چه شما مادری باشید که بهترین‌ها را برای فرزندش می‌خواهد، یک کارگر سخت‌کوش در انتظار ارتقاء شغلی یا کسی که با ناگواری‌های شخصی مانند از دست ‌دادن شغل، طلاق و یا از دست دادن یکی از عزیزانش روبروست؛ باید بدانید که همه‌ی ما برای عبور از آزمون‌های ایمانمان به امید نیاز داریم. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ۱۰ راهکار برای رفع ناامیدی و افزایش امید به آینده به شما معرفی کنیم.

امید هنگامی در دسترس است که ما از ذهنمان خارج شده و منطقی بودن را کنار بگذاریم. ما حقیقتا نیازمند این هستیم که باورکنیم اتفاقات خوب برای ما نیز خواهند افتاد؛ حتی اگر این اتفاقات در حال حاضر برایمان قابل تصور نباشد. ما باید باور داشته باشیم که برنامه بزرگتری برایمان وجود دارد که قادر به دیدنش نیستیم.

این ده قدم، هنگامی که شما در مسیر پیشروی به سمت آینده دچار احساس ناامیدی شدید، الهام‌بخش شما خواهد بود و امید شما را افزایش خواهد داد.

۱. یک گام به عقب باز گردید و به احساسات خود افتخار کنید

اگر به دست احساساتتان درهم ریخته‌اید و اگر احساس ناامنی ذهنتان را به ستوه آورده است، نشانه این است که شما باید به عقب برگشته و نسبت به مراقبت جدی از خود اقدام نمایید.به پیاده روی بروید، با یک دوست صحبت کنید، یک تعطیلات کوتاه را برنامه‌ریزی کنید، موزیک گوش کنید، مدیتیشن کنید یا مجله بخوانید. هرکاری که به شما کمک می‌کند تا به تعادل برسید را انجام دهید.

برای هر مرحله پیشرفت، از خود قدردانی کرده و به خودتان پاداش دهید. مهم نیست که این پیشرفت چقدر کوچک باشد. هر قدمی که در مسیر نزدیک شدن به آرزوهایتان برمی‌دارید مهم است.ذهنتان را جمع کنید و روی زمان حال تمرکز کنید، نفس عمیق بکشید و از تمام چیزهایی که در حال حاضر دارید قدردانی کنید.

۲. دیدگاه و اهداف خود را بازبینی کنید

اگر به بن بست رسیده‌اید، مرور دیدگاه‌ها و اهدافتان برای شما سودمند خواهد بود. از اهداف دقیقی که طرح کرده‌اید یادداشت برداری کنید و آنچه را که الهام‌بخش شما در خلق این اهداف بوده به یاد آورید.برای مثال می‌خواهید ۵ کیلوگرم وزن کم کنید. آیا دلیل آن این است که دکترتان به شما توصیه کرده است؟ یا اینکه می‌خواهید سالم‌تر باشید؟

کلید کار این است که اهداف خود را بر این اساس تنظیم کنید که با تمام وجود متعهد به انجام آنها خواهید بود. اهداف شما نیازمند این هستند که به یک تصویر ذهنی دل فریب متصل شوند تا شما را مقاوم نگه دارند که بر هر مانعی چیره شوید. برای خودتان تابلوی رویاها بسازید و در آن به طور واضح آنچه که می‌خواهید بدان دست یابید را توضیح دهید.

مطلب مرتبط: چگونه از اهداف و راهبردها برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم؟

۳. توقعات خود را مدیریت کنید

دلیل محتمل دیگری که باعث می‌شود شما انگیزه خود را از دست بدهید این است که توقعاتتان خیلی بالاست. اغلب ناامیدی‌های بزرگ ما به دلیل داشتن توقعات غیر واقعی رخ می‌دهد. غیر واقعی به این معنی نیست که شما نمی‌توانید به این اهداف دست یابید؛ بلکه به این معنیست که شما برای به واقعیت تبدیل کردن آنها به زمان و منابع بیشتری نیاز دارید. برای مثال هنگامی که یک فروشگاه جدید باز می‌کنید. در عوض امید داشتن به کسب درآمد زیاد، تمرکزتان را بر ضرر نکردن و بهبود سیستم‌های تان قرار دهید.

در پله اول، اهدافی مثبت و خاص که قابل مدیریت هستند را برنامه‌ریزی کنید. انتظاراتی سالم که دست یافتن به آنها آسان است و شما را به ادامه دادن تشویق می‌کند را تنظیم کنید.

۴. یک نقشه احتمالی دیگر نیز در نظر داشته باشید

همیشه شانس این وجود دارد که طرحتان آن‌طور که شما انتظار دارید عمل نکند. می‌دانیم که پذیرفتن یک شکست سخت است و احتمالا سبب ناراحتی نیز خواهد شد؛ مخصوصا اگر برایتان اهمیت داشته باشد. اما باید به این قضیه برسید که داشتن یک برنامه جایگزین باعث می‌شود که شکست‌ها را نیز مد نظر قرار دهید تا در صورت وقوع شکست، شوکه نشوید.

از نگاه ۷۲۴پرس، نقشه جایگزین همانند یک تور ایمنی است که شما را هنگام از دست دادن اتصال طنابتان، نگه می‌دارد. در ایجاد نقشه جایگزین این نکته ضروری است که بدانید در نقشه قبلی‌تان چه چیزی باعث به وجود آمدن اشتباه شده بود. چه کاری را می‌توانید متفاوت انجام دهید؟ درس‌هایی از تجربه که می‌تواند شما را به آگاهی مجهز کند تا در مواقع بعدی کار درست را انجام دهید چه هستند؟ از دوستان، معلمان و مربیان خود بخواهید تا بازخوردی صریح برای تکمیل بینشتان به شما بدهند. داشتن یک نقشه جایگزین محکم به شما این حس را می‌دهد که شکست پایان کار نیست؛ بلکه جاده‌ای است که پیچ‌های آن شما را به جای دیگری هدایت می‌کند.

۵. به دنبال منشاء انرژی‌های مثبت باشید

امید همچون شعله شمعیست که اگر با انرژی‌های مثبت تقویت نشود، خاموش می‌شود. ما به یادآوری‌هایی نیاز داریم که با امید به آینده تحریکمان کنند. خوشبختانه چیزهای زیادی برای الهام گرفتن وجود دارند. چیز‌هایی مانند قدردانی از موفقیت‌های کوچکمان در طور مسیر و مواقعی که قادر بودیم بر موانع غلبه کنیم. همچنین شما می‌توانید الهامات را در کتاب ها، موسیقی، فیلم‌ها و داستان زندگی سایر مردم بیابید. بعضی‌ها از بودن در کنار کودکان که منبع انرژی‌های پاک هستند، الهام می‌گیرند. منبع منحصر به فرد انگیزشی خود را بیابید.

مطلب مرتبط: تاثیر رشد شخصیت در موفقیت از دیدگاه برایان تریسی

۶. یک پشتوانه قوی داشته باشید

داشتن حمایت مردمی که برایشان مهم هستیم، بسیار سودمند خواهد بود. اعضای خانواده و دوستان شاهراه زندگی بیشتر ما هستند، اما ما می‌توانیم ارتباطاتمان را گسترده تر کرده و گروهی معتمد از واعضان، مربیان، مشاوران یا یک گروه حمایتی که آماده شنیدن داستان زندگی‌‌مان هستند و کسانی که به چشم‌انداز ما در مورد زندگی اعتقاد دارند، نیز به آنها اضافه کنیم. اینها کسانی هستند که در صورت خارج شدنمان از مسیر می‌توانند به ما کمک کرده و ما را به مسیر بازگردانند.

۷. چشم‌انداز خود را لمس کنید

هنگامی که به وسیله یک چشم‌انداز قوی در مورد آینده‌تان هدایت شده باشید، احساس امیدواری بسیار آسان حاصل خواهد شد. این همان دلیلی است که چرا باید چشم‌اندازتان واضح باشد. تنظیم اهداف، تابلوی دیدگاه‌ها و تجسم‌ها، همگی تکنیک‌هایی هستند که می‌توانند رویاهایمان را تکان دهند. با تعهد به این اقدامات، چشم‌اندازمان بسیار ملموس‌تر و در دسترس‌تر خواهد شد. ملموس بودن اهدافمان باعث می‌شود آنها واقعی‌تر به نظر برسند و این امکان را برایمان فراهم کنند که تمام انرژی خود را به صورت متمرکز به سمتشان هدایت کنیم.

۸. آگاه بوده و ابتکار عمل داشته باشید

بدون علم و عمل، امید تنها جنبه روانشناسی خواهد داشت. امید باید ما را در جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر‌ درمورد آنچه بدان تمایل داریم و هدایت قدم‌هایمان در جهت تحقق آن سوق دهد.

همانطور که می‌گویند، علم قدرت است و به ما ظرفیت انتخاب‌های عاقلانه را می‌دهد و می‌تواند اعتقاد ما را مبنی بر اینکه آنچه در بدست‌ آمدن نتایج و پیشروی‌های آگاهانه تاثیرگذار باشد را داریم، افزایش دهد.

۹. بر زمان حال تمرکز کنید

امید یک گرایش به آینده است و می‌تواند ما را از فکر کردن در مورد حال دور کند. بنابراین ضروری است که زمان زیادی را صرف برنامه ریزی برای آینده نکنیم. باید با مقطعی از زندگیمان که در آن قرار داریم سازش کنیم. این پذیرش ملایم به ما آرامشی درونی‌ می‌دهد که از وابستگی بیش از حد ما به نتایج آینده جلوگیری می‌کند.

واقعیت این است که زمان حال، تمام آن چیزی است که ما داریم و باید در حین عبور از آن تمام تلاشمان را کنیم که زیبایی‌ها و ماهیت آن را بدست آوریم.

۱۰. قدردانی را تمرین کنید

قدردانی احساس گرمی و برانگیختگی به وجود می‌آورد. بر اساس قانون جذب، هرچه بیشتر برای تمام چیزهایی که دارید قدردانی کنید، اشیاء و چیزهای دیگر بیشتر به سمت شما جذب می‌شوند. بنابراین دفعه بعد که درمورد آینده‌تان احساس ناامیدی کردید، نفس عمیقی بکشید و به تمام چیزهای فوق‌العاده و مردم اطرافتان فکر کنید. هنگامی که می‌بینید چه موارد زیادی در زندگی‌تان وجود دارد که می‌توانید بابت آنها شکرگزار باشید احساستان متحول خواهد شد. هر روز به چیزهایی فکر کنید که بابت آنها شکرگزار هستید.

مطلب مرتبط: هفت قدم طلایی برای رسیدن به اوج موفقیت

سخن آخر

دفعه بعد که از انتظار برای وقوع اتفاقات خوب در زندگی‌تان احساس ناامیدی کردید، به یاد داشته باشید که مسیر زندگی مهمتر از مقصد آن است. آرزوهایتان را نزدیک قلبتان نگه دارید، اما فراموش نکنید که به اطرافتان نگاه کرده و بابت هدیه زندگی کردن در این سیاره زیبا سپاسگزار باشید.