یکی از علل موفقیت اقتصادی هر جامعه‌ای، وجود نیروی کار جوان و کارآفرینان باانگیزه است. شروع یک استارتاپ ساده، اما ادامه و انجام آن بخش اصلی و سخت‌تر است. به همین دلیل اکثر استارت‌آپ‌ها در چند سال اول شکل‌گیری خود متحمل شکست‌های متعددی می‌شوند. درصورتی که راه خود را بعنوان یک کارآفرین درست انتخاب کرده باشید، نباید ناامید شوید و باید با تحمل شکست‌ها و کسب تجربه گام‌های خود را برای حرکت به سمت هدف نهایی محکم‌تر بردارید. در این مطلب قصد داریم به ۵ گام اساسی برای شروع یک استار‌ت‌آپ بپردازیم. با ما همراه باشید.

۱. چشم‌انداز کاری خود را ترسیم کنید

اولین و اساسی‌ترین قدم برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق داشتن یک طرح تجاری کامل است. بسیاری از کارآفرینان تصور درستی از چگونگی ورود به بازار ندارند و این تعداد معدودی هستند که با ترسیم یک چشم‌انداز صحیح و کامل پا به عرصه رقابت می‌گذارند و همین موضوع سبب می‌شود تا بتوانند یک شروع پرقدرت در کار خود را تجربه کنند. اگر نمی‌خواهید در بازار پر زرق و برق و رقابتی موجود گرفتار نشوید و شکست‌های کمتری را تجربه کنید باید یک نقشه راه برای خود ترسیم کنید و بسیاری از مسائل را در آن لحاظ کنید.

صرف داشتن انگیزه کافی برای شروع پرقدرت استارت‌آپ نمی‌تواند نجات‌بخش باشد و بدون چشم‌انداز قطعاً با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد که چه بسا سختی‌ها و مشکلات سبب شکست پروژه و پایان رویاپردازی‌های شما شوند. هر کسی که می‌خواهد وارد یک تجارت بزرگ و پرسود شود باید بداند بدون چشم‌انداز و بررسی نقاط ضعف و قدرت کار خود نمی‌تواند به‌سادگی در بازار رقابت کند و در برابر رقبا به برتری دست پیدا کند.

بهتر است قبل از ورود به بازار حتماً کتاب‌های راهنمای مربوط به چگونگی رفتار در بازار  رقابتی را مطالعه کنید. این مطالب به شما کمک می‌کنند تا یک نقشه راه مناسب برای طرح خود بنویسید. اما به یاد داشته باشید که هیچ رویکرد کاملاً مناسبی با استارت‌آپ شما وجود ندارد و تنها باید از مطالب کلی مطالب راهنما برای فهم موضوع استفاده کنید و سپس متناسب با استارت‌آپ خود نقشه راه جدیدی بنویسید.

توجه داشته باشید که یکی از راه‌های جذب سرمایه‌گذار داشتن نقشه راه و طرح تجاری دقیق است. مطمئناً برای اینکه بتوانید سرمایه‌گذاری را به استارت‌آپ خود جذب کنید باید او را درباره مزایا و ویژگی‌های تجاری طرح خود قانع کنید. اکنون که چشم‌انداز خود را ترسیم کرده‌اید وقت آن رسیده به سراغ گام دوم برویم.

مطلب مرتبط:‌ چگونه شبیه یک استارت‌آپ فکر کنیم؟

۲. راه‌اندازی اقدامات استخدامی

دومین قدم مهم برای شروع یک استارت‌آپ راه‌اندازی اقدامات استخدامی در مراحل اولیه است. هرچه زودتر نفرات اصلی و کارآمدی برای طرح خود پیدا کنید، ورود ساده‌تر و منسجم‌تری به بازار خواهید داشت. سرمایه‌گذاران جذب مشاغل جدیدی خواهند شد که متخصصان مستعدی در بخش‌های مختلف خود دارند و از آنجایی که مهمترین سرمایه نیروی انسانی هر پروژه‌ای است بهتر است در اقدامی سریع، نفرات متخصص و کارآمدی را جذب پروژه نمایید. همچنین وجود نیروی کار بیشتر سبب می‌شود تا مشتریان و سرمایه‌گذاران با نگاه جدی‌تری به کار و طرح شما نگاه کنند.

نکته‌ای که در این میان باید به آن دقت کنید که هر چه افراد دارای تخصص و تجربه بیشتری باشند، تقاضای دستمزد بیشتری خواهند داشت. این بخش یکی از سخت‌ترین جنبه‌های شروع یک استارت‌آپ است؛ زیرا شما باید علاوه‌بر جذب نیروی کار مستعد و متخصص تعادلی بین سرمایه وارده توسط سرمایه‌گذار، درآمد تخمینی پروژه و پرداخت برقرار کنید.

هر صنعتی نسبت به سایرین متفاوت است؛ بنابراین لزومی ندارد با تقلید از دیگران اقدام به جذب نیرو کنید. با این وجود بهتر است در بازار نسبت به رقبای خود تحقیقات کاملی انجام دهید و وضعیت استخدامی نیروهای آنها را مورد بررسی قرار دهید. همچنین نیاز دارید تا با کمک تکنولوژی برای جذب نیرو اقداماتی صورت دهید. بنابراین استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های وابسته به کامپیوتر و اینترنت اجتناب ناپذیر هستند. توجه داشته باشید که در عصری زندگی می‌کنیم که هر فردی خواه و ناخواه با کامپیوتر، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سروکار دارد.

مطلب مرتبط: ۱۸ اشتباه رایجی که استارتاپ‌ها را به کشتن می‌دهد!

۳. متمایز بودن را بیاموزید

پس از اینکه تیمی متشکل از افراد نخبه و متخصص تکشیل دادید، باید توجه داشته باشید که چگونه بر نحوه کار نظارت داشته باشید. باید خودتان را برای رقابتی سخت آماده کنید و این امر با مدیریت صحیح بر نیروها و همچنین مبارزه با رقبا و شیوه‌های کاری آنها میسر می‌شود. باید بتوانید در بازار رقابتی موجود مشتریان مخصوص خود را پیدا کنید و با فعالیت‌ها و پیشنهادات جذاب کاریتان به تعداد آنها اضافه کنید.  همچنین باید بگونه‌ای مجموعه خود را به سرمایه‌گذار معرفی کنید که متوجه تفاوت‌های شما با رقبا و تمایز کاریتان بشود.

یکی دیگر از موضوعاتی که شما را بعنوان یک مدیر متمایز و شاخص نشان می‌دهد، داشتن صداقت در گفتار و رفتارتان است؛ بگونه‌ای که مشتریان و سرمایه‌گذاران تفاوتی میان آنچه می‌گویید و آنچه انجام می‌دهید نبینند. تکنیک‌هایی هستند که استارت‌آپ‌ها می‌توانند برای تمایز خود با رقبا به آنها تکیه کنند. قیمت‌گذاری کالا و خدمات به شیوه رقباتی یکی از تاکتیک‌های قدیمی است که از گذشته بسیار کاربردی بوده است. البته این گزینه زمانی که شما به نقدینگی بالا برای استارت‌آپ خود نیاز داشته باشید خیلی هم گزینه جذابی بشمار نمی‌رود.

اگر کاهش هزینه‌ها بمنظور ارائه کالا و خدمات با قیمت رقابتی پایین‌تر امکان‌پذیر نیست، باید به سراغ گزینه‌های دیگری ازجمله ارائه گارانتی و... بروید. مشاغلی که خود را از دیگران متمایز نمی‌کنند، محکوم به شکست خواهند بود؛ بویژه امروزه که بازار رقابت، بسیار حساس و درگیرانه پیش می‌رود. نادیده گرفتن تفاوت‌های استارت‌آپ خود با سایر رقبا می‌تواند منجر به خطراتی از قبیل شکست‌های متوالی برای طرحتان گردد و شما را از گردونه رقابت به کلی خارج سازد.

مطلب مرتبط: برای پیدا کردن شغل ایده آل تان، این ۵ فکر را از سر خود دور بیاندازید!

۴. چگونه از فناوری بعنوان یک اهرم استفاده کنید

بعد از تهیه نقشه راه کسب و کار خود، استخدام نفرات مستعد و چگونگی تشکیل برند باید به سراغ تکنولوژی بروید و از آن برای پیش‌برد استارت‌آپ خود استفاده کنید. بیشتر کارآفرینانی که مایل به راه‌اندازی مشاغل خود هستند دارای استراتژی ساده تکنولوژی هستند؛ دیجیتال‌سازی عملکردها بمنظور کاهس هزینه‌ها یکی از همین استراتژی‌ها است. تأمین بودجه فناوری اطلاعات یکی از ایده‌های منطقی برای شروع فرآیند استارت‌آپ است. به‌روز رسانی و راه‌اندازی هرچه سریع‌تر فخش فناوری یکی از مهمترین اقدامات است که اجرای عملیات دیجیتال‌سازی بعنوان بخش اصلی این بخش بحساب می‌رود.

یکی دیگر از نکات مثبت فناوری اطلاعات ثبت اطلاعات فردی کارمندان است. با توجه به صنعت استارت‌آپی که در آن وارد می‌شوید، تکنولوژی و فناوری اطلاعات می‌تواند اتفاق ویژه‌ای باشد؛ بخصوص اینکه این اتفاق در سیستم کاری شما سبب صرفه‌جویی در بحث هزینه‌ها می‌شود. بازاریابی نیز بخش مهمی از این پروسه بشمار می‌رود؛ در دوره فعلی، بازاریابی از طریق رسانه‌های دیجیتال یکی از اصلی‌ترین بخش تبلیغات است و نیاز این بخش نیز وابسته به تخصص فناوری اطلاعات خواهد بود. دانستن چگونگی استفاده از فناوری برای راه‌اندازی و اجرای استارت‌اپ می‌تواند یکی از عوامل مهم پیشرفت و رفتن به مراحل بعدی باشد.

۵. درک کنید خیلی زود مجبور به مقایسه خود با رده‌های بالاتر هستید

شاید عجیب‌ترین اشتباه بسیاری از کارآفرینان در هنگام راه‌اندازی اولیه کسب و کار خود این است که یادشان می‌رود باید یک روزی خودشان را بالا بکشند.

مطلب مرتبط: چگونه اعتماد به نفس در کار را افزایش دهیم؟ ۹ راهکار برای رسیدن به شغل رویایی

اگر می‌خواهید با موفقیت در بازار رقابتی باقی بمانید باید همواره در حال پیشرفت باشید و کسب و کارتان را از هر نظر بهبود ببخشید. مقیاس‌پذیری باید از همان روز اول شروع کار سرلوحه تمامی کارآفرین در استارت‌آپ باشد.

بعنوان مثال، هنگام راه‌اندازی شبکه IT یک شرکت، باید بررسی کنید که عملیات دیجیتالی شما تا چه مقدار مقیاس‌پذیر است و اینکه سرمایه‌گذاری فنی شما تا چه حد پشتیبان کارتان خواهد بود. مطمئن شوید که از بیمه تجاری کافی برای محافظت برای استارت‌آپ خود در برابر حملات سایبری و... برخوردار هستید. توجه داشته باشید که این مرحله که بعنوان آخرین مرحله بیان شد با مراحل اولیه بشدت درگیر است و نباید آن را تا آخرین روزهای شروع کار نادیده بگیرید.