فصل تابستان اگرچه آرام آرام به ماه پایانی خود نزدیک می‌شود، اما هنوز فرصت بهره‌مندی از یکی از خوشمزه‌ترین ره‌آوردهایش را در اختیار ما گذاشته است. هندوانه یکی از میوه‌های تابستانی بسیار لذیذ و البته پرفایده که حیف است جایی در برنامه غذایی روزانه ما نداشته باشد. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا شما را با طرز تهیه تعدادی دسر و نوشیدنی‌های گوارای تابستانی آشنا کنیم که با استفاده از هندوانه و خیلی سریع آماده می‌شوند.

 یکی از قابل لمس‌ترین ویژگی‌های فصل تابستان، گرمای هوا است و یکی از متداول‌ترین توصیه‌های متخصصان، نوشیدن بیشتر آب برای جبران کمبود آب بدن به دنبال تعریق است. نوشیدن آب به تنهایی البته برای گروهی کارچندان ساده‌ای نیست و به همین خاطر استفاده از روش‌های جایگزین می‌تواند به این قشر کمک کند که کمبود آب و املاح بدن خود را به شکلی دیگر جبران کنند. یکی از این اشکال، استفاده از میوه‌های پرآبی همچون هندوانه است.

مطلب مرتبط: چگونه یک دسر خوشمزه تابستانی درست کنیم؟

هندوانه در تابستان همچون مائده‌ای فرح بخش و بهشتی از راه می‌رسد که می‌تواند روزهای گرم و تابش خورشید داغ تابستانی را تا حدی قابل تحمل‌تر کند. از سوی دیگر هندوانه فرصتی‌ عالی برای خلق فهرستی رنگارنگ از انواع سالاد، نوشیدنی و دسرهای خوش آب و رنگ فراهم می‌کند که می‌توانند سفره و میز خوراکی‌های شما را اشتهابرانگیزتر کنند. اما صرفنظر این ویژگی قابل تأمل، هندوانه دارای خواص سلامتی متعددی است که می‌تواند به اشکال مختلف روی بهبود وضعیت جسمانی انسان اثراتی مفید داشته باشد.

از کنار تأمین آب از دست رفته بدن که بگذریم، هندوانه مملو از انواع ویتامین و مواد مغذی است که باعث کاهش ریسک ابتلا به آماس و احتباس آب در بدن شده و در کنار آن از سلامت چشم و بالطبع قوه بینایی ما محافظت می‌کند. از سوی دیگر مصرف هندوانه باعث می‌شود پوست و موی سالم‌تر و در نتیجه ظاهری خوشایندتر داشته باشیم. این‌ها تنها بخشی از خواص مهم هندوانه است و شاید در فرصتی دیگر کمی بیشتر شما را با این میوه مغذی آشنا کنیم.

اما در ادامه با ما همراه باشید تا مجموعه‌ای از دستورهای ساده از جمله طرز تهیه سالاد، دسر و نوشیدنی‌های خنکی را مرور کنیم که با استفاده از هندوانه و در کمترین زمان ممکن تهیه می‌شوند. شاید این دستورها الهام بخش شما برای لذت بردن از عطر و طعم هندوانه در این واپسین ماه تابستانی باشند.

نوشیدنی ساده با هندوانه

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای خوردن هندوانه، نوشیدن آب آن است.

مواد لازم:

  • ۲ پیمانه آب سرد
  • ۲ پیمانه هنداونه خرد شده و بدون هسته

طرز تهیه:

کار خیلی ساده است، مواد فوق را داخل مخلوط کن ریخته و آن را تا به دست آمدن مایعی لطیف و یکدست بهم بزنید. سپس داخل لیوان ریخته و نوش جان کنید. یک راه سریع و آسان برای  جبران آب از دست رفته بدن در طول ماه‌های گرم تابستان که در عین حال به دلیل برخورداری از انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان، باعث شادابی و نشاط شما هم می‌شود. نوش جان

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک اسموتی خوش طعم تابستانی


سالسای هندوانه

مواد لازم:

  • ۳ پیمانه هندوانه خرد شده- پوست و تخم هندوانه را جدا کنید
  • نصف یک عدد پیاز متوسط- خرد شده
  • نصف یک عدد فلفل دلمه‌ای قرمز
  • ۱ عدد فلفل هالوپینو، دانه های فلفل را جدا کرده و آن را خرد کنید
  • ۲ قاشق غذاخوری گشنیز تازه و خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه
  • ۱ قاشق چایخوری روغن گیاهی

طرز تهیه:

در یک کاسه متوسط همه مواد فوق را مخلوط کنید. چون از میوه تازه استفاده می‌کنیم، بهتر است به محض آماده شدن سالسای هندوانه را سرو کنید. البته درصورت تمایل می‌توانید آن را به مدت یک ساعت در یک ظرف دربسته داخل یخچال گذاشته و سپس آن را با چیپس دلخواه سرو کنید. در این حالت طعم مواد به خوبی به خورد هم رفته و سالسای شما لذیذتر می‌شود.

با همین روش شما می‌توانید همچنین سالاد هندوانه درست کنید. کافی است تکه‌های هندوانه، پیاز شارلوت یا قرمز، پنیر فتا، خیار خرد شده، نعناع، سرکه و نمک را داخل ظرفی با هم مخلوط کنید، تا یک سالاد خوش طعم و وسوسه انگیز داشته باشید.


