انسان‌های سمی از منطق سرپیچی می‌کنند. بعضی از آن‌ها از تاثیر منفی که بر اطراف خود می‌گذارند، غافل هستند و بعضی دیگر از به وجود آوردن هرج و مرج و کشیدن مردم به پایین بسیار راضی و خشنود می‌شوند.

مهترین چیز این است که بدانید با انواع مختلف انسان‌ها چگونه برخورد کنید. حقیقتا مردم سمی هیچگاه ارزش تلف کردن وقت و انرژی شما را ندارند. مردم سمی پیچیدگی‌های غیرضروری ایجاد می‌کنند، همیشه در حال نزاع هستند و از همه بدتر استرس به بار می‌آورند.

هانس اف. هانسن می‌گوید:

مردمی که به شما الهام می‌بخشند و یا شما را تخلیه می‌کنند را باید عاقلانه انتخاب کنید.

تحقیقات اخیر در دانشگاه فردریش شیلر آلمان نشان داده است که چقدر انسان‌های سمی، جدی هستند. آن‌ها قرارگیری در برابر محرک‌ها را پیدا می‌کنند و باعث به وجود آوردن احساسات به شدت منفی می‌شوند. وقتی با مردم سمی مواجه می‌شوید، مغزتان استرس زیادی را واکنش می‌دهد. انسا‌ن‌های سمی مغز شما را به سوی تشویش و استرس می‌کشانند و باید از همه‌ نظر از آن‌ها دوری کنید.

مطالعات نشان داده است که استرس، تاثیرات منفی مدت‌داری را بر مغز شما می‌گذارد. حتی چند روز در معرض استرس، اثربخشی سلول‌های عصبی در هیپوکامپ، منطقه‌ی مهم مغز که مسئول استدلال و حافظه است را به خطر می‌اندازد. هفته‌ها استرس باعث آسیب برگشت پذیر به سلول‌های مغزی می‌شود و نیز ماه‌ها استرس می‌تواند به طور دائم آن‌ها را از بین ببرد. مردم سمی تنها شما را به بدبختی و مصیبت نمی‌اندازند؛ بلکه واقعا به مغز شما آسیب می‌زنند.

توانایی مدیریت احساسات و آرام ماندن تحت فشارهای روانی، به عملکرد شما ارتباط مستقیم دارد. تلنت اسمارت (TalentSmart) تحقیقی را بر روی بیشتر از یک میلیون انسان انجام داده است و به این نتیجه رسیده است که ۹۰ درصد از سازندگان برتر، مهارت مدیریت احساسات خود را در زمان استرس دارند و تحت فشار‌های روانی آرام هستند و خود را کنترل می‌کنند. یکی از بهترین هدیه‌های این مهارت شناسایی انسان‌های سمی و دوری از آن‌ها است.

اغلب گفته می‌شود که شما محصول ۵ انسانی هستید که با آن‌ها وقت می‌گذرانید. اگر اجازه بدهید که حتی یکی از آن ۵ نفر، از دسته‌ی انسان‌های سمی باشد، به زودی خواهید فهمید که او چگونه بر شما تاثیر می‌گذارد.

شما نمی‌توانید قبل از اینکه انسان‌های سمی را بشناسید، از آن‌ها فاصله بگیرید. ترفند این است که افراد آزار دهنده‌ای را که تشخیص سمی بودن آن‌ها دشوار است، از خود جدا کنید.

در زیر ۱۰ نوع از خصوصیات انسان‌های سمی را بازگو می‌کنیم که شما باید از آن‌ها دوری کنید؛ در غیر این صورت باید این بها را بپردازید که دیگر خود واقعیتان نباشید.

غیبت

ذهن‌های بزرگ در مورد ایده‌ها بحث می‌کنند، ذهن‌های متوسط در مورد اتفاق‌ها صحبت می‌کنند و ذهن‌های کوچک در مورد مردم حرف می‌زنند. (الئانور روسولت)

کسانی که غیبت می‌کنند از بدبختی دیگران لذت می‌برند. شاید در ابتدا جالب باشد که شخصیت یا اشتباهات کاری کسی را مورد بحث و ریزبینی قرار بدهیم، اما با گذشت زمان خسته کننده می‌شود و به شما احساس بدی دست می‌دهد و همچنین به دیگران صدمه می‌زنید. خیلی مطالب مهم و مثبت و آموزنده از انسان‌های جالب وجود دارد که بتوان در مورد آن‌ها صحبت کرد و وقت خود را با صحبت از بدبختی‌های بقیه هدر نداد.

زود جوش 

بعضی افراد واقعا هیچ کنترلی بر روی احساسات خود ندارند. آن‌ها به یکباره بر شما عصبانی می‌شوند و احساسات خودشان را بر شما القا می‌کنند در حالی که فکر می‌کنند مسبب تمام بی‌قراری‌هایشان شما هستید. خیلی سخت است که افراد زوج جوش را از زندگی خود خارج کنید؛ چرا که عدم کنترل بر احساساتشان باعث می‌شود دل شما به حال آن‌ها بسوزد. هنگامی که به افراد زوج جوش فشار می‌آید، آن‌ها از شما مانند دستمال توالت احساساتشان سواستفاده می‌کنند. پس باید از همه جهات از آن‌ها اجتناب کنید.

قربانی

قربانی‌ها راحت شناسایی نمی‌شوند؛ زیرا ابتدا با مشکلاتشان همدردی می‌کنید. اما وقتی زمان می‌گذرد، متوجه می‌شوید تمام وقت «زمان مورد نیاز» آن‌ها بوده است. قربانیان به طور فعال هر گونه مسئولیت‌ شخصی را با ساخت دست انداز از خود دور می‌کنند. آن‌ها سختی زمان را به عنوان فرصت برای یادگیری و رشد نمی‌بینند. در عوض همه را مشکل می‌پندارند. از قدیم گفتند که درد اجتناب‌ناپذیر است، اما رنج کشیدن اختیاری است. کاملا مسمومیت افراد قربانی قابل دید است. کسانی که همیشه رنج کشیدن را انتخاب می‌کنند.

خودشیفتگی

افراد خود شیفته با حفظ فاصله‌ی همدلی که با مردم دیگر دارند، شما را به پایین می‌کشند. وقتی با افراد خودشیفته وقت می‌گذرانید، کاملا احساس تنهایی می‌کنید. به این دلیل است که هیچ ارتباطی بین آن‌ها و مردم دیگر وجود ندارد. شما صرفا ابزاری هستید که برای ایجاد اعتماد به نفس آن‌ها استفاده می‌شوید.

حسود

برای مردم حسود، همیشه مرغ همسایه غاز است. حتی اگر چیزی عالی و شگفت‌انگیز برایشان اتفاق بیفتد، هیچ رضایتی از آن نخواهند داشت. زیرا آن‌ها به جایی که رضایت را در درونشان جستجو کنند، بخت خود را با جهان مقایسه می‌کنند. بگذارید با آن رو به رو شویم، اگر با دقت ببینیم، همیشه کسی هست که کاری را بهتر از ما انجام دهد. وقت گذراندن با انسان‌های حسود بسیار خطرناک است؛ زیرا آن‌ها به شما یاد می‌دهند که داشته‌هایتان را بی اهمیت بپندارید.

سوءاستفاده‌گر

انسان‌های سوءاستفاده‌گر وقت و انرژی زندگی شما را زیر ماسکی از دوستی به تاراج می‌برند. آن‌ها می توانند با حیله و تزویر با شما برخورد کنند؛ زیرا آن‌ها شما را مانند یک دوست فریب می‌دهند. آن‌ها می‌دانند شما چه دوست دارید، چه چیزی شما را خوشحال می‌کند و چه چیزی را جالب می‌پندارید؛ اما نکته اینجا‌ است که آن‌ها از این اطلاعات به عنوان یک صورت جلسه‌ی مخفی استفاده می‌کنند. افراد سوءاستفاده‌گر همیشه از شما چیزی می‌خواهند و اگر شما در قبال دوستی کاری برایشان انجام دهید بیشتر و بیشتر می‌خواهند؛ بدون اینکه کاری برایتان کرده باشند. آن‌ها هر کاری می‌کنند که بر شما پیروز شوند تا از پا درتان بیاورند.

دمنتور

در سری کتاب‌های هری پاتر از جی. کی. رولینگ، دمنتورها شخصیت‌های شیطانی هستند که روح انسان‌ها را از بدنشان می‌مکند. هر موقع که یک دمنتور وارد اتاق می‌شود، همه جا تاریک می‌شود و افراد احساس سرما می‌کنند و خاطرات تلخشان را به یاد می‌آورند. رولیگ گفته است که ایده‌ی دمنتور‌ها را از انسان‌های منفی گرفته است. انسان‌هایی که این توانایی را دارند که وارد اتاقی شوند و زندگی را کاملا از‌ آن‌جا بیرون بکشند.

دمنتورها به وسیله‌ی اعمال منفی بودنشان و بدبینی در مواجهه به همه افراد، زندگی را از اتاق به بیرون می‌کشند. دید آن‌ها همیشه نیمه‌ی خالی لیوان است و آن‌ها می‌توانند ترس و نگرانی را در بی‌خطرترین شرایط نیز به همه تزریق کنند. تحقیقی در دانشگاه نوتردام به این نتیجه رسیده است که دانشجویانی که هم‌‌اتاقی‌هایی با افکار منفی دارند به مراتب احتمال قویی‌تری برای ابتلا به تفکرات منفی و افسردگی دارند.

پیچ خورده

تعداد زیادی از انسان‌های سمی وجود دارد که نیت بد و احساس رضایت عمیق از درد و بدبختی دیگران دارند. آن‌ها به شما آسیب می‌زنند تا حس بدی داشته باشید یا چیزی را از شما بگیرند. درغیراین صورت هیچ علاقه‌ای به شما ندارند. تنها چیز خوب در مورد این دسته انسان‌ها این است که شما به سرعت می‌توانید نیت‌های آن‌ها را دریابید و زودتر از شر آن‌ها خلاص شوید.

قضاوت‌گر

انسان‌های قضاوت‌گر چیزهای بدی را سریعا به شما می‌گویند. آن‌ها راهی دارند که چیز‌هایی که خیلی در موردشان خشنود هستید را از شما بگیرند و احساس وحشتناکی در مورد‌ آن‌ها به شما القا کنند. انسا‌ن‌های قضاوت‌گر به جای تحسین و آموختن از افرادی که با آن‌ها تفاوت دارند، آن‌ها را به پایین می‌کشند. اینگونه انسان‌ها برای اینکه پرشور و تاثیرگذار باشند، تمایلات شما را فرو می‌نشانند. پس بهتر است ارتباطتان را با آن‌ها قطع کنید و خودتان باشید.

متکبر

انسان‌های متکبر وقت شما را هدر می‌دهند؛ زیرا هر چیزی که انجام می‌دهید را به عنوان یک چالش شخصی می‌بینند. تکبر اعتماد به نفس کاذب است و همیشه ماسکی بر ناامنی‌های عمده است. تحقیقی در دانشگاه آکرون به این نتیجه رسیده است که تکبر با مشکلات زیاد محل کار همبستگی دارد. افراد متکبر تمایل به عملکرد پایین، ناسازگاری بالا و مشکلات شناختی بیشتری نسبت به افراد عادی دارند.

چگونه از خود در مقابل اینگونه افراد مراقبت کنید

انسان‌های سمی شما را به مرز دیوانگی می‌رسانند؛ چون رفتارشان غیرمنطقی است.  پس چرا به خود اجازه می‌دهید تا به آن‌ها جواب احساسی بدهید و خود را سردرگم کنید؟

هر چه که یک فرد غیرمنطقی و خارج از چارچوب باشد، راحت تر می‌شود خود را از تله‌ی آن‌ها رها ساخت. سعی کنید آن‌ها را در بازی خودشان شکست بدهید. فاصله‌ی احساسی را با آن‌ها حفظ کنید و جوری با آن‌ها رفتار کنید که گویی یک پروژه‌ی علمی هستند. لازم نیست که به هرج و مرج احساسی آن‌ها جوابگو باشید.

حفظ یک فاصله‌ی احساسی نیاز به آگاهی دارد. گاهی اوقات خود را در شرایطی می‌بینید که نیاز به تجدیدقوا دارید و باید بهترین راه را انتخاب کنید.

خیلی افراد با کسی کار یا زندگی می‌کنند و هیچ راهی جهت کنترل این هرج و مرج را ندارند. هنگامی که شما انسانی سمی را شناسایی کردید، رفتار او را قابل پیش‌بینی و آسان‌تر درک خواهید کرد. این شما را تجهیز می‌کند تا منطقی فکر کنید و بدانید که  چه وقت و کجا باید با آن‌ها برخورد کرد و چه وقت و کجا نباید اهمیتی به آن‌ها داد.

شما می‌توانید مرز‌هایی ایجاد کنید و باید آگانه و فعالانه این کار را انجام دهید. اگر اجازه دهید همه چیز به طور طبیعی اتفاق بیوفتد، خودتان را ملزم می‌کنید تا به طور مداوم درگیر گفتگوهای دشوار باشید.

اگر شما مرز‌ها را ایجاد کنید و تصمیم بگیرید که چه موقع و کجا با این افراد درگیر شوید، خیلی از هرج و مرج‌ها را کنترل خواهید کرد. تنها ترفند این است که هوشمند باشید و مرز‌ها را نگه دارید تا وقتی که این فرد بخواهد از این مرز‌ها عبور کند.