سرویس فرهنگی و هنری

بیوگرافی و فیلم شناسی ستارگان بالیوود: سلمان خان (قسمت دوم)

بیوگرافی و فیلم شناسی سلمان خان

در مطلب پیشین همراه شما نگاهی به گوشه‌ای از زندگی سلمان خان ستاره‌ی معروف سینمای هند داشتیم، در ادامه نگاهی به زندگی و مسائل شخصی و حرفه‌ای این ستاره خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

بیوگرافی سلمان خان

سلمان همچنین برای هشت سال رکورددار فیلم‌های موفق و پرفروش سینمای هند است، رکوردی که بازگیر دیگری تاکنون موفق به شکستن آن نشده است. او تنها هنرمندی است که موفق شد پیاپی هشت فیلم موفق بالای صد کروری را به نام خود ثبت کند: «دبنگ»، «حاضر»، «بادیگارد»، «اک تا تایگر»، «دبنگ دو»، «جی هو» (Jai Ho)، «کیک» (Kick) و «باجرانجی باجان» (Bajrangi Bhaihaan). فیلم تحت تعقیب (Wanted) نیز از جمله دیگر فیلم‌های موفق سلمان خان است که هم باکس آفیس هند را شگفت زده کرد و هم در باکس آفیس بین‌المللی خوش درخشید.

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

دو فیلم «اک تا تایگر» (El Tha Tiger) و «دبنگ دو» ( Dabangg 2) در زمان اکران خود تمامی رکوردهای باکس آفیس را شکستند، از جمله رکورد بالاترین فروش روز اول و نیز بالاترین میزان فروش یک فیلم در هفته نخست. همچنین این دو نخستین فیلم‌هایی بودند که خیلی سریع وارد باشگاه فیلم‌های صد کروری سینمای هند شدند، آن‌هم تنها در مدت ۵ روز و همین مسئله باعث شده که هیچ شک و تردیدی در قبول این واقعیت باقی نماند که سلمان خان بی‌شک بزرگ‌ترین سوپراستار سینمای هند است که می‌تواند اینگونه مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشاند. از سوی دیگر رکورد دومین فیلم پرفروش کل تاریخ سینمای هند نیز هم اکنون در اختیار سلمان خان است.

بیوگرافی سلمان خان

در سال ۲۰۱۶ باز هم سلمان خودی نشان داد و سلطنت به یادماندنی و جاودانه‌ی خود را در گیشه به اثبات رساند. این بار نوبت به فیلم «سلطان» (Sultan) به کارگردانی «علی عباس ظفر» رسید که باز هم رکوردهای سینمای هند را جابجا کند. سلمان خان این بار در کنار «آنوشکا شرما» و در نقش یک کشتی گیر ظاهر شد. این فیلم نیز با رقم فروش خیره کننده‌ی ۵۸۴ کروری راه خود را به باشگاه صد کروری‌ها باز کرد. از سوی دیگر سلمان خان نخستین ستاره‌ی بالیوود است که با فیلمی به نام «ماری‌گلد: ماجراجویی در هند» فعالیت در هالیوود را نیز تجربه کرد. همچنین در سال‌های اخیر سلمان در مقام مجری میزبانی شماری از برنامه‌های معروف تلویزیونی از جمله «بیگ باس» (Big Boss) را نیز برعهده داشته است.

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

در سال ۱۹۹۲ او به همراه امیر خان و «جوهی چاولا» در تور کنسرت جهانی شرکت کرده که در شهرهای مختلف کشورهای کانادا، آمریکا و انگلستان برگزار شد. سال بعد نیز او مجدداً در این تور و در کنار ستارگانی همچون «درمندرا»، «ویویک وشران»، «پوجا بات» حضوری یافت. یک بار دیگر و در آوریل سال ۲۰۰۰ باز هم شاهد حضور سلمان خان به همراهی «سونالی بندره»، زن برادرش مالایکا، «راونا تاندون»، سیف علی خان و بابی دئول در توری مشابه بودیم.

بیوگرافی سلمان خان

تازه‌ترین فیلم سلمان خان «Tubelight» نام دارد که در این فیلم در کنار برادرش سهیل خان بازی کرده است، این فیلم توسط «کبیر خان» (Habir Khan) کارگردانی شده و سلمان و کبیر هر دو تهیه کنندگان آن هستند، باید منتظر بود و دید این فیلم هم به باشگاه صد کروری‌ها راه خواهد یافت یا خیر؟

این هنرپیشه از سال ۲۰۱۰ تابه امروز هیچ فیلم شکست خورده‌ای در کارنامه ندارد، امتیازی مخصوص به سلطان سینمای هند، مردی که عاشقان این صنعت نه می‌خواهند و نه می‌توانند او را نادیده گرفته و یا فراموش کنند. مردی که علیرغم تمامی مسائل و پشت پرده‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای، با قدرت به کار خود ادامه داده و جایی برای هیچ پشیمانی باقی نگذاشته است. اما بد نیست نگاهی به وجوه دیگر زندگی سلمان خان نیز داشته باشیم.

بیوگرافی سلمان خان

..........................................................................................................................................................................................................

فعالیت‌های ورزشی:

سلمان خان در دوران مدرسه شناگری ماهر و ورزیده بود و حتی زمانی خود را آماده‌ی شرکت در مسابقات کشوری شنا کرد. سلمان خان مدت‌هاست که به دنبال حفظ سلامت و تناسب اندام است، در این میان او از ارائه‌ی توصیه‌های مشفقانه به همبازی‌های خود دریغ نمی‌کند، به عنوان مثال «آنیل کاپور» ستاره کهنه کار سینما نیز به توصیه سلمان خان به ورزش روزانه روی آورد و یا سیف علی خان و «هرتیک روشن» از دیگر ستارگانی هستند که از گذشته در این زمینه با سلمان خان همراه بودند. در کل باید او را ورزش‌کاری همیشگی دانست که همین امر باعث تشویق بازیگران تازه وارد و جوان بالیوود نیز شده است.

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

............................................................................................................................................................................................................

فعالیت‌های هنری:

سلمان خان برای مدتی در صنعت مدلینگ فعالیت داشته و بسیاری او را یکی از خوش لباس‌ترین ستاگران سینمای بالیوود می‌دانند. از طرف دیگر سلمان خان دستی هم در عالم هنر دارد و باید او را نقاشی با استعداد دانست. پوستر فیلم «جی هو» اثر هنر سلمان خان است که بسیاری او را نقاشی با استعداد توصیف می‌کنند، استعدادی که شاید از مادر هنرمندش «سلما خان» به ارث برده باشد. سلمان همچنین در زمینه عکاسی نیز فعالیت می‌کند. او در بنیاد خیریه خود علاوه بر فعالیت‌های انسان دوستانه، خطوط طراحی و تولید لباس و اکسسوری نیز به راه انداخته تا کمک‌های بیشتری را برای این افراد فراهم کند. در این راه باز هم هنر او به کمکش آمده است از جمله فروش ساعت‌، تابلوهای نقاشی و تی‌شرت‌های تولیدی خودش.

بیوگرافی سلمان خان

.............................................................................................................................................................................................................

فعالیت‌های خیریه:

سلمان به صورت مرتب به عیادت کودکان بیمار رفته و همچنین خون خود را اهدا می‌کند. سلمان برای کودکان بی‌بضاعت دوچرخه می‌خرد، به نیازمندان کمک کرده و حتی برای افراد بیخانمانی که شب را در خیابان‌ها به صبح می‌رسانند پتو تهیه می‌کند. بسیاری از کمک‌های او به بنیادها و مؤسسات خیریه به صورت شخصی و بدون جنجال رسانه‌ای انجام می‌شود. مؤسسه‌ی خیریه او نیز به صورت مرتب در زمینه رفاه و آموزش انسان‌های نیازمند فعالیت دارد. سلمان خان از جمله هنرپیشگان حال حاضر بالیوود است که دستمزد بالایی برای بازی در یک فیلم دریافت می‌کند، دستمزدی که اغلب در قالب این بنیاد برای کمک به افراد نیازمند صرف می‌شود.

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

..........................................................................................................................................................................................................

اختلاف سلمان و آیشواریا رای:

زندگی سلمان خان هم همچون هر ستاره‌ی معروف دیگری دستخوش فراز و نشیبهای بسیاری بوده است. از جمله مشکلات زندگی خصوصی سلمان خان نامزدی نافرجام و دو ساله‌ی او با دیگر ستاره محبوب سینمای هند و ملکه‌ی سابق زیبای جهان «آیشواریا رای» است.

بیوگرافی سلمان خان

این دو  بعد از همکاری مشترک در فیلمی عاشقانه، رابطه جدیدی را آغاز کردند که به دلیل تعصبات خاص سلمان خان بسیار شکننده بود و در نهایت اختلافات موجود باعث جدایی آن دو شد. اما این جدایی تبعاتی هم به همراه داشت، از جمله اینکه آیش اعلام کرد به دلیل مسائل شخصی از هر گونه همکاری مشترک دیگر با سلمان خان معذور است. 

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

دیگر مسئله ‌ی مرتبط با این موضوع اختلاف سلمان و «ویویک اوبروی» (Vivek Oberoi) است که ظاهراً همزمان با سلمان خان با آیشواریا دوستی داشت و حتی بعد از اعلام رسمی جدایی سلمان و آیش، این رابطه را به شکلی جدی‌تر ادامه داد. ویویک در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که در آن زمان یک شب سلمان خان نزدیک به ۴۱ مرتبه با او تماس گرفته و او را تهدید به مرگ کرده است. البته ویویک بعدها بارها از سلمان خان و خانواده‌اش بابت این مسئله عذرخواهی کرد. از سوی دیگر این مسئله به صورت غیر مستقیم روی روابط کاری و دوستانه‌ی دو خان مطرح بالیوود سلمان و شاهرخ خان، تأثیراتی نه چندان مطلوب را برجای گذاشت.

بیوگرافی سلمان خان

اما به هر حال این جدایی صدمات روحی شدیدی برای سلمان خان به همراه داشت و حتی او را به مرز خودکشی رساند، اما باز هم حضور دوست صمیمی‌اش سانجی دات مرهمی برای این دردها شد و سلمان توانست به سلامت از این ماجرا عبور کند.

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

........................................................................................................................................................................................................

روابط دوستانه:

اما چه کسانی دوستان صمیمی او در این صنعت هستند؟ امیر خان (Aamir Khan)، اِجای دوگان (Ajay Devgan)، سانجای دات، آنیل کاپور و دیوید داوان (David Davan). در کنار این دوستان صمیمی، سلمان خان دوستان بسیاری برای خود دست و پا کرده است، افرادی همچون «گوویندا» (Govinda)، «رانی موکرجی»، «جکی شروف»، «کاریشما و کارینا کاپور»، «میتون»، «فرح خان»، «اکشای کومار» (Akshy Kumar)، «کاترینا کایف»، «سانی و بابی دئول»، «سوشمیتا سِن» و البته خانواده‌ی «شاتروگان سینها»، سلمان همچنین دوستان بسیاری در صنعت سینمای جنوب هند دارد.

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

  سلمان در ابتدای شروع فعالیت شاهرخ خان کمک‌های فراوانی به او و همسرش «گوری خان» کرد. همچنین او هرتیک روشن (Hrithick Roshan) را برای ایفای نقش در نخستین فیلمش آماده کرد و نقشی مؤثر در موفقیت ستارگان دیگری همچون ساجد- واجد، «همیش رشمانیا»، کاترینا کایف، آیشواریارای، «زرینه خان»، «اسنیها اولال»، «سوناکشی» دختر شاتروگان سینها و «هزل کیچ» داشت. همچنین همکاری او و گوویندا در فیلم شریک (Partner) به بهبود روند فعالیت حرفه‌ای گوویندا کمک شایانی کرد. سهیل و ارباز خان نیز با استفاده از فرصت‌های ایجاد شده توسط برادر بزرگ خود، مسیر هموارتری را در بالیوود پشت سرگذاشتد.

کارگردان بزرگ و اسکاری سینمای هند «سانجای لیلا بانسالی» نیز دو تجربه موفق را با حضور سلمان خان در بالیوود از سرگذراند که باعث تولد دو فیلم موفق خاموشی و «هوم دیل دچوکه صنم» (Hum dil De Chuke Sanam) شد.

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

در واقع بسیاری سلمان خان را ستاره‌ای می‌دانند که همیشه و در هر مشکلی در کنار دوستان و همکاران خود حضور یافته و از هیچ کمکی برای بهبود شرایط آنها دریغ ندارد و همین مسئله باعث شده که این ستاره در نزد اهالی بالیوود بسیار محبوب باشد.

................................................................................................................................................................................................................

روابط عاشقانه:

سلمان خان اما با ۵۱ سال سن، هنوز هم در دوران تجرد به سر می‌برد. مردی که بسیاری از دختران جوان آرزوی ازدواج با او را دارند، ظاهراً هنوز موفق به پیدا کردن نیمه‌ی گمشده خود نشده است. البته این به معنای این نیست که سلمان هیچ رابطه‌ی عاشقانه‌ای نداشته است. 

بیوگرافی سلمان خان

در طول دوران هنری او با شماری از محبوب‌ترین بازیگران زن این صنعت همبازی بوده است، ستارگانی همچون کارینا و کاریشما کاپور، نغمه، رانی موکرجی، پریتی زینتا، آسین، زرینه خان، دیا میرزا (همبازی محمدرضاگلزار در فیلم سلام بمبئی)، شیلپا شتی، آیشواریارای، ژاکلین فرناندز، سونالی بندره و سوناکشی سینها. اما در این میان به نظر می‌رسد زوج سلمان و کاریشما کاپور یکی از موفق‌ترین‌ها بوده که همکاری‌شان منجر به تولید فیلم‌های تماشایی و پرفروشی شده است. حتی مدتی شایعه ازدواج این دو نیز به گوش می‌رسید، امری که با مخالفت پدر کاریشما روبرو شد.

بیوگرافی سلمان خان

بیوگرافی سلمان خان

​    ​​ زندگینامه سلمان خان

همانگونه که گفتیم سلمان برای دو سال با آیشواریارای در ارتباط بود، که در نهایت علیرغم تمایل سلمان خان این رابطه به نتیجه نرسید. سپس سلمان خان با کاترینا کایف آشنا شد و مقدمات حضور او در بالیوود را فراهم کرد، اگرچه روابط او و کاترینا میرفت که جدی‌تر شود، اما باز هم اوضاع بروفق مراد نبود و این رابطه نیز به پایان رسید. همچنین سلمان برای مدتی با مدل معروف و ملکه‌ی زیبایی «شاهین جعفری» (Shaheen Jaffery)  نامزد بود. 

بیوگرافی سلمان خان

​    ​​ زندگینامه سلمان خان

...................................................................................................................................................................................................................

ساخت مجسمه مومی:

موزه‌ی مادام توسو به دلیل مجسمه‌های مومی که از روی شخصیت‌های معروف ساخته شده‌اند، به شهرت رسیده است و مجسمه‌ی سلمان خان در کنار کارینا کاپور خان، مادهوری دیکسیت (Madhuri Dixit)، «ساچین تندولکار» (Sachin Tendulkar)، آمیتاب بچن، شاهرخ خان، هرتیک روشن و آیشواریارای جایی در این موزه را به خود اختصاص داده است.

​    ​​ زندگینامه سلمان خان

....................................................................................................................................................................................................................

هنرمندان محبوب:

هنرپیشه‌ی زن مورد علاقه‌ی سلمان خان، «هما مالینی» (Hema Malini) همسر درمندرا (Dharmendra) دیگر اسطوره سینمای هند است  که بسیاری او را در نقش «بسنتی» در فیلم شعله به خاطر دارند. درمندرا و «شاتروگان سینها» (Shatrughan Sinha) دو هنرپیشه‌ی مرد مورد علاقه سلمان خان در تمامی اعصار هستند. از سوی دیگر سلمان علاقه‌ای ویژه به هنرپیشه محبوب آمریکایی «سیلوستر استالونه» دارد. خانم سونیدی چوهان (Sunidhi Chauhan) و «سونو نیگام» (Sonu Nigam) نیز دو خواننده‌ی محبوب سلمان خان هستند.  

سلمان خان- شاتروگان سینها- هما مالینی

....................................................................................................................................................................................................................

بیماری:

سلمان خان علیرغم مراقبت‌های فراوانی که از سلامت خود می‌کند، هم اکنون از عوارض نوعی ناهنجاری عصبی (Trigeminal neuralgia) رنج می‌برد که عموماً با نام «بیماری خودکشی» (Suicide Disease) از آن یاد می‌شود. او در جریان یک مصاحبه اعلام کرد که در طول هفت سال گذشته در حال دست و پنجه نرم کردن با عوارض این بیماری بوده که از زمان فیلمبرداری فیلم «پارتنر» خود را نشان داده‌اند.

بیماری سلمان خان

این بیماری همچنین روی صدای سلمان خان نیز تأثیر داشته و آن را تا حدی خشن کرده است. هم اکنون سلمان به صورت مرتب مراحل درمان را دنبال کرده و هر ماهه برای چکاب به بیمارستان مراجعه می‌کند. او می‌گوید که این بیماری بسیار دردناک است اما در هنگام درد او بیشتر و بیشتر تلاش کرده و اجازه نمی‌دهد این مسئله زندگی روزمره‌ی او را تحت الشعاع خود قرار دهد.

سلمان خان عاشق بازدید از لندن است. او از سوی مجله‌ی پیپل (People Magazine)  به عنوان هفتمین مرد خوش چهره‌ی جهان انتخاب شده است. بیشترین نام شخصیت سلمان خان در طول دوران کاری «پریم» (Prem) بوده است و در سال‌های اخیر دو نام «رادهی» (Radhe) و «چولبول پاندی» (Chulbul Pandey) نیز به نوعی به مترادف نام سلمان خان تبدیل شده‌اند، چولبولی که در دو فیلم موفق دبنگ یک و دو و به همت نقش آفرینی تحسین برانگیز سلمان بسیار بسیار خوش درخشیده و در ذهن مردم هند حک شده است.

سلمان خان

با نگاهی به کارنامه‌ی حرفه‌ای او باید بر این نکته اذعان کرد که این ستاره مدت‌هاست از زیر سایه‌ی نام و شهرت پدر اسطوره‌ایش خارج شده و خود الهام بخش و قهرمان بسیاری دیگر از نوآمدگان این صنعت است. اکنون این سلمان خان است که با تهیه کنندگان تماس گرفته و حتی پیشنهاد نوشتن نقشی خاص را برای خود می‌دهد.

اما این شهرت نتوانسته روی خلق و خوی خاص او تأثیری بگذارد، چرا که او همچنان اعتقادی راسخ به دادن شانس به تازه‌واردان دارد. سلمان علیرغم شخصیت بازیگوش و گاهی سر به هوای خود، قلبی از طلا دارد. می‌گویند که سلمان همیشه در فرصت‌های استراحت بین فیلمبرداری پای صحبت جوانان نشسته و ایده‌های آنها برای فیلمنامه‌های جدید را شنیده و آنها را راهنمایی می‌کند، چرا که سلمان خان بزرگ و مقتدر امروز، همواره دوران شروع فعالیت حرفه‌ای خود را به خاطر داشته و باور دارد که باید به تازه واردان نیز پر و بال داد تا استعدادهای خود را نشان دهند.

سلمان خان

 

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید