حتما شما هم درمورد خواص متعدد  لبو یا چغندر قرمز چیزهایی شنیدید. یکی از سبزیجات مغذی و پرخاصیت که به دلیل داشتن حجم قابل توجهی از املاح، آنتی اکسیدان و ریزمغذی‌های مفید می‌تواند تأثیری چشمگیر روی بهبود سلامت عمومی انسان داشته باشد. به‌همین مناسب از شما دعوت می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم استفاده از آب لبو چطور می‌تواند از سلامت عمومی شما حمایت کرده و حتی باعث بهبود وضعیت سلامتی انسان شود.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline،  چغندر یا لبو یکی از مواد غذایی بسیار پرخاصیت است که بسیاری از متخصصان تغذیه مصرف آن را به افراد توصیه می‌کنند. دراین بین آب چغندر هم خواص قابل توجهی دارد، چرا که آب لبو سرشار از انواع آنتی اکسیدان، الکترولیت و دیگر ترکیباتی است که وجودشان می‌تواند از سلامت قلب و مغز انسان حمایت کرده و همچنین باعث بهبود کیفیت زندگی فرد شود.

یک لیوان آب لبوی قرمز و تازه- 724press.com

چغندر یکی از انواع سبزیجات پیازدار و شیرین مزه است  که واکنش افراد به آن به دو صورت است: یا عاشق آن می‌شوند و یا از طعم و مزه آن بیزار هستند. البته بهتر است جزو دسته اول باشید تا بتوانید از فواید متعدد این سبزی پرخاصیت بهره ببرید. در طول دهه گذشته که توجه به بهبود سلامت عمومی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، از چغندر به‌عنوان سوپر فود یا سوپر غذا نام می‌برند؛ چراکه خواص بسیاری دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

مطلب مرتبط: آشنایی با ۲۱ خاصیت لبو یا چغندر قرمز

از آنجایی که براساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که نوشیدن آب لبو یا چغندر تاچه‌اندازه برای بهبود سلامت عمومی انسان مفید است، بد نیست  مروری بر خواص این نوشیدنی مفید و پرخاصیت داشته باشیم.

۱. مصرف آب چغندر می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند

یک لیوان آب لبو با نی قرمز- 724press.com

آب چغندر ممکن است به کاهش فشار خون انسان کمک کند. درجریان یک متاآنالیزی انجام شده در سال ۲۰۲۲ مشخص شد که نیترات موجود در آب چغندر می‌تواند باعث کاهش فشار خون سیستولینک در افراد بزرگسالی شود که مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند.

نیترات‌ها ترکیباتی در آب چغندر هستند که در خون به‌صورت اکسید نیتریک درآمده و به گشاد و شل شدن عروق خونی کمک می‌کنند. از آنجایی که تنگی و گرفتگی عروق خونی می‌تواند باعث ایجاد لخته خون و درادامه  پدیدار شدن مشکلاتی همچون نارسائی قلبی یا بروز سکته‌های قلبی یا مغزی شود، پس مصرف آب چغندر می‌تواند جلوی بروز این وضعیت‌ها را تاحدی گرفته و سلامت عمومی شما را حفظ کند.

۲.  استفاده از آب لبو می‌توان استقامت بدنی ورزشکاران را افزایش دهد

لبوی سالم، برش خورده و آب لبو- 724press.com

نوشیدن آب چغندر می‌توان میزان نیترات موجود در پلاسمای خون را افزایش داده  واز این طریق باعث بهبود عملکردهای فیزیکی بدن شود. درجریان یک بررسی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد،  مشخص شد مصرف طولانی مدت آب چغندر (بیش از پنج الی ۶ روز) فواید مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • افزایش عملکرد در آزمایش‌های زمان‌دار
  • بالا بردن وضعیت مقاومتی بدن و دیرتر خسته شدن فرد
  • بهبود عملکرد قلبی و تنفسی

بااین‌حال محققان خاطرنشان می‌کنند ترکیب آب چغندر با کافئین ممکن است از مزایای این نوشیدنی مغزی بکاهد، هرچند هنوز به تحقیقات بیشتری برای اثبات این مسئله نیازمندیم.

۳.  مصرف آب چغندر می‌تواند باعث بهبود قدرت فیزیکی و توانایی عضلانی افراد مبتلا به نارسائی قلبی شود

چغندر لیمو و اسموتی لبو- 724press.com

نتایج مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد مصرف روزانه هفتاد میلی‌لیتر معادل یک سوم فنجان آب لبو به مدت یک هفته ممکن است میزان تحمل افراد در مقابل خستگی ناشی از ورزش را بالا ببرد و این مسئله به‌خصوص برای افراد مسن مبتلا به بیماری نارسائی قلبی حائز اهمیت است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک نوشیدنی خوشمزه با لبو و مرکبات

محققان همچنین خاطرنشان می‌کنند استفاده از این نوشیدنی مفید می‌تواند استقامت افرادی که به انجام ورزش‌های هوازی یا ایروبیک مشغول هستند را تا ۲۴% بهبود ببخشد.

۴. خواص آب چغندر برای کمک به حفظ وزن ایده‌آل و تناسب اندام

آب هویج و چغندر- 724press.com

آب چغندر عملا فاقد چربی بوده و کالری کمی دارد. درنتیجه آب چغندر می‌تواند یک اسموتی یا نوشیدنی عالی و کم کالری برای وعده صبحانه درنظر گرفته شود. از طرف دیگر مصرف این نوشیدنی در هنگام شروع روز به شما کمک می‌کند تا هم مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید و هم انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه را داشته باشید. اما توجه به یک نکته ضروری است، اینکه آب چغندر قند طبیعی بالایی دارد و این مسئله به‌خصوص باید مورد توجه افراد مبتلا به بیماری قند خون قرار بگیرد؛ پس، از مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی پرهیز کنید.

۵. استفاده از آب چغندر می‌تواند ریسک خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

یک لیوان آب چغندر خام- 724press.com

یکی از جذابیت‌های غیرقابل انکار نوشیدنی آب چغندر رنگ غنی و دلپذیر آن است ک ناشی از حضور بتالین‌ها است؛ نوعی آنتی‌ اکسیدان مفید که محلول در آب است. از طرف دیگر آب چغندر حاوی انواع فلاوونوئید و دیگر ترکیبات پلی فنولی است که هم دارای خواص آنتی اکسیدانی و هم ضد التهابی هستند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کیک براونی همراه با لبو و شکلات

بتالین و دیگر آنتی اکسیدان‌های موجود در آب چغندر می‌توانند به یافتن و همینطور از بین بردن رادیکال‌های آزاد یا مولکول‌های ناپایدار در بدن کمک کنند. مواد مضری که در تعداد زیاد می‌توانند عامل بروز انواع التهاب و همینطور افزایش خطر ابتلا به سرطان شوند. درنتیجه مصرف نوشیدنی حاوی آنتی اکسیدان می‌تواند از شما در برابر احتمال ابتلا به این مشکلات محافظت کند.

۶.  مصرف آب چغندر برای افرادی  که درحال انجام شیمی درمانی هستند، مفید است

نوشیدنی آماده چغندر- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، براساس تحقیقات انجام شده به‌وسیله منابع معتبر مشخص شده است آب چغندر دارای خواص بالقوه محافظت کننده به‌خصوص در مقابل مواد شیمیایی است. این مسئله به این معنی است که استفاده از آب لبو ممکن است به کاهش عوارض جانبی و آسیب دیدگی بدن در طول درمان شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان کمک کند. از جمله این موارد می‌توان به بروز خستگی مفرط در این افراد اشاره کرد که استفاده از آب چغندر برای رفع یا کنترل آن مفید است.

بااین‌حال افراد درگیر در این مطالعه این نکته را هم ذکر کردند که برای صحه گذاشتن براین خاصیت هنوز به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است. به‌خصوص مشخص کردن این مسئله که آیا ممکن است مصرف آب چغندر با انجام شیمی درمانی و مصرف داروهای تجویز شده تداخل داشته باشد یا خیر؟

۷. آب چغندر منبعی خوب از پتاسیم است

برشهای چغندر تازه و اسموتی- 724press.com

چغندر سرشار از پتاسیم است؛ یکی از مواد معدنی مفید و الکترولیت‌هایی که وجودشان برای عملکرد درست اعصاب و ماهیچه‌ها ضروری است. نوشیدن آب چغندر البته به میزان متعادل و مناسب می‌تواند سطح پتاسیم بدن را در حد بهینه حفظ کند. اگر سطح پتاسیم خون خیلی کم شود، افراد با مشکلاتی همچون خستگی، ضعف و گرفتگی عضلات بدن مواجه می‌شوند. پتاسیم پایین همچنین می‌تواند بعث بروز ریتم غیر طبیعی قلب یا آریتمی قلبی شود. از سوی دیگر سطح بالای پتاسیم هم می‌تواند علائمی مشابه داشته و زندگی فرد را تهدید کند.

از سوی دیگر افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی در مراحلی از بیماری نیازمند پیروی از یک رژیم غذایی کم پتاسیم هستند، درنتیجه قبل از مصرف منظم آب چغندر بهتر است حتما با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک معالج خود مشورت کنید تا  احتمالا درگیر مشکلات جدی سلامتی نشوید.

۸. آب چغندر منبعی خوب از انواع مواد معدنی مغذی است

چند لیوان آب چغندر- 724press.com

بدن شما بدون وجود مواد معدنی ضروری، عملکرد و وضعیتی ایده‌آل و مناسب نخواهد داشت. برخی از این مواد معدنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر از سلامت استخوان و دندان‌های شما حمایت می‌کنند.

به جز پتاسیم آب لبو شامل این مواد مغذی و معدنی است:

  • آهن
  • منیزیم
  • منگنز 
  • سدیم
  • روی
  • مس 
  • سلنیوم

موادی که هرکدام در بهبود وضعیت سلامت بخشی از بدن یا ارتقای سلامت عمومی انسان تأثیرگذار هستند.

۹.  آب چغندر منبعی خوب از فولات است

اسموتی چغندر قرمز- 724press.com

فولات یکی از اشکال ویتامین B است که به جلوگیری از نقص لوله عصبی همچون اسپینا بیفیدا یا مهره‌شکاف و همینطور آنسفالی کمک می‌کند. این ماده مفید همچنین احتمال خطر زایمان زودرس را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: از خواص شلغم چه می‌دانید؟

آب چغندر خوشبختانه منبع خوبی از فولات است. اگر باردار هستید، افزودن فولات به برنامه غذایی روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا به صورت مرتب روزی  ۶۰۰ میکروگرم فولات دریافت کنید که براساس داده‌های منابع سلامت مورد اعتماد، برای زنان باردار مفید است.

۱۰. آب لبو و امکان حمایت از سلامت کبد

آب لبو، سیب و لیمو- 724press.com

براساس نتایج حاصل از مطالعات حیوانی قابل اعتماد، آنتی اکسیدان بتائین می‌تواند به‌شکلی مؤثر به جلوگیری از تشکیل یا کاهش رسوبات تجمع یافته در بافت کبد کمک کند. بتائین همچنین می‌تواند از سلامت کبد شما در مقابل انواع سمومی که به‌وسیله مواد خوراکی یا داروها وارد بدن می‌شوند هم کمک کند. 

رسوبات چربی در کبد می‌تواند منجر به بروز وضعیتی شود که از آن با عنوان بیماری کبد چرب غیر الکلی نام برده می‌شود. از جمله دلایل بروز این وضعیت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پیروی از یک رژیم غذایی کمتر مغذی
  • مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های مضر و الکلی
  • قرار گرفتن در معرض سموم 
  • شیوه زندگی کم تحرک

این روزها بخش قابل توجهی از جمعیت جهان به دلیل سبک زندگی ناسالم درگیر معضل کبد چرب هستند. پس چه بهتر که ضمن اصلاح سبک زندگی نادرست از انواع مواد مغذی مثل نوشیدن آب چغندر به‌عنوان راهی طبیعی برای رفع این مشکل و بهبود وضیت کبد بهره ببرید.

۱۱. ممکن است مصرف آب چغندر به کاهش کلسترول خون کمک کند.

لبو و گیلاس- 724press.com

اگر میزان کلسترول بد یا LDL خون بالایی دارید، حتما مصرف آب چغندر را در دستور کار قرار دهید. بتانین موجود در آب چغندر می‌تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در جریان یک بررسی در سال ۲۰۲۰ مشخص شد آب چغندر می‌تواند هم روی میزان کلسترول بد و هم میزان کلسترول خوب یا HDL تأثیرگذار باشد. محققان معتقد هستند پتانسیل کاهش میزان کلسترول چغندر احتمالا به‌دلیل وجود مواد مغذی گیاهی همچون فلاوونوئیدها است.

نکات احتیاطی

لبو سالم- 724press.com

بعد از مصرف آب چغندر با یک سری مسائل مواجه می‌شود که طبیعی است و نیازی نیست بابت آنها احساس نگرانی داشته باشید. مصرف آب چغندر ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار یا مدفوع فرد شود که این وضعیتی طبیعی است. عارضه‌ای با عنوان بیتوریا یا سرخ‌ادراری (beeturia) که بی‌خطر است. بااین‌حال اگر عادت به مصرف این سبزی نداشته باشید، ممکن است این وضعیت شما را شگفت‌زده یا نگران کند؛ هرچند که خطری سلامت شما را تهدید نمی‌کند.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه پاناکوتای چغندر و موس لیمویی

از طرف دیگر اگر از مشکل فشار خون پایین رنج می‌برید هم توجه داشته باشید که نوشیدن منظم آب چغندر به دلیل خواص کاهنده فشار خون آن می‌تواند باعث تشدید خطر افت فشار خون شما شود. درنتیجه حتما به صورت مرتب فشار خون خود را کنترل کنید. همچنین اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه اگزالات کلسیم هستید هم بهتر است مصرف آب چغندر را  کنار بگذارید؛ چراکه این سبزی پرخاصیت سرشار از اگزالات است. ماده‌ای که به صورت طبیعی باعث ایجاد کریستال در ادرار می‌شود و  درنهایت ممکن است باعث بروز سنگ کلیه شود.

پاسخ به چند پرسش متداول در مورد مصرف آب چغندر

چغندر و انگور قرمز- 724press.com

۱. آیا چغندر واقعا فشار خون را کاهش می‌دهد؟

بله، نیترات موجود در چغندر می‌تواند فشار خون را تامیزان قابل توجهی پایین بیاورد. توجه داشته باشید که هم آب چغندر خام و هم چغندر پخته شده می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود؛ بااین‌حال به نظر می‌رسد آب چغندر خام تأثیر بیشتری در این زمینه از خود نشان می‌دهد.

۲.  آیا مصرف روزانه و مرتب آب چغندر بدون خطر است؟

آب چغندر می‌تواند نیاز شما به انواع مواد مغذی همچون ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی را رفع کند. نوشیدن منظم آب چغندر می‌تواند باعث کاهش التهاب، افزایش استقامت بدنی و حمایت از سلامت عمومی بدن شما شود. بااین‌حال اگر از موارد اشاره شده بالا رنج می‌برید، حتما قبل از شروع مصرف آب چغندر با متخصص یا پزشک معالج خود مشورت کنید.

آب چغندر با برگ نعناع- 724press.com

۳. آیا نوشیدن آب چغندر مضر است؟

آب چغندر دارای غلظت بالایی از نتیرات است که در خون به صورت اکسید نیتریک مشاهده می‌شود. این ماده عملکردهای مختلفی در بدن دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش فشار خون و افزایش اکسیژن رسانی و تغذیه عضلات و اندام‌ها اشاره کرد.

مضرات احتمالی آب چغندر ناشی از افزایش میزان نیترات بیش از حد توصیه شده و مورد نیاز روزانه است. به عبارت دیگر مصرف زیاد نیترات می‌تواند باعث تشکیل ترکیباتی موسوم به «N-nitroso» شود که به‌عنوان عوامل محرک سرطان شناخته شده و اثرات نامطلوبی دارند. به‌عبارت دیگر اگر جانب تعادل را نگه داشته و از مصرف بیش از اندازه آب چغندر خودداری کنید،  با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. البته محققان خاطر نشان می‌کنند که تحقیقات انجام شده در مورد مضرات احتمالی آب چغندر بسیار محدود است و برای رسیدن به پاسخی قطعی نیازمند مطالعات بیشتری در این زمینه هستیم.

۴. آیا آب چغندر باعث سم‌زدایی بدن می‌شود؟

بدن شما به صورت طبیعی و بدون نیاز به رژیم غذایی خاصی مثل مصرف آب چغندر هم عملیات سم زدایی را انجام می‌دهد. درواقع اندام‌هایی همچون کلیه، کبد، دستگاه گوارش و دیگر اندام‌ها معمولا  با همکاری مشترک کار سم زدایی بدن را به شکل عادی انجام می‌دهند.

بااین‌حال آب چغندر حاوی مواد مغذی و مفیدی است که می‌توان در همراهی با یک رژیم غذایی سالم و معتدل به ارتقای کیفیت سلامت عمومی بدن شما کمک کند.

سخن پایانی

آب چغندر و گلابی- 724press.com

چغندر سبزی مفید، مغذی و پرخاصیت است که می‌تواند به اشکال مختلف به بهبود سلامت عمومی بدن شما کمک کند. درنهایت مهم نیست چغندر را به چه شکلی مصرف می‌کنید، چراکه این ماده به‌هرحال مفید و مغذی است. اگر مصرف آب چغندر را به صورت خالص دوست ندارید، می‌تواند با اضافه کردن چند برش سیب، انواع مرکبات یا هویج و حتی چند برگ نعناع تازه مزه آن را مناسب ذائقه خود تغییر دهید.

مطلب مرتبط:  آشنایی با ۲۱ خاصیت لبو یا چغندر قرمز

همچنین اگر قصد اضافه کردن چغندر به برنامه غذایی روزانه خود را دارید، بهتر است در ابتدا از مقادیر کم شروع کنید. مثلا فقط آب نصف یک چغندر کوچک را مصرف کنید و ببینید بدن‌تان چگونه واکنش نشان می‌دهد. همانطور که بدن شما با مصرف این ماده هماهنگ می‌شود، می‌توانید میزان آن را بیشتر کنید. البته همچنان نکات ایمنی را درنظر گرفته و از مصرف مقادیر زیاد آب چغندر به دلیل مشکلات احتمالی پرهیز کنید.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با 724press لذت برده باشید. آیا شما هم تجربه مصرف آب چغندر را دارید؟ اگه پاسخ‌تان مثبت است، واکنش بدن شما به این ماده غذایی مغذی چه بوده است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. از این همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.