آیا می‌توان موقعیت افراد را با توجه به مکان گوشی ردیابی کرد؟ گوشی‌ها به اینترنت و آنتن‌های مخابراتی متصل هستند و این یعنی از طریق گوگل و iCloud اپل می‌توان به موقعیت دقیق گوشی پی برد. حتی با در نظر گرفتن فاصله‌ی گوشی تا آنتن‌های مخابراتی نیز تخمین موقعیت و ردیابی گوشی صورت می‌گیرد. در بخش اول این مقاله به آموزش ردیابی گوشی‌های اندرویدی به کمک Find My Device گوگل می‌پردازیم. با ۷۲۴ ترفند موبایل امروز همراه شوید.

ردیابی اشخاص صرفاً برای جاسوسی و سرویس‌های امنیتی کاربرد ندارد بلکه ممکن است والدین بخواهند همیشه از موقعیت کودکشان مطلع باشند و یا افراد حواس‌پرت و سالخورده را بدون هیچ وسیله‌ی ردیابی در خیابان‌های شلوغ شهرها رها نکنند. مسافرت به همراه دوستان و تشکیل انجمن سیاحتی هم از کاربری‌های ردیابی موقعیت گوشی‌هاست.

در گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها اگر GPS را فعال کنیم، موقعیت مکانی با دقتی نسبتاً بالا محاسبه می‌شود و می‌توان از روش‌های مختلف موقعیت جغرافیایی را با دوستان، خانواده و مخاطبین به اشتراک گذاشت. در ادامه به برخی روش‌های مفید برای به اشتراک‌گذاری مختصات جغرافیایی و ردیابی گوشی اشاره می‌کنیم.

آموزش استفاده از Find My Device گوگل برای پیدا کردن و ردیابی و کنترل گوشی‌های اندروید

رهگیری موقعیت گوشی اندرویدی بسیار ساده است. کافی است به سرویس گوگلی Find My Device مراجعه کنید تا محل گوشی شما مشخص شود. البته فراموش نکنید که سرویس موقعیت‌یابی اندروید می‌بایست فعال باشد و به عبارت دیگر بدون GPS‌ و یا ارتباط با آنتن‌های مخابراتی نمی‌توان متوجه موقعیت گوشی شد.

پس از لاگین کردن با حساب کاربری گوگل و صدور مجوز جمع‌آوری اطلاعات موقعیت جغرافیایی، موقعیت دقیق گوشی شما با یک آیکان سبز کوچک روی Google Maps نمایش داده می‌شود.

در سرویس فایند مای دیوایس و در سمت چپ صفحه سه ابزار برای کنترل گوشی وجود دارد. ابزار پخش صدا، ابزار قفل کردن گوشی و ابزار پاکسازی گوشی. با پخش صدا می‌توان ۵ دقیقه صدای زنگ گوشی را شنید و در این بازه‌ی زمانی گوشی را پیدا کرد. با این ابزارها در مقاله‌ی «معرفی اپ Find My Device گوگل برای پیدا کردن گوشی‌های گم‌شده یا پاکسازی اطلاعات شخصی از گوشی» آشنا شوید. بنابراین بهتر است قبل از گم شدن گوشی سری به این سرویس گوگلی بزنید و مجوز ردیابی گوشی‌تان را صادر کنید.

در صفحه‌ی Find Your Phone نام گوشی‌های شما ذکر می‌شود. لذا می‌توانید چند گوشی و تبلت اندرویدی که به حساب کاربری شما متصل شده‌اند را به کمک گوگل ردیابی کنید.

 مرور تاریخچه‌ی اتفاقات امنیتی اخیر مثل تغییرات رمز عبور و ... و ابزارهایی برای قفل کردن، پاکسازی گوشی و تماس با گوشی و همین‌طور خروج از حساب کاربری گوگل همگی در این بخش پیش‌بینی شده است. با کلیک روی عبارت Locate در سمت راست صفحه می‌توان موقعیت گوشی را مشاهده کرد.

اگر از قابلیت لاک یا قفل کردن گوشی استفاده کنید، کسی که گوشی را پیدا کرده دکمه‌ی تماس را روی صفحه می‌بینید و می‌تواند با شماره‌ای که شما مشخص کرده‌اید تماس بگیرد و محل گوشی را اطلاع دهد.

 

در بخش دوم این مقاله به معرفی روش ردیابی یک گوشی اپلی (آیفون‌ها و آیپدها) به کمک اندروید و همین‌طور استفاده از اپ‌های دیگر و فیس‌بوک برای ردیابی گوشی‌ها  می‌پردازیم.