بعد از گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان، اکنون توزیع هرچه سریع‌تر واکسن کرونا امری است که می‌تواند دوباره آرامش را به زندگی همگان بازگرداند. دراین بین اما نگرانی‌هایی در مورد تزریق این واکسن در میان اقشار مختلف جامعه از جمله زنان باردار وجود دارد که می‌تواند اراده این گروه‌ها برای استفاده از واکسن را تاحدی سست کند. اما آیا تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار کاری ایمن است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ۷۲۴پرس همراه باشید.

همزمان با گسترش فعالیت‌های مرتبط با توزیع و تزریق واکسن‌های کووید 19 در اقصی نقاط جهان، این پرسش و نگرانی برای گروهی از شهروندان ایجاد شده است که تزریق واکسن کرونا چه تأثیری روی زنان باردار خواهد داشت. امری که باعث شده است بسیاری از این افراد برای برطرف کردن نگرانی و پیدا کردن پاسخی برای پرسش‌های خود به پزشکان معالج مراجعه کنند.

بارداری و کرونا- 724press.com

گزارش پزشکی جدید که به تازگی در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است شاید بتواند تاحدی برطرف‌کننده این نگرانی بوده و به سوالات این دسته از افراد پاسخ دهد. با توجه به داده‌های اولیه ارائه شده از سوی منابع معتبر فعلی به نظر می‌رسد تزریق واکسن‌هایی همچون فایزر و مدرنا منع پزشکی خاصی نداشته و باعث بروز مشکلاتی همچون تولد پیش از موعد، تولد نوزادان با وزن کم، سقط جنین و موارد مرگ و میر نوزدان نخواهد شد.

مطلب مرتبط: چرا زنان واکنش شدیدتری به واکسن کووید 19 نشان می‌دهند؟

دکتر ارن بورنستاین، رئیس مرکز طب مادران و جنین در بیمارستان لنوکس هیل نیویورک درهمین رابطه اعلام کرد که به نظر او نتایج این مطالعه بسیار اطمینان بخش و قابل اعتماد است. به گفته این پزشک در جریان بررسی نتایج نامطلوب مشاهده شده هیچ علامتی دال بر افزایش خطر مشکلات فوق در مقایسه با کنترل‌های متداول بارداری مشاهده نشده است. به عبارتی هیچ نشانه‌ای از بروز موارد غیر عادی مرتبط با واکسن وجود ندارد که در مقایسه با آنچه در بارداری‌های عادی مشاهده می‌شود، برجسته و مشهود باشد.

پرداختن به پرسش‌های فوری و اساسی

واکسیناسیون در زنان باردار- 724press.com

گزارش ارائه شده به جای پرداختن به نتایج یک آزمایش کنترل تصادفی، یافته‌های اولیه مربوط به یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای را مورد بررسی قرار داده‌اند. به گفته دکتر برونستاین، انتشار یک یافته علمی برمبنای مشاهده اولیه البته برای یک مجله پزشکی برجسته همچون نیوانگلند کمی غیرمعمول است.

بااین‌حال به عقیده این پزشک مهم است که این داده‌ها به خصوص دراین زمان که بسیاری از مادران باردار در مورد ایمنی واکسن کرونا و تأثیرات آن روی سلامت مادر و جنین نگران هستند، منتشر و با آنها به اشتراک گذاشته شده است. از دید دکتر برنستاین این برای بسیاری از زنان مهم است که بدانند خطرات این واکسن در مقایسه با فواید آن بسیار کم است.

البته کاملا مشخص است که همگان انتظار دارند در آینده شاهد تحقیقات طولانی مدت و مطالعات کنترل شده بیشتری در این زمینه باشند که نگرانی‌های موجود را به صورت اساسی برطرف کند. از طرف دیگر جای ارائه اطلاعات در مورد واکسن جانسون و جانسون و تأثیرات آن روی مادران باردار و جنین‌های متولد نشده در گزارش این نشریه خالی است که بهتر است در آینده به آن پرداخته شود.

خطر ابتلا به COVID-19 در دوران بارداری

واکسیناسیون- 724press.com

دکتر الی راگس‌دیل متخصص پزشکی مادر و جنین در مرکز پزشکی کلیولند اوهایو اشاره می‌کند که اگرچه خطرات تزریق واکسن کرونا در ایام بارداری کم است، اما در مقابل فواید آن به صورت بالقوه بسیار زیاد است و به همین خاطر باید حتما مدنظر مادران باردار قرار داشته باشد.

او در گفتگو با «Healthline» گفت:

به باور من همه ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در سطوح مختلف باید این حس تردید در متقاضیان دریافت واکسن را درک کنند. ما می‌دانیم کووید به ویژه برای زنان باردار و زنانی که دوران پس از بارداری را طی می‌کنند بسیار خطرناک است، اما هنوز هیچ خطر جدی در مورد سه واکسن تأیید شده مناسب زنان باردار معرفی نشده است.

صحبت‌های دکتر راگس‌دیل از این جهت حائز اهمیت است که او در طول یک سال گذشته از بسیاری از افراد باردار مبتلا به کرونا مراقبت کرده و رنج و دردی که این ویروس برای بیماران به همراه دارد را از نزدیک مشاهده کرده است.

دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری با بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی منابع معتبر دریافتند زنان باردار بسیار بیشتر از زنان معمولی در بخش مراقبت‌های ویژه برای کووید 19 بستری می‌شوند. همچنین در موارد حاد استفاده از ونتیلاتور و دستگاه تهویه برای این دسته سخت‌تر بوده و احتمال مرگ و میر آنها هم به تبع بیشتر است. از سوی دیگر براساس داده‌های نظارتی همین مرکز و یافته‌های به دست از آمده از تحقیقات دیگر منابع معتبر که در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند مشخص است که ریسک خطر تولد نوازادان نارس در زنان باردار مبتلا به کرونا هم بیشتر است.

بنابراین واکسن زدن نه تنها خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد، بلکه  شدت بیماری در آن دسته که کرونا مبتلا شده‌اند را هم کاهش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به کرونا

واکسن فایزر- 724press.com

دکتر برنستاین و دکتر راگس‌دیل هر دو بیماران باردار خود را به واکسینه شدن علیه بیماری کرونا تشویق کرده‌اند. درکنار آنها دکتر جنیفر تامپسون متخصص زنان و زایمان و دانشیار مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل ایالت تنسی هم این مسیر را ادامه داده است.

او می‌گوید:

یکی از مهم‌ترین مواردی که بیماران باید آن را درک کنند این است که براساس اطلاعات موجود بارداری خطر ابتلا به بیماری کرونای شدیدتر را افزایش می‌دهد. به علاوه وجود برخی مشکلات زمینه‌ای دیگر همچون دیابت، چاقی و بالا بودن سن بیمار این خطر را باز هم بیشتر می‌کند.

دکتر تامپسون افراد باردار را تشویق می‌کند تا با ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت‌های بارداری صحبت کرده و ضمن اطلاع از مزایا و خطرات احتمالی واکسیناسیون، در مورد خطرات ابتلا به کرونا برای زنان باردار اطلاعات بیشتری کسب کنند. به باور این پزشک علیرغم شروع واکسیناسیون همچنان خطر ابتلا به کووید 19 همچنان بالا است و تعداد افرادی که تست کرونای آنها مثبت اعلام می‌شود همچنان قابل توجه است؛ امری که لزوم واکسیناسیون رو پررنگ‌تر جلوه می‌دهد.

حمایت از دسترسی همگانی به واکسن

واکسن کرونا- 724press.com

درحالی که تلاش‌ها برای توزیع واکسن‌هایی همچون فایز و مدرنا در ایالات متحده و دیگر واکسن‌های تأیید شده در سراسر جهان ادامه دارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری برای مدتی توزیع واکسن جانسون و جانسون را به دلیل ارتبط آن با گزارشاتی در مورد ایجاد لخته‌های نادر خونی، متوقف کرد. از بین هفت و نیم میلیون نفری که این واکسن را دریافت کرده بودند مواردی از لخته شدن خون مشاهده شد که نگرانی‌هایی را در بین متخصصان و مردم ایجاد کرده بود.

مطلب مرتبط: واکسن جانسون و جانسون مجددا در دسترس قرار گرفت

البته کمیته مشورتی این مرکز با برگزاری جلسه‌ای توجیهی به بررسی موارد گزارش شده پرداخته و درنهایت تصمیم گرفته شد که تزریق این واکسن از سرگرفته شود. بااین حال کالج تخصص زنان و زایمان آمریکا به پزشکان توصیه کرده است زنان باردار و زنانی که دوران پس از زایمان را می‌گذرانند را به تزریق واکسن‌هایی همچون مدرنا و فایزر تشویق کنند. همچنین انجمن طب مادران و جنین و انجمن پزشکی باروری آمریکا هم توصیه کرده‌اند که به تمامی افراد باردار امکان استفاده هرچه سریع‌تر از واکسن‌های کووید 19 داده شود.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ما لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات سازنده خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.