انیمه ژانری است که مدت‌ها است توجه مخاطبان را به خود جلب کرده. شاید در نگاه اول به نظر برسد انیمه بیشتر مناسب قشر کم سن و سال‌تر است، اما باور کنید انیمه می‌تواند حتی بزرگسالان را هم پای تلویزیون یا در مقابل پرده سینما مبهوت و میخکوب کند. تازه‌ترین انیمه سینمایی که به بازار آمده، شاهدی بر این مدعا است؛ اثری که خیلی زود در ردیف پرفروش‌ترین انیمه‌های جهان قرار گرفت. در مرور انیمه «سوزومه» با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Vulture، ساخت فیلم انیمیشنی در ژاپن، کاری محبوب و جذاب است. هرچند فعالان این حوزه همیشه خود را زیر سایه انیمه ساز بزرگ و برجسته ژاپنی هایائو میازاکی می‌بینند. ماکوتو شینکای (Makoto Shinkai) هم شاید در ابتدا چنین وضعیتی داشت. اما زمانی که انیمه «اسم تو» (Your Name) در سال ۲۰۱۶ روانه پرده سینماها شد، اوضاع این فیلم‌ساز تغییر کرد. اثر  او خیلی زود باکس آفیس جهانی را به تسخیر خود درآورد و فیلم «شهر اشباح» (Spirited Away) یا «سفر چیهیرو» را پشت سر گذاشت. امری که باعث شد شینکای از جهاتی با میازاکی افسانه‌ای مقایسه شود.

سوزومه انیمه ماکوتو شینکای- 724press.com

به نظر نمی‌رسد ماکوتو شینکای خیال درجا زدن داشته باشد؛ چراکه فیلم جدید سوزومه (Suzume) هم مورد توجه بسیاری قرار گرفته و به‌عنوان چهارمین انیمه پرفروش تاریخ شناخته شد. داستان این انیمه در مورد نوجوانی است که در تلاش برای تعقیب گربه‌ای جادویی به نام دایجین، در وضعیتی عجیب و اجتناب‌ناپذیر گرفتار می‌شود. دایجین چشمانی درشت و دوست‌داشتنی دارد و از جهاتی کاملا با دنیای انیمه‌های استودیو جیبلی هماهنگ است. او می‌تواند خواهر یا برادر شیطانی جیجی گربه کیکی در انیمه محبوب «سرویس تحویل کیکی»  (Kiki’s Delivery Service) اثر هایائو میازاکی باشد. این گربه دوست‌داشتنی اما به هرکجا که قدم بگذارد، فاجعه‌ای به بار می‌آورد.

البته باید به این نکته توجه کنیم که اگرچه ردپایی از پادشاه دنیای انیمه در سوزومه به چشم می‌خورد، اما در کنار آن تفاوت آثار شینکای با آثار میازاکی هم نمود روشنی دارد. اینکه او در ترکیب ماجراجویی جادویی با جزئیات دنیای معاصر به شکلی متفاوت‌تر از میازاکی عمل می‌کند.  انیمه سوزومه به دنیایی بی‌انتها اشاره ندارد، بلکه برعکس به لحظه می‌پردازد. به بلوغ در ژاپنی که آینده آن نامشخص است.  ماکوتو شینکای در نمایش احساسات جوانی هم خوب عمل می‌کند و شاید این یکی دیگر از دلائل محبوبیت آثار او است.

دایجین در انیمه سوزومه- 724press.com

از طرف دیگر برخی جلوه‌های بصری فیلم  هم جزو مشخصه‌های اصلی آثار شینکای و به‌عبارت بهتر امضای کاری او هستند: وجود ابرهای مخطط، آسمان پر از ستاره و ارائه شیبی وسیع از رنگ‌های آب و بنفش از این جمله است.  اما بد نیست نگاهی مختصر هم به داستان فیلم داشته باشیم. پیشاپیش ذکر این نکته ضروری است که اگر هنوز موفق به تماشای این انیمه نشدید و دوست دارید سرفرصت آن را تماشا کنید، از مطالعه این مطلب پرهیز کنید. چون این مطلب  حاوی اسپویل است و می‌توان خط داستانی این فیلم را پیشاپیش به شما نشان دهد.

به گزارش ۷۲۴پرس، داستان با زندگی دختری هفده ساله‌ با نام سوزومه شروع می‌شود که همراه عمه/خاله‌اش تاماکی در شهر ساحلی در کیوشو زندگی می‌کند. روزی او با پسری غریبه مواجه می‌شود که خود را با نام سوتا معرفی کرده و از سوزومه می‌پرسد که آیا ویرانه‌ای در  نزدیکی محل زندگی او وجود دارد یا خیر و در ادامه اشاره می‌کند که به دنبال یک «در» است. با توصیه سوزومه، سوتا به سمت روستایی متروکه در نزدیکی حرکت می‌کند و سوزومه هم که از این برخورد عجیب شگفت‌زده شده است، او را تا خرابه‌های شهر قدیمی دنبال می‌کند. او در آنجا دری را می‌بیند که در میان ناکجاآباد واقع شده و رو به منظره‌ای گرگ و میش باز می‌شود. 

دری در ناکجا آباد انیمه سوزومه- 724press.com

مشخص می‌شود که آن دنیای دیگر درواقع محل زندگی کرمی غول‌پیکر است که سعی دارد از طریق این «در» راهی به کشور پیدا کرده و باعث ایجاد زلزله و نابودی شود. همچنین سوزومه ناخواسته موانعی که کرم را دور نگه می‌داشتند تضعیف کرده و راه را برای ورود و بروز فاجعه هموار می‌کند. تا همین جا لازم به یادآوری است که این کرم به‌نوعی تداعی‌کننده افسانه‌ای قدیمی در مورد گربه ماهی غول پیکری است که زیر ژاپن زندگی می‌کند و حرکتش می‌تواند باعث بروز زلزله و خرابی شود. این مسئله همچنین نوعی اشاره به فیلم  «ابرقورباغه توکیو را نجات می‌دهد» (Super-Frog Saves Tokyo) اثر هاروکی موراکامی است. داستان این فیلم در مورد قورباغه عظیم‌الجثه ای است که سعی دارد راهی برای مبارزه با کرمی پیدا کند که زیر شهر توکیو زندگی کرده  و ممکن است باعث بروز زلزله شود.

مطلب مرتبط:  آشنایی با هاشیرا در انیمه شیطان کش

سوتا دیگر قهرمان این داستان است که زندگی ساده‌ای دارد؛ بااین‌حال او احساس وظیفه می‌کند که به دنبال درهای جادویی گشته و آن‌ها را ببندد تا به کرم فرصتی برای ویران کردن ندهد. هرچند بخش زیادی از زمان فیلم، ما سوتا را به شکل یک صندلی چوبی کوچک می‌بینیم، بااین‌حال حضور او ملموس و تأثیرگذار است. به‌هرحال  این دو به دنبال دایجین به سراسر کشور سفر کرده و تلاش می‌کنند جلوی وقوع بلایای طبیعی را بگیرند. هرچند این تلاش گاهی شکست می‌خورد، اما این چیزی از ارزش شجاعت و فداکاری که هر دو از خود نشان می‌دهند کم نمی‌کند.

سوزومه و ساتو- 724press.com

به گزارش ۷۲۴ پرس دات کام، فیلم سوزومه مانند آخرین فیلم شینکای یعنی «آب‌وهوا با تو» یا فرزند آب‌وهوا (Weathering With You)، به زندگی جوانانی می‌پردازد که درجهانی درشرف فروپاشی زندگی می‌کنند. آن‌هایی که  احساس مسئولیت می‌کنند تا همه چیز خود را به خطر بیندازند، شاید راهی برای نجات جهان پیدا کنند. درکنار آن، این فیلم احترامی خاص به ویژگی‌های زندگی روزمره می‌گذارد. درواقع فیلم مملو از چنین حسی است، از نگاه خاص به آپارتمان بهم ریخته اما دنج سوتا، به ماشین قرمز رنگ دوستش سریزاوا،  به مردمی که به آرامی در کنار رودخانه راه رفته یا می‌دوند.

کودکی سوزومه- 724press.com

درمجموع سوزومه ممکن است در مقام مقایسه با انیمه اسم تو کمتر عاشقانه به نظر برسد، اما  همچنان لبریز از معنای عشق و توجه است. اینجا منظور عشق به زندگی روزمره است، چیزها و کارهایی که هر روز انجام‌شان می‌دهیم و بخشی از زندگی‌مان شده‌اند، چیزهایی که اگر روزی جای‌شان در زندگی‌مان خالی شود، اوضاع بسیار غیرقابل تحمل می‌شود. در یک کلام سوزومه نشان می‌دهد که حتی حفظ معمولی‌ترین چیزها که به زندگی‌مان معنا و مفهوم می‌دهند هم، ارزش مبارزه کردن را دارد.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با بخش انیمه ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. اگر دوست دارید بیشتر با سریال یا فیلم انیمه‌ای خاصی آشنا شوید، حتما نام آن را با ما درمیان بگذارید، سپاس