قسمتی از تفریح سفر به شهرهای مختلف مربوط به طرز برخورد مردم آنجا با مسافران است. در این خصوص بعضی شهرها بهتر از بقیه هستند.

مجموعه‌ی هاستل ورد بنا بر نظر ۱۲ هزار نفر در ۳۹ شهر از ۲۸ کشور جهان، فهرستی از دوستانه‌ترین شهرهای دنیا را آماده کرده است.

رتبه‌بندی بر اساس امتیازات هر شهر در سه دسته‌ی زیر است:

فعالیت‌های اجتماعی:  این که هر چند وقت یک بار ساکنین این شهرها  دوستان خود را ملاقات می‌کنند، با هم برای صرف غذا یا نوشیدنی به بیرون می‌روند و چگونه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

علاقمندی به برقراری ارتباط: میزان بها دادن به ارتباط و صحبت رو در رو، سرگرمی در خانه و رفتارهای اجتماعی در برابر  رفتارهای فردی.

محیط اجتماعی: ساکنین هر چند وقت میهمانی برگزار می‌کنند و چقدر قابل معاشرت و قابل اعتماد هستند.

جهت دیدن ۲۰ شهر برتر ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید:

۲۰. کوالالامپور، مالزی

با دوستان بیرون رفتن جهت صرف غذا و نوشیدنی محبوب‌ترین فعالیت اجتماعی در این شهر است. این شهر رتبه‌ی ۴ را در میانگین سالانه‌ی صرف غذا در بیرون از خانه بعد از شهرهای بزرگی چون نیویورک، شیکاگو و بوستن را داراست.

۱۹. برلین، آلمان

ساکنین برلین اعتماد زیادی به یکدیگر دارند. این شهر رتبه‌ی دوم را در اعتماد به دوستان را دارد.

۱۸. میلان، ایتالیا

میلان رتبه‌ی اول را در شاخه‌ی باز بودن دارد. مردم این شهر پذیرش بالایی در رویارویی با فرهنگ‌ها و عقاید متفاوت دارند. درصد بالایی از ساکنین این شهر به فرهنگ اصیلی محلی خود که  همراه با جشن‌های میهمانی‌ است تعهد دارند که این امر یکی از مهم‌ترین موارد در طول سفر است.

۱۷. ونکوور، کانادا

این شهر جزو ۱۰ شهری است که افراد آن فعالیت‌های اجتماعی زیادی دارند. به این معنا که ساکنین آنجا از معاشرت با دیگران، صرف غذا و نوشیدنی در بیرون با دوستان و استفاده از رسانه‌های اجتماعی بسیار لذت می‌برند.

۱۶. هلسینکی، فنلاند

هلسینکی دومین شهر از نظر بها دادن به ارتباطات رو در رو با دوستان است. ساکنین این شهر معاشرت با دوستان را به فعالیت‌هایی از نظیر ورزش، تماشای تلوزیون و خرید کردن ترجیح می‌دهند.

۱۵. ورشو، لهستان

ورشو رتبه‌ی سوم را در این فهرست دارد. ساکنین این شهر از پذیرایی کردن میهمانان در داخل خانه لذت می‌برند. درصد بالایی از ساکنین ورشو گذراندن وقت با دوستان در داخل خانه را به فعالیت‌هایی چون بازی کردن و تماشای تلویزیون ترجیح می‌دهند.

۱۴. بالتیمور، ایالت مریلند امریکا

بالتیمور جزو پنج شهر دنیا از نظرمیانگین میزان استفاده‌ی ساکنین آن از رسانه‌های اجتماعی در سال است.

۱۳. پاریس، فرانسه

مردم پاریس علاقه‌ی زیادی به فعالیت‌های فردی دارند. این شهر بعد از شهرهای دیگر اسکاندیناوی چون کپنهاگ و هلسینکی، بالاترین رتبه را در ارتباطات و معاشرت رو در رو دارد.

۱۲. سیدنی، استرالیا

سیدنی جزو ۱۰ شهر برتر جهان از نظر اجتماعی بودن در مقابل شاخص خود محوری است. بدین معنا که ساکنین آنجا ارزش بالاتری برای به دست آوردن تجربه‌های جدید و بخشی از جامعه‌ی اجتماعی بودن را نسبت به داشتن کالاهای مادی و رسیدن به هدف‌های شخصی خود، قائل هستند.

۱۱. تورنتو، کانادا

تورنتو جزو ۵ شهر برتر جهان از نظر اعتماد به دوستان است.

۱۰. دوبلین، ایرلند

دوبلین چهارمین شهر جهان بعد از گوتنبرگ، کپنهاگ و استکهلم است که ساکنین آن ارزش زیادی را برای تعامل و معاشرت با دیگران قائل هستند.

۹. هامبورگ، آلمان

هامبورگ رتبه‌ی سوم را در دسته‌بندی محیط اجتماعی دارد. ساکنین این شهر خوش‌مشرب، خوب و قابل اعتماد هستند.

۸. رم، ایتالیا

رم هم مانند شهر میلان از رتبه ی بالایی در میزان علاقه‌ی مردم به افراد و ایده‌‌های جدید برخوردار است. به این معنا که مردم این شهر فکر می‌کنند که درگیر شدن با فرهنگ اصیل کشوری که به آن سفر می‌کنند بسیار مهم است.

۷. مادرید، اسپانیا

مردم مادرید دوست دارند که اوقات خوشی داشته باشند. این شهر بالاترین رتبه را در گرایش مردم به مهمانی دارد. درصد بالایی از ساکنین از هر بهانه‌ای برای جشن گرفتن استفاده می‌کنند.

۶. کوپنهاگ، دانمارک

بعد از شهر گونتبرگ سوئد، کوپنهاگ دومین رتبه را در میزان علاقه‌ی مردمش به معاشرت دارد. مردم این شهر به سرگرمی و جمع شدن در خانه با دوستان خود بسیار تمایل نشان می‌دهند (به طوری که رتبه‌ی اول را در این زمینه دارد).همچنین این شهر رتبه‌ی دوم را در تمایل ساکنین به شنیدن و ابراز نظرات و اعتقادات دیگران دارد.

۵. نیویورک، ایالت نیویورک امریکا

نیویورک جزو پنچ شهر برتر جهان از نظر اجتماعی بودن مردم آن است. به طور متوسط سالانه اهالی نیویورک وقت بیشتری را نسبت به شهروندان شهرهای مورد بررسی دیگر به خوردن و نوشیدن با دوستان خود در بیرون از خانه می‌پردازند.

۴. بوستون، ایالت ماساچوست امریکا

بعد از شیکاگو و نیویورک، بوستون رتبه‌‌ی سوم را در فعالیت‌های کلی اجتماعی دارد. این دو شهر رتبه‌ی سوم در زمینه های میانگین سالانه‌ی تعداد دفعاتی که مردم با دوستان‌شان معاشرت می‌کنند و میانگین تعداد دفعاتی که با دوستان غذا یا نوشیدنی در بیرون مصرف می‌کنند را دارا است.

۳. شیکاگو، ایالت ایلینوی امریکا

شیکاگو به عنوان معاشرتی‌ترین شهر از بوستون و نیویورک پیشی گرفته است. این شهر رتبه‌ی دوم را در فعالیت‌های کلی اجتماعی به خود اختصاص داده است. به این معنا که مردم شیکاگو هم در خوردن غذا و نوشیدنی در بیرون و نیز در رسانه‌های اجتماعی با دوستان خود معاشرت می‌کنند.

۲. استکهلم، سوئد

استکهلم رتبه‌ی دوم را در خصوص تعاملات اجتماعی دارد. به این معنا که ساکنین این شهر از میهمانی لذت می‌برند و در هنگام سفر با مردم ارتباط برقرار می‌کنند، به دوستان خود اعتماد دارند و در موقعیت‌های اجتماعی بردبار و شکیبا هستند. در واقع این شهر رتبه‌ی اول را در شاخص بردباری دارد.

۱. گوتنبرگ، سوئد

گوتنبرگ شهری دیگر از کشور سوئد در این رتبه‌بندی است. این شهر رتبه‌ی اول را در هر دو زمینه‌ی ارزش‌های اجتماعی و محیط اجتماعی دارد. به این معنی است که ساکنان به تعاملات رو در رو بها می‌دهند، از مهمانی رفتن لذت می‌برند، به دوستان خود اعتماد دارند، در هنگام سفر بسیار اجتماعی هستند و در شرایط اجتماعی بردبار و شکیبا هستند.