تابستان گرم و لذت‌بخش به پایان رسید و در حال سپری کردن اولین روزهای فصل هزار رنگ پاییز هستیم. اما در کنار زیبایی طبیعت، نام این فصل اغلب با بیماری سرماخوردگی پیوند خورده که گاهی بسیار آزار دهنده است. با ما همراه باشید تا با دستورهایی ساده برای درمان این بیماری و بیماری‌های متداول دیگر آشنا شوید؛ راهکارهایی که هم کاربردی و هم سالم هستند.

اگر پای صحبت پدرها و به خصوص مادربزرگ‌ها نشسته باشید، حتماً در مورد درمان‌های خانگی ساده که اغلب در زمان خود بسیار پرکاربرد بودند، چیزهایی بسیاری شنیده‌اید. درمان‌هایی که بسیاری از بیماری‌ها را بدون کم‌ترین مشکل و عوارض جانبی بهبود بخشیده و چه بسی در گذشته جان افراد فراوانی را نجات می‌دادند. درمان‌هایی که اغلب پیوندی عمیق با محصولات طبیعی همچون میوه‌ها، گیاهان و ادویه‌جات داشتند که حتی امروزه نیز در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شوند.

اما با پیشرفت علم و دانش، بشر رفته رفته طبیعت را به کناری گذارده و رو به استفاده از داروهای شیمیایی آورد که اگرچه برای درمان یک درد تجویز می‌شوند، اما به لطف انواع و اقسام عوارض جانبی خواسته و ناخواسته، مسبب بیماری‌های بیشمار دیگری می‌شوند. از سوی دیگر استفاده از شماری از داروها همچون آنتی بیوتیک‌ها به تدریج مقاوت عوامل بیماری‌زا را افزایش داده‌اند؛ به نحوی که امروزه شاهد کاهش تأثیر این داروها بر درمان بیماری‌های به ویژه عفونی هستیم. پس چه بهتر که در صورت امکان به جای استفاده از این داروهای خطرناک، از مادر طبیعت کمک گرفته و دست کم در درمان بیماری‌های نه چندان مهم از دستورهای خانگی و طبیعی استفاده کنیم.

خوشبختانه طبیعت همچون همیشه با انسان دست و دلباز است و بهترین داروهای را برای اغلب بیماری‌ها ارائه کرده است؛ تنها کاری که ما باید انجام بدهیم این است که نگاهی دقیق‌تر به اطراف‌مان داشته و دستورهای خوب و کاربردی که از نیاکان‌مان به ارث برده‌ایم را گوشه‌ی ذهن خود نگه داریم. در ادامه با مرور شماری از این درمان‌ها همراه شما هستیم که در جلوگیری یا بهبود بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، کمر درد، پوکی استخوان، دیابت و... مثمر ثمر هستند.

۱. اسهال

در این روش باید مقداری برنج سفید یا قهوه‌ای را در آبی به اندازه دو برابر میزان برنج بپزید. وقتی آب غلظت پیدا کرد، آن را از صافی عبور داده و آب برنج به دست آمده را کناری بگذارید تا خنک شود. این آب حاوی الکترولیت‌هایی است که به بهبود بیماری اسهال کمک کرده و از هدر رفتن املاح مورد نیاز بدن فرد جلوگیری می‌کنند.

۲. کمر درد

بید مجنون سفید به صورت طبیعی حاوی ترکیباتی است که عملکردی مشابه با آسپرین دارند. از جمله این ترکیبات می‌توان به «سالیسین» (salicin) اشاره کرد؛ یک ترکیب تسکین دهنده و مفید برای کاهش درد.

۳. نقرس

گیلاس حاوی ترکیباتی است که اسید اوریک را بلوکه کرده و در نتیجه تورم و درد حاصل از آن را تسکین می‌دهند. معمولاً به افرادی که از مشکلات ناشی از بیماری نقرس رنج می‌برند توصیه می‌شود حتماً روزی یک کاسه گیلاس میل کرده و به شکل طبیعی به درمان بیماری خود بپردازند.

۴. گل مژه (سنده سلام)

گل مژه نوعی بیماری چشمی است که به دلیل التهاب حاد غدد چربی انتهای مژه ایجاد می‌شود؛ این تورم و قرمزی اغلب ناشی از عفونت‌های باکتریایی است و فرد مبتلا را دچار مشکل می‌کند. برای درمان این بیماری کافی است مقداری چای سیاه را با آب سرد یا گرم خیس کرده و سپس روی پلک قرار دهید. اسید تانیک موجود در چای، اطراف چشم را شستشو داده  و ورم موجود را رفع می‌کند.

در روشی دیگر می‌توانید چای سیاه را دم کرده و مقداری از آن را داخل کاسه‌ای کوچک بریزید تا سرد شود؛ سپس چشم مبتلا را با چای خنک شده شستشو دهید (فراموش نکنید از این چای تنها یکبار استفاده کنید و بعد از مصرف آن را دور بریزید). 

۵. آرتروز

مطالعات نشان داده «کورکومین» (Curcumin) موجود در زردچوبه تأثیری بسیار بالا در روند کاهش درد مفاصل و استخوان‌های افرادی دارد که به بیماری آرتروز مبتلا هستند.

۶. گر گرفتگی ناشی از یائسگی

در مطالعات مشخص شد گیاه «مریم گلی» پدیده‌ی گر گرفتگی که از علائم دوران یائسگی در بانوان است را به طرزی مطلوب کاهش می‌دهد. کافی است مقداری مریم گلی خشک یا تازه را به صورت چای دم کنید. آن را از صافی کرده، کنار گذاشته تا خنک شود و سپس میل کنید.

۷. گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها

در حالت کلی توصیه می‌شود ورزشکاران حین انجام حرکات سنگین، مقدار فراوانی آب بنوشند. اما برای درمان و جلوگیری از گرفتگی عضلات بهتر است یا به آب مصرفی خود مقداری آب لیمو اضافه کنند و یا از ترکیب آب لیموی تازه و نمک سیاه (نوعی سنگ نمک آتشفشانی) استفاده کنند. در این نوشیدنی نمک سیاه به عنوان یک الکترولیت متعادل کننده عمل کرده و آب لیمو نیز به عنوان منبعی از املاحی همچون سدیم، پتاسیم و البته مقدار کافی ویتامین سی عمل می‌کند.

۸. نفخ و سوءهاضمه

دانه‌ی رازیانه حاوی نوعی ترکیب بادشکن و ضد نفخ است که علائم ناشی از سوءهاضمه و نفخ معده را از بین می‌برد. به همین منظور کافی است نصف قاشق چایخوری از این دانه را پس از خوردن هر وعده غذایی جویده و سپس آن را ببلعید.

۹. دردهای ناشی از بیماری آرتریت

ژلاتین طبیعی موجود در سوپ مرغ منبعی خوب از کلاژن است که می‌تواند به بهبود درهای ناشی از این بیماری و تورم حاصل از آن کمک کند. شاید شما هم در مورد خواص پای مرغ پخته شده در درمان این بیماری شنیده باشید، به نظر می‌رسد سوپ پای مرغ هم خاصیتی مشابه دارد.

۱۰. خشکی چشم

هر روز یک الی دو قاشق چایخوری روغن دانه کتان استفاده کنید که درمان این مشکل است. این روغن دارای خصوصیاتی همچون چربی سوزی بوده و همچنین دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که خشکی چشم را کاهش می‌دهند.

۱۱. آکنه

سرکه‌ی سیب داروی قابض طبیعی است که می‌تواند چربی اضافه پوست را کنترل کند. برای درمان آکنه کافی است یک سهم سرکه را با سه سهم آب مخلوط کرده و سپس پارچه‌ای کتانی را در این محلول خیس کرده و آن را روی آکنه قرار دهید تا شاهد اثرات التیام بخش آن باشید.

۱۲. دیابت یا بیماری قند خون

مطالعات نشان داد که «گیاه گورمار» (gurmar plant) که از آن با نام «میوه معجزه» نیز نام برده می‌شود، یک داروی ضد دیابت و کنترل کننده قند عالی است. این دارو همچنین یک چربی سوز طبیعی است و در کنترل و کاهش وزن نیز تأثیرات قابل توجهی از خود نشان داده است.

۱۳. بیماری تنگی نفس (آسم)

برای بهبود این بیماری کافی است مقداری روغن دانه کنجد را گرم کرده و آن را به آرامی روی قفسه سینه و قسمت فوقانی پشت بیمار ماساژ دهید. این کار را چندین مرتبه در روز و تا زمان کاهش علائم بیماری ادامه دهید.

۱۴. پوکی استخوان

دانه چیا در مقایسه با شیر حاوی چهار برابر کلسیم بیشتر است، همچنین این دانه از ارزش غذایی قابل توجهی برخوردار است. کافی است مقداری از آن را به اسموتی، بستنی یا نوشیدنی‌های خود اضافه کرده و از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید. پیشتر طرز تهیه نوشیدنی و اسموتی‌های خوش طعم با استفاده از این دانه را با شما عزیزان در میان گذاشته بودیم که می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید.

۱۵. یبوست

یک قاشق غذاخوری از بذر یا تخم کتان (ترجیحاً به صورت تازه نه پورد شده) را هنگام خواب با یک لیوان آب گرم میل کنید. تخم کتان عوارض این بیماری را به تدریج بهبود می‌بخشد و باعث تسکین مشکلات بیمار می‌شود.

۱۶. بواسیر

بواسیر بیماری است که معمولاً در بیماران مبتلا به یبوست مشاهده می‌شود و برای درمان آن علاوه بر درمان عامل اصلی یعنی بیماری یبوست، کافی است از گیاه «تری فالا» (triphla) استفاده کرد. بهتر است این گیاه را در آب جوش دم کرده و هنگام خواب نوشید که از هر دو بیماری فوق جلوگیری می‌کند.

۱۷. بی‌خوابی

ریشه گیاه سنبل‌الطیب یا علف گربه قرن‌ها است که برای درمان اختلالات خواب و استرس و نگرانی مورد استفاده بوده است. این گیاه باعث افزایش سطح GABA در مغر انسان شده و اجازه می‌دهد فرد خیلی سریع و راحت به خواب رود.

۱۸. سرماخوردگی معمولی

برای درمان سرماخوردگی و برونشیت، استفاده از گیاهی به نام «سر خارگل» (echinacea) بسیار متداول است. گیاهی که عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و ترشحات آزار دهنده را کاهش می‌دهد. این گیاه همیچنین باعث کاهش طول بیماری و میزان شدت آن می‌شود.

۱۹. شوره سر

روغن «گور گیاه» (Lemon grass) یا «علف لیمو» حاوی سطوح بالایی از ترکیبات ضد میکروبی است که «گرانول» Geranol نامیده شده و با قارچ‌های عامل شوره سر مقابله می‌کنند. تنها کافی است دوبار این درمان جادویی را امتحان کنید تا به حقیقت آن ایمان بیاورید.

اگرخدایی نکرده بار دیگر به مشکلات فوق مبتلا شدید، قبل از روی آوردن به استفاده از داروهای شیمیایی، این داروهای گیاهی را امتحان کنید و اجازه دهید دستان شفابخش مادر طبیعت، التیام بخش دردهای شما باشد. مطمئن باشید که از این انتخاب پشیمان نخواهید شد. در عین حال فراموش نکنید هر کدام از مشکلات فوق در صورت عدم بهبودی و تشدید بیماری نیازمند بررسی و معاینه‌ی پزشکی هستند؛ پس بهتر است در موارد حاد با پزشک خود مشورت کرده و به توصیه‌های او عمل کنید.