سرویس دانش و فناوری

آموزش Word 2016: کاور صفحه، جدول‌ها و شکل‌ها از تب insert (قسمت پنجم)

آموزش ورد 2016 (قسمت پنجم)

بخش Pages

 

گزینه‌ی اول از این بخش Cover Page نام دارد که با کلیک روی آن پوسته‌هایی آماده جهت اعمال به سند شما نمایان می‌شود که بسته به نیاز خود می‌توانید یکی از این پوسته‌های زیبا را انتخاب کرده و به سند خود اعمال کنید، شما همچنین می‌توانید پوسته‌ها را به صورت اختصاصی جهت استفاده خود ویرایش کنید.

از این پوسته‌ها می‌توان در صفحات اول مقالات‌،کتاب‌ها و مجلات استفاده کرد.

 

از گزینه‌های موجود در این قسمت می‌توان به More cover جهت دسترسی به پوسته‌های بیشتر از سایت office.com و گزینه Remove current Cover Page جهت حذف پوسته‌ی موجود نام برد.

گزینه‌ی دوم از بخش Pages به نام Blank Pages قادر خواهد بود که در هر جایی که شما بخواهید صفحه‌ای خالی و سفید برای شما ایجاد کند.

گزینه Page Break به شما این امکان را خواهد داد تا در هرجایی از صفحه که باشید، با کلیک روی این گزینه به صفحه‌ای جدید منتقل شده و ادامه مطالبتان را در صفحه‌ای جدید بنویسید

بخش Tables

دومین بخش از تب Insert بوده و نماد آن را در شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید.

با کلیک روی این گزینه منویی به صورت زیر باز می‌شود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید جدولی آماده شامل ۸ سطر و ۱۰ ستون به نمایش درآمده است که شما می‌توانید جدول‌هایی حداکثر با این ابعاد را به صورت یکجا ایجاد کنید. نکته کاربردی در اینجا این است که شما به راحتی می‌توانید با فشردن کلید Tab از آخرین سلول جدول، سطر‌های جدیدی ایجاد کرده و جدول خود را بسط دهید.

در صورتی که بخواهید خودتان جدولی با سطر و ستون دلخواه‌تان را ایجاد کنید از گزینه Insert Table استفاده کنید. با کلیک روی این گزینه صفحه‌ی زیر نمایان می‌شود.

در این صفحه و در قسمت Number of columns تعداد ستون‌ها و در قسمت Number Of rows تعداد سطر‌ها را وارد کنید. گزینه Fixed column Width جهت تنظیم عرض ستون‌ها است. سایر گزینه‌ها هم جهت تنظیم خودکار با محتوا و تنظیم متناسب با پنجره می‌باشد. اگر تیک گزینه آخر از این قسمت را بزنید، ابعاد وارد شده، در جدول‌های جدید به شما یادآوری می‌شود.

گزینه‌ی Draw Table به شما این امکان را می‌دهد تا جدول خود را به صورت دستی ترسیم کنید که با کلیک روی این گزینه قلمی جهت ترسیم جدول برای شما فراهم می‌شود.

از گزینه‌ی Convert Text to Table هنگامی فعال می‌شود که شما بخشی از متن خود را انتخاب کرده تا به جدول تبدیل کنید.

گزینه‌ی Excel Spreadsheet این امکان را ایجاد می‌کند تا در سند ورد خود به جدول اکسل دسترسی پیدا کنید.

 گزینه‌ی آخر Quick Table نام دارد که با کلیک روی آن جدول‌هایی به صورت آماده مشابه شکل زیر به نمایش در می‌آید که در صورت لزوم می‌توانید از آنها استفاده کنید.

همانطور که می‌دانید کار با جدول‌ها و تنظیمات آن بسیار مفصل است که در مقاله‌ای جداگانه به آموزش آن خواهیم پرداخت.

بخش Illustrations

این بخش جهت اضافه کردن تصاویر، اشکال و نمودارها استفاده می‌شود که گزینه‌های آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

از گزینه Picture جهت اضافه کردن تصاویر به سند استفاده می‌شود. با کلیک روی این گزینه، پنجره‌ای جهت انتخاب عکس مورد نظرتان ایجاد می‌شود که از طریق آن به مسیر تصویر مورد نظر خود رفته و آن را انتخاب کنید. پنجره‌ی ایجاد شده را مي‌توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

اما راه‌های دیگری نیز برای اضافه کردن تصویر به سند وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به درگ و دراپ کردن و کپی و پیست کردن اشاره کرد.

گزینه‌ی Online Picture جهت افزودن تصاویر به صورت آنلاین است.

از گزینه‌ی Shapes می‌توانید جهت اضافه کردن اشکالی از جمله اشکال هندسی و سایر اشکال آماده و کاربردی استفاده کنید که با کلیک روی این گزینه منویی از اشکال مشابه تصویر زیر نمایان می‌شود.

همانطورکه مشاهده می‌کنید انواع شکل‌های کاربردی جهت استفاده کاربرد گنجانده شده‌است.

با کلیک روی گزینه New Drawing Canvas کادری مستطیلی جهت ترسیم اشکال برای شما فراهم می‌شود. لازم به ذکر است که برای اضافه کردن شکل‌ها به سند کافیست روی شکل مورد نظر خود کلیک کرده و سپس آن را به ابعاد مورد نظر خود بکشید و رها کنید.

گزینه‌ی Smart Art امکانی جهت نمایش روابط و سلسله مراتب‌هاست. ابزاری جالب و کاربردی جهت نشان دادن روابط بین اجزای مختلف یک مجموعه که با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای مشابه تصویر زیر، شامل انواع شکل‌های به نمایش در آوردن روابط به شما نشان داده می‌شود، که با کلیک روی هر مجموعه، اشکال آن نمایان می‌شود.

در صورتی که بخواهید نموداری را در ورد ساخته و استفاده کنید باید از گزینه Chart استفاده کنید، با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای به صورت زیر با انواع نمودارها به شما نشان داده می‌شود که بسته به نیازتان می‌توانید از آنها استفاده کنید. با ایجاد نمودار جدولی به صورت اکسل جهت وارد‌کردن پارامترهای جدول ایجاد می‌شود، همچنین شما می‌توانید مقادیر مورد نظر خود را از جدول اکسل خود به این قسمت منتقل کرده و نمودار خود را ترسیم کنید.

در صورتی که بخواهید تصویری از صفحه نمایش خود را در سندتان استفاده کنید می‌توانید از گزینه Screenshot گزینه Screen Clipping را انتخاب کرده و قسمت مورد نظر از صفحه نمایشتان را جدا کرده و به عنوان تصویر به سندتان اضافه کنید.

به پایان این بخش از آموزش تب Insert رسیدیم، در جلسات بعدی بخش‌های دیگر این تب کاربردی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد، ما را همراهی کنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید