هر فردی می‌خواهد موفقیت‌هایی را در زندگی خویش تجربه کند؛ اما چرا تا کنون این اتفاق رقم نخورده است؟ چه چیزی یا چیزهایی مانع رسیدن به موفقیت شده‌اند؟ مسلماً دستیابی به موفقیت اتفاقی نیست و برای آن باید برنامه‌ریزی کرد و از روش‌های مشخص و اثبات شده استفاده کرد. در این مطلب به بررسی ۱۱ ترفند عملی که می‌توانند منجر به موفقیت شوند و شما را در مسیر دستیابی به اهدافتان قرار می‌دهند، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱. فرمول ریاضی که موفقیت را شرح می‌دهد

روانشناس خبره‌ای بنام کورت لوین علت اینکه چرا ما از طریق یک راه فرمول ساده عمل می‌کنیم را خلاصه می‌کند. من نظریه او را بصورت زیر خلاصه می‌کنم، درحالیکه معادله اساسی او بشرح زیر است:

(P = F(P,E

رفتار تابعی از یک فرد و محیط اطراف او است.

نظریه‌های علمی بسیار مفید و عالی هستند؛ اما این معادله چگونه به شما کمک خواهد کرد؟‌ با چنین دیدی به آن فکر کنید: هنگامی که مهلت مهمی پیش‌رو دارید، چه مکانی احتمال تولید بیشتری خواهید داشت؟ در یک اتاق آرام در کتابخانه محلی یا در نیمکتی در پارک یا جلوی تلویزیون؟ کاملاً واضح است که پاسخ چه خواهد بود! جایی که در آن زندگی می‌کنیم، روی رفتار ما موثر است. بعضی مکان‌ها بیشتر از بقیه این تأثیرپذیری را به‌دنبال دارند، اما به شما ایده می‌دهند.

مطلب مرتبط: اهداف و راهبردها: چگونه از آنها برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم؟

اکنون باید چه کاری انجام دهید:

اگر بدنبال موفق شدن هستید، خودتان را در محیطی که به شما برای تطبیق شرایط دلخواه کمک می‌کنند، قرار دهید. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر می‌خواهید با شیوه‌های مذهبی و معنوی ارتباط بیشتری برقرار کنید، یک بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه به مکان‌های عبادی بروید و در آنجا علاوه‌بر عبادت کردن به تفکر بپردازید.
  • اگر می‌خواهید استقامت خود را بهبود ببخشید، بجای تمرین درخانه به باشگاه و کلاس ورزشی بروید.

۲. فرمول موفقیت خودتان را بسازید

آیا تا بحال یک هدف یا مسیر بزرگی را برای خود ترسیم و انتخاب کرده‌اید؛ با انگیزه آن را دنبال کرده‌ اما از یک جایی به بعد انگیزه‌تان کم شده و درنهایت آن را رها کرده‌اید؟

اشتباه بزرگی که اکثر افرد مرتکب می‌شوند و درنهایت منجر به عدم دستیابی به موفقیت می‌شود، عدم اندازه‌گیری پیشرفتشان است. من این کار را بارها در باشگاه انجام داده‌ام. من ساعت‌ها در هفته را صرف تمرین و ورزس می‌کنم و برای این کار به باشگاه می‌روم و از خود در حین تمرین عکس می‌گیرم و عکس‌ها را به اشتراک می‌گذارم؛ اما آیا می‌دانید علت چنین کاری چیست؟ من واقعاً احساس نمی‌کنم در آن زمان‌ها اندام خیلی مناسبی داشته‌ام. تنها هدف من مقایسه تغییرات انجام شده در اندامم بوده است تا اینکه بتوانم پیشرفت خود را به چشم ببینم. دنبال کردن میزان پیشرفت می‌تواند انگیزه قابل توجهی را به فرد منتقل کند.

آنچه را اندازه می‌گیرید، شما را مدیریت می‌کند.  

چه کار باید کرد:

زمانی که در حال انجام کارای مختلف برای رسیدن به اهدافتان هستید، از خود بپرسید چگونه می‌توانم میزان پیشرفت را پیگیری و اندازه‌گیری کنم؟ برای مثال:

  • اگر می‌خواهید پول پس‌انداز کنید، این موضوع را بصورت هفتگی پیگیری نمایید و آخر هر هفته ببینید چه میزان پول ذخیره کرده‌اید و این مقدار را با هفته گذشته مقایسه کنید. هدف خود را بهبود ۵ درصدی میزان پس‌انداز در هر ماه قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید کار با یک ابزار، مثلاً یکی از آلات موسیقی را یاد بگیرید، بهتر است از نحوه نواختن خود فیلم‌برداری کنید و هر هفته کارهای قبلی خود را ببینید تا از نحوه پیشرفت و میزان پیشرفت آگاه شوید.

۳. عادت کلیدی که موفقیت را بیشتر می‌کند

اندازه‌گیری و مدیریت پیشرفت بسیار مهم هستند؛ اما می‌توان گفت در غیاب بازتاب، هیچ چیز تغییر نمی‌کند. بعنوان مثال، شما می‌توانید بگویید می‌خواهید غذای سلامت بخورید و رژیم خود را پیگیری نمایید. خیلی زود متوجه می‌شوید که در آخر هفته‌ها تمایل به پرخوری دارید. این موضوع که رفتار خود را پیگیری کنید، بسیار ارزشمند است؛ اما باید بدانید چه چیزی را می‌خواهید! دلیل اصلی این دنبال کردن چیست و درنهایت سبب چه اتفاقی خواهد شد؟‌ نکته‌ای که باید درباره رفتارها بدانید این است که در پشت هر رفتاری یک مفهوم و قاعده مثبتی نهفته است. ما کارهای مختلفی را انجام می‌دهیم؛ زیرا هر کدام از آنها اتفاقی را برای ما رقم می‌زنند.

مطلب مرتبط: چگونه با استفاده از اهداف SMART به موفقیت‌های زیادی برسیم؟

چه کار باید کرد:

یک مسیر قدرتمند برای تغییر رفتارهای نامطلوب کشف مقاصد پشت آنها است. برای بررسی آنچه که اتفاق می‌افتد، چه کاری باید انجام دهید؟‌ به نکات زیر توجه نمایید:

  • هر هفته، آنچه که آموخته‌اید، از هرچه اجتناب کرده‌اید و آنچه که باید برای هفته بعدی تغییر دهید را بنویسید و بازتاب دهید.
  • کتاب‌هایی درباره بهبود خویشتن، بخصوص در مباحثی که مایل به بهبود رفتار خود هستید مطالعه نمایید.

۴. یک سوال ساده که تعهد شما را دو برابر می‌کند

پرسیدن این سوال ممکن است شما را متعجب کند، اما آیا بجای تلاش برای موفقیت، در جهت شکست خوردن تلاش می‌کنید؟ اغلب ما از انجام موفقیت‌آمیز هر کاری می‌ترسیم؛‌ زیرا ما واژه تعهد ۱۰۰ درصدی ترس داریم. یک ایده قدرتمند برای برخورد با هر اتفاقی، دانستن مفهوم بله یا خیر مطلق است. این ایده بسیار ساده است و در همین حال سبب می‌شود تا زمان قابل توجهی را برای خود ذخیره نمایید. این موضوع سبب ایجاد فضا برای دو چیز در زندگی شما می‌شود:

  • اول اینکه از اتفاقی که سخت و سنگین است جلوگیری می‌شود.
  • دوم اینکه فضا و زمان برای شما آزاد می‌شود تا تصمیم قاطعانه‌تری بگیرید.

چه کار باید کرد:

از خودتان صادقانه بپرسید: آیا درحال حاضر بله مطلق یا نه مطلق هستید؟

  • اگر خواندن یک کتاب را دوست ندارید، آن را کنار بگذارید و شروع به خواندن چیزی مفیدتر و جالب‌تر کنید. بهتر است چنین کتابی را اصلاً به پایان نرسانید.
  • اگر در شغلی هستید که آن را دوست ندارید، از ادامه دادن آن و تلاش برای ابقا دست بکشید. این دقیقاً مفهوم نه مطلق است. اکنون زمان خواهید داشت تا به کاری که درباره آن بله مطلق هستید فکر و سپس برنامه‌ریزی کنید.

۵. توانایی ذهنی خود را افزایش دهید

راز پنهان پشت بسیاری از افراد موفق این است که آنها به تنهایی موفق نیستند زیرا مشاوران، مربیان، اعضای خانواده و... به آنها در تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کنند.

یکی از اشتباهات تأسف‌بار ما این است که می‌خواهیم کارها را بصورت شخصی انجام دهیم؛ درحالیکه راه سریع‌تر و مطمئن‌تر این است که از مشاوره افراد باتجربه استفاده کنیم. افرادی را که اطلاعات کامل‌تری دارند را پیدا کنید و از آنها در زمینه کاری خود کمک بخواهید.

مطلب مرتبط: هفت قدم طلایی برای رسیدن به اوج موفقیت از نگاه برایان تریسی

چه کار باید کرد:

در اینجا فرض می‌کنیم، هدف یادگیری یک زبان خارجی است.

  • اولین گامی که پیشنهاد می‌کنم جذب یک مربی حرفه‌ای و باتجربه است. آنها می‌توانند استراتژی‌های راهبردی‌تر برای دستیابی به اهداف پیش‌ روی شما بگذارند.
  • اگر می‌خواهید یک زبان خارجی را سریعاً یاد بگیرید، برنامه‌های سخنرانی محلی آن زبان را پیدا کنید و هفته‌ای یک ساعت به گوش دادن آنها بپردازید. این کار هزینه‌ای در پیش ندارد و درعوض به پیشرفت کار کمک خواهد کرد.
  • در کانال‌های YouTube که ایده‌ها و اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتان می‌گذارند، عضو شوید؛ برای مثال کانال‌هایی همچون TED talks، the SciShow و Crash Course در زمینه یادگیری زبان بهترین هستند.
  • مغز دیجیتال خود را توسعه دهید؛ این کار بطرز چشمگیری به افزایش قدرت ذهن و حافظه شما کمک می‌کند.

۶. بهبود بخشیدن به ذهنیت خود

روانشناسان برتر دنیا برای رسیدن به موفقیت چه مواردی را توصیه می‌کنند؟ آیا راهی برای فکر کردن وجود دارد که آن را دانلود کنید تفکر خود را ۱۰ برابر بهبود ببخشید؟ پاسخ مثبت است و آن را رشد ذهنیت و اندیشه است. افراد دو نوع ذهنیت دارند:

  • ذهنیت ثابت
  • ذهنیت پویا

افراد با ذهنیت ثابت، معمولاً دیدگاه سفت و سختی نسبت به توانایی‌ها و استعدادهای خود دارند. آنها معتقدند استعدادهایشان ژنتی، ثابت و غیرقابل تغییر هستند. اما افرادی که ذهنیت پویا دارند، چشم‌اندازی سرشار از امید را پیش‌روی استعداد‌ها و توانایی‌های خود می‌بینند. آنها بر این باور هستند که اگر برای استعدادها و توانایی‌های خود وقت بگذارند می‌توانند آنها را تغییر و بهبود بخشند. مطمئناً شما هم همانند من، می‌توانید حدس بزنید کدام گروه از افراد موفق‌تر خواهند بود. افرادی که ذهنیت رشد دارند، همواره به دنبال یادگیری هستند و سعی دارند بدون توجه به موقعیت، احساسات و نتایج خود را در مسیر بهبود شناختی و ذهنیتی قرار دهند.

چه کار باید کرد:

روی اهداف خود تمرکز کنید و سعی کنید همواره بیاموزید. برای مثال:

  • اگر از صحبت کردن در یک جمع می‌ترسید، روی بهبود آن متمرکز شوید نه اینکه آن را کامل کنید. از خودتان بپرسید چگونه و از چه کسی می‌توانم سخنوری در یک جمع را بیاموزم؟
  • اگر احساس می‌کنید اعتماد به‌نفس کافی ندارید، روی اینکه چگونه می‌توانید خود را برجسته کنید تمرکز کنید. این را بدانید که هر استادی روزی یک فرد مبتدی بوده است. چه چیزی امروز اعتماد به‌نفس شما را قدری بیشتر کرده است؟

۷. یاد بگیرید همانند افراد موفق برنامه‌ریزی کنید

آیا می‌خواهید یک کارآفرین موفق باشید؟ بسیار خوب، چگونه ۱۰ درصد از این هدف بدست خواهد آمد؟ آیا می‌دانید که چه زمانی به ۵۰ درصد از هدف خود خواهید رسید؟ قدم‌های شما برای رسیدن به چنین مقادیری چگونه است؟

باید بدانید یک هدف مبهم، منجر به تأخیر و عدم دستیابی به هدف خواهد شد. با تقسیم یک هدف بزرگ به اهداف کوچک‌تر، به خودتان فرصت جشن گرفتن پیروزی‌های کوچک و همچنین کسب انگیزه بیشتر برای پیمودن ادامه مسیر می‌دهید.

چه کار باید کرد:

اهداف خود را یادداشت کنید و بررسی کنید که کدام هدف مبهم است و یا باتوجه به زمان درنظر گرفته شده دارای محدودیت است. وضعیت پیشرفت خود را بطور منظم بررسی کنید و نقاطی را بعنوان نقاط دستیابی مشخص کنید.

  • برای مثال بهتر است مقادیری همچون پیشرفت ۱۰ درصدی و... برای دستیابی اولیه انتخاب کنید تا بدین ترتیب تمرکزتان نیز بیشتر شود.

مطلب مرتبط: رسیدن به آرامش و موفقیت با نگرش دره‌ها و قله‌ها

۸. درک مزایای خیرخواهی

یکی از اصول زندگی کمک به هم‌نوعان است. همه ما می‌دانیم که یک جسم محدود و همچنین بسیار شکننده در اختیار داریم. چه کسی می‌داند تا چه روزی زنده است؟ آیا پولی که بدست می‌آوریم می‌تواند ما را از مردن نجات دهد؟

چه کار باید کرد:

  • لیستی از کارها و علایقی که می‌توانید آنها را پوشش دهید تهیه کنید و سپس با جستجو میان افراد و سازمان‌، به سراغ آنهایی که می‌توانید حمایت کنید بروید.
  • مهارت‌ها و تخصص‌های خود را در قالب یک مشاور در اختیار دیگران (افراد کم بضاعت) بگذارید.
  • می‌توانید بخش کوچکی از درآمد خود را به افراد و سازمان‌های حمایتی اختصاص دهید.

۹. تلاش کنید اما به خودتان فشار نیاورید

واقعیت این است که محقق شدن اهداف با سخت کار کردن امکان‌پذیر است. اما این موضوع نباید سبب شود از سایر جنبه‌های زندگی کم کنید. سعی کنید کاری که انجام می‌دهید را همانند یک بازی بدانید و آن را همچون یک سرگرمی دنبال کنید.

چه کار باید کرد:

کجای زندگی به موارد پیچیده و خسته‌کننده رسیدید؟ چگونه می‌توانید کار خود را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و خلاقانه پیش ببرید؟

برای مثال:

  • اگر می‌خواهید عادات سازنده‌ای همانند یک روزنامه‌نگار داشته باشید. چطور می‌توانید جنبه‌های فان به آن اضافه کنید؟ آیا می‌توانید به مطلب خود زرق و برق دهید؟ آیا می‌توانید آن را با مدادرنگی به شکل هنری دربیاورید؟
  • اگر یک برنامه پیاده‌روی (۱۰۰۰ قدم در روز) دارید، می‌توانی این برنامه را با انجام بازی به همراه یک کودک انجام دهید. بدین ترتیب هم به برنامه خود پرداخته‌اید هم آن را برای خود به شکل خلاقانه اجرا کرده‌اید.

مطلب مرتبط: ۵ استراتژی محکم برای افزایش اعتماد به نفس در کار

۱۰. پیروزی بیشتر در ازای کار کمتر

کدام اقداماتی که انجام می‌دهید، بیشترین تأثیر را روی اهدافتان می‌گذارد؟ چه کاری آسان است و دسترسی به موفقیت را فراهم می‌کند؟‌ چگونه می‌توان با انجام کارهای ساده به نتایج مطلوب رسید؟

چه کار باید کرد:

همه اقدامات با یکدیگر برابر نیستند. کارهای خود را مورد بررسی قرار دهید و ببینید کدام کارها تا رسیدن به هدف زمان بیشتری نیاز دارند. برای مثال:

  • اگر می‌خواهید خود را لاغر کنید و در این زمینه موفقیت‌هایی هم داشته‌اید، عادت شماره یک که بیشترین تأثیر را در موفقیتتان داشته است، چیست؟
  • اگر در پی ایجاد یک فرهنگ مثبت در محل کار خود هستید، چه چیزهایی را برای انجام این کار ساده می‌بینید که می‌توانند به یک نتیجه بزرگ ختم شوند؟

۱۱. تمرکز بر روی فرآیند کار، بجای تمرکز روی نتایج پایانی

ما بر موفقیتی که می‌خواهیم به آن دست پیدا کنیم تمرکز می‌کنیم و این مهم است که یک کسب و کار ایجاد کنید، سلامت‌تر باشید، بیشتر از قبل اهداف خود را تحقق بخشیم و اتفاقات مثبت‌ دیگری را رقم بزنیم. با تمرکز بر نتایج پایانی، ما تلاش‌های خود را کاهش می‌دهیم و به یک ذهنیت ثابت می‌رسیم.

چیزی که باید بدانید این این است که ما باید بجای تمرکز روی نتایج پایانی روی روند پیشرفت خودمان تمرکز کنیم. این کار باعث می‌شود تا ما با انگیزه بیشتری به فعالیت خود در جهت رسیدن به اهدافمان بپردازیم.

چه کار باید کرد:

به جای تلاش برای ایجاد یک عادت یا نتیجه کامل، بر روی بهبود فرآیند کار که سبب نتایج درخشان‌تری می‌شود، تمرکز کنید. برای مثال:

  • اگر می‌خواهید یک بازیکن خوب در فوتبال باشید، بجای اینکه به بستن قرارداد‌های مالی شگفت‌انگیز فکر کنید، بر روی بهبود مهارت‌ها و تکنیک‌ها تمرکز نمایید.
  • اگر می‌خواهید یک کسب و کار تحسین‌برانگیز آغاز کنید، بجای فکر کردن به ساخت یک محصول کامل و پرهزینه، تمرکز خود را روی ساخت یک محصول کوچک و فروش ۱۰۰۰ نسخه از آن در وهله اول قرار دهید.