مسابقه عکاس سال اقیانوس همچون گذشته از همه عکاسان چه حرفه‌ای و چه آماتور دعوت کرد تأثیرگذارترین تصاویر خود از پهنه‌های آبی را به این رقابت ارسال کنند تا به‌وسیله‌ی تعدادی از برجسته‌ترین عکاسان اقیانوس جهان مورد قضاوت قرار گرفته و نفرات برتر معرفی شوند. دراین مرور با ما همراه باشید تا نگاهی به تصاویر برگزیده امسال این مسابقه داشته باشیم و ببینیم کدام تصویر تاج عکاس سال اقیانوس را بر سر گذاشت.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Dailymail، پهنه‌های آبی زمین نقشی مهم در ادامه حیات ما روی این کره خاکی دارند، گستره‌های جذاب که در اعماق‌شان رازهای بسیاری را پنهان کرده‌اند. قدر مسلم همه ما شانس رفتن به اعماق آب و تماشای شگفتی‌های آن از نزدیک را نداریم، پس گاهی باید از نگاه عکاسان خوش ذوق  به این زیبایی ناب طبیعت نگاه کنیم و مسابقه عکاس سال اقیانوس دقیقا چنین رسالتی دارد.

غواصی احاطه شده با گله ماهی ها- 724press.com

همانطور که عکاسان این تصاویر زیبا و باشکوه به ما نشان می‌دهند، در اعماق اقیانوس‌ها، دریا و دریاچه‌های سیاره خاکی و دوست داشتنی ما، شگفتی و زیبایی‌های باورنکردنی فراوانی وجود دارد. نمایش این جذابیت‌ها است که به مسابقه جوایز عکاس اقیانوس سال ۲۰۲۳ معنا و مفهوم می‌بخشد. این رقابت مسابقه‌ی سالانه‌ای است که مأموریت اصلیش نمایش این زیبایی‌ها و البته هشدار دادن در مورد تهدیدهایی است که این زیبایی ناب طبیعت با آن‌ها مواجه است. عکاسان خوش ذوق شرکت‌کننده در مسابقه عکاس اقیانوس سال سعی دارند نوری روی این تهدیدات پنهان و آشکار تابانده و به ما نشان دهند در اعماق آب‌های این کره چه خبر است و چطور این همه زیبایی، شکوه و مخلوقات ساکن آن در حال نابودی هستند.

مطلب مرتبط:  مرور تصاویر منتخب مسابقه عکاسی بهترین عکاس کلوز آپ سال ۲۰۲۲

هزاران تصویر ثبت شده به‌وسیله  این عکاسان خوش ذوق و خلاق روانه این رقابت شدند که طیف گسترده‌ای از سوژه‌ها را مورد توجه قرار داده بودند. از  لاشه هواپیماهای آرمیده در بستر اقیانوس تا تصویری دلگرم کننده از پناه گرفتن ماه‌ها زیر بدن یک لاکپشت و البته عکسی از یک جفت نهنگ گوژپشت که همه توجه داوران این رقابت را به خود جلب کردند.

به گزارش ۷۲۴پرس، جیالینگ کای زیست‌شناس دریایی و عکاس آماتور که عنوان عکاس اقیانوس امسال را به خود اختصاص داد، با تصویری از نوعی اختاپوس موسوم به ناتیلوس کاغذی که در سواحل فیلیپین ثبت شده دراین رقابت شرکت کرده بود. این عکس که از سوی دست‌اندرکاران این مسابقه به‌عنوان اثری خیره‌کننده توصیف شد، ظاهرا پس از یک فوران آتشفشانی گرفته شده است.

ناتیلوس کاغذی- 724press.com

این عکاس خوش ذوق این عکس را پس از  وقوع یک فوران آتشفشانی در فیلیپین و حین انجام  «blackwater dive » که نوعی غواصی کردن در شب است  گرفته است. ناتیلوس کاغذی (paper nautilus) ثبت شده در این تصویر روی تکه‌ای از زباله‌های اقیانوسی که به‌وسیله رسوبات سنگین احاطه شده است حرکت می‌کند. 

به گزارش «Ocean Conservancy» این موجودات که عضوی از خانواده اختاپوس‌ها هستند معمولا در آب‌های معتدل و گرمسیری اقیانوسی مشاهده شده و عمر کوتاهی دارند. ناتیلوس کاغذی معمولا کمتر از یک سال عمر می‌کند و از نرم‌تنان کوچک، سخت‌پوستان و همینطور چتر دریایی تغذیه می‌کند. کای پس از جمع‌آوری اطلاعات کافی در مورد «مهاجرت عمودی روزانه» (diel vertical migration) یعنی زمانی که زئوپلانکتون‌ها در طول شب از اعماق اقیانوس به سمت سطح آن حرکت می‌کنند، تشویق شد تا شروع به عکاسی کردن  کند.

اما به جز کای بسیاری دیگر از عکاسان آماتور یا حرفه‌ای آثار خود را به این رقابت ارسال کردند. تمامی تصاویر ارسال شده به این رقابت امسال در قالب یک نمایشگاه پنج‌ماهه در موزه ملی دریایی استرالیا در شهر سیدنی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. نمایشگاهی که از تاریخ هفدهم نوامبر کار خود را شروع می‌کند.  اگر دوست دارید از همین حالا نگاهی به تصاویر برگزیده رقابت امسال داشته باشید، در این مرور با ما همراه باشید.

2023-Ocean-Photographer1
2023-Ocean-Photographer10
2023-Ocean-Photographer2
2023-Ocean-Photographer3
2023-Ocean-Photographer4
2023-Ocean-Photographer5
2023-Ocean-Photographer7
2023-Ocean-Photographer8
2023-Ocean-Photographer9

 نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟ آیا شما هم به عکاسی کردن از  اعماق اقیانوس و دریا علاقه دارید؟ اگر فرصت شرکت در چنین رقابتی را داشتید، دوست داشتید چه چیزی از اعماق آب‌ها را به‌عنوان سوژه خود انتخاب کنید؟ 

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید، فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های ارزشمندتان را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذازید. از این همراهی شما سپاسگزاریم