مشهد از جمله شهرهای پرطرفدار ایران است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا نکاتی را در خصوص سفر به مشهد بازگو کنیم تا در حین سفر راهنمای شما باشند.

مکان های دیدنی و زیارتی مشهد

حرم مطهر امام رضا علیه السلام

زیارت بارگاه مقدس امام رضا علیه السلام یکی از دلایل اصلی سفر خیلی از گردشگران به مشهد است. حرم امام رضا (ع) در مرکز شهر واقع شده است و از ۴ مسیر مختلف می‌توان به آنجا مشرف شد.

مسیر غربی حرم خیابان شیرازی (چهارراه شهدا) بوده که ورودی آن بست شیخ طوسی است.

 مسیر شرقی حرم از سمت خیابان نواب صفوی بوده و به بست شیخ حرعاملی راه پیدا می کند.

مسیر شمالی از طرف خیابان طبرسی بوده که ورودی آن هم بست طبرسی است.

خیابان‌های امام رضا و شهید اندرزگو هم از سمت جنوب به حرم مطهر راه دارند که ورودی های آن ها به ترتیب باب الرضا و باب الجواد هستند. تقریبا از تمام نقاط شهر به سمت حرم اتوبوس شرکت واحد مسیر دارد. ضمن این که خط شماره ۱ متروی مشهد هم در ایستگاه میدان بسیج شما را به نزدیکی حرم می‌برد.

از آنجا که ورود بانوان و دختران بالای ۹ سال به داخل حرم تنها با چادر امکان‌پذیر است، قبل از ورود آن را تهیه کنید تا به مشکل نخورید.

یک «من کارت» برای خود تهیه کنید

چنانچه خودروی شخصی به همراه ندارید قبل از هر چیز اقدام به خرید «من کارت» یا همان کارت بلیت کنید. از «من کارت» می‌توان برای پرداخت هزینه‌ی اتوبوس و مترو استفاده کرد. هزینه‌ی بلیت اتوبوس های مشهد (بسته به مسیر) ۳۰۰ و ۳۵۰ تومان و هزینه ی مترو ۵۰۰ تومان است.

اتوبوسرانی مشهد عملکردی نسبتا قوی دارد و محدوده‌های زیادی از شهر را پوشش می‌دهد.

اپلیکیشن «مشهد ترافیک» را نصب کنید

طبیعی است که به عنوان یک زایر شهر مشهد را به خوبی نشناسید. برای جلوگیری از سردرگمی اکیدا توصیه می‌شود که اپلیکیشن راهنمای نقشه‌ی مشهد را از سایت مشهد ترافیک دانلود کنید و آن را در گوشی همراه خود داشته باشید. این اپلیکیشن با شناسایی موقعیت شما، مسیرهای رسیدن به مقصد مورد نظر را از طریق اتوبوس، خودروی شخصی و پیاده به شما نشان خواهد داد.

چنانچه قصد استفاده از اتوبوس را داشته باشید این برنامه شما را راهنمایی خواهد کرد که سوار کدام خطوط شده و در چه ایستگاه هایی پیاده شوید.

البته باجه‌های راهنمای زائر هم در سطح شهر برپا شده‌اند؛ با این حال این روش همواره در دسترس شما است.

محل اقامت

بسته به بودجه‌ای که در اختیار دارید می‌توانید از هتل، مسافرخانه یا منازل زواری اطراف حرم برای اقامت خود استفاده کنید. هتل‌ها و مسافرخانه‌های زیادی در اطراف حرم قرار گرفته‌اند و از لحاظ کیفیت و قیمت کاملا متنوع هستند. از آنجا که فروردین مشهد هنوز حال و هوای زمستانی و سردی دارد، چندان به گزینه‌ی چادر زدن فکر نکنید!

هزینه‌ی هتل‌ها متفاوت است. برای مثال چنانچه یک هتل ۵ ستاره را انتخاب کنید هزینه‌ی اقامت آن بین شبی ۳۰۰ هزار تومان تا ۱.۵ میلیون تومان است. گزینه‌های اقتصادی‌تر دیگری مانند هتل آپارتمان‌ها وجود دارد که با قیمتی بین ۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان می‌تواند محل اقامت یک خانواده‌ی ۴ نفره باشد. ضمن این که گزینه‌های ارزان‌تر همیشه وجود دارند.

رستوران‌ها و فست فودها

چنانچه در محل اقامت خود، خورد و خوراک به عهده‌ی خودتان است و نمی‌خواهید در طول سفر درگیر آشپزی و پخت و پز شوید، این شهر رستوران‌های فوق‌العاده خوبی برای شما دارد. قیمت غذا در مشهد نسبت به شهرهای دیگر مناسب‌تر بوده؛ ضمن این که از نظر کیفیت در سطح مطلوب‌تری نسبت به دیگر شهرها از جمله پایتخت قرار دارد.

از جمله غذاهای معروف مشهد شله‌ قلم کار و شیشلیک شاندیز است که بسیاری از زوار سعی دارند برای یک بار هم که شده آن‌ها را امتحان کنند. ماهیچه‌ی رستوران پسران کریم هم جزو یکی از خوراک‌های لذیذ و معروفی است که مشهدی‌ها و غیرمشهدی‌ها از آن استقبال می‌کنند.

چنانچه سری به ییلاقات مشهد مثل طرقبه و شاندیز بزنید یا رستوران‌های باغی زیادی مواجه خواهید شد که به کباب، دیزی، پاچین، شیشلیک و آش رشته معروف هستند و خدمات خوبی به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

مشهد از لحاظ کافی شاپ و فست فود هم گزینه‌های متنوع زیادی دارد. اپلیکیشن دیگری که به شما معرفی می‌کنیم کجا خوبه؟ است. در این اپلیکیشن می‌توانید رستوران دلخواه خود را بسته به پارامترهای مورد نظر خود پیدا کنید؛ ضمن این که از نظرات دیگر کاربران در خصوص آن رستوران باخبر شوید.

مراکز خرید

مشهد مراکز خرید زیادی در اطراف حرم و دیگر نقاط شهر دارد. بازار رضا از جمله بازارهای معروف نزدیک حرم است که خیلی از زوار برای خرید عطر، پارچه، بدلیجات، انگشتر و سوغاتی به این بازار مراجعه می‌کنند.

خیابان ۱۷ شهریور هم پاساژهای متنوعی دارد و بین مشهدی‌ها به مکانی برای ارزان خریدن پوشاک معروف است. (هر چند که گاهی قیمت همه‌ی اجناس هم ارزان نیست.)

مجتمع تجاری زیست خاور در میدان شریعتی (تقی‌آباد) هم یکی دیگر از مراکز معروف خرید در مشهد است که در آنجا علاوه بر پوشاک و بدلیجات، زرشک و زعفران و دیگر اجناس سوغاتی به وفور پیدا می‌شود. قیمت‌ها در زیست خاور متنوع است و می‌توان وقت زیادی را در این مجموعه صرف خرید و گشت و گذار کرد.

مجتمع آلتون در خیابان دانشگاه (تقریبا نزدیک به زیست خاور) از جمله مراکز خرید برای پوشاک و لوازم خانگی است و در آن میانگین قیمت‌ها کمی بالاتر است. خیابان دانشگاه به عنوان یکی از مراکز خرید برای کیف و کفش هم شناخته شده است.

در خیابان احمد آباد (از طرف زیست خاور، سمت چپ میدان شریعتی) مراکز خرید زیادی برای پوشاک و دیگر اقلام وجود دارد که قیمت‌های آن‌هم از خیلی ارزان تا خیلی گران متنوع است!

در خیابان سجاد هم (حوالی بزرگمهر) مراکز خرید زیادی وجود دارد که پوشاک را به قیمت‌های مختلف عرضه می‌کنند.

الماس شرق هم که معمولا معروف‌تر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد. این مجموعه که در انتهای خیام شمالی قرار دارد محل مناسبی برای خرید و گشت و گذار است. ضمن این که سرزمین عجایب واقع در آن امکان تفریح کودکان شما را فراهم می‌کند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که چانه زدن بر سر قیمت در مشهد یک عرف رایج است. پس برای تقویت مهارت مذاکره‌ی خود هم که شده از آن در خریدهای خود استفاده کنید!

مراکز تفریحی آبی

پارک‌های تفریحی آبی زیادی در مشهد برپا شده‌اند که می‌توانند خستگی راه و سفر را از تن شما بگیرند. چنانچه گروهی به مشهد سفر کرده‌اید حتما یکی از این تفریح‌گاه‌ها را امتحان کنید.

سرزمین موج‌های آبی

سرزمین موج‌های آبی در قاسم آباد، بلوار اندیشه، نبش اندیشه ۸۳ ساخته شده و از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی خاورمیانه محسوب می‌شود. این مجتمع شامل سرسره‌های آبی و وسایل بازی زیادی است که می‌تواند چندین ساعت شما را درگیر خود کند. روزهای زوج مخصوص بانوان و روزهای فرد (به همراه جمعه) مخصوص آقایان است.

سرزمین موج‌های خروشان مشهد

جدیدترین پارک آبی شهر مشهد، مجموعه‌ی تفریحی سرزمین موج‌های خروشان است که می‌تواند انتخاب خوبی برای گذراندن ساعات خوش در مشهد باشد. این مجموعه در منطقه‌ی ییلاقی شاندیز بنا شده است.

پارک ساحلی آفتاب مشهد

پارک ساحلی آفتاب مشهد در انتهای بلوار خیام شمالی، جنب الماس شرق ساخته شده و جزو بزرگ‌ترین پارک‌های آبی طبقاتی در دنیا است و امکانات تفریحی زیادی دارد.

پارک آبی ایرانیان

این مجموعه در بلوار حجاب (منطقه‌ی قاسم آباد) واقع شده و در دو فضای مجزا مخصوص خانم‌ها و آقایان است. امکانات تفریحی این مجموعه از تنوع خوبی برخوردار است.

مراکز تاریخی

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی، شاعر حماسه‌سرای ملی در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد واقع شده است. مقبره‌ی مهدی اخوان ثالث، شاعر معاصر هم در همین محدوده قرار دارد.

بقعه‌ی هارونیه

بقعه‌ی هارونیه یا همان زندان هارون در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار دارد و روایت‌گر گوشه‌ای از ظلم‌های خلفای عباسی بر شیعیان است.

آرامگاه نادرشاه

آرامگاه نادرشاه افشار در باغ نادری واقع در چهارراه شهدا (نزدیکی حرم) واقع شده است. در داخل این باغ موزهای برپا است که اشیای آن دوران را به نمایش می‌گذارد.