 آیس تی هندوانه و ریحان

مواد لازم:

  • ۸ لیوان آب جوش
  • ۸ عدد چای کیسه‌ای
  • یک هشتم یک هندوانه متوسط رسیده (پوست و هسته‌ها را گرفته و آن را خرد کنید)
  • ۱ شاخه ریحان تازه
  • مقداری شکر برای طعم دادن بیشتر به نوشیدنی به صورت دلخواه

طرز تهیه:

هشت لیوان آب جوش و چای‌ کیسه‌ای را داخل پارچی ریخته و برای ده دقیقه کنار بگذارید تا چای دم کشیده و رنگ بدهد. سپس چای کیسه‌ای را از داخل پارچ بیرون آورده و محتویات آن را کناری بگذارید تا رفته رفته سرد شده و به دمای اتاق برسد. در نهایت آن را تا زمانی که قصد سرو کردن نوشیدنی را دارید، داخل یخچال بگذارید.

باقی کار ساده است؛ هنگام سرو چای را داخل لیوان‌ها ریخته و قطعات خرد شده یخ، هندوانه و ریحان تازه را به آن اضافه کنید. نوش جان


 پیتزای هندوانه

یکی دیگر از راه‌های جذاب برای سرو هندوانه به خصوص در دورهمی‌های خانوادگی، تهیه پیتزای هندوانه است.

مواد لازم:

  • مقداری پنیر ریکوتا
  • ۱/۴ پیمانه پنیر خامه‌ای
  • ۱ قاشق غذلاخوری عسل
  • نصف قاشق غذاخوری وانیل
  • برش‌هایی ضخیم از هندوانه
  • مقداری بلوبری و نعنا برای تزئین پیتزا
  • مقداری پودر نارگیل برشته شده

طرز تهیه:

روش کار درست مانند آماده کردن پیتزای معمولی است. ابتدا در یک کاسه کوچک پنیر ریکوتا، پنیر خامه‌ای، عسل و وانیل را به خوبی با هم مخلوط کنید. حالا مایه به دست آمده را روی برش هندوانه پخش کرده و در نهایت با بلوبری و نعنا تزئین کرده و برای حسن ختام، پودر نارگیل برشته را روی پیتزای هندوانه‌ای بپاشید. یک میان وعده لذیذ و سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین‌های ضروری که حال شما را بهتر می‌کند.

مطلب مرتبط: خلاقیت شب یلدا: پذیرایی متفاوت با هندوانه


کاپ کیک هندوانه

اگرچه اسم جذاب کاپ کیک شما را به یاد پختن می‌اندازد، ولی این دسر لذیذ نیازی به فر ندارد. کار بسیار ساده‌تر از چیزی است که در ذهن دارید.

مواد لازم:

  • هندوانه
  • شیر نارگیل یخ زده
  • عصاره وانیل
  • شکر یا وانیل برای عطم بخشیدن به کاپ کیک
  • چیپس شکلاتی، انواع آجیل، انواع توت و میوه‌های دیگر دلخواه برای تزئین

طرز تهیه:

در ابتدا هندوانه را به قطعات ضخیم تقسیم کنید. سپس با استفاده از قالب بیسکوئیت، هندوانه‌ها را برش بزنید تا شبیه کاپ کیک به نظر برسند. در ادامه کاپ کیک‌های هندوانه‌ای را داخل قالب کاغذی مخصوص کاپ کیک قرار دهید تا حالتی واقعی‌تر داشته باشند.

در گام بعدی شیر نارگیل یخ زده را داخل ظرفی ریخته و با هم زن به قدر کافی مخلوط کنید تا حال پف دار به خود بگیرد. حالا در ادامه یک چهارم قاشق چایخوری عصاره وانیل و نیز شیرین کننده دلخواه را به آن اضافه کرده و کمی هم بزنید. در نهایت روی کاپ کیک‌ها را با این روکش خوشمزه پوشانده و با انواع میوه، شکلات و مغزها تزئین کنید.


لواشک هندوانه

بله شاید باورش سخت باشد، اما لواشک هندوانه خوشمزه و شیرین یکی دیگر از راه‌های سرو هندوانه در فصل تابستان است.

مواد لازم:

  • ۱۰ پیمانه هندوانه خرد شده
  • شکر یا عسل به دلخواه برای طعم دادن بیشتر به لواشک

طرز تهیه:

در ابتدا فر را روشن کرده و آن را روی پایین‌ترین دما قرار دهید. همچنین داخل سینی فر کاغذ مخصوص یا پوشش پلاستیکی باکیفیت بپوشانید.

در ادامه هندوانه‌های خرد شده را داخل غذاساز یا مخلوط کن ریخته و آن را به خوبی با هم میکس کنید. در نهایت مایع حاصل را از یک صافی عبور دهید تا تمام آب هندوانه خارج شود. در صورت نیاز یکبار دیگر باقیمانده هندوانه را داخل غذاساز ریخته و بعد از همزدن دوباره از صافی یا حوله کاغذی رد کنید تا تمام آب هندوانه گرفته شود.

اگر تمایل دارید لواشک شیرین‌تری داشته باشید، آب هندوانه به دست آمده را مجددا داخل غذاساز یا مخلوط کن ریخته و این بار مقداری عسل یا شکر اضافه کنید و مجدداً مخلوط کنید تا کاملاً یک دست شود. در نهایت آب هندوانه را درست در مرکز سینی فر ریخته و آن را به خوبی پخش کنید تا به ضخامت مناسب برسد. فراموش نکنید که ضخامت لواشک در همه جای سینی به یک اندازه باشد.

سینی را داخل فر گذاشته و آن را برای ۶ الی هشت ساعت به آرامی بپزید. فراموش نکنید هر ساعت سینی را بچرخانید تا تمامی بخش‌ها به یک اندازه حرارت ببیند. زمانی که لواشک‌ها آن حالت براق اولیه را از دست داده و شکلی مات به خود گرفتند، لواشک شما آماده است. البته راