اگر برای کاربرد لوبیا سفید در میان غذاهای اصیل ایرانی تنها به آبگوشت اشاره کنیم، اغراق نکرده‌ایم. در واقع لوبیا سفید علی‌رغم خواص در خور‌ توجهی که دارد، در بین اقسام مختلف لوبیا کمی مهجور مانده است. همراه ۷۲۴پرس باشید تا با لوبیای سفید یک پخت و پز جدید را انجام دهیم.

اغلب اوقات لوبیا سفید کمترین سهم خرید حبوبات را به خود اختصاص می‌دهد. شاید از آخرین خرید آن مدت زیادی گذشته باشد و هنوز هم مقداری از آن باقی مانده باشد. البته باید توجه داشت که لوبیا سفید مانند هر کدام از انواع دیگر لوبیا، غنی از پروتئین و فیبر بوده و بهتر است در وعده‌های غذایی گنجانده شود. استفاده از پوره‌ی گوجه فرنگی و روغن زیتون هم این غذا را به یک غذای سالم و مقوی تبدیل خواهد کرد. پخت خوراک لوبیا با دستور تهیه‌ی زیر راه خوبی برای تنوع بخشیدن به آشپزی روزانه‌ی ما خواهد بود.

مواد لازم:

  • ۱ قاشق غذا‌خوری روغن زیتون
  • ۲ حبه سیر پوست کنده
  • ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق غذا‌خوری فلفل پاپریکای کباب شده
  • ۳۰۰ گرم پوره‌ی گوجه‌فرنگی
  • ۱ قاشق غذا‌خوری رب گوجه‌‌فرنگی
  • ۱۹۵ گرم لوبیای سفید پخته شده
  • نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه

روش تهیه:

قبل از شروع پخت بهتر است چند کار انجام دهید. از آنجا که حبوبات نفاخ هستند بهتر است آن‌ها را از یک شب قبل در آب بخیسانید. با توجه به دیرپز بودن حبوبات، حدود یک پیمانه لوبیا سفید را زودتر پخته و اجازه دهید خوب نرم شود. فلفل دلمه‌ای یا همان فلفل پاپریکای کوچکی را بر روی شعله‌ی گاز کباب کنید، پوست آن را کنده و سپس له کنید و از آن به مقدار مورد نیاز برای تهیه‌ی خوراک کنار بگذارید. فلفل دلمه‌ای کباب شده طعم دلپذیری به غذا می‌بخشد. برای درست کردن پوره‌ی گوجه‌فرنگی، می‌توانید چند گوجه‌فرنگی درشت را رنده کرده و کمی بر روی شعله قرار دهید و بعد که کمی جوشید به کمک صافی هسته و پوست گوجه فرنگی را جدا کنید.

در یک ماهیتابه‌ی کوچک روغن را گرم کنید و سیرهای خرد شده را تا جائی‌که طلایی شوند، سرخ کنید. شعله را کم کرده و فلفل دلمه‌ای را به سیر اضافه کنید و خوب هم بزنید. گوجه فرنگی به تنهایی رنگ چندانی ندارد؛ به همین منظور بهتر است برای رنگ بخشیدن به غذا از رُب گوجه‌فرنگی کمک بگیریم و رُب هم زمانی رنگ خود را نشان می‌دهد که در روغن کمی تفت داده شود. رب را اضافه کرده و کمی در روغن سرخ کنید و بعد پوره‌ی گوجه فرنگی آماده شده را به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت بیست دقیقه بر روی شعله‌ی متوسط بجوشد و سس  به غلظت برسد. حال لوبیا سفید پخته و نرم شده را به آن اضافه کرده، نمک و ادویه‌ی دلخواه خود را بیفزایید و مجدداً برای ده دقیقه بپزید.