حساسیت و آلرژی فصلی یا تب یونجه یکی از مشکلات مرسوم و رو به افزایش قرن حاضر است. با این حال راهکارهای درمانی موقت و دائمی برای رفع حساسیت پیشنهاد شده است که در این مطلب به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

حدود ۳۵ میلیون نفر آمریکایی به تب یونجه مبتلا هستند. چگونه می‌توان ابتلا به این مشکل را تشخیص داد؟

قبل از هر چیز باید بدانید تب یونجه و چه هست و چه نیست. تب یونجه بر خلاف اسم غلط اندازش یک اصطلاح رایج در خصوص آلرژی فصلی است. پزشکان معمولان به آن رینیت آلرژیک فصلی هم می‌گویند. به این ترتیب که گرده افشانی گیاهان، علف‌های هرز یا درختان در فصول بهار، تابستان و پاییز وارد هوا و سپس سیستم تنفسی شما شده و ایجاد حساسیت می‌کنند.

حسایت شما می‌تواند منشاء داخلی هم داشته باشد و عواملی چون گرد و غبار، حیوانات خانگی و قارچ انگلی گیاهان هم موجب بروز آن شود. به همین دلیل در هر زمان از سال، حساسیت می‌تواند به سراغ شما بیاید.

درمان انواع حساسیت بستگی به شدت و نوع آن دارد. علائم حساسیتی به صورت موارد زیر می‌توانند باشند:

  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • عطسه
  • سرفه
  • خارش و آبریزش چشم
  • خارش در ناحیه‌ی دهان، گلو و گوش
  • آبریزش بینی
  • شکل گیری حلقه‌های تیره زیر چشم

چگونه این بیماری تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما می‌تواند تب یونجه را بر اساس علایم و بررسی فیزیکی شما تشخیص دهد. اگر نیاز به اثبات بیشتر داشته باشد، آزمایشاتی بر روی پوست و خون انجام می‌دهد تا بفهمد بدن شما به چه مواد خاصی واکنش نشان می‌دهد.

در یک آزمایش پوستی، پزشک با استفاده از تیوب‌های کوچک شامل مواد حساسیت زای مرسوم، خراش بر روی پشت یا بازوی شما، ایجاد می‌کند. چنانچه نسبت به هر یک از این مواد حساسیت داشته باشید، پوست شما قرمز شده و علاوه بر ایجاد خارش بر روی آن، متورم هم می‌شود.

آزمایشات نشان می‌دهد که آیا بدن شما در مقابل عامل محرک، پروتئین‌های آنتی بادی می‌سازد یا نه. وقتی یک عامل محرک آلرژی به آنتی بادی‌های موجود در بینی، چشم و دهان متصل می‌شود بدن شما مواد شیمیایی ترشح می‌کند که همین امر منجر به شکل‌گیری علایم حساسیت خواهد شد.

حساسیت چگونه درمان می‌شود؟

معمولا درمان حساسیت با پیشگیری همراه است. چنانچه به آلرژی فصلی مبتلا باشید، می‌بایست فعالیت بیرونی و در محیط باز خود را محدودتر کنید. شستشوی بینی هم می‌تواند به حذف ذرات آلرژی‌زای داخل بینی کمک کند. با خریداری محلول‌های آب نمک از داروخانه‌ها می‌توانید بینی خود را به طور موثری شستشو دهید. سعی کنید محلول شستشوی شما به جای آب شهر، آب مقطر، آب جوشیده یا آب نمک باشد.

چنانچه با انجام این راهکارها باز هم شاهد علایم آلرژی فصلی هستید، داروهای بدون نسخه‌ی پزشکی هستند که در این خصوص جواب می‌دهند. اگر حساسیت شما شدید باشد، ممکن است لازم باشد که به سراغ روش درمانی ایمونوتراپی بروید. این راهکار یک روش درمانی طولانی مدت است که پاسخ بدن شما به عوامل حساسیت‌زا را خفیف‌تر می‌کند.

درمان دارویی

چند گروه دارویی که برای درمان تب یونجه به کار می‌روند، عبارت هستند از:

اسپری کورتیکواستروئید بینی

استفاده از این روش امن‌ترین و موثرترین روش درمانی شناخته شده است. اسپری‌های بینی عوارض جانبی کمی دارند و تا حد زیادی علایم حساسیت را کاهش می‌دهند. معمولا پس از گذشت چند روز، از مصرف آن‌ها پاسخ خواهید گرفت. بهتر است قبل از شروع فصل گرده افشانی از این اسپری‌ها استفاده کنید.

آنتی هیستامین‌ها

 این داروها کمک می‌کنند تا علایمی چون خارش، عطسه و آبریزش بینی در شما متوقف شود. در میان آنتی هیستامین‌ها پزشکان، قرص‌هایی چون لوراتادین، فکسوفنادین و ستیریزین را توصیه می‌کنند. تهیه‌ی این قرص‌ها بدون نسخه‌ی پزشک هم امکان پذیر بوده، ضمن این که باعث ایجاد خواب آلودگی در شما نمی‌شوند. برای خارش و آبریزش چشمان‌تان هم می‌توانید از قطره‌های مخصوص استفاده کنید.

دکونژستانت‌ها

 ترکیبات دکونژستانت‌ها یا ضد احتقان‌ها باعث باز کردن گرفتگی بینی شما خواهند شد. محصولات دارویی همچون فنیل افرین یا پزودوافدرین از جمله ضد احتقان‌های معروف هستند. از اسپری‌های دکونژستانت مانند اکسی متازولین و فنیل افرین هم می‌توان استفاده کرد اما باید توجه داشت که استفاده از آن‌ها بیش از ۳ روز می‌تواند حساسیت شما را بدتر کند. چنانچه حساسیت شما از نوع تب یونجه است بهتر است از یک اسپری استروئیدی استفاده کنید. قطره‌های چشمی ضد احتقان هم در بازار پیدا می‌شوند. مانند اسپری‌های بینی، استفاده از آن‌ها نهایتا باید به مدت ۳ روز باشد.

کرومولین

 این اسپری‌های بینی از آزاد شدن هیستامین‌ها جلوگیری می‌کند. هیستامین‌ها درو اقع همان ترکیبات شیمیایی هستند که باعث تحریک بینی و عطسه‌ی شما می‌شوند. با مصرف این نوع اسپری در ۳ تا ۶ مرتبه در روز، پس از ۴ هفته علایم حساسیت برطرف می‌شوند. قبل از شروع فصل آلرژی و بروز علایم از این اسپری استفاده کنید.

تعدیل کننده‌های لوکوترین

 داروی تجویزی مونته لوکاست (Singulair) اغلب برای دررمان حساسیت‌های آسمی استفاده می‌شود تا واکنش‌های آلرژیک بدن را متوقف کند. این دسته‌ی دارویی به اندازه‌ی اسپری‌های استروئیدی موثر عمل نمی‌کنند اما یک گزینه‌ی جایگزین برای افرادی است که  با مصرف اسپری کنار نمی‌آیند.

ایپراتروپیوم از دیگر داروهای مخصوص آسم است که می‌تواند به درمان آبریزش بینی مداوم کمک کند.

ایمونوتراپی

درمان حساسیت به روش ایمونوتراپی

درمان حساسیت با این روش، علائم حساسیت را در بلند مدت تسکین می‌دهد. به این ترتیب شما دوز کوچکی از مواد حساسیت‌زا را به بدن خود وارد کرده تا بدن شما با گذشت زمان به آن عادت کرده و واکنش کم‌تری نسبت به این ترکیبات از خود نشان دهد. این فرآیند درمانی در مطب پزشک صورت می‌گیرد و ممکن است چندین سال طول بکشد.

قرص‌های مربوط به این روش درمانی زیر زبانی هستند. دوزهای اولیه در مطب استفاده می‌شود اما دوزهای بعدی را می‌توان در منزل هم مصرف کرد. در ایالات متحده، از این روش تنها برای درمان حساسیت به چمن و گیاه ابروسیا استفاده می‌شود.

انتخاب روش درمانی آلرژی و حساسیت به بسیاری از ویژگی‌های شخصی شما بستگی دارد و این پزشک شما است که می‌تواند تشخیص دهد کدام روش برای درمان شما بهترین خواهد بود.