رزومه‌ای که مهارت‌های شما را به گونه‌ای توصیف می‌کند که مدیر منابع انسانی وادار شود با شما ملاقات کند، چیزیست که هدف هر نویسنده‌ی رزومه‌ای است. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا با مهمترین مهارت‌های رزومه‌نویسی آشنا شوید.

اشتباه نکنید: نوشتن رزومه نوعی مهارت است

امروزه هر کار شرکتی به طور میانگین ۲۵۰ رزومه را جذب خود می‌کند و به نوعی شما نیازمند این هستید که رزومه‌تان در این رقابت بالاتر باشد. در حقیقت گرفتن مصاحبه از طریق ارسال آنلاین ، دشوارتر از ورود به دانشگاه هاروارد است. اما اجازه ندهید که این کار شما را بترساند. به جای آن، لپ‌تاپتان را باز کرده، آستین‌هایتان را بالا بزنید و شروع به کار کنید.

نکاتی کشنده برای نوشتن در رزومه

نوشتن رزومه-724press.com

قبل از معرفی ۲۰ مهارت مهم که باید در رزومه‌تان لحاظ شود، در اینجا به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم:

۱. شما تنها ۶ یا ۷ ثانیه وقت دارید

مدیران منابع انسانی و ربات‌های هوش مصنوعی، ممکن است تنها ۶ تا ۷ ثانیه برای بررسی رزومه شما وقت صرف کنند؛ بدین معنی که شما نیازمند مهارت‌های اساسی فراون، دستاوردهای قابل سنجش و کلمات تاثیرگذار هستید.

در واقع اگر شما معتقد هستید که رزومه شما قبل از اینکه روی میز کار مدیر منابع انسانی قرار گیرد توسط یک ربات بررسی می‌شود، مطمئن شوید که رزومه‌تان شامل برخی کلمات کلیدی حقیقی در مورد پست موردنظرتان است. دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید رزومه‌تان را برای هر پست کاری شخصی‌سازی نکنید.

نکته‌ی دیگر اینکه رزومه‌تان را چند شخص دیگر که در زمینه شما فعال هستند نشان دهید تا در صورت نیاز بتوانید اطلاعات را مرتب کنید.

۲. از بالا شروع کنید

اگر در جست‌و‌جوی همان شغلی هستید که قبلاً داشته‌اید، نوشتن مقصود یا هدف در بالا رزومه اختیاری است؛ اما اگر در زمینه‌ی دیگری قصد فعالیت‌ دارید، مهم است که مقصود یا هدفی داشته باشید که یک جمله خلاصه از شغلی است که مد نظر شماست.

برای مثال:

هدف: تبدیل شدن به یک ویراستار وب در یک سایت خبری پر رونق

اگر ده سال یا بیشتر در زمینه رشته‌تان فعالیت داشته‌اید احتمالاً می‌خواهید که خلاصه‌ای اختصاصی نیز در رزومه‌تان قرار بگیرد. این تک جمله کلیدی در مورد این است که شما چه کسی هستید؛ از جمله مهارت‌های مهم و حیاتی که در طول حرفه خود به دست‌ آورده‌اید.

 خلاصه اجرائی: برنده جایزه مدیر خلاق با بیش از ده سال تجربه مدیریت تیم‌ها در سه قاره.

وابسته به زمینه کاریتان، ممکن است بخواهید که مهارت‌هایی به عنوان نکته‌‌های گلوله‌‌ای در بخش خلاصه اجرائی اضافه کنید.

اما در مورد آموزش شما چه؟ اگر شما طی ده سال گذشته از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید، تحصیلاتتان را فقط در بخش هدف بیاورید و از آوردن آن در بخش خلاصه اجرائی خودداری کنید. اگر بیش از ده سال از فارغ‌التحصیلی‌تان می‌گذرد بنابراین تحصیلاتتان را در انتهای رزومه‌تان قید کنید.

تنها در صورتی معدلتان را ذکر کنید که غیرقابل چشم پوشی باشد به طور مثال معدل ۱۸.۵ یا بالاتر یا در صورتی که جایزه‌ای را از آموزشگاهی گرفته باشید آن را نیز عنوان کنید.

در حالت ایده‌آل، مهارت‌هایی که در طول تحصیل ، در شغل قبلی و دوران حرفه‌ خود به دست آورده‌اید تصویری دلربا از یک فرد حرفه‌ای که به طور ایده‌آل برای جایگاه رویایی شما متناسب شده است اضافه خواهد کرد: این تصویر خودتان است.

۳. مرتب کردن، ترفند زدن و ارتقاء دادن

مصاحبه کاری-724press.com

اگر شما سازمان‌های مختلفی را هدف‌گیری کرده‌اید، نیازمند این هستید که برای رسیدن به هر کدام رزومه اختصاصی را تنظیم کنید. از گفتن کلماتی که در لیست الزامات برگشتن به شرکت وجود دارد هراسی نداشته باشید. بسیاری از اوقات، سازمانها هنگام آزمودن رزومه در واقع کلمات کلیدی را به پست شغلی مرتبط می‌کنند.

۴. رویکردتان نسبت به رزومه همانند داستانی مبتنی بر مهارت باشد

همانند هر داستان‌نویس خوب، ابتدا چهارچوب را ترسیم کنید. مهارت‌هایی که آنها را خوب یاد گرفته‌اید را لحاظ کرده و آنگونه که می‌توانید کلمات ارزشمند را در جملاتتان طوری به کار برید که بازتابی از شغل موردنظر شما داشته باشد.

آیا برای یک موقعیت فروش رقابت می‌کنید؟ نتایجتان را ارزیابی کنید: مسئولیت ۵۰ درصد از کل فروش را بر عهده بگیرید تا منجر به درآمد سالیانه ۷۵۰ هزار دلار شود. از مهارت‌های حیاتی‌تان استفاده کنید؛ در رزومه‌تان داستانی هیجان‌انگیز از دوران برجسته حرفه‌ایتان بگویید.

تحقیق‌کردن در مورد سازمانی که هدف شماست، در موارد خاص به شما کمک خواهد کرد. آیا شرکت به مخاطبین خاص خود و یا مشتریانش هدیه می‌دهد؟ حتماً تجربیاتی که با این گونه مخاطبان دارید را در رزومه‌تان یادداشت کنید.

مطالب مرتبط: چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟ (آموزش نگارش رزومه کاری همراه با مثال)

۲۰ مهارت مهم که باید در رزومه‌تان لحاظ کنید

اکنون که اطلاعات اولیه را دریافته‌اید به ۲۰ مهارت مهم که باید در رزومه‌تان بگنجانید می‌پردازیم. خود را به عنوان یک کاندید پویا نشان دهید معمولاً کارفرمایان کاندیداهای دارای مهارتی را ترجیج می‌دهند که توانایی‌ رهبری، توانایی حل مشکل و پشتکار در عبور از چالش‌ها را دارند. رزومه‌تان را به گونه‌ای بهبود دهید که این باید‌های رزومه در آن ترکیب شده باشد.

۱. توانایی رهبری‌تان را توصیف کنید

حتی یک کارمند تازه کار نیز می‌تواند صفات رهبری را نشان دهد. به مهارت‌هایی از خود اشاره کنید که می‌تواند قسمت کاریتان را به سطح بالاتری ارتقا‌ء دهد. خصوصیات رهبری را با اظهارات قانع کننده بیان کنید.

۲. توانایی حل مسئله را ثابت کنید

بیشتر کارکنان برای حل کردن مشکلات استخدام می‌شوند. این توانایی را در رزومه‌تان به نمایش بگذارید.

۳. استقامت نشان دهید

آیا تابه‌حال چندین بار ترفیع رتبه گرفته‌اید؟ یا فاصله‌تان را در یک چرخه نزولی حفظ کرده‌اید؟ هر دو موفقیت نشان دهنده استقامت است. شما همانند کسی هستید که می‌تواند در موانع جاده‌ای حرکت کند.

۴. مهارت‌های فنی‌تان را فریاد بزنید

درج کردن یک مهارت‌ کلیدی یا بخش مهارت‌های تکنولوژی را در جاییکه مهارت‌های کامپیوتری و نرم‌افزاریتان را لیست کرده‌اید در نظر داشته باشید.

مثال: دانش سطح متخصص در جاوا

۵. نتایج را دسته بندی کنید

رزومه نویسی-724press.com

هیچ چیزی به طور کامل یک نتیجه جذاب و هدفمند نیست. آیا توانسته‌اید فروش را ۲۵ درصد افزایش دهید؟ آیا در برخورد با سه مشتری جدید پیروز شده‌اید؟ آیا از هدف داخلی ۱۵ درصد پیشی گرفته‌اید؟

از اعداد صریح برای بیان نکات خود استفاده کنید. ابتدا نتیجه را بیان کرده و سپس جمله‌ یا عبارتی را برای توصیف مهارت‌های مهمتان که برای دستیابی به این موفقیت به کار برده‌اید، مهیا کنید. برای بیان نکته خود از اعداد استفاده کنید. ابتدا نتیجه را بیان کنید ، و سپس جمله‌ای را بیان کنید که توصیف مهارتهای مهم استفاده شده برای دستیابی به نقطه عطف است. 

مثال: با ایجاد یک بستر جدید آنلاین که باعث ایجاد امکان مقایسه و تبیین اندازه‌ها، بافت و متناسب‌سازی برای مشتریان می‌شود، ۲۰۰٪ فروش را افزایش داده است.

۶. مهارت‌های خوبتان را ارتقاء دهید

کارفرمایان، کارکنان با خلق‌وخوی خوب را به افراد تکرو و بداخلاق ترجیح می‌دهند. قویترین مهارت‌های اخلاقی‌تان را بازگو کنید.

مثال: سازمان یافته، کارمندی سخت کوشی که به خوبی گوش فرا داده و به طور موثری ارتباط برقرار می‌کند.

۷. اشتیاق و علاقه شدید نشان دهید

استخدام کنندگان و مدیران منابع انسانی می‌توانند با توجه به شور و اشتیاقی در پشت توصیفات پیرامون مهارت‌ها و رزومه دریابند که آیا کاندیدها نسبت به عملکرد شغلشان اهمیت قائل هستند. آیا تلاش‌هایان تحول گرایانه‌ است و یا صرفا مفید خواهد بود؟ آیا نتایج شما تغییر دهنده جریان است و یا صرفا عملکردی کسل‌کننده دارد؟ فحوای کلامتان نشان می‌دهد که آیا شما پرشور بوده و یا منفعل هستید. ( البته در این زمینه افراط هم به خرج ندهید.)

۸. در داخل شرکت کارگشا باشید

اگر شما برای ایجاد یک هم‌افزایی جدید ابتکار عمل به خرج داده‌اید یا به طور مستقل برای ایجاد فرصتی کار کرده‌اید ، اینکه چگونه اهداف سازماندهی شده را با تلاش‌ها و هدایت‌هایتان به پیش برده‌اید را به اشتراک بگذارید.

۹. به سازگاری خود اشاره کنید

آیا مسیرهای شغلی را تغییر داده‌اید؟ در شرف تصاحب یک شرکت بوده‌اید؟ این را روشن سازید که مقاومتتان به شما و سازمانتان برای عبور از بحران کمک کرده است.

۱۰. تخصص خود را تایید کنید

هر جایگاه شغلی نیازمند تجربه است. در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید این شرایط را برآورده کنید یا بهترین آنها را داشته باشید. اما اغراق نکنید. در حالی که تلاش می‌کنید که ثابت کنید دارای صلاحیت توصیفات داده شده در شغل هستید، در صورتی که دارای مهارت‌های ویژه‌ی دیگری باشید می‌توانید از این هم برجسته تر باشید. اضافه کردن این دستاورد‌های ویژه را در صورتی که واقعیت دارند درنظر داشته باشید.

۱۱. به جوایزی که گرفته‌اید اشاره کنید

اگر در تیم بسکتبال دانشگاه خود در پست مرکزی بازی کرده‌اید و باعث شده‌اید که تیمتان در بین ۱۰ فینالیست برتر باشد، بنابراین کارکردن به صورت مشارکتی و گروهی در خون شماست؛ حتماً این مورد را ذکر کنید.  

۱۲. شخصیت کاری خود را آشکار کنید

کارمد کت شلواری--724press.com

اگر به صورت مکرر به خاطر عملکرد خوبتان در محل کار برگزیده و تبدیل به کارمند ماه، مولد برتر و موارد دیگر شده‌اید، باید بدانید که این موارد ارزش ذکر کردن را دارند.

۱۳. روی مشترکات سرمایه‌گذاری کنید

با جست‌وجو در خصوص مدیر منابع انسانی در گوگل امکان دارد که متوجه شوید او عضو گروه صلح بلیز است. در این صورت اگر شما لیستی از دوره‌های زبان اسپانیایی خود در آمریکای مرکزی را ذکر کنید، ممکن است توجه او را در خصوص دیگر مهارت‌های برجسته شما در رزومه‌تان جلب کند.

۱۴. تاکتیک‌های خلاقانه را برجسته کنید

برای مثال، اگر در نقش منابع انسانی‌تان، برنامه انگیزشی برای کارمندان را اداره کرده‌اید، به طوری که تبدیل به یک مدل صنعتی شده است، آن را هم در رزومه لحاظ کنید. اینگونه تفکرات خلاقانه توجه کارفرمایان را جلب می‌کند.

۱۵. تمام جوایزتان را معرفی کنید

لیست کردن هر افتخاراتی که دریافت کرده‌اید به تدریج این اطمینان را القا می‌کند که شما آن سطح از کمال‌گرایی را در محیط شرکت به پیش خواهید برد.

مطالب مرتبط: رزومه شکست‌‌های این استاد دانشگاه پرینستون، به شما احساس خوبی خواهد داد

۱۶. به مهارت‌های قابل انتقال استناد کنید

اگر اوقات فراغت‌تان را به رهبری گروه ارکست می‌پردازید، این ساعات تفریح‌تان که به صورت یک حرفه انجام می‌شود را برجسته نمایید تا نشان دهید که مهارت‌های مهمی که برای نگه داشتن یک تیم نیاز است را دارید.

توجه داشته باشید: اغراق می‌تواند به شما آسیب برساند؛ پس اعتبارتان را نشان دهید.

ممکن است استفاده کردن از شاخ و برگ دادن به جملات برای ارتقاء تجربیاتتان وسوسه‌کننده باشد. مواردی مانند بزرگنمایی عناوین شغلی یا افزودن به دوره‌های آموزشی؛ اما مقاومت کنید. این روزها ۵ دقیقه جست‌وجو می‌تواند حقیقت را آشکار کند و خود بزرگ‌بینی بیش از حد می‌تواند به آسانی دوران کاریتان را نابود کند.

مدیران استخدامی نیز نسبت به اغراق‌کردن حساس هستند. یک بررسی نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از آنها گمان می‌کنند که کاندیدها اغلب صادق نیستند.

۷۲۴پرس توصیه می‌کند هنگام نوشتن رزومه شخصی خود این اصول راهنمایی زیر را نیز دنبال کنید:

۱۷. مدرک خود را به صورت دقیق توصیف کنید

اطمینان حاصل کنید که بین گواهینامه‌های به دست آمده و مدرک‌های کسب شده، به همراه نام موسسه‌ای که از آنها اعطا شده، تفاوت قائل شوید.

۱۸. طول دوران شغلی‌تان را صادقانه ذکر کنید

صداقت تنها خطی مشی هنگام گزارش طول مدت یک شغل ویژه است. اگر شما مدت زمانی را خارج از کار بوده‌اید، دلیل وجود این شکاف را بیان کنید.

اگر سفر کرده‌اید، مشکلات خانوادگی داشته‌اید و یا به دانشگاه برگشته‌اید تا مسیر حرفه‌ایتان را تغییر دهید، بین نتیجه و وقفه به وجود آمده ارتباط مثبتی ایجاد کنید.

۱۹. تنها مدعی مهارت‌هایی باشید که واقعاً در اختیار دارید

اگر در نرم‌افزاری مهارت ندارید یا به زبان دومی مسط نیستید، هیچ اشاره‌ای به آنها نکنید. برعکس، اگر احساس می‌کنید که باید آنها را درج کنید، بنابراین با دقت به سطح کیفیت مهارتتان نیز اشاره کنید.

۲۰. نسبت به نقشتان در پروژه صادق باشید

ممکن است تصور کنید که به دلیل اینکه بیشتر کارها را شما انجام می‌دهید، شما ارشد هستید؛ اما احتمالا سرپرست‌تان به گونه دیگری فکر می‌کند.

همه اینها را در کنار هم قرار دهید

رزومه لیستی از لباس‌های خشکشویی نیست؛ یک داستان منسجم را بیان می‌کند. داستان شما باید صلاحیت‌ها و مهارت‌های مهمتان را به گونه‌ای برجسته کند که یک مورد منطقی و مناسب را برای سازگاریتان با سازمان و موقعیت شغلی آگهی شده ایجاد کند.

داستانتان را به صورت مختصر و پیش تعیین شده در قالب یک رزومه در آورید؛ بدین معنی که به عنوان یک مجمل خوانده شود. داستانی که امیدواریم شغل مورد نظر شما را بدست آورد.