این روزها شبکه‌های اجتماعی مختلفی در اقصی نقاط جهان در حال فعالیت هستند که از چند صد هزار تا چند صد میلیون مشترک دارند. مشخص است که بسیاری از نوجوانان و جوانان هم عضو این شبکه‌های اجتماعی هستند. باوجود اینکه امکانات این شبکه‌ها به آشنایی و درک بیشتر کودکان از جهان اطراف خود کمک می‌کنند، بااین حال باید ملاحظاتی را هم برای استفاده آنها در نظر گرفت. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، در سال‌های اخیر و به ویژه ایام شیوع کرونا و روزهای پس از آن، بسیاری از مردم این کره خاکی ایام سختی را تجربه کرده یا می‌کنند. درکنار آن‌ها گشتی در شبکه‌های خبری ما را با حجم قابل توجهی از اخبار ناخوشایند در مورد جنگ، مسائل اقتصادی و مشکلات زیست محیطی بمباران می‌کنند که ذهن هر انسانی را بهم می‌ریزد.

شبکه های اجتماعی-724press.com

شاید همین مسئله باعث شده است که بسیاری از مردم رو به استفاده از رسانه‌های اجتماعی بیاورند. تماشای تصاویری از حیوانات بامزه، ویدیوهای آموزش میکاپ و مانیکو، گشت و گذار در مکان‌های دیدنی و گردشگری کشورهای مختلف و حتی نگاه کردن آموزش پخت انواع خوراکی‌هی خوش آب و رنگ شاید کمک کند تا کمی از اضطراب و استرسی که زندگی‌مان را احاطه کرده است، فاصله گرفته و احساس آرامش کنیم.

چیزی که در این میان شاید چندان مورد توجه قرار بگیرد این است که ما گاهی فراموش می‌کنیم این دریافت مداوم اطلاعات صرف‌نظر از ویژگی که دارند، می‌تواند باعث انباشت باری اضافی در فضای ذهن ما شود که بیش از آنکه آرامش بخش باشد، اسباب استرس بیشتر است. به‌عنوان افراد بزرگسال بسیاری از ما سال‌ها تمرین کردیم تا بتوانیم حجم احساسات و افکاری که از طریق تجربیات روزانه دریافت می‌کنیم را تنظیم کرده و به شکلی آنها را مدیریت کنیم. بااین‌حال فناوری‌های مدرن و تأثیرات آن‌ها باعث شده است حجم این اطلاعات دریافتی خیلی زیادتر از گذشته شود، به طوری که گاهی در آن‌ها غرق می‌شویم.

تصویر غلط انداز انسانها در شبکه های اجتماعی-724press.com

براساس مطالعه انجام شده به وسیله انجمن روانپزشکی آمریکا، تا پایان سال گذشته میلادی دست کم ۳۷% از افراد بزرگسال سلامت روان خود را ضعیف ارزیابی کردند که در مقایسه با نمونه مشابه مربوط به سال ۲۰۲۱، رشدی ۳۱% را نشان می‌دهد. حال فکر کنید اگر بزرگسالان چنین تجربه ناخوشایندی دارند، نوجوانان و افراد کم سن و سال از نظر روحی و روانی در چه وضعیتی به سر می‌برند؟ آن‌ها چطور می‌توانند با این مسائل و تغییرات سبک زندگی مواجه شوند؟

مطلب مرتبط:  مراقب افسردگی کودکان باشید!

فراموش نکنید بچه‌ها در طول چند سال اخیر به صورت مرتب شاهد تغییر سبک و روال عادی زندگی خود بوده‌اند، پس از اعلام شیوع گسترده کرونا مدارس تعطیل شدند و درکنار آن بسیاری از فعالیت‌های جمعی هم تحت‌تأثیر پاندمی کووید محدود شد. بگذریم که در همان دوران هم تاچه حد اخبار ناامیدکننده‌ای از میزان قربانیان بیماری کرونا و افرادی که جان خود را از دست دادند منتشر شده و به ناخوشی عمومی ذهنی و روانی جامعه دامن می‌زد.

استفاده فراگیر از فضای مجازی-724press.com

یکی از افراد شاغل در حوزه سلامت روان از این دوران به‌عنوان بحران بهداشت عمومی معرف زمان ما یاد کرده و همه را درگیر مأموریتی برای رسیدگی به این بحران سلامتی دانست که یک نسل را کاملا درگیر خود کرده است. به گزارش ۷۲۴پرس، آمارها و گزارش‌های منتشر شده نشان از دارند که در ماه‌های اخیر آمار مربوط به مراجعه بیماران به بخش‌ سلامت روان و اضطراب، اختلالات خوردن، افسردگی و استرس افزایش چشمگیری داشته است. به‌همین خاطر فراخوان‌های منتشر شده است که از افراد فعال حوزه بهداشت روانی می‌خواهد وارد عمل شده و به پیشگیری، شناسایی و رسیدگی به مسائل مربوط به مشکلات و اختلالات روحی و روانی به ویژه درمیان افراد کم سن و سال کمک کنند.

اما چیزی که در این میان شاید چندان مورد توجه سازمان‌های مربوط قرار نگرفته باشد این است که حضور در رسانه‌های اجتماعی در سنین پایین می‌تواند منجر به بروز چه مشکلاتی شود؟ اینکه شاید نوجوانان و جوانان امروز از مدت‌ها قبل درگیر این مشکلات بودند که تازه اکنون خود را نشان می‌دهند. بااین حساب این پرسش مطرح است:

آیا باید دسترسی فرزندان‌مان را به گوشی‌ها و دیگر ابزارهای هوشمند محدود کنیم؟

گوشی هوشمند-724press.com

آزمایشگاه «Sapien» به تازگی یک مطالعه جهانی را با بیش از  ۲۷ هزار شرکت‌کننده بزرگسال انجام داده و نتایج آن را منتشر کرد. اینگونه که از شواهد و قرائن مشخص است هرچقدر زمان دسترسی یک کودک کم سن و سال یا نوجوان به گوشی هوشمند دیرتر باشد، شانس اینکه در دوران بزرگسالی سلامت روانی بهتری داشته باشد بالاتر است. بسیاری از تحقیقات انجام شده پیرامون رشد مغز کودک بر چگونگی ایجاد مسیرهای عصبی یا اتصالات درون مغزی متمرکز است که با تحریک حواس ما در ارتباط بوده و از سنین پایین آغاز می‌شوند.

مسلم است که دادن گوشی‌های همراه هوشمند به کودکان برای سرگرم کردن آنها کار راحتی است، اما مقدار زمانی که کودک صرف بازی با این دستگاه‌ها می‌کند به صورت مستقیم روی اتصالات عصبی و مغزی او تأثیر گذاشته و حتی روی مواردی همچون الگوی خواب یا بروز خلاقیت تأثیرگذار است. شاید شما هم متوجه شده باشید که هرچقدر مدت زمانی که کودک با وسایلی همچون گوشی یا تبلت می‌گذراند بیشتر باشد، امکان بروز اختلال خواب در او هم بیشتر است.

رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان

تأثیر بد فضای مجازی روی کودکان-724press.com

درست است که مدت زمان استفاده از انواع دستگاه‌های هوشمند مثل گوشی و تبلت حائز اهمیت است، اما بیش از آن این حضور در رسانه‎‌های اجتماعی است که نقشی تأثیرگذار روی وضعیت سلامت روحی روانی افراد دارد. به گزارش 724Press، یک نظر سنجی مربوط به بیمارستان عمومی کودکان کلمبوس نشان داد که از هر ده پدر و مادر، هفت نفر معتقد هستند که استفاده از برنامه‌های ویرایش چهره و فیلترهای گوناگون تأثیری منفی روی تصویر ذهنی کودکان از بدن‌شان داشته است. به همین خاطر جراحان عمومی خواستار توجه بیشتر به این مسئله و اقدامات جامعه فناوری در حفاظت از کودکان شدند.

درهمین گزارش ذکر شده است که خانواده‌ها نیازمند توسعه برنامه‌هایی هستند که نیازمند فناوری‌های این چنین نباشند. د رست است که فناوری‌های مدرن و رسانه‌های اجتماعی فواید غیرقابل انکار بسیاری دارند، اما تأثیرات مضر آنها به ویژه روی کودکان کم سن و سال که مغز و ذهن‌شان تازه در ابتدای مسیر شد و تعالی است، می‌تواند به سادگی به یک بحران سلامت روانی تبدیل شود.

تأثیرات منفی استفاده از رسانه های اجتماعی در کودکان-724press.com

تازه باید این نکته را هم مدنظر قرار دهیم که ما اثرات این رسانه‌ها را تنها در طول یک دهه اخیر بررسی کردیم و هنوز راه زیادی برای شناسایی و درک بیشتر اثرات این شبکه‌های اجتماعی در درازمدت باقی مانده است. ما بزرگسالان به طریقی موفق می‌شویم با اتکا به تجربیات که در طول زندگی به دست آوردیم، شرایط را هرچند سخت و استرس‌زا مدیریت کنیم. اما کودکان از چنین موهبتی برخوردار نیستند؛ پس لازم است والدین با دقت بیشتری به این مسئله نظارت کرده و از غرق شدن فرزندان‌شان در دنیای تکنولوژی و رسانه‌های پرزرق و برق اجتماعی جلوگیری کنند.

مطلب مرتبط:  ۱۱ علامتی که نشان می ‌دهد مبتلا به اضطراب اجتماعی هستید

درپایان نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما هم قوانین خاصی برای استفاده از گوشی‌های هوشمند را برای کودکان یا نوجوانان خود تعیین کرده‌اید؟ شما نقش شبکه‌های اجتماعی روی خلق و خو و عادات رفتاری و شخصیتی کودکان و نوجوانان را چگونه می‌بینید؟ مشتاق شنیدن نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما درمیان بگذارید. سپاس