چسب‌های ضد اعتیاد باعث کاهش میزان مصرف دخانیات می‌شوند و همچنین احتمال رفتن به سمت اعتیاد دوباره به دخانیات را کم می‌کنند. اما چسب نیکوتین چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ شیوه مصرف چسب نیکوتین چیست؟ عوراض جانبی چسب‌های ضد اعتیاد چیست؟ پاسخ تمام این سئوالات را در ادامه مطلب خواهید یافت. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Lefigaro، وقتی صحبت از ترک سیگار می‌شود، اغلب صحبت از این نوع چسب‌ها به میان می‌آید که دقیقا به هدف رهایی از اعتیاد به دخانیات، طراحی شده‌اند و بدون نسخه نیز می‌توان آنها را مورد استفاده قرار داد.

ترک دخانیات و البته ترک سیگار پروسه دشواری است. یکی از مسائلی که برای افراد سیگاری وجود دارد، کم کردن درد ناشی از ترک نیکوتین (بخش اعتیاد آور سیگار) است. متخصصان حوزه سلامت وجود جایگزین‌هایی را برای ترک راحت‌تر توصیه می‌کنند. دکتر کاترین دی بورنویل، متخصص ریه و متخصص حوزه دخانیات بیمارستان دانشگاه رن در مصاحبه با فیگارو، میزان عملکرد، اثربخشی، روش استفاده و خطرات این جایگزین‌ها و به طور خاص چسب نیکوتین را بررسی می‌کند.

چسب نیکوتین چیست و  چگونه کار می‌کند؟

چسب صد اعتیاد - 724press.com

وظیفه اصلی چسب نیکوتین، انتقال نیکوتین از طریق پوست به هدف کاهش احساس کمبود در مدت ترک تدریجی دخانیات است. به طور مشخص، زمانی که فردی به نیکوتین معتاد می‌شود، مغز پیامی از «اشتیاق غیرقابل مهار»  برای مصرف سیگار می‌فرستد. این نیاز فیزیکی با تثبیت نیکوتین بر روی گیرنده‌های نیکوتین در مغز برطرف می‌شود. اما با سیگار، اثر نیکوتین کوتاه مدت است. در واقع، وقتی سیگار می‌کشید، نیکوتین به حالت تزریقی و بی رویه عمل می‌کند؛ یعنی خیلی سریع به مغز می‌رسد، معمولاً در عرض ۷ تا ۱۰ ثانیه، که سریع‌تر از تزریق درون رگیست! و از آنجایی که بدن قادر است نیکوتین را خیلی سریع از بین ببرد، میل به سیگار کشیدن نیز خیلی سریع دوباره ظاهر می شود؛ در نتیجه یک دور باطل از وابستگی ایجاد می‌شود.

به گزارش ۷۲۴پرس، اگر نیکوتین موجود در چسب مانند سیگار باشد، با این وجود با دو ویژگی اساسی متمایز می‌شود: «از یک طرف نیکوتین خالص است که از سایر عناصر سمی موجود در دود سیگار جدا شده است. از طرف دیگر، این نیکوتین به آرامی از طریق پوست نفوذ می‌کند و به طور منظم و مداوم به بدن می‌رسد. از طرفی با یک چسب نیکوتین در عرض ۲۰ دقیقه پس از استفاده یا حتی بین یک تا ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بعد از آن به گیرنده های مغز می‌رسد.

مطلب مرتبط:  تبلیغاتی قدرتمند در مذمت استعمال دخانیات

این حرکت آهسته انتقال نیکوتین، به مغز اجازه می‌دهد تا در یک حالت ثابت و با قاعده عمل کند. در نهایت و با گذشت زمان، مقدار نیکوتین را می توان با استفاده از چسب هایی با دوز پایین‌تر کاهش داد.

آیا چسب های نیکوتین مؤثر هستند؟

ترک سیگار برای همیشه فقط با استفاده از چسب امکان‌پذیر است. با این حال، پزشکان و محققان دریافته‌اند که میزان موفقیت ترک مصرف، زمانی بیشتر است که چسب‌ها با سایر اشکال خوراکی نیکوتین ترکیب شوند. در واقع، مطالعه‌ای که توسط لیندسی استید، محقق دانشگاه آکسفورد انجام شد، نشان داد که استفاده ترکیبی از چندین جایگزین نیکوتین (چسب، اسپری بینی یا خوراکی، آدامس، قرص زیرزبانی، استنشاقی و...) احتمال ترک سیگار را ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد. دکتر De Bournonville می‌افزاید:

این بدان معناست که شما با استفاده از چندین جایگزین، شانس خود را در ۱.۵ ضرب می کنید؛ جایی که بدون هیچ کمکی، میزان موفقیت تنها ۵ درصد  است.

به همین دلیل، مقامات عالی سلامت استفاده از اشکال مختلف جایگزین نیکوتین را توصیه می‌کنند.

طرز استفاده از چسب نیکوتین

نصب چسب نیکوتین روی بازو - 724press.com

این چسب ترجیحاً باید روی پوست خشک و تمیز، در محلی با موهای کم (برای چسبندگی بهتر)، بدون چین‌خوردگی و آسیب‌دیدگی استفاده شود. همچنین توصیه می‌شود برای جلوگیری از قرمز شدن و خارش پوست، نقاط مصرف را به طور متناوب تغییر دهید. دکتر کاترین دو بورنوویل در این رابطه می‌گوید: «به طور معمول، قسمت بالای بازو، قسمت بالایی کمر و باسن و قسمت بالای کمربند برای نصب چسب نیکوتین در اولویت هستند».

از طرفی، ما باید بین دو نوع چسب نیکوتین تمایز قائل شویم: چسب با ماندگاری ۱۶ ساعت و چسب با ماندگاری ۲۴ ساعت. اگر فرد اولین سیگار خود را ظرف یک ساعت پس از بیدار شدن می‌کشد، چسب با ماندگاری ۲۴ ساعت برایش تجویز می‌شود. در واقع، با دریافت نیکوتین در شب، فرد سیگاری میزان باقیمانده‌ای در صبح خواهد داشت، که باعث می‌شود هنگام بیدار شدن، مقاومت در برابر هوس سیگار کشیدن را آسان‌تر کند. در این حالت باید پچ را صبح اعمال کرد و صبح روز بعد با چسب جدیدی که به ناحیه دیگری از بدن چسبانده می‌شود جایگزین شود.

چه مقدار و چه مدت درمان؟

به گفته دکتر دو بورنونویل، هدف این چسب این است که به فرد «مقدار نیکوتینی که برای راحتی بدون سیگار نیاز دارد» بدهد. بنابراین، بسته به تعداد سیگاری که در روز می‌کشید، زمان قبل از اولین سیگار که از خواب بیدار می‌شوید و نوع سیگاری که مصرف می‌کنید (سیگارهای رول شده نیکوتین بیشتری نسبت به سیگارهای صنعتی در مقادیر مساوی تولید می‌کنند)، مقدار لازم برای مصرف متفاوت خواهد بود. مثلا کسی که روزانه ۲۰ نخ سیگار می کشد به حدود ۲۰ میلی گرم نیکوتین در روز نیاز خواهد داشت. بنابراین ما چسبی را انتخاب خواهیم کرد که ۲۱ میلی گرم نیکوتین را تامین کند.

در مورد مدت درمان، بسته به فرد سیگاری  متغیر است. «قاعده این است که تا زمانی که لازم باشد ادامه یابد». به طور کلی، بیش از ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد، اما می توان آن را به منظور تثبیت ترک سیگار طولانی‌تر کرد. هدف کاهش دوز با پیشرفت درمان، قطع زودهنگام است. استفاده از چسب‌ها ممکن است اعتیاد به نیکوتین را احیا کند و ممکن است فرآیند ترک شکست بخورد. به همین دلیل است که پیگیری توسط پزشک یا سایر متخصصان سلامت مهم است. دکتر کاترین دو بورنویل می‌افزاید:

داشتن یک جایگزین نیکوتین در دوز مناسب، فرآیند ترک سیگار را راح‌تر می‌کند؛ به این ترتیب فکر قطع مصرف چسب و بازگشت به استفاده از تنباکو رو به فراموشی خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است استفاده از پچ ها از ۱۵ سالگی به بعد امکان‌پذیر است و برای سنین کمتر، توصیه نمی‌شود. 

عوارض جانبی چسب نیکوتین چیست؟

چسب نیکوتین دایره ای - 724press.com

در کل چسب نیکوتین خطرات کمی دارد. با این حال، دو اثر اصلی مرتبط با استفاده از آن وجود دارد:

تحریکات پوستی: دکتر De Bournonville توضیح می‌دهد: «استفاده از چسب‌ها می‌تواند باعث خارش و قرمزی شود؛ بنابراین تغییر محل‌های استفاده از یک روز به روز دیگر اهمیت دارد. به طور کلی، این واکنش متداول به  چسب است. اگر تحریک رخ دهد، معمولاً ۲۴ ساعت پس از برداشتن چسب ناپدید می‌شود. از سوی دیگر، در صورت تداوم علائم، مراجعه به متخصص بهداشت ضروری است. در واقع، این می‌تواند نشانه‌ای از یک واکنش آلرژیک باشد که منجر به انتخاب برند دیگری یا جایگزین نیکوتین دیگری می‌شود.

اختلالات خواب: این طبیعی است که چسب‌ها تنظیم خواب را برهم بزند و همانطور که پژوهش‌ها نشان می‌دهد باعث خواب سبک‌تر با بیداری‌های کم و اغلب همراه با کابوس همراه است؛ اختلالاتی که عموماً به خوبی تحمل می شوند و بیش از ۱۵ روز پس از شروع درمان باقی نمی‌مانند.

برای درمان مؤثر، مقدار صحیح مصرف چسب را نیز نباید نادیده گرفت. انتخاب یک چسب با دوز بیش از حد، ممکن است با سردرد، سرگیجه، حالت تهوع یا آفت دهان ظاهر شود. مصرف دوز پایین بسیار معمول‌تر است و همچنین در مجموع اثرات مختلفی از جمله ایجاد خلق و خوی ناامیدی، تحریک‌پذیری، افزایش اشتها، آزار، پرخاشگری، اضطراب یا حتی رفتارهای افسردگی را به همراه خواهد داشت.

به پایان این مطلب از ۷۲۴پرس دات کام رسیدیم. چنانچه تجربه‌ای در رابطه با استفاده از چسب نیکوتین و جزئیات مربوط به آن داریم با ما و خوانندگان سایت در میان بگذارید.