مشکل شناسایی نشدن گوشی اندرویدی پس از اتصال به کامپیوتری که ویندوز ۱۰ روی آن نصب شده، یکی از مشکلات شایع کاربران است. برای حل این معضل راه‌هایی مختلف وجود دارد و می‌بایست تنظیمات گوشی و سیستم ویندوزی را بررسی کرده و همین‌طور درایور مناسب را نصب کرد. در ۷۲۴ ترفند امروز با سه راه حل برای مشکل شناخته نشدن گوشی در ویندوز ۱۰، آشنا می‌شویم.

مشکل اول: گوشی خاموش است و یا نوع اتصال صرفاً‌ برای شارژ است!

یکی از مواردی که گاهی فراموش می‌شود این است که گوشی خاموش به سیستم متصل می‌شود! در این حالت طبیعی است که سیستم به درستی آن را شناسایی نکند. مشکل دوم این است که پس از اتصال گوشی به کامپیوتر می‌بایست نوع اتصال را از حالت پیش‌فرض که USB Charging است به حالت انتقال فایل که با نام File Transfer یا MTP یا Media Device MTP و گاهی نام‌های مشابه در گوشی‌های مختلف موجود است، سوییچ کرد. مثل تصویر زیر عمل کنید، نوار وضعیت را با حرکت جاروبی به پایین بکشید و روی نوع اتصال تپ کرده و یکی از حالت‌های دیگر را انتخاب کنید. 

مشکل دوم: خرابی پورت USB و سخت‌افزار داخلی گوشی و همین‌طور پورت USB کامپیوتر

قبل از هر چیز کابل USB دیگری را برای اتصال گوشی به کامپیوتر امتحان کنید. معمولاً کابل‌های خراب مشکل‌ساز هستند و نه پورت‌ها و سخت‌افزار.

دومین مشکل شایع خرابی سخت‌افزاری است که در اغلب موارد یکی از پورت‌های پراستفاده‌ی USB است. از پورت USB کامپیوتر و گوشی به وفور برای اتصال وسایل و شارژ استفاده می‌شود. لذا ممکن است این پورت‌ها کثیف یا خراب شده باشند. اما قبل از تمیزکاری و فشرده کردن پورت برای اتصال محکم‌تر و بهتر، وسایل دیگر را به سیستم ویندوزی متصل کنید تا سلامت پورت USB قطعی شود. بد نیست تمام وسایل USB را از سیستم ویندوزی جدا کنید تا در صورت ضعیف بودن جریان الکتریکی، کارکرد وسایل مختلفی مثل گوشی مختل نشود. گوشی را نیز به شارژر آن متصل کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که پورت USB گوشی یا کامپیوتر خراب است و یا اتصال محکم و پایداری برقرار نمی‌شود، ادامه دهید.

ابتدا به ظاهر و تمیزی پورت‌ها توجه کنید. اندکی چربی و گرد و خاک ممکن است اتصال کامل را خدشه‌دار کند. در صورت کثیف بودن پورت‌ها، با کمی الکل یا تینر و قلم‌موی ظریف آن را تمیز کنید.

اگر با تمیزکاری پورت‌ها نیز به نتیجه نرسیدید، مشکل گوشی ممکن است سخت‌افزاری باشد و نیاز به تعمیرات تخصصی‌تر داشته باشد.

گوشی را به کامپیوتر دیگری متصل کنید

ممکن است اشکال از سیستم ویندوزی نباشد! ممکن است اتصال گوشی به یک کامپیوتر دیگر که به عنوان مثال ویندوز ۷ روی آن نصب شده و گوشی‌هایی با برند مشابه گوشی شما را می‌شناسد، موفقیت‌آمیز باشد. در این صورت است که می‌توان به سیستم ویندوزی و درایوری که نصب شده، مشکوک شد. اگر گوشی در سیستم دیگری نیز شناسایی نشود، احتمال اینکه خرابی به سخت‌افزار گوشی مربوط باشد و یا پورت‌ها و کابلی که استفاده شده، معیوب باشد، به مراتب بیشتر است.

نصب درایور برای شناسایی صحیح گوشی توسط ویندوز

قبل از هر چیز بهتر است گوشی را جدا کرده و سپس کامپیوتر را ری‌استارت یا خاموش و مجدداً روشن کنید و بار دیگر گوشی را متصل کنید. ممکن است مشکل برطرف شده باشد.

درایور یا نرم‌افزار راه‌انداز، چیزی است که برای کارکرد صحیح و شناسایی قطعات سخت‌افزاری و وسایل جانبی توسط ویندوز ضروری است. بدون درایور صحیح ممکن است ویندوز از بانک اطلاعاتی درایورهای خویش استفاده کند و برخی وسایل را شناسایی کند. به همین جهت است که موس و کیبوردها و حتی کارت گرافیک‌ها و پردازنده‌ها و ... بدون نصب درایور شناسایی می‌شوند اما همیشه اینگونه نیست! گاهی نصب درایور ضروری است و بدون آن، سیستم ویندوزی نمی‌تواند گوشی را شناسایی کند.

بنابراین به وب‌سایت سازنده‌ی گوشی خود سری بزنید و در صورتی که درایوری پیشنهاد شده، آن را دانلود و نصب کنید. قبل از دانلود درایور، به نگارش ۳۲ و ۶۴ بیتی و همین‌طور نسخه‌ی سیستم عامل توجه کنید.

برای بررسی اینکه ویندوز گوشی را شناخته یا مشکلی در درایور نصب شده وجود دارد، به دیوایس منیجر ویندوز مراجعه کنید. کافی است روی آیکون منوی استارت راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Device Manager را انتخاب کنید. در ویندوز ۷ نیز مسیر زیر را در کنترل پنل ویندوز که با جست‌وجو در منوی استارت قابل‌دسترسی است، طی کنید:

Control Panel > Hardware and Sound > Device Manager

کنار قطعات و وسایل جانبی ناشناخته یا مشکل‌دار، یک آیکون رنگی هشدار دیده می‌شود. ممکن است گوشی در بخش Other Devices یا Portable Devices با نامی مثل MTP یا Unknown Device موجود باشد و کنار آن نیز آیکون هشدار دیده شود. در این صورت درایور صحیح نصب نشده است.

یک راه پیشنهادی و مفید این است که روی وسیله‌ی ناشناخته راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Uninstall را انتخاب کنید و سپس سیستم را ری‌استارت کنید تا بار دیگر درایور به صورت خودکار نصب شود و یا درایوری را به صورت دستی نصب کنید.