زردچوبه، ادویه‌ای به رنگ زرد روشن است که برای قرن‌های جزئی لاینفک از فرهنگ آشپزی آسیایی بوده است؛ هرچند در دهه‌های اخیر شاهد توجه بیشتر آشپزی غربی به این ادویه هستیم، اما زردچوبه چیزی فراتر از ادویه‌ای برای طعم و مزه دار کردن غذا است؛ چرا که خواص متعدد سلامتی آن به اندازه‌ای جالب توجه است که حیف است از آن تنها برای تحریک اشتها و طبخ کاری لذیذ استفاده شود. درادامه ۷۲۴پرس به مرور شماری از این خواص ارزشمند خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

از فواید زردچوبه برای سلامتی چه می‌دانید؟

از زردچوبه گاهی اوقات با اسامی دیگری همچون زعفران هندی یا ادویه طلایی نیز یاد می‌شود. این ادویه از گیاهی بلند (Curcuma longa) که در نواحی همچون آسیا و بخش‌های مرکزی آمریکا کشت داده می‌شود، به دست می‌آید. زردچوبه‌ای که با در ظرف‌های مخصوص ادویه در قفسه‌های آشپزخانه نگهداری می‌کنیم در واقع از آسیاب کردن ریشه این گیاه تولید می‌شود.رنگ زرد روشن این ادویه منبع الهام بسیاری از فرهنگ‌ها بوده و به عنوان ماده‌ای برار رنگرزی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پودر زردچوبه یکی از مواد اصلی و مهم در تهیه پودر کاری است.

پودر و ریشه زردچوبه- 724press.com

از این ادویه می‌توان به طرق مختلف در برنامه غذایی روزانه استفاده کرد؛ از جمله کپسول‌های حاوی زردچوبه، پودر آن و همچنین عصاره آن به صورت تجاری دراختیار مصرف کنندگان قرار دارد. دراین میان کورکومین (Curcumin) یکی از فعال‌ترین اجزای زردچوبه است که دارای خواص بیولوژیکی بسیار قدرتمند و حائز اهمیتی است. در طب آیورودیک که یک سیستم درمانی سنتی متعلق به کشور هند است، توصیه می‌شود از زردچوبه برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده شود. از جمله برای دردهای مزمن و بیماری‌های ناشی از تورم یا احتباس آب در بدن. 

مطلب مرتبط: مصرف مداوم فلفل سیاه چه تأثیراتی روی بدن دارد؟

در فرهنگ غذایی کشور ما نیز زردچوبه جایگاهی خاص دارد و کمتر غذایی است که از حضور این ادویه طلایی در تهیه و طبخ آن استفاده نشود. اگر دوست دارید کمی بیشتر با خواص زردچوبه و تأثیرات مثبت آن روی سلامت عمومی انسان آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه ۷۲۴پرس (724press.com) را دنبال کنید.

 اثرات مثبت زردچوبه روی سلامتی انسان

ادویه زردچوبه و ریشه زرد رنگ آن- 724press.com

خواص ضد تورمی

 بنیاد آرتریت تاکون چندین تحقیق پیرامون اثرات زردچوبه روی کاهش میزان تورم و احتباس آب در بدن به انجام رسانده است. توانایی ضد تورمی این ادویه ممکن است به بهبود وضعیت افرادی که با مشکلاتی همچون آرتریت و درد مفاصل مواجه هستند، کمک شایانی کند.

این بنیاد پیشنهاد می‌کند که استفاده از کپسول‌های حاوی چهارصد الی ششصد میلی‌گرم پودر زردچوبه روزی سه نوبت می‌تواند به بهبود علائم آرتریت و درد ناشی از آن کمک کند.

مطلب مرتبط: غذاهای ممنوعه برای افراد مبتلا به التهاب مفاصل یا آرتریت

تسکین دهنده درد

بسیاری از افراد از جمله پزشکان، داستان‌هایی در مورد اثرات ضد درد و تسکین دهنده زردچوبه تعریف می‌کنند. همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم این اثرات حتی در بهبود درد و علائم ناشی از بیماری آرتریت یا ورم مفاصل نیز مثمرثمر است.

مطالعات انجام شده در این زمینه نیز از این فرضیه پشتیبانی می‌کنند؛ به طوری که حتی به نظر می‌رسد زردچوبه برای افراد مبتلا به آرتریت و درد در ناحیه زانو، عملکردی شبیه به ایبوپروفن از خود نشان می‌دهد. البته میزان دوز پیشنهادی برای بهره‌مندی از خواص تسکین دهنده زردچوبه بسیار متفاوت است؛ اما دست کم نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه یک عدد کپسول حاوی هشتصد میلی‌گرم پودر زردچوبه می‌تواند مفید واقع شود.

بهبود عملکرد کبد

زردچوبه یا زعفران هندی- 724press.com

زردچوبه در سال‌های اخیر به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خود بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. آنتی اکسیدان موجود در زردچوبه بسیار قدرتمند است، به طوری که ممکن است باعث جلوگیری از آسیب‌های کبدی ناشی از مواد سمی و زیان آور و فعالیت‌های مخرب رادیکال‌های آزاد شود. این خبر به ویژه برای افرادی خوب است که ناگزیرند برای درمان بیماری دیابت یا دیگر بیماری‌های خاص از داروهای قوی استفاده کنند و بیم آن می‌رود که مصرف طولانی مدت این داروها می‌تواند باعث صدمه دیدن بافت کبد آنها شود.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، کورکومین به عنوان یک معالجه عالی برای بیماری سرطان شناخته شده است. مطالعات نشان داد این ماده دارای اثرات حمایت کننده در مقابل ابتلا به انواع خاصی از سرطان همچون سرطان لوزالمعده، پروستات و نیز انواع مولتیپل میلوما است.

کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی از دلایلی که چرا زردچوبه بخشی از پودر کاری است به این دلیل است که این ادویه باعث خوشمزه شدن هرچه بیشتر طعم غذا می‌شود. اما زردچوبه درعین حال می‌تواند نقشی مهم در هضم و گوارش غذا نیز بازی کند. به خاطر وجود موادی همچون آنتی اکسیدان‌ و خواص ضد تورمی این ادویه، زردچوبه می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد.

از زردچوبه در روش طب آیورودیک (ayurvedic medicine) به عنوان یک ماده شفادهنده گوارش استفاده می‌شود. این روزها طب غربی نیز شروع به مطالعه در این زمینه کرده است که چطور زردچوبه می‌تواند به جلوگیری از تورم روده و نفوذپذیری روده کمک کند؛ دو عاملی که به نوعی کارایی و قدرت سیستم گوارش شما را نمایندگی می‌کنند. زردچوبه حتی در مقیاسی بزرگ‌تر به عنوان راهی برای درمان سندروم روده تحریک پذیر نیز شناخته می‌شود.

عوارض جانبی زردچوبه گاهی تأثیراتی منفی روی سلامت انسان برجای می‌گذارد

پودر ریشه زردچوبه- 724press.com

زردچوبه نیز همچون هر ماده غذایی دیگری باید به میزان لازم مورد استفاده قرار گیرد؛ چون گاهی زیاده‌روی در مصرف بهترین مواد غذایی هم می‌تواند سلامت شما را مورد تهدید قرار دهد. اما از عوارض جانبی زردچوبه چه می‌دانید؟ درادامه ۷۲۴پرس به مرور شماری از این عوارض ناخواسته و زیان آور می‌پردازد.

ایجاد مشکلاتی برای معده

همانگونه که زردچوبه می‌تواند باعث بهبود وضعیت دستگاه گوارش شود، مصرف مقادیر بالای آن برعکس باعث ایجاد مشکلات گوارشی خواهد شد. بعضی از کسانی که درجریان مطالعات انجام شده روی نقش زردچوبه در درمان سرطان حضور داشتند، بعد از مدتی مصرف آن را به طور کامل کنار گذاشتند؛ چون از تأثیرات منفی زردچوبه روی عملکرد دستگاه گوارش خود رضایت نداشتند.

زردچوبه باعث تحریک معده و تولید مقداری بیشتری اسیده گاستریک می‌شود؛ امری که اگرچه برای برخی از افراد مفید بوده و باعث بهبود عمل هضم غذا در معده می‌شود؛ اما در مقابل عده‌ای دیگر را دچار مشکلات معده می‌کند.

رقیق کردن خون

یکی دیگر از تأثیرات جانبی مصرف زردچوبه، کاهش غلظت خون است که درنتیجه باعث می‌شود افراد به سادگی دچار خونریزی شوند. مشخص نیست چرا این مسئله اتفاق می‌افتد، اما براساس پیشنهادات موجود به نظر می‌رسد خواصی که زردچوبه روی مسائلی همچون کاهش کلسترول و نیز پایین آوردن فشار خون دارد گاهی اوقات روی دیگر عملکردهای خون نیز اثرگذار است.

به همین خاطر توصیه می‌شود آندسته از افرادی که از داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین (warfarin) استفاده می‌کنند، از مصرف مقدار زیاد زردچوبه تاحدامکان پرهیز کنند.

تحریک انقباضات عضلانی

یک کاسه پر از ادویه زردچوبه- 724press.com

شاید شنیده باشید که مصرف غذاهای تهیه شده با کاری ممکن است روی عملکرد بهتر کارگران تأثیر داشته باشد. هرچند بدنیست بدانید تاریخچه پزشکی در زمینه درستی این ادعا نیز وجود دارد. براساس مطالعات انجام شده به نظر می‌رسد زردچوبه می‌تواند روی سیستم مدیریت تولید تأثیرات خوبی داشته باشد! بنابراین شاید آنچه که زمانی توسط بانوان خانه‌دار قدیمی توصیه می‌شد، چندان دور از واقعیت نباشد.

مطلب مرتبط: دستورهای خانگی ساده برای درمان بیماری های متداول

درخاتمه یادآوری می‌کنیم از آنجایی که زردچوبه دارای خواص رقیق کننده خون است، بهتر است زنان باردار از مصرف مکمل‌های حاوی زردچوبه جداً پرهیز کنند. اما اضافه کردن مقادیر اندکی از این ادویه پرخاصیت به برنامه غذایی روزانه، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد.

سخن پایانی

باتوجه به مجموع خواص ارزشمند زردچوبه، اضافه کردن آن به رژیم غذایی خالی از فایده نیست. این ادویه طلایی رنگ باعث بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن شما شده، دردهای جسمانی را تسکین داده و به عمل گوارش شما کمک خواهد کرد و این‌ها تنها بخشی از خواص مفید زردچوبه است. اما درکنار آن مصرف آن ممکن است باعث ایجاد عوارض ناخواسته در برخی افراد شده و حتی تأثیرات منفی روی سلامت گروهی دیگر داشته باشد. بنابراین همچنان توصیه می‌شود که در مصرف این ادویه جانب اعتدال را حفظ کرده و از استفاده بیش از حد آن تاحدامکان اجتناب کنید.

کپسول، ریشه و پودر زردچوبه- 724press.com

بنابراین شاید بهتر باشد قبل از تصمیم گرفتن در مورد اضافه کردن زردچوبه به غذاها صرفاً برای برطرف کردن برخی از مشکلات سلامتی، احتیاط کرده و با متخصص مشورت کنید. همچنین مصارف درمانی زردچوبه در کنار دیگر روش‌های درمانی را با پزشک معالج خود درمیان بگذارید تا از بروز مشکلات غیرمنتظره جلوگیری شود.

به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد این ادویه پرخاصیت چیست؟ آیا پیش از این هم درمورد خواص متعدد سلامتی آن اطلاعاتی داشتید؟ شما از زردچوبه برای رفع چه مشکلاتی استفاده می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام نیز درمیان بگذارید.