یکی از مشکلاتی که ممکن است کاربران در مدیریت مخاطبین خود داشته باشند، وجود تعداد زیادی مخاطب تکراری است که باید به طریقی شناسایی و حذف شود. بررسی کردن تک‌تک مخاطبین به صورت دستی، کاری وقت‌گیر است و ممکن است برخی موارد تکراری از قلم بیافتد. بنابراین در این مقاله با روشی ساده و سریع، مخاطبین تکراری را شناسایی کرده و ترکیب می‌کنیم تا اگر شخصی چند شماره تماس و ایمیل و ... دارد، به یک مخاطب واحد تبدیل شود.

روش ساده شناسایی مخاطبین تکراری و ترکیب‌شان در iOS

اگر با نصب کردن و استفاده از یک اپلیکیشن جانبی مشکلی ندارید، اپلیکیشنی به اسم Cleaner را نصب کنید. این اپ پس از اسکنی سریع، لیست مخاطبین تکراری و شماره تماسشان را نمایش می‌دهد و به این ترتیب پاک کردن اطلاعات قدیمی و یا ترکیب مخاطبین را بسیار ساده می‌کند.

توجه کنید که برای استفاده از این اپ، نیازی به ثبت نام نیست. بنابراین اگر پیامی مبنی بر ایجاد حساب کاربری نمایش داده شد، آن را نادیده بگیرید. و اما مراحل استفاده از این اپ برای شناسایی و ترکیب مخاطبین تکراری:

ابتدا اپلیکیشن Cleaner را نصب کرده و اجرا کنید.

در تب Home روی Duplicate Contacts تپ کنید تا لیستی از نام‌های تکراری ذخیره شده در بخش مخاطبین نمایش داده شود.

می‌توانید روی Duplicate Phones نیز تپ کنید تا شماره تماس‌های تکراری که به چند مخاطب با نام‌های مختلف اختصاص داده شده نیز لیست شود. به علاوه گزینه‌ی Duplicate Emails برای یافتن مخاطبینی که یک ایمیل دارند و در حقیقت ایمیل برای چند مخاطب با نام‌های مختلف استفاده شده، کاربرد دارد و همین‌طور گزینه‌ی Similar Names نیز برای یافتن نام‌های مشابه پیش‌بینی شده است.

روی شماره یا روی نام مخاطبی که می‌خواهید مشکل تکراری بودن آن را بررسی کنید، تپ کنید. می‌توانید روی تک‌تک موارد تپ کنید و اطلاعات مخاطب را مشاهده کنید. در ادامه اگر بخواهید شماره تلفنی را دیلیت کنید، می‌بایست روی Edit تپ کرده و سپس روی دکمه‌ی قرمز روبروی هر شماره تماس تپ کنید.

در بخش Merged Contact پیش‌نمایشی از مخاطب پس از ترکیب کردن اطلاعات مختلف ارایه می‌شود.

پس از دیلیت کردن شماره تماس‌های قدیمی و بلااستفاده، روی دکمه‌ی نارنجی‌رنگ Merge در پایین صفحه تپ کنید تا چند مخاطب به یک مخاطب تبدیل شود.

اگر تمام مخاطبینی که به نظر تکراری بوده‌اند را بررسی کرده‌اید و مطمئن هستید که این اپ همه‌ی موارد را به درستی شناسایی کرده و آماده‌ی ترکیب کردن است، روی دکمه‌ی Merge All Duplicates تپ کنید تا در یک مرحله تمام مخاطبین تکراری به چند مخاطب واحد تبدیل شوند.

روش دستی حذف مخاطبین تکراری به کمک iCloud

روش دیگری که برای ترکیب کردن مخاطبین تکراری وجود دارد، روش دستی است. اما قبل از هر کاری بهتر است از کلیه‌ی مخاطبین بکاپ بگیرید و در صورت بروز خطای سهوی، فایل خروجی را ایمپورت کنید. به این منظور مراحل زیر را طی کنید:

با استفاده از یک مرورگر وارد وب‌سایت iCloud شوید و با نام کاربری و رمز عبور خود لاگین کنید.

روی آیکون مخاطبین یا Contacts کلیک کنید.

روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل Settings کلیک کنید و گزینه‌ی Select All‌ را انتخاب کنید.

زمانی که تمام مخاطبین خود را انتخاب کرده‌اید، مجدداً روی آیکون تنظیمات کلیک کنید و این بار گزینه‌ی Export vCard را انتخاب کنید تا تمام مخاطبین در قالب یک فایل ساده‌ی VCF ذخیره شود.

به این ترتیب از تمام مخاطبین خود بکاپ تهیه کرده‌اید و می‌توانید فایل موردبحث را در اندروید و آیفون و ... وارد اپ مخاطبین کنید. به عبارت دیگر اگر اشتباهی رخ داده باشد، می‌توان مخاطبین را به راحتی با چند کلیک برگرداند. قدم بعدی چک کردن تک‌تک مخاطبین است. برای دیلیت کردن یک مخاطب، می‌توان کلید Delete کیبورد را فشار داد. برای ویرایش نیز ابتدا روی Edit کلیک کنید و پس از وارد کردن شماره تلفن‌ها و ایمیل‌های اضافی، تغییرات را ذخیره کنید.