فرهنگ مطالعه یکی از مسائلی است که می‌تواند تأثیری مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های دیگر جامعه داشته باشد. همه می‌دانیم که جامعه‌ای آگاه و اهل مطالعه بهتر با تغییرات هماهنگ شده و  فضای کلی جامعه را ارتقا می‌دهد. کتابخانه‌ها یکی از حلقه‌های مهم دنیای کتاب و کتابخوانی هستند،  اما معماران هم در هرچه زیباتر جلوه دادن این محیط‌های فرهنگی سنگ تمام می‌گذارند. نمونه‌اش ساخت کتابخانه در منطقه‌ای روستایی و خوش منظره در ژاپن که ظاهری خاص و دلپذیر دارد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Nakam، گروه معماری هیروشی ناکامورا (Hiroshi Nakamura & NAP) به‌تازگی ساختمان یک کتابخانه جدید رادر منطقه کیسارازو (Kisarazu) تکمیل کرده است که معرفی  آن خالی از لطف نیست؛ چرا که این کتابخانه  زیر محوطه سرسبز و درختان جنگل پنهان    شده است.

طبیعت سرسبز- 724press.com

این کتابخانه جذاب در منطقه‌ای واقع شده است که زمانی مملو از نخاله‌های ساختمانی بود، اما این روزها این منطقه حال‌وهوای خوبی پیدا کرده و سرسبز و خوش منظره شده است؛ به‌طوری که معماران خوش‌فکر را درگیر این ایده کرد که شاید بتوان استفاده بهتری از این فضا کرد.

ساختمان زیر محوطه سبز- 724press.com

درنتیجه آنها دست به کار شده و شکاف کوچکی در زمین ایجاد کردند؛ به‌این ترتیب آنها اکنون فضای خوبی دراختیار داشتند تا از آن برای ایجاد مکانی آرام و مناسب برای استراحت کشاورزان محلی بهره ببرند. احداث یک کتابخانه ایده خوبی به‌نظر می‌رسید، سازه‌ای که تقریبا زیر زمین سرسبز این منطقه از دید پنهان شده است.

نمای فوقاتی ساختمان یک کتابخانه در ژاپن- 724press.com

اگر با استفاده از یک پهپاد فرصت عکاسی کردن از این سازه را پیدا کنید، این محوطه شکلی شبیه به یک قطره آب دارد. اما از روی زمین و هنگام قدم زدن در این مسیر، به‌ دیوارهای شیشه‌ای منحنی شکلی برخورد می‌کنید که در پس آنها ردیفی از قفسه‌های کتاب قابل مشاهده است. یک فضای دنج و آرامش‌بخش که می‌تواند میزبانی خوب برای علاقمندان مطالعه و طبیعت باشد.

فضای داخلی یک کتابخانه زیبا- 724press.com

قفسه های چوبی کتاب- 724press.com

فضاهایی برای نشستن در میان قفسه‌های کتاب تعبیه شده است، درکنار آن ارتفاع سقف کتابخانه هم براساس شیب زمین تغییر می‌کند. در بخش‌هایی از کتابخانه که سقف کوتاه‌تر است، اتاق‌های مخفی کوچکی درنظر گرفته شده‌اند که فقط برای کودکان قابل استفاده هستند. این‌درحالی است  که در عمیق‌ترین بخش کتابخانه هم سالنی برای قصه‌ گفتن برای کودکان تدارک دیده است.

تیرکهای چوبی سقف- 724press.com

فضای مطالعه کوچک- 724press.com

قاب‌های عمودی قفسه‌های کتابخانه به ضخامت نزدیک به ۴۰ میلی‌متر  در فضای فوقانی قرار گرفته‌اند تا از سقف کتابخانه محافظت کنند. همچنین نحوه‌ی چینش تیرک‌های چوبی به گونه‌ای است که هر تیر عمودی نازک، تیر بعدی را پشتیبانی کرده  و این مسئله تابه‌انتها ادامه دارد. درنهایت این تیرک‌های چوبی فرم یک دایره را تشکیل می‌دهند که قادر به پشتیبانی کردن از فضای بزرگ تحتانی است.

پنجره سقفی- 724press.com

از سوی دیگر تشکیل این دایره در مرکز سازه، تداعی‌کننده نماد جامعه کشاورزان منطقه است؛ منظره‌ای شبیه زمین که با آسمانی آب و ابرها  پوشیده شده است.

مطلب مرتبط:  تصاویری خاطره انگیز از کتابخانه های سیار

البته این بخش بزرگ‌ترین قسمت کتابخانه است، هرچند به‌جز آن این سازه دارای یک سری اتاق‌های مطالعه کوچک‌تر هم است که آنها هم دارای نورگیرهایی طبیعی هستند. به‌این ترتیب افراد می‌توانند از نور طبیعی برای مطالعه استفاده کنند.

نقشه های بنای کتابخانه- 724press.com

نقشه های بنای کتابخانه- 724press.com

درپایان نظر شما در مورد این فضای فرهنگی جذاب چیست؟ آیا نما و ظاهر بنایی همچون کتابخانه می‌تواند به جلب توجه بیشتر مردم به این  محیط فرهنگی مؤثر باشد؟ ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، فراموش نکنید آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس