VPNهای رایگان بسیار واقعی جلوه می‌کنند. شما می‌توانید انواع برنامه‌های رایگان VPN را از Google Play یا App store اپل دانلود کنید؛ اما نباید این کار را کنید. این برنامه‌ها ارزش اعتماد شما را ندارند. با ما همراه باشید تا به شما دلایلی که نباید از VPN رایگان استفاده کنید را یادآوری کنیم.

VPN چیست؟ کاربرد و مزایای استفاده از VPN چیست؟

یک شبکه خصوصی مجازی یا Virtual Privait Network) VPN)، تمام ترافیک ارسال‌شده توسط اتصال اینترنت شما را رمزگذاری کرده و آن را به یک سرور VPN از راه دور ارسال می‌کند؛ همه چیز از سرور VPN عبور خواهد کرد.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما در ایالات متحده آمریکا هستید و به سرور VPN واقع در انگلستان متصل می‌شوید. سپس، به وب سایت‌هایی مانند Google و Facebook دسترسی خواهید داشت. ترافیک مرورگر وب شما از طریق یک اتصال رمزگذاری شده به سرور VPN از طریق اینترنت ارسال می‌شود. اپراتور شبکه محلی شما یا ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی نمی‌تواند ببینید که شما به Google یا Facebook وصل هستید. آنها فقط یک اتصال رمزگذاری شده به آدرس IP در انگلیس را مشاهده می‌کنند. گوگل و فیس بوک فقط شما را به عنوان کسی که در انگلیس واقع شده است می‌بینید.

افراد به دلایل مختلف از سرورهای VPN استفاده می‌کنند. آنها فعالیت خود را از سرویس‌دهنده اینترنت خود پوشیده نگه می‌دارند. برای مثال اگر دولت محلی شما اینترنت را سانسور کند، یک VPN به شما اجازه می‌دهد که سانسور را دور بزنید و از صفحه وب مورد نظر خود بازدید کنید؛ مانند اینکه که شما در کشوری قرار دارید که سرور VPN در آن قرار دارد. VPNها همچنین به شما اجازه استفاده از نقاط دسترسی عمومی Wi-Fi را بدون تهدید جاسوسی از اطلاعات را می‌دهند.

بسیاری از مردم از VPNها، به دلایل قانونی برای مخفی کردن ترافیک BitTorrent استفاده می‌کنند تا به نظر برسد که فعالیت آنها در کشور دیگری اتفاق می‌افتد. یک VPN همچنین می‌تواند به شما اجازه دسترسی به خدمات محدود شده از نظر جغرافیایی را بدهد. به عنوان مثال، اگر شما در ایالات متحده آمریکا باشید و به یک سرور VPN در انگلیس متصل شوید، می‌توانید به سایتی که فقط در کشور انگلستان می‌شود بدان دست یافت، دسترسی پیدا کنید. اگر شما در انگلستان بودید و به یک سرور VPN در ایالات متحده متصل بودید، می‌توانستید به کتابخانه Netflix در ایالات متحده دسترسی پیدا کنید.

مطلب مرتبط: امنیت شبکه وای-فای: بهترین حالت محافظت از شبکه Wi-Fi کدام است؟ AES یا TKIP یا هر دو؟

معایب و خطرات استفاده از وی پی ان رایگان

وقتی که از یک VPN استفاده می‌کنید، در واقع به این معنی است که اعتماد زیادی به اپراتور VPN خود دارید. مطمئنا یک VPN از جاسوسی اطلاعات توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا اپراتورهای نقاط دسترسی Wi-Fi در جست‌وجوهای شما جلوگیری می‌کند اما نمی‌تواند جاسوسی اپراتورهای سرور VPN را متوقف کند.

هنگامی که ترافیک شما از VPN خارج می‌شود، اپراتور سرور VPN می‌تواند وبسایت‌هایی را که به آنها دسترسی دارید را ببیند. اگر به وب سایت‌های رمزگذاری نشده HTTP دسترسی دارید، اپراتور VPN می‌تواند محتوای کامل صفحات را ببیند. اپراتور می‌تواند داده‌های وارد شده را نگه دارد یا آنها را برای اهداف تبلیغاتی بفروشد.

بیایید این موضوع را جور دیگری بررسی کنیم:

هنگامی که از یک VPN استفاده می‌کنید، شما از Hotspot یک هتل یا فرودگاه و ارائه‌دهنده سرویس اینترنتی‌ خود در برابر جاسوسی از ترافیکتان جلوگیری می‌کنید، اما به جای آن به ارائه‌دهندگان VPN اجازه می‌دهید از ترافیک شما جاسوسی کنند؛ بنابراین چرا به یک ارائه‌دهنده VPN رایگان که هرگز درباره آن چیزی نشنیده‌اید، اعتماد می‌کنید؟

تحقیقات اخیر توسط Metric Labs به واسطه The Register توجهات را به سمت این مشکل جلب کرد. کاشف به عمل آمد که اکثر نرم‌افزارهای VPN رایگان، دارای لینکی به کشور چین هستند و 86 درصد آنها سیاست‌های حفظ حریم خصوصی نامطلوبی دارند.

برخی از آنها صریحا اظهار داشتند که داده‌های کاربر را به چین انتقال می‌دهند. اکثر آنها ایمیل‌های پشتیبانی مشتری را به کاربران ایمیل عمومی در سرویس دهندگانی مانند Gmail یا Hotmail می‌دهند. اینها شبیه سرویس‌هایی نیستند که شایسته اعتماد شما باشند.

اگر شما از VPN برای حفظ حریم خصوصی یا فرار از سانسور اینترنت استفاده می‌کنید، احتمالا نمی‌خواهید از VPN مستقر در چین استفاده کنید.

ممکن است شرکت‌های VPN فقط اطلاعات شما را ثبت کرده و به فروش برسانند یا ممکن است آنها را ذخیره کنند. اگر شما از یک VPN برای چیزی مانند BitTorrent استفاده می‌کنید، احتمالاً دوست ندارید وی پی انی را انتخاب کنید که تمام ترافیک اینترنت شما را ثبت می‌کند.

چطور VPN قابل اعتماد را تشخیص دهیم؟

از VPNهای رایگان دور بمانید. برای یک شرکت میزبانی از سرورهای VPN هزینه دارد و بابت تمام ترافیک مصرفی پول پرداخت می‌کند. بنابراین چرا یک شرکت باید یک سرویس رایگان را بدون اینکه هزینه‌ای از شما بگیرد در اختیارتان قرار دهد.

اگر در استفاده از یک VPN، حفظ حریم شخصی، استفاده در تورنت، دور زدن سانسور یا دور شدن از محدودیت‌های جغرافیایی برایتان مهم است، به شما توصیه می‌کنیم که کمی تحقیق کنید و سپس بابت سرویسی که احساس می‌کنید قابل اعتماد است پول پرداخت کنید. بهتر است خودتان در این مورد تحقیق کنید. ارائه دهنده سرویس VPN‌تان بین شما و تمام ترافیک آنلاین‌تان نشسته است و می‌تواند آن را ببیند. شما باید از شرکتی دارای سیاست محکم حفظ حریم خصوصی و دارای شهرت استفاده کنید و بابت آن پول پرداخت کنید.

اگر شما یک کاربر پیشرفته هستید، باید به طور جدی VPN خود را تنظیم کنید. برای میزبانی در سرور یا خدمات ابری در جایی هزینه پرداخت کنید. یک سرور VPN نصب کنید و به آن متصل شوید. در این صورت شما خود اپراتور VPNتان هستید؛ اگر چه سرویس میزبان می‌تواند به طور بالقوه از شما جاسوسی کند، اما هیچ راه فراری از آن وجود ندارد.

مطلب مرتبط: چگونه حریم شخصی خود در مرورگر را با استفاده از DuckDuckGo به حداکثر برسانیم؟

 همیشه کسی وجود دارد که بتوانید به او اعتماد کنید، بنابراین سرویس VPN خود (یا شرکت میزبانی وب) را با دقت انتخاب کنید. امیدواریم که توانسته باشیم شما را در استفاده بهتر و ایمن از اینترنت و حفظ حریم خصوصی‌تان راهنمایی کرده باشیم.