آفتاب سوختگی در فصل تابستان عارضه‌ی پوستی شایعی است که می‌تواند تمام سنین را تهدید کند. راهکارهای زیادی در خصوص جلوگیری از مسئله عنوان شده است. در این میان نبایدهایی هم وجود دارد که در این مطلب به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

استفاده‌ی درست از کرم‌های ضد آفتاب باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی می‌شوند. چرا که مواد موجود در این محصولات مانع از ایجاد مشکل توسط اشعه‌های مضر خورشید می‌شود.

اما نکته یا نکاتی که در این میان نمی‌دانید این است که چه اقداماتی باعث بدتر شدن آفتاب سوختگی در پوست شما می‌شوند.

عوامل خاصی وجود دارند که نه تنها باعث درمان آفتاب سوختگی نمی‌شوند بلکه آن را بدتر از آنچه هست می‌کنند:

آغشته شدن پوست به مرکبات

چنانچه پوست دست شما در اثر گرفتن آب مرکبات به آن‌ها آغشته شده باشد و شما در ان حالت در معرض نور خورشید قرار بگیرید، یک نوع سوختگی شدید به نام فیتوفوتودرماتایتیس (Phytophotodermatitis) در کمین شما نشسته است که به شکل سوختگی درجه دوم بوده و با تاول و سوزش دردناک همراه خواهد بود.

این ماجرا در مورد یک خانم ۲۴ ساله اتفاق افتاد. او به هنگام آشپزی لیمو ترش را در دستانش فشرده بود و وقتی با همان حالت در معرض نور خورشید قرار گرفت، بثورات نامنظم و ورم‌هایی بر روی پوست دستانش شکل گرفت.

جاشوآ زیچنر، مدیر تحقیقات گروه پوست بیمارستان مونت سینا در این خصوص می‌گوید اسید موجود در مرکبات می‌تواند لایه‌ی بیرونی پوست شما را بخورد و همین امر باعث شده پوست شما نارک تر و در برابر اشعه‌ی خورشید آسیب پذیرتر شود. در این پدیده که به «سوختن مارگاریتا» یا Margarita burns معروف است، ماده‌ی شیمیایی مرکبات به نام فورنوکومارین furanocoumarin با اشعه‌ی ماورای خورشید واکنش داده و راش‌های دردناک پوستی ایجاد می‌کند.

استفاده از نوع خاصی عطر

بعضی از عطرها و ادکلن‌ها ممکن است موجبات سوزش پوست شما در برابر نور آفتاب را به وجود بیاورند. روغن ترنج در این خصوص جرو ترکیبات بدنام است که می‌تواند باعث ایجاد تاول و سوختگی شدید پوست در برابر نور خورشید شود.

البته خیلی از تولید کنندگان عطر شروع به حذف این ترکیب از محصولات خود کرده‌اند و در چند سال گذشته استفاده‌ی چندانی از آن نمی‌شود. به غیر از این ترکیب، رزماری و اسطوخودوس موجود در عطر هم می‌تواند پست را نسبت به اشعه‌های خورشید بسیار حساس کنند.

چنانچه تمایلی به تغییر عطر مورد علاقه‌ی خود ندارید، در هنگام بیرون رفتن از منزل آن را به پوست خود اسپری نکنید. به جای آن عطر را به لباس یا بخشی از پوست که در پوشش لباس قرار دارد، بزنید.

استفاده از داروی خاص

داروهای ضد التهاب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به نرم شدن پوست شما پس از آفتاب سوختگی کمک کنند. اما در این میان، داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند همان ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند پوست شما را آسیب پذیرتر سازند.

چرا که بعضی از این داروها حاوی ترکیبات فوتوسنسیتایزینگ (حساس سازی به نور) هستند. به این ترتیب، این مولکول‌ها، اشعه‌های UV خورشید را جذب کرده و آن‌ها را به پوست شما بر می‌گردانند و باعث آسیب زدن به سلول‌های پوستی می‌شوند.

البته این داروها تنها داروهایی نستند که خطر سوختن پوست شما در برابر آفتاب را افزایش می‌دهند. بعضی داروهای معمول ضد آکنه مانند بنزوئیل پراکسید، سالیسیلیک اسید، آنتی هیستامین‌ها و آنتی بیوتیک‌ها هم چنین تاثیری ایجاد می‌کنند.

بنابراین بهتر است پس از مصرف این دسته از داروها در معروض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و چنانچه مجبور به خروج از محیط بسته شدید از پوست خود با ضد آفتاب‌های SPF 30 و پوشیدن لباس‌های آستین بلند محافظت کنید.

ننوشیدن آب کافی

التهاب و تحریک ناشی از آفتاب سوختگی در لایه‌ی بیرونی پوستی می‌تواند ناشی از کمبود آب بدن باشد. در موارد واقعا شدید، این مسئله می‌تواند به کم آبی و اختلال یون‌های بدن منجر شود. هنگامی که پوست شما آسیب دیده یا ملتهب است، علایمی از قبیل درد و خارش از خود نشان می‌دهد که تمام این‌ها باعث تشدید سوختگی می‌شوند.

دکتر زیچنر در ادامه می‌گوید:

 از آنجا که پوست خودش را ترمیم می‌کند، مرطوب نگهداشتن مداوم آن برای جبران آب تبخیر شده ضروری است.

 وی به همین منظور پیشنهاد می‌کند که هر شخص روزانه هشت لیوان آب بنوشد.