از مضرات سیگار کشیدن بسیار شنیده‌ایم؛ تأثیر مخرب سیگار روی اندام‌های مختلف بدن غیرقابل انکار است. اما آیا می‌دانید پدیدار شدن چین و چروک با استعمال دخانیات درارتباط است؟ برای مرور این خبر و اطلاعات بیشتر در این زمینه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، سیگار می‌تواند روی سلامت و ظاهر پوست شما تأثیر بگذارد. سم موجود در تنباکو هم می‌تواند باعث کم شدن جریان خون به سمت سلول‌های پوستی شده و رطوبت آن را کاهش دهد. همچنین کلاژن و الاستین را تجزیه کرده و در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک شود.

صورت جوان و سالم در کنار صورت پیر و چروکیده- 724press.com

از آنجایی که سموم موجود در تنباکو نه تنها پوست که تقریبا تمام اندام‌های بدن شما را درگیر پیری زودرس می‌کنند، منطقی است اگر بگوییم بزرگترین اندام بدن یعنی پوست هم از مضرات آن در امان نخواهد بود. سیگار کشیدن می‌تواند باعث باریک شدن رگ‌های خونی و درنتیجه کاهش جریان خون شود. کاهش جریان خون به معنی کاهش میزان اکسیژن و مواد مغذی است که به از طریق خون به سلول‌های بدن و از جمله سلول‌های پوستی می‌رسند. افرادی که به سیگار اعتیاد دارد، اغلب از سطح پایین میزان کلاژن و الاستین رنج می‌برند، دو فاکتور مهمی که برای حفظ سلامت و استحکام کلی پوست ضروری هستند. این کاهش هم درنهایت منجر به بروز چین و چروک و پیری زودرس پوست به‌ویژه پوست صورت می‌شود.

مطلب مرتبط: ۷ توصیه علمی برای خلاص شدن از شر چین و چروک پوست را بشناسید

ترک سیگار اما درمقابل می‌تواند به حفظ این دو عنصر حیاتی کمک و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده و حتی ممکن است این مسیر را معکوس کند. اما برای درک بهتر این روند باید به این پرسش اساس پاسخ دهیم:

چرا سیگار باعث ایجاد چین و چروک می‌شود؟

تصویری از دست یک سیگاری- 724press.com

عمده دلیل این مسئله سمومی است که از طریق استنشاق دود سیگار وارد بدن شده و روی همه اندام‌های بدن از جمله پوست تأثیر می‌گذارند.

به گزارش ۷۲۴پرس، براساس نتایج ارائه شده از سوی منبعی معتبر، به نظر می‌رسد سیگار کشیدن می‌تواند باعث شکسته شدن رشته‌های کلاژن و الاستین پوست شود. کلاژن یک پروتئین ضروری است که حضورش برای سلامت پوست ضروری است. وقتی کلاژن از بین می‌رود، احتمال افتادگی پوست بیشتر می‌شود که این افتادگی درنهایت به پیدایش چین و چروک ختم می‌شود.

مطلب مرتبط: تازه‌ترین محصول جوان کننده پوست، راهی برای بهبود عوارض افزایش سن

سیگار کشیدن همچنین میزان رطوبت موجود در بافت پوست را کاهش می‌دهد که این امر هم راه را برای ایجاد چین و چروک هموار می‌کند. درنتیجه باید گفت چین و چروک ناشی از استعمال دخانیات خیلی زودتر از چین و چروک ناشی از افزایش سن ظاهر می‌شود. از طرف دیگر ظاهرا رابطه میان چین و چروک و استعمال دخانیات به ویژه زمانی ملموس‌تر است که فرد در سال بیش از ۴۰ بسته سیگار بکشد.

آیا با ترک سیگار، چین و چروک‌های ایجاد شده از بین می‌روند؟

شکستن یک نخ سیگار- 724press.com

به نظر می‌رسد امکان این مسئله وجود دارد که میزان چین و چروک‌ها بعد از ترک سیگار کاهش پیدا کنند. سیگار مانع تولید کلاژن می‌شود، اما این اثر موقتی است و بعدا مرتفع می‌شود.

به گزارش 724Press.com، نتایج یک مطالعه محدود در سال ۲۰۱۹ نشان داد میزان سطح کلاژن در افرادی سیگاری سابق، با گذشت که ۴ الی هشت هفته پس از ترک سیگار رفته رفته بالاتر رفته و بهبود پیدا می‌کند. همچنین دوازده هفته پس از ترک سیگار، تولید کلاژن تقریبا به سطح اولیه خود (زمانی که فرد سیگار نمی‌کشید) برمی‌گردد که این به معنای کاهش چین و چروک است. البته این مطالعه محدود بود؛ اما در مجموع تحقیقات انجام شده تاکنون نتایجی امیدوارکننده داشته‌اند که نشان می‌دهد ترک سیگار می‌تواند باعث بهبود بافت و ظاهر پوست شود. مثلا در مطالعه دیگر، محققان متوجه شدند که لکه‌های ناشی از پیری پوست و هایپرپیگمانتاسیون هم ظرف یک ماه پس از ترک سیگار به‌آرامی    ناپدید می‌شوند.

مطلب مرتبط: این مواد غذایی از چروک پوست جلوگیری می‌کنند

در مجموع هنوز شواهد کافی دراختیار نداریم که بتوان برپایه آنها با قطعیت اعلام کرد ترک سیگار هرگونه آسیب پوستی را معکوس می‌کند، اما به نظر می‌رسد حداقل برخی از جنبه‌های سلامت پوست بهبود پیدا می‌کنند.  حتی اگر ترک سیگار به صورت کامل چین و چروک‌های مرتبط را از بین نبرد، دست کم می‌تواند آن‌ها را کمی محو کند.

برای معکوس کردن اثرات مخرب سیگار چه کنیم؟

زن جوانی در حال بررسی چین و چروک صورت- 724press.com

ترک سیگار می‌تواند تأثیراتی مثبت روی سلام پوست شما داشته باشد. درعین حال شما می‌توانید اقدامات دیگری را هم انجام دهید که می‌توانند به بازسازی بیشتری پوست‌تان کمک کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل: خوردن مواد غذایی غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی می‌تواند به بازسازی، تقویت و محافظت از پوست کمک کند. نوشیدن آب زیاد و به حداقل رساندن نوشیدنی‌های مضر و کافئین هم به حفظ رطوبت پوست و درنتیجه سلامت آن کمک می‌کند.
  • ورزش منظم: ورزش ملایم اما منظم جریان خون را افزایش داده و به تولید آنتی اکسیدان‌های طبیعی کمک می‌کند. وجود آنتی اکسیدان‌ها برای حفظ سلامت سلول‌های بدن و از جمله سلول‌های پوستی مفید است.
  • خواب کافی: از خواب با نام «استراحت زیبایی» هم یاد می‌شود؛ چون در هنگام خواب سلول‌های پوستی ترمیم می‌شوند. از طرف دیگر بدن شما هم در این بازه زمانی می‌تواند تولید کلاژن را افزایش داده و استحکام پوست را بهبود ببخشد.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب: استفاده از کرم ضد آفتاب همیشه و درهمه موقعیت‌ها باعث محافظت از پوست شما و عقب انداختن فرآیند پیری پوست و بروز چین و چروک می‌شود. درنتیجه مهم است همیشه از آن استفاده کنید. تحقیقاتی انجام شده نشان می‌دهند که استفاده منظم از کره ضد آفتاب حتی می‌تواند باعث معکوس شدن فرآیند ایجاد لک‌های پوستی و چین و چروک ناشی از تابش اشعه خورشید شود.
  • داشتن روتین پوستی منظم: به صورت کلی، تمیز کردن پوست و آبرسانی آن به حفظ سلامت آن کمک شایانی می‌کند. درکنار آن فراموش نکنید به صورت مرتب و هفته‌ای دو مرتبه با استفاده از اسکراب و لایه‌برداری ملایم، سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید. این کار کمک می‌کند که پوست بهتر انواع سرم، کرم و لوسیون را جذب کند. همچنین از رتینول، ویتامین C و سایر سرم‌های مفید برای کاهش چین و چروک و روشن شدن پوست بهره ببرید.
  • درمان‌های پزشکی: درمان‌هایی مثل میکرونیدلینگ و لایه‌برداری با لیزر می‌توانند به بهبود بافت پوست و کاهش ظاهری چین و چروک کمک کنند.

رسیدگی و مراقبت پوستی- 724press.com

اما در مسیر ترک سیگار خوب است از پشتیبانی لازم بهره ببرید. مسلم است که ترک کردن عادتی چند ساله کار راحتی نیست و شما مسیر سختی پیش رو دارید. اما اگر به نتیجه باور داشته و مزایای این کار را در نظر بگیرید، مسیر ساده‌تر می‌شود. اما چند راهکار که کمک می‌کند فرآیند ترک سیگار با سختی کم‌تری همراه باشد، شامل موارد زیر است:

  • درمان جایگزین نیکوتین: چسب نیکوتین، قرص‌های پاستیلی، استنشاق و اسپری‌های بینی می‌توانند هوس شما به کشیدن سیگار را کنترل کرده و علائم ناشی از ترک را کاهش دهند.
  • حضور در گروه‌های حمایتی و مشاوره درمانی: پیوستن به دیگران چه به صورت حضوری یا آنلاین هم می‌تواند به حفظ انگیزه در فرد کمک کرده و او را در ادامه مسیر ترک سیگار یاری کند. مشاوران هم می‌توانند به شمادر پیدا کردن ابزارهای لازم برای غلبه بر چالش‌های ترک سیگار کمک کنند تا برای همیشه خود را از شر این عادت زیان‌بار نجات دهید.

یک پیرزن در حال کشیدن سیگار- 724press.com

درنهایت ترک سیگار نه تنها روی زیبایی ظاهری شما تأثیرگذار است، بلکه از درون هم به بهبود وضعیت اندام‌های مختلف بدن به‌ویژه ریه کمک کرده و شانس ابتلای شما به انواع بیماری‌های مزمن و خطرناک مثل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و مشکلات دیگر را کاهش می‌دهد. پس هرچه زودتر برای خلاص شدن خود از این عادت مضر تلاش کنید.

مطلب مرتبط: راز پوست صاف، درخشان و بی‌ عیب و نقص زنان کره ای چیست؟

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. اگر شما هم در گذشته سیگاری بودید و اکنون ترک کردید، بد نیست از تجربه خود با دوستان‌تان صحبت کنید. از این همراهی شما سپاسگزاریم.