ریحان یکی از قدیمی‌ترین سبزیجات شناخته شده برای نوع بشر است که علاوه بر طعم و مزه خوب، دارای خواص متعدد سلامتی و شفابخش است که باعث شده است در جهان از آن به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند یاد شود. این سبزی مفید برای درمان افسردگی، استرس و نگرانی‌های روزمره بسیار مفید است، سلامت دستگاه گوارش شما را تضمین کرده و مصرف آن روی کیفیت پوست‌تان تأثیرات مطلوبی دارد. اگر تمایل دارید در مورد خواص متعدد ریحان چیزهای بیشتری بدانید، درادامه ۷۲۴پرس را دنبال کنید.

ریحان، سبزی با برگ‌های لطیف و عطر و بویی دلپذیر و دوست داشتنی، این گیاه را باید یکی از شناخته شده‌ترین سبزیجات در سطح جهان دانست. سبزی خوش طعم که به ویژه نامش با آشپزی مدیترانه‌ای گره خورده است. ریحان اما بومی هند، آسیا و بخش‌هایی از آفریقا است. در میان انواع مختلف ریحان، ریحان شیرین یکی از متداول‌ترین‌ها است؛ بااین حال این گیاه تنوع قابل توجهی دارد. اما در مورد این سبزی خاص همه چیز در عطر و مزه خلاصه نشده و خواص سلامتی آن نیز قابل توجه است.

خواص سلامتی ریحان-724press.com

شاید به همین خاطر است که گونه‌ی از آن با نام ریحان مقدس شناخته می‌شود که هم در زمینه آشپزی و هم برای درمان بسیار مورد توجه و مطلوب است. همین مسئله باعث شده است که به عنوان مثال در کشوری همچون هند گیاه ریحان را بیرون منازل بسیاری از مردم مشاهده کرده و بسیاری از زمین‌های خارج شهر برای کشت و پرورش آن مورد استفاده قرار گیرند. در کتاب‌های مقدس و قدیمی هندی‌ها حتی اشاره شده است که ریحان را به خدایان پیشکش می‌کرده‌اند. 

مطلب مرتبط: خواص گل گاوزبان و تأثیر آنها بر سلامت انسان

ریحان به اشکال مختلف در تهیه انواع غذا، کاری و خورش مورد استفاده قرار دارد. البته از نظر گیاه شناسی بین انواع مختلف گونه‌های ریحان تفاوت‌هایی وجود دارد. از جمله گونه‌های شناخته شده ریحان می‌توان به ریحان شیرین، ریحان لیمویی، ایتالیایی، کاهو مانند، ریحان مقدس، ریحان تایلندی و ریحان مجعد اشاره کرد. عطر و طعم ریحان به میزان قابل توجهی تحت تأثیر وجود روغن‌های موجود در برگ‌های آن است. سینامیت، سیترونلول، گرانیول، لینالول، پاینین و تریپینول بخشی از روغن‌های موجود در ریحان هستند که در اغلب گونه‌های ریحان یافت شده و میزان این روغن‌ها تأثیری مستقیم روی اثرات درمانی ریحان دارد.


فواید مصرف ریحان-724press.com

برگ‌های ریحان در بسیاری از دستورهای آشپزی و طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر افزودن عطر و طعم دلپذیر به غذا، ریحان همچنین دارای خواص سلامتی متعددی است؛ از سلامت دستگاه گوارش گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن که همگی ارزشمند و برای حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مهم هستند.

در ادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم در مجموع این برگ‌های سبز و خوشمزه چه اثراتی روی سلامت بدن ما بازی می‌کنند و ارزش غذایی آنها در چه اندازه‌ای است. 

 اثرات مفید ریحان روی سلامت دستگاه گوارش

نقش ریحان در سلامت انسان724press.com

برطبق اطلاعات ارائه شده در کتبا غذاهای شفابخش، مصرف ریحان باعث تسهیل فرآیند گوارش و هضم غذا می‌شود. ریحان باعث تقویت دستگاه گوارش و سیستم عصبی بدن شده و می‌تواند در بهبود مشکلاتی همچون سردرد یا حتی بی‌خوابی مثمرثمر واقع شود. ایوژنول موجود در برگ‌های ریحان عملکردی ضد التهابی داشته و وضعیت جهاز هاضمه را در حد مطلوبی حفظ می‌کند. ریحان می‌تواند به حفظ تعادل اسیدی بدن کمک کرده و سطح PH مناسب بدن را حفظ کند.

 خواص ضد احتباس آب در بدن و ضد التهابی سبزی ریحان

نوشیدنی حاوی ریحان-724press.com

ریحان و اثرات قوی ضد التهابی می‌تواند درمانی ایده‌آل برای تنوع وسیعی از بیماری‌ها و اختلالات سلامتی بدن باشد. روغن‌های مهم موجود در ریحان از جمله سیترونلول (citronellol)، لینالول (linalool) و ایوژنول (eugenol) از طریق تأثیرات آنزیمی باعث کاهش احتباس آب در بدن و تورم ناشی از آن می‌شوند. 

خواص ضد تورمی ریحان می‌تواند همچنین به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، آرتریت روماتوئید، ورم روده و به صورت خلاصه هر مشکل ناشی از تورم و التهاب در بدن کمک کند. مصرف ریحان همچنین باعث کاهش تب، بهبود سردرد، گلودرد، سرماخوردگی، سرفه و علائم بیماری آنفولانزا شود.

 تاثیر ریحان در مبارزه با فعالیت و اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد

خواص ضد التهابی ریحان-724press.com

براساس اطلاعات موجود در کتاب‌های مرتبط با غذاهای سالم و شفابخش، به نظر می‌رسد سبزیحات استفاده شده در دستورهای آشپزی حاوی گستره‌ای قابل توجه از مواد آنتی اکسیدان طبیعی هستند. همانگونه که می‌دانید آنتی اکسیدان می‌تواند از بافت‌های بدن در مقابل فعالیت مضر رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که برای رسیدن به حالت پایدار الکترون‌هایی را از اتم‌های دیگر برداشته و حالت زنجیره‌ای به خود می‌گیرند. این زنجیره‌ها تشکیل شده از رادیکال‌های آزاد باعث استرس اکسیداتیو بدن شده و آسیب‌های جدی را به سلول‌های بدن وارد می‌کند. برای کاهش استرس اکسیداتیو در بدن، حضور آنتی اکسیدان‌های بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه ریحان حاوی دو نوع فلاوونوئید محلول در آب است که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می‌شوند. این دو ماده اورینتین (orientin) و وایسنین (viceninare) هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، حفاظت از ساختار سلولی و DNA و به تأخیر انداختن فرآیند پیری پوست می‌شوند.

اثرات مثبت گیاه ریحان روی وضعیت پوست

ماسک صورت ریحان-724press.com

روغن مهم ریحان از پایه به پاکسازی پوست کمک می‌کند. یک تمیزه کننده پوست عالی که به ویژه برای پاک سازی پوست‌های چرب بسیار مفید و مناسب است. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام،  این روغن به حذف آلودگی و ناخالصی‌هایی که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند، کمک می‌کند. 

برای تمیز کردن پوست‌تان می‌توانید خمیری از برگ‌های له شدن ریحان به همراه مقداری چوب صندل ساییده شده و مقداری گلاب را تهیه کنید و آن را به مدت بیست دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس با آب سرد صورت‌تان را شستشو دهید. ریحان همچنین اثرات ضد احتباسی و نیز آنتی باکتریایی داشته و می‌تواند به جلوگیری از تشکیل آکنه کمک کند.

ریحان مبارزه با اثرات افسردگی

گیاه ریحان-724press.com

روغن‌ موجود در ریحان می‌تواند روی مدیریت بهتر افسردگی و نیز احساس نگرانی تأثیر بگذارد. باور براین است که این سبزی مقوی باعث تحریک انتقال دهنده‌های عصبی شود که روی هورمون‌ شادی و نیز میزان انرژی بدن اثرگذار هستند. بدنیست بدانید ریحان خود دارای نوعی آداپتوژن (سازش‌زا) یا ضد استرس قدرتمند است. از سوی دیگر ریحان دارای خواص ضد تورمی و نیز اثرات بهبود دهنده سیستم ایمنی بدن است و از این طریق هم باعث کمک به مدیریت بهتر استرس می‌شود.

مطلب مرتبط: ۸ راهکار طبیعی درمان استرس را بشناسید

ریحان و کمک به کنترل وضعیت بیماران مبتلا به دیابت

ریحان و دیابت-724press.com

مصرف ریحان می‌تواند باعث کاهش آزاد شدن قند در خون شود که برای افراد مبتلا به دیابت بسیار ضروری است؛ به عبارت دیگر این سبزی پرخاصیت روند آزاد شدن قند خون را کند می‌کند. روغن‌های موجود در ریحان همچنین روی میزان تری‌گلیسرید و سطح کلسترول خون نیز تأثیرگذار است و از این طریق هم روی سلامت قلب و عروق تأثیرگذار است و هم به صورت غیرمستقیم ریسک فاکتورهای خطر مرتبط با بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. 

تاثیر ریحان بر تقویت عملکرد کبد و کمک به سم زدایی بدن

سم زدایی با ریحان-724press.com

خواص سم زدایی ریحان به اندازه‌ای قوی و قابل توجه است که ممکن است باعث تعجب شما شود، خاصیتی که به خصوص روی سلامت کبد شما بسیار مؤثر است. کبد یکی از اندام‌های بسیار مهم و حیاتی بدن است که نقشی ارزشمند در  فرآیندهای متابولیسمی بدن بازی می‌کند. ریحان می‌تواند از آسیب‌هایی همچون چرب شدن کبد جلوگیری کرده و از تجمع و ساخته شدن چربی‌ها در کبد ممانعت به عمل آورد و از این طریق این عضو مهم را برای مدت زمان بیشتری سالم نگه دارد.

مطلب مرتبط: خواص آویشن و تأثیرات آن در سلامت انسان

بهبود سلامت دستگاه گوارش با سبزی ریحان

تزئین غذا با ریحان-724press.com

ریحان در کنار خواص متعددش می‌تواند نقشی مهم در کمک به بهبود سلامت دستگاه گوارش ایفا کند و این کار را از طریق حفظ سطح PH طبیعی محیط دستگاه گوارش انجام می‌دهد. به گزارش ۷۲۴پرس (724Press.com)، ریحان همچنین با سالم نگهداشتن باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش یا میکروفلور، سلامت عمومی بدن را تحت تأثیر خود قرار داد. بهبود سلامت میکروفلور به معنای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود سلامت دستگاه گوارش است.

رفع گرفتگی و دردهای شکمی با مصرف ریحان

رفع مشکل گوارش با ریحان-724press.com

روغن‌های ارزشمند موجود در ریحان یک درمان سنتی برای رفع انواع گوناگونی از مشکلات شکمی است که درعین حال روی وضعیت گوارش فرد هم اثرگذار است. مصرف ریحان می‌تواند جلوی نفخ و نیز تجمع آب در بدن را بگیرد، همچنین باعث کاهش اشتها شده و در کنار آن قادر به درمان مشکلات ناشی از رفلکس یا بازگشت اسید معده است.

به پایان این مطلب رسیدیم، مطمئن هستم که اکنون چیزهای بیشتری در مورد خواص این سبزی خوشمزه و سالم می‌دانید که شاید باعث شود سهم بیشتری از رژیم غذایی روزانه خود را به مصرف آن اختصاص دهید. نظر شما در مورد ریحان چیست؟ شما چه روش‌هایی برای اضافه کردن این سبزی به برنامه غذایی روزانه خود دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام نیز درمیان بگذارید.