سرویس فرهنگی و هنری

زندگینامه مورفید کلارک بازیگر نقش گالادریل در سریال حلقه‌های قدرت

مورفید کلارک بازیگر نقش گالادری

مورفید کلارک (Morfydd Clark)، بازیگر ولزی است که قرار است شاهد حضور او در نقش گالادریل در سریال ارباب حلقه‌ها محصول شرکت آمازون باشیم. این بازیگر در سال  ۱۹۸۹ در کشور سوئد متولد شد و در کودکی به همراه خانواده به ولز نقل مکان کرد. مورفید یک ستاره  جدید که است که در سینما، تلویزیون و همینطور تئاتر حضوری موفق دارد.

مورفید کلارک با تاج الفی-724press.com

مطلب مرتبط:  آخرین جزئیات سریال حلقه های قدرت

درادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چه نکات جالبی در مورد زندگی و کارنامه‌ی حرفه‌ای این بازیگر نوظهور  وجود دارد که قرار است نقش دوران جوانی گالادریل را در سریال پنج فصل حلقه‌های قدرت بازآفرینی کند.

کودکی  مورفید کلارک بازیگر نقش گالادریل

مورفید در ابتدا دوست داشت ماما شود، اما ابتلا به  اختلال بیش فعالی یا کم توجهی بزرگسالان یا «ADHD» باعث شد که او نتواند  محیط سنتی و مرسوم کلاس‌های درس را تحمل کند. به‌همین ‌خاطر او در سن شانزده سالگی مدرسه زبان ولزی خود را راه کرد. درواقع این مادرش بود که به مورفید پیشنهاد داد این کار را انجام بدهد. چون مادر مورفید متخصص اطفال بود و می‌دانست دختر از نظر روانی تاچه‌اندازه تحت فشار قرار دارد.

مورفید در شانزده سالگی مدرسه را رها کرد

سال بعد مورفید به صورت داوطلبانه کار در مزرعه‌ی عمویش را آغاز کرد که در کار پروش بره بود. مورفید این کار را شغلی واقعی توصیف کرد که زدگی او را تغییر داده و تقریبا او را برای پذیرش هر کار و مسئولیت دیگری آماده کرده بود. درعین‌حال مادرش مورفید را تشویق کرد تا برای حضور در تئاتر ملی جوانان بریتانیا و ولز تست بده و این آغاز فعالیت حرفه‌ای مورفید به‌عنوان یک بازیگر بود.

او بعدا در مدرسه‌ی دیگری در ولز که کلاس‌های کوچک اما تعداد زیادی دانش‌آموز با مشکلات غیرمعمول همچون ابتلا به اوتیسم یا اختلال بیش فعالی داشت، ثبت نام کرد. محیط تازه ظاهرا برای مورفید مناسب بود، چون موفق شد با سطح A در ریاضیات و زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شود.

مورفید کلارک در نقش بانو گالادریل-724press.com

مورفید هفت ساله بود که مشخص شد به اختلال نقص توجه و بیش فعالی  مبتلا است. او در مدرسه برای حفظ تمرکز خود تلاش می‌کرد و همین مسئله او را از نظر روانی تحت فشار قرار داده بود، به‌طوری که در دوره‌ی نوجوانی دچار مشکلاتی همچون اضطراب و افسردگی شد. اما بازیگری یک راه تخلیه خوب برای مورفید بود چون تئاتر جایی بود که او نیازی نداشت مسائل مربوط به بیش فعالی خود را در آنجا سرکوب کند.

مورفید کلارک از اختلال بیش فعالی بزرگسالان رنج می‌برد

مورفید به‌عنوان یک بازیگر موفق در اوایل سی سالگی هنوز هم با سندروم ایمپاستر (imposter syndrome) یا نشانگان خودویرانگری دست‌وپنجه نرم می‌کند. او معتقد است این مسئله تاحدی ناشی از مشکل بیش فعالی او است، چون شما همیشه در حال انجام کارهای خوب هستید، اما ناگهان یک حادثه پیش آمده و همه چیز از دست می‌رود. مورفید این احساس را اینگونه توصیف می‌کند:

«شما حس می‌کنید همیشه در حال فریب دادن دیگران هستید، درست مثل زمانی که  معلم خود را فریب می‌دادید»

مورفید حتی به شوخی اشاره می‌کند که از انتخاب شدن برای اجرای نقش شخصیتی قدرتمند با نیروهای فراوان راضی است چون این حس را به او می‌دهد که زمان متوقف شده است، او همه چیز را انجام داده و زندگیش را مرتب کرده است. اما ناگهان رویا تمام شده و متوجه می‌شود همچنان یک زندگی عادی دارد و این خیلی برایش غم‌انگیز است. بنابراین او این حضور رویایی را دوست دارد.

سوابق کاری و بازیگری مورفید کلارک

مورفید کلارک، بازیگر-724press.com

کارنامه بازیگر مورفید، تنوع قابل توجهی دارد. از درام‌های مرتبط با دوره‌های تاریخی تا آثار ترسناک و اکنون حضورش در سرزمین میانه که باعث می‌شود مورفید را به‌عنوان بازیگری بشناسیم که در فیلم‌ها، نمایشنامه‌های تلویزیونی و اجراهای تئاتر گوناگون بازی کرده است. به گزارش 724prss، او در فیلم‌هایی همچون «عشق و دوستی» (Love & Friendship) محصول سال ۲۰۱۶، «مردی که کریسمس را اختراع کرد» (The Man Who Invented Christmas) محصول سال  ۲۰۱۷  و «تاریخ شخصی دیوید کاپرفیلد» (The Personal History of David Copperfield) محصول سال  ۲۰۱۹ حضور داشت.

مورفید کلارک  در کارنامه حرفه‌ای خود، ژانرهای مختلف را امتحان کرده است

مورفید همچنین در چندین فیلم ترسناک هم بازی کرد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نقش آفرینیش در فیلم «سنت مادم (Saint Maud) و  «خزنده» (Crawl) هردو محصول سال  ۲۰۱۹  و همینطور سریال تلویزیونی «دراکولا» (Dracula) اشاره کرد. او در فیلم غرور و تعصب و زامبی‌ها (Pride and Prejudice and Zombies) هم ظاهر شده و در ترکیب  دو ژانر مد نظر این فیلم هم موفق عمل کرد.

در فیلم  زندگی شخصی دیوید کاپرفیلد، مورفید هم در نقش مادر شکننده قهرمان داستان و هم در نقش نامزد او کلارا بازی کرد. اجرای او به‌اندازه‌ای متقاعد کننده بود که بسیاری از مخاطبان متوجه نمی‌شدند در اصل  یک بازیگر ایفای نقش هر  دو شخصیت را برعهده داشته است.

گالادریل با زره و شمشیر-724press.com

مورفید در زمینه کار روی صحنه تئاتر هم حضوری چشمگیر داشته است، از جمله این درخشش می‌توان به بازی در نقش کوردلیا در شاه لیر  و ژولیت در رومئو و ژولیت اشاره کرد. اما نقش رویایی او نقشی بود که او در آن به صورت کامل به زبان ولزی صحبت کرد.

در سومین سال تحصیلی در مدرسه نمایش، مورفید برای بازی در نقش «Blodeuwedd» در تئاتر ملی ولزی زبان ولز انتخاب شد. شخصیت اصلی این نمایش زنی است که براساس یک افسانه‌ی معروف ولزی، به وسیله‌ی گل‌ها خلق شده است. مورفید اشاره می‌کند که دوست دارد یک بار دیگر نقش این شخصیت را بازی کند.

ملیت مورفید کلارک چیست؟

گالادریل سریال حلقه های قدرت-724press.com

مورفید اصالتا از اهالی ولز است، اما او در کشور سوئد از مادری ولزی و پدری اسکاتلندی متولد شد. به گزارش ۷۲۴پرس، وقتی مورفید دوساله بود، خانواده به ولز نقل مکان کردند، به‌همین خاطر او به زبان ولزی تسلط کاملی دارد. مورفید همچنین یک خواهر دارد که او را رقصنده بسیار بهتری از خود می‌داند.

باوجوداینکه مورفید به هر دو زبان ولزی و انگلیسی مسلط است، اما تنها یک جمله به زبان سوئدی بلد است. هرچند که او با خواندن کتاب‌های کودکان سوئدی همچون «پیپی جوراب بلند» (Pippi Longstocking) بزرگ شد.

مورفید در گذشته خانواده خود را به‌عنوان حامی فعالیت خود معرفی می‌کرد، هرچند به نظر می‌رسد شهرت رو به رشد او دراین زمینه مشکلاتی را به وجود آورده است؛ او جای خالی آن‌ها را درست در اولین شب نمایش فیلم  سنت ماد در کشور نیوزیلند درکنار خود احساس کرد. او همچنین اشاره  می‌کند  که بااین‌وجود خواهرش سعی کرد تمام توییت‌های منفی درباره  فیلم را برایش ارسال کند.

مورفید کلارک در چه فیلم‌هایی حضور داشته است؟

مورفید کلارک در نقش گالادریل-724press.com

مورفید فعالیت سینمایی خود را با بازی در نقش‌هایی کوچک در فیلم‌هایی همچون «مادام بواری» (Madame Bovary)  و «سقوط» (The Falling)   محصول سال  ۲۰۱۴ آغاز کرد. علاوه بر فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که در بالا به آنها اشاره شد، او نقش سیسیل را در ضبط  زنده‌ی «روابط خطرناک» (Les Liaisons Dangereuses) بازی کرد. مورفید همچنین در سریال تلویزیونی «نیروی اهریمنی‌اش» (His Dark Materials) محصول سال  ۲۰۱۹ در نقش خواهر کلارا بازی کرد.

مورفید برای بازی در فیلم سنت ماد، برنده‌ی جایزه موفقیت حلقه منتقدان فیلم دوبلین و همینطور جایزه منتقدان لندن به‌عنوان بهترین بازیگر زن بریتانیایی/ایرلندی شد. او همچنین در جوایز فیلم مستقل بریتانیا هم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد.

مطلب مرتبط: ۹ واقعیت درباره گیم آف ترونز که می تواند جالب باشد

آیا مورفید یکی از طرفداران سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بود؟

مورفید کلارک و کیت بلانشت در نقش جوانی و بزرگسالی گالادریل-724press.com

مورفید خود را به‌عنوان یک طرفدار واقعا متعصب فیلم توصیف کرده و آن را اثری نمادین می‌داند. او اولین بار در سن یازده سالگی فیلم‌های جکسون را دید، سنی ته تازه از حال و هوای سحر و افسون بیرون آمده بود. اما با دیدن فیلم متوجه شد که بزرگ‌ترها هم می‌توانند همچنان به جادو باور داشته باشند.

به‌عنوان یک دانش آموز، مورفید او  و دوستانش با علاقه فراوانی فیلم ارباب حلقه‌ها را دنبال می‌کردند، بهتر است اینگونه بگوییم که مورفید احترام زیادی برای این سه فیلم قائل بوده و هست.

نظر مورفید کلارک درباره  سریال حلقه‌های قدرت چیست؟

سکانس هایی از سریال حلقه های قدرت-724press.com

همچون دیگر بازیگران و عوامل این سریال، مورفید هم به بند رازداری ملزم است. به‌همین خاطر او نمی‌تواند چیزی در مورد جزئیات سریال حلقه‌های قدرت را حتی با افراد خانواده و دوستان نزدیک خود به اشتراک بگذارد که این مسئله تاحد زیادی باعث ناامیدی خواهرش شده است. او در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین به این مسئله اشاره کرد و می‌گوید که مدام احساس می‌کند در استخدام یک سازمان دولتی بسیار مهم است، البته درواقع برای ارباب حلقه‌ها کار می‌کند.

مورفید فرآیند فیلمبرداری در کشور نیوزیلند را بسیار عالی توصیف می‌کند. باتوجه به مقیاس عظیم تولید سریال، این مسئله یک تغییر بزرگ در زندگی او بوده است. از دید مورفید کار روی این سریال گاهی شبیه یک سفر مدرسه‌ای است که گاهی دلت  برای خانواده‌ تنگ می‌شود. به‌ویژه زمانی که تولید کار برای چندین ماه به دلیل پاندمی کرونا تعطیل شده بود  و مورفید و دیگر بازیگران و عوامل بین‌المللی چنین حسی را تجربه کردند. مورفید آنها را به‌عنوان «بازیگرانی که در بهشت بسیار دلتنگ هستند»، توصیف می‌کند.

از مورفید در نقش گالادریل چه می‌دانیم؟

مورفید کلارک در زره جنگی-724press.com

مجموعه تلویزیونی حلقه‌های قدرت برخلاف سه‌گانه حلقه‌های پیتر جکسون به جای عصر سوم، به دوران دوم سرزمین میانه می‌پردازد. این به این معنی است که می‌توانیم انتظار حضوری پررنگ‌تر از شخصیت گالادریل را داشته باشیم که از آن جمله به تعاملاتی که او با دیگر شخصیت‌ از جمله سائورون، الروند، کلبریمبور و همینطور حلقه‌های قدرت اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  دومین تیزر سریال حلقه‌ های قدرت منتشر شد؛ اتحاد ساکنان سرزمین میانه در مقابل شیطانی بی نام

مورفید در این زمینه چنین می‌گوید:

«باید انتظار اکشن بالاتری از شخصیت گالادریل را در این سریال داشته باشیم. فیلمبرداری این اثر نیازمند انرژی فیزیکی زیادی بود  و به‌همین خاطر بازیگران باید به صورت منظم فعالیت‌ها را انجام می‌دادند تا برای انجام همه  کارهای فوق‌العاده، آمادگی لازم را داشته باشند.

گالادریل در سریال تلویزیونی حلقه‌های قدرت ممکن است به عنوان شخصیتی که در حسرت والینور یا حتی قلمرو گمشده بلریاند است به تصویر کشیده شود. به‌همین خاطر حس می‌کنم همه شخصیت‌هایی که تابه‌حال نقش آنها را بازی کرده‌ام به صورت کلی از این احساس رنج می‌برند. به‌این معنی که آنها همیشه در حسرت و آرزوی جایی هستند که دیگر نمی‌توانند به آن برگردند؛ زیرا یا دیگر وجود ندارد یا اصلا از ابتدا وجود نداشته است.»

به‌هرحال باید کمی دیگر منتظر بمانیم تا پخش این سریال جدید که قرار است به‌نوعی ادامه دهنده میراث درخشان پیتر جکسون باشد، آغاز شود تا بهتری با شخصیت گالادریل و سایه روشن‌های بازی مورفید کلارک در این نقش آشنا شویم. امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را در اینباره یا هر موضوع دلخواه دیگر با ما هم درمیان بگذارید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید