هنگام بروز ناراحتی احتمالی در قفسه سینه به این مسئله هم توجه داشته باشید.

سوزش سر دل همچنین با حس طعم ترش در دهان با بازگشت خفیف محتویات معده به گلو یا دهان همراه است. همچنین علائم شایع حمله قلبی همچون تنگی نفس، احساس سبکی در سر یا درد در نقاط دیگر بدن هم در این وضعیت مشاهده نمی‌شود.

زن مسن در پارک- 724press.com

درنهایت بهتر است با کسب دانش و اطلاعات کافی در مورد احتمال بروز حمله قلبی از پیش برای این وضعیت آمادگی لازم را کسب کنید. به‌هرحال حادثه خبر نمی‌کند و داشتن اطلاعات مورد نیاز در لحظه حساس و سرنوشت ساز می‌تواند جان شما یا عزیزان‌تان را نجات دهد. اگر در میان اعضای خانواده افراد مسن، افرادی با سابقه بیماری قلبی عروقی یا افراد مبتلا به فشار خون، کلسترول بالا یا دیابت دارید، این مسئله را حتی باید جدی‌تر هم بگیرید. پس درصورت وقوع این وضعیت هرچه سریع‌تر با نیروی امداد تماس گرفته و تا رسیدن آمبولانس به نکات فوق توجه کنید تا شانس درمان و بهبود موفقیت آمیزتری داشته باشید.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظر و تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. پیشاپیش از این همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.