همه‌ی ما به عنوان انسان، روزی از زندگی فعلی خداحافظی خواهیم کرد. با این حال، در همین فرصتی که داریم می‌توانیم زندگی سالمی داشته باشیم که کم‌تر در معرض بیماری‌ها و حوادث قرار بگیریم. از طرفی مواردی چون فقدان آموزش مناسب، نبود امکانات پزشکی و منابع مالی به طور یکسان باعث می‌شود که مردم کشورهای در حال توسعه بیشتر مستعد مرگ در اثر عوامل خاص باشند! هر چند در کشورهای پیشرفته هم مشکلاتی چون چاقی و سبک زندگی مصرفی، مشکلاتی را ایجاد کرده است. در ادامه مروری به ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در دنیا خواهیم داشت.

۱۰. بیماری‌های قلب و عروق (۱.۱ میلیون نفر، ۲ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

بیماری قلب و عروق همراه با یک سری مشکلات قلبی ناشی از فشار خون بالا است. بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مسائلی است که باعث تنگ‌تر شدن رگ‌های خونی کوچک می‌شود. این رگ‌ها مسئول رساندن خون و اکسیژن به قلب هستند. نارسایی قلبی، از دیگر مشکلات قلب و عروق است که در آن، قلب توانایی خود را برای پمپاز خون غنی از اکسیژن در سراسر بدن را از دست می‌دهد. طبق گزارش کتابخانه ملی ایالات متحده آمریکا، علت این مسئله، بزرگ‌تر شدن و تضعیف عضلات قلب است. با توجه گزارش به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در آمریکا، از هر ۳ بزرگسال، یک نفر به بیماری قلبی ناشی از فشار خون بالا مبتلا است. به گفته فدراسیون جهانی قلب (WHF)، در سطح جهانی، یک میلیارد نفر فشار خون بالا دارند و دو سوم این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

۹. تصادفات خودرویی (۱.۳ میلیون نفر، ۲.۲ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سال ۲۰۱۳، جمعیتی به تعداد ۱.۲۵ میلیون نفر در اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست دادند. حوادث ناشی از وسایل نقلیه، علت اصلی مرگ در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در سراسر جهان است. آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای هم علت اصلی مرگ و میر در تمام گروه‌های سنی در سراسر جهان گزارش شده است. در کشورهای کم درآمد، به ازای هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر ۲۴.۱ نفر در اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. این رقم در کشورهایی با درآمد متوسط ۱۸.۴ و در کشورهای با درآمد بالا ۹.۲ نفر است. به گزارش WHO، آفریقا بالاترین مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای را دارد به طوری که به ازای هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر در آفریقا ۲۶.۶ در اثر حوادث رانندگی کشته می‌شوند. ضمن این که در اروپا تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی، ۹.۳ به ازای هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر است و کم‌ترین آمار مرگ و میر حوادث جاده‌ای در جهان را دارد.

۸. دیابت (۱.۵ میلیون نفر، ۲.۷ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

دیابت وقتی رخ می‌دهد که لوزالمعده به اندازه‌ی کافی انسولین تولید نمی کند یا این که بدن قادر به استفاده‌ی مؤثر از انسولین نیست. هورمون انسولین قند خون بدن را تنظیم می‌کند. بهترین راه برای جلوگیری از دیابت، حفظ وزن طبیعی و اجتناب از عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن و کم تحرکی است. بر اساس آمار WHO، در سال ۲۰۱۴، حدود ۹ درصد بزرگسالان ۱۸ سال به بالا در جهان مبتلا به دیابت معرفی شدند. در سال ۲۰۱۲، حدود ۱.۵ میلیون مرگ و میر ناشی از دیابت وجود داشت که ۸۹ درصد این تلفات انسانی مربوط به کشورهای فقیر و متوسط بود. بنا به گزارش انجمن دیابت آمریکا، در سال ۲۰۱۰، مرگ در اثر دیابت هفتمین علت مرگ و میر در ایالات متحده گزارش شد.

۷. اسهال (۱.۵ میلیون نفر، ۲.۷ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

اسهال باعث مرگ ناشی از تخلیه‌ی مایعات بدن می‌شود. طبق گزارش CDC، روزانه ۲،۱۹۵ کودک در اثر اسهال جان خود را از دست می‌دهند که این رقم بالاتر از مرگ و میر ناشی از ایدز، مالاریا و سرخک است. بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۲، حدود ۱.۵ میلیون نفر از مردم جهان در اثر اسهال جان خود را از دست دادند. ۸۸ درصد این مرگ‌ها به کمبود بهداشت و نوشیدن آب آلوده، نسبت داده شد. علاوه بر این، اسهال می‌تواند از طریق ظرف غذای آلوده یا تماس با آلودگی‌هایی مانند مدفوع گسترش پیدا کند. بهداشت مناسب، دفع صحیح زباله‌های انسانی و مصرف آب سالم به جلوگیری از اسهال کمک می‌کند.

۶. اچ‌ای‌وی و ایدز (۱.۵ میلیون نفر، ۲.۷ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

ویروس (HIV) به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند. در نتیجه، یک فرد آلوده به ویروس HIV به راحتی تحت تاثیر انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها قرار می‌گیرد. با گذشت زمان، HIV پیشرفت کرده و به ایدز منجر می‌شود. در این شرایط قدرت دفاعی بدن برای از بین بردن عفونت‌ها و بیماری‌های مهاجم بسیار ضعیف خواهد شد. در سال ۲۰۱۲، حدود ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت جهان در اثر ابتلای به ایدز کشته شدند. براساس گزارش WHO، روش‌های جدید درمان و پیشگیری ایدز باعث شد که در سال ۲۰۱۳، موارد منجر به مرگ ناشی از ایدز حدود ۷.۶ میلیون نفر کاهش پیدا کند.

۵. سرطان ریه (۱.۶ میلیون نفر، ۲.۹ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

سرطان ناشی از رشد کنترل نشده‌ی سلول‌هایی است که به سراسر بدن حمله کرده و اغلب باعث مرگ می‌شوند. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، تمام انواع سرطان باعث مرگ ۸.۲ میلیون مرگ در سراسر جهان شده است. با این حال، آمارها نشان می‌دهد که تعداد کشته شدگان ناشی از سرطان ریه بیشتر از سایر سرطان‌ها است و ۸۵ درصد موارد ابتلا به این سرطان، مربوط به کشیدن سیگار است.

۴. عفونت‌های تنفسی (۳.۱ میلیون نفر، ۵.۵ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

به به گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۲، عفونت‌های تنفسی شامل آنفولانزا، پنومونی، برونشیت و دیگر موارد، توانسته است که ۳.۱ میلیون نفر را در سر تا سر جهان به کام مرگ بکشاند. در این میان، از هر ۱۰۰ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها، یک مورد مرگ مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال بوده است. آلودگی هوای داخل و خارج ناشی از دود تنباکو، استفاده از سوخت جامد و بهداشت ضعیف از جمله دلایل ابتلا به بیماری‌های تنفسی گزارش شده است.

۳. بیماری مزمن انسدادی ریه COPD (۳.۱۵ میلیون نفر، ۵.۶ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، که اغلب با برونشیت مزمن یا آمفیزم همراه است، یک بیماری مزمن ریوی است که باعث انسداد راه‌های هوایی در ریه و باعث تنگی نفس می‌شود. با توجه به گزارش انجمن ریه‌ی آمریکا، COPD هیچ درمانی ندارد، اما قابل پیشگیری و قابل کنترل است. در سال ۲۰۱۱، COPD سومین علت مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا معرفی شد. با این حال، بیشتر موارد مرگ و میر ناشی از COPD در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​رخ می‌دهد.

۲. سکته مغزی (۶.۷ میلیون نفر، ۵.۱۱.۹ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

سکته‌ی مغزی یک بیماری تهدید کننده است که زمانی رخ می‌دهد که خونریزی به بخشی از مغز قطع شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سلول‌های مغزی، اکسیژن از دست داده و شروع به مردن می‌کنند. به این ترتیب کنترل قسمت‌های بدن توسط بخشی از مغز از بین می‌رود. بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۲، سکته‌ی مغزی باعث مرگ ۶.۷ میلیون نفر در سراسر جهان شد. بنا به گزارش WHF هم سالانه ۶ میلیون نفر در اثر ابتلای به سکته‌ی مغزی جان خود را از دست می‌دهند و ۵ میلیون نفر هم در اثر این بیماری معلول می‌شوند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، سکته‌ی مغزی دومین علت مرگ در میان افراد بالای ۶۰ سال است. مرگ و میر ناشی از سکته مغزی سالانه بیشتر از مجموع مرگ و میرهای ایدز، سل، و مالاریا است.

۱. بیماری‌های ایسکمیک قلب (۷.۴ میلیون نفر، ۱۳.۲ درصد از سهم مرگ و میر جهان)

بیماری‌های ایسکمیک قلب (IHD)، یا بیماری قلبی عروقی، زمانی اتفاق می‌افتد که خونریزی قلب به علت افزایش چربی‌ها و کلسترول در شریان‌های کرونری مسدود شود همین امر باعث می‌تنگ شدن مسیر جریان خون خواهد شد. ایجاد چنین بلوک‌هایی، از عبور اکسیژن و مواد مغذی به عضلات قلب جلوگیری کرده و مانع عملکرد درست قلب می‌شود. در نهایت، بخشی از قلب از اکسیژن و مواد مغذی محروم شده و حمله‌ی قلبی اتفاق می‌افتد. بنا به گزارش WHO، سالانه ۷.۴ میلیون نفر در جهان جان خود را به دلیل بیماری‌های ایسکمیک قلب از دست می‌دهند. سیگار کشیدن، مصرف غذاهای کلسترول بالا، استرس، فشار خون بالا، دیابت، چاقی شکمی، نداشتن تحرک کافی و مصرف زیاد الکل می‌تواند به بالا بردن احتمال ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلب کمک کنند.