چین و چروک پوست می‌تواند در اثر نور آفتاب و بالاتر رفتن سن خود را بر روی پوست صورت و بدن نشان دهد. در این مطلب به معرفی غذاهایی خواهیم پرداخت که می‌تواند مانع از وقوع چین و چروک بر روی پوست ما شود.

وقتی اولین چین و چروک‌ها روی پوست ظاهر می‌شوند، خبر از شروع پیری می‌دهند که می‌تواند برای همه‌ی ما علامت ترسناکی باشد. این ترس افراد از پیری باعث رونق بخشیدن به صنعت زیبایی شده است. به طوری که این صنعت از فروش لوسیون‌ها، معجون‌ها و ارایه‌ی عمل‌های زیبایی میلیاردها دلار درآمد دارد. با این حال روش‌های ارزان‌تری هم وجود دارد که با تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی بتوان مشکل چین و چروک پوست را حل کرد.

 در ادامه به معرفی مواد غذایی خواهیم پرداخت که کمک می‌کند تا پوست شما همواره جوان باقی بماند.

چه دلایلی باعث ایجاد چین و چروک می‌شود؟

چین و چروک دو علت اصلی دارد: یکی آسیب‌های ناشی از نور خورشید و دیگری تغییرات پوستی به دلیل پیری است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث کاهش کلاژن پوست می‌شود. ترکیب کلاژن به خودی خود دلیل مهمی در حفظ ساختار پوست است. با کاهش کلاژن، پوست ضعیف شده و دچار افتادگی و چین و چروک می‌شود. علاوه بر این، با بالاتر رفتن سن، پوست به طور طبیعی نازک‌تر شده و انعطاف پذیری آن کاهش پیدا می‌کند. از این رو بیشتر مستعد چین و چروک خواهد شد.

چین و چروک، معمولا در بخش‌هایی از صورت بیشتر اتفاق می‌افتد که با بیان احساسات ما نظیر لبخند یا اخم درگیر است. ضمن این که آن قسمت از صورت که بیشتر در معرض نور آفتاب است چروک‌تر خواهد شد. آلودگی هوا، سیگار کشیدن، وزن، کم آبی بدن، رژیم غذایی، استرس و سایر عوامل مربوط به سبک زندگی هم می‌تواند بر ظاهر پوست و چین و چروک آن تاثیر بگذارد.

چگونه رژیم غذایی مناسب از پوست محافظت می‌کند؟

تحقیقات زیادی در خصوص تاثیر رژیم غذایی بر پوست انجام شده است. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۱ بر روی مردم سه کشور یافته‌های جالبی با توجه به رژیم غذایی آن‌ها نشان داد. مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان در برابر آسیب‌های نور خورشید از پوست محافظت کرده و چربی‌های ضروری برای بدن را ارائه می‌دهند.

 آنتی اکسیدن‌ها با کاهش رادیکال‌های آزاد مانع از بروز آسیب‌های پوستی و دیگر مشکلات مربوط به سلامتی می‌شوند. علاوه بر این، از آنجا که آسیب‌های نور خورشید یکی از عوامل عمده‌ی چین و چروک پوست است، هر گونه غذایی که اثر محافظتی در مقابل اشعه‌های خورشید داشته باشد می‌تواند بر وضعیت کلاژن هم تاثیرات مفیدی بگذارد.

در نهایت، یک رژیم غذایی مناسب برای مرطوب نگه داشتن پوست به چربی نیاز دارد. وقتی که رژیم تغذیه حاوی مواد مغذی مفید باشد، پوست را در برابر چین و چروک حفظ خواهد کرد.  

حبوبات

مواد غذایی شامل لوبیا، عدس، آجیل و نخود جزو حبوبات محسوب می‌شوند. این ترکیبات غذایی حاوی فیبر، پروتئین و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. فیبر موجود در حبوبات برای پوست اثر فوق‌العاده‌ای دارد. این مواد غذایی، سموم موجود در دستگاه گوارش را به دام انداخته و قبل از این که جذب بدن شوند و بر ظاهر پوست شما تاثیر بگذارند، آن‌ها را از بین می‌برند.

 علاوه بر این، حبوبات شامل مقادیر بالایی از ویتامین‌های E و C هستند که می‌توانند از پوست در برابر نور خورشید محافظت کنند. وقتی حبوبات با هم دیگر مصرف می‌شوند، ترکیب این ویتامین‌ها اثر هم‌افزایی داشته و قدرت آنتی اکسیدان را افزایش می‌دهد. البته این بدان معنا نیست که دیگر کرم‌های ضد آفتاب را کنار بگذارید! مصرف چند وعده حبوبات در هفته می‌تواند پوست شما را صاف و سالم نگه دارد.

مواد غذایی غنی از ویتامین C

مصرف زیاد غذاهای حاوی ویتامین C می‌تواند باعث کاهش چین و چروک و خشکی پوست شود. از آنجا که ویتامین C نوعی خاصیت آنتی اکسیدان دارد، می‌تواند مانع از چین و چروک ناشی از رژیم غذایی نامناسب، استرس و آلودگی شود. ویتامین C همچنین این قدرت را دارد که در برابر آسیب‌های نور خورشید از پوست شما محافظت کند.   تقریبا تمام میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C هستند که از جمله‌ی آن می‌توان مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای را نام برد.

مواد غذایی غنی از ویتامین A

غذاهای حاوی ویتامین A از پوست در برابر چین و چروک محافظت می‌کنند. ویتامین A در دو فرم بتا کاروتن و ویتامین A فعال موجود است. بتاکاروتن لازم است که به ویتامین A فعال تبدیل شود. این ویتامین در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی موجود است. از طرفی ویتامین A فعال در غذاهای حیوانی نظیر جگر گاو، تخم مرغ، و کره یافت می‌شود.

 ویتامین A تقریبا در تمام سلول‌های پوست بدن که بافت‌ها را به هم متصل می‌کند، وجود دارد. بدون وجود مقادیر کافی ویتامین A، زخم‌ها و خراش‌های پوستی قابل التیام نیستند. به همین دلیل ویتامین A همانند یک جنگنده‌ی قوی با چین و چروک‌ها مبارزه کرده و سلول‌های پوستی را محکم در کنار یکدیگر نگه می‌دارد.

روغن زیتون

خشکی پوست یکی از عوامل وقوع چین و چروک زودرس است. چرا که پوست در این حالت قادر به حفاظت از رطوبت خود نیست و افتادگی آن شروع می‌شود. ممکن است فکر کنید که نوشیدن آب بیشتر می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک کند در حالی که این تنها بخشی از ماجرا است. بدون وجود چربی مناسب در رژیم غذایی، سلول‌های پوستی قادر به نگهداری از آب داخل خود نخواهند بود و پوست شما خشک خواهد شد.

 روغن زیتون به ۲ روش به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند: این ماده‌ی غذایی نه تنها باعث ارایه‌ی چربی‌های اشباع نشده‌ی سالم برای نگهداری آب در سلول می‌شود بلکه حاوی مقادیر بسیار بالایی از ترکیبات آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، نسبت به دیگر روغن‌های گیاهی مقادیر بالاتری ویتامین E دارد.  

غذاهای غنی از پتاسیم

پتاسیم معمولا در بسیاری از مواد غذایی، به ویژه میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. پتاسیم نقش مهمی در کمک به حفظ تعادل مایعات به ویژه در سلول‌های انفرادی بدن ایفا می‌کند. این ماده بر خلاف خاصیت رطوبت‌زدای سدیم باعث حفظ آب درون سلول می‌شود. هنگامی که آب در داخل سلول‌های بدن باقی می‌ماند، کمک می‌کند تا پوست مرطوب و بدون چروک باقی بماند.

 اضافه کردن پتاسیم به رژیم غذایی خود را با خوردن مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزیجات امکان‌پذیر است. اسفناج، موز و آووکادو از جمله مواد غذایی حاوی بالاترین مقادیر پتاسیم هستند. این مسئله در مواردی که نمک بالایی مصرف می‌کنید از اهمیت بیشتری برخوردار است.  

ماهی

ماهی، کلی با توجه به بالا محتوای امگا 3 در آن، یک غذای شگفت‌انگیز برای سلامت پوست و کل بدن است. امگا 3‌ها چربی‌های ضروری هستند که به حفظ سیالیت و انعطاف پوست کمک کرده و باعث کاهش چین و چروک آن می‌شوند. علاوه بر این، آن‌ها یکی از انواع اصلی چربی‌های مورد استفاده در کمک به حفظ آب داخل سلول هستند. غیر از این مزایا، امگا3‌ها بسیار ضد التهابی بوده و به کاهش خشکی پوست کمک می‌کنند. گوشت ماهی نوعی سلاح مخفی برای نرمی، درخشانی و جوانی پوست است. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ساردین و ماهی تن آلباکور دارای بالاترین مقادیر چربی امگا 3 هستند.

 غذاهای حاوی پروتئین بالا

پروتئین کافی برای سلامت پوست ضروری است. پوست از پروتئین ساخته شده است، بنابراین بدون مقدار کافی در رژیم غذایی خود، سلول‌های پوست قادر به بازسازی خود نخواهند بود و این کمبود پروتئین باعث چروک شدن پوست خواهد شد. غذاهای حاوی پروتئین شامل غذاهای حیوانی مانند مرغ، ماهی، گوشت گاو و همچنین لوبیا، حبوبات و محصولات لبنی هستند. سعی کنید که این مواد غذایی در رژیم غذایی شما موجود باشد تا پروتئین کافی را در طول روز دریافت کنید.