بر اساس گزارش جدید مرکز آموزشی و پژوهشی آلما  واقع در رژیم صهیونیستی، ایران از دره‌ای در کرمانشاه برای استقرار موشک‌های بالستیک قیام ۱ خود استفاده می‌کند.  سرویس بین‌الملل ۷۲۴پرس به مرور مقاله روزنامه اسرائیلی جروزالم پست  و ادعاهای مطرح شده در رابطه با وجود ده‌ها زرادخانه موشکی در لابه‌لای کوه‌های ایران پرداخته است.

به گزارش ۷۲۴ پرس و به نقل از جروزالم پست، مرکز آلما هفته گذشته اعلام کرد نه تنها شناسایی دقیقی از  زرادخانه موشک بالستیک (قیام۱) در کرمانشاه، ایران دارد، بلکه حتی از نقطه‌ای خاص به این پایگاه موشکی اشراف بصری دارد. این گزارش نشان می‌دهد که موشک (قیام ۱) در ۱۵۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد.

گفته می‌شود این موشک‌ها در ده‌ها انبار بزرگ زیرزمینی در سه سایت جداگانه نگهداری می‌شوند که یکی از آنها در دره کُنِشت قرار دارد.  مرکز تحقیقات می‌گوید «ده‌ها پناهگاه موشکی» در این دره حفر شده است.

ویدئویی آنلاین که توسط مرکز آلما تهیه شده است شواهدی از وجود ۶۱ انبار موشک در این دره را نشان می‌دهد. در فیلم همچنین شمایلی از درون انبارهای موشکی را به نمایش می‌گذارد.

آنها همچنین می‌گویند که ۸۰ انبار دیگر را در سایتی به نام پنج پله شناسایی کرده‌اند و گمان می‌رود که انبارهای موشک‌های فتح یا قیام باشد.

جروزالم پست در ادامه به نقل از مرکز آلما ادعا کرده است که سایت دره دارای سلاح‌های ضدهوایی نیز است. این مرکز پژوهشی موقعیت سایت‌ها و فضای کلی منطقه را به‌خوبی نشان می‌دهد؛ همچنین خبر از وجود سایت‌های موشکی زمین‌به‌هوا در پایگاه هوایی کرمانشاه می‌دهد.

راکت‌های سجیل ۲ در سمت راست و قیام در سمت چپ در نمایشگاهی در تهران، در سال ۲۰۱۲

راکت‌های سجیل ۲ در سمت راست و قیام در سمت چپ در نمایشگاهی در تهران، در سال ۲۰۱۲

به گزارش ۷۲۴پرس، مرکز آلما خود را به‌عنوان یک مرکز آموزشی-پژوهشی معرفی می‌کند که به تحقیق در مورد چالش‌های امنیتی در مرزهای شمالی اسرائیل می‌پردازد و شیوه تفکر خلاقانه را در مورد پیچیدگی‌های چندبعدی خاورمیانه به مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و غیره آموزش می‌دهد.

سازمان مجاهدین خلق در مارس ۲۰۲۱  محل پرتاب موشک‌های بالستیک در خاک ایران را گزارش داد؛ در این گزارش به این سایت موشکی نیز اشاره شده است.

اعضای مجاهدین، در جریان برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی  به دو انبار موشک بالستیک سپاه پاسداران در غرب ایران که برای حمله بر علیه دشمنان امنیت ملی ایران در خاک کشورهای همسایه استفاده شده‌ است، اشاره کردند. اعضای مجاهدین خلق در آن سخنرانی ادعا کردند که در حمله موشکی به پایگاه آمریکایی در عین الاسد در ژانویه ۲۰۲۰ از این منطقه استفاده شده است.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل، قیام ۱ یک موشک بالستیک کوتاه‌برد با سوخت مایع (SRBM) است که توسط ایران ساخته و آماده استفاده است. این موشک نمونه بومی شهاب ۲ با سوخت (SRBM) است. برخلاف دیگر مدل‌های اسکاد ایران، در انتهای این موشک باله وجود ندارد. همچنین قیام ۱ دارای کلاهک جداکننده است. ایران از سال ۲۰۱۷ تاکنون چندین بار از قیام ۱ در عملیات رزمی استفاده کرده است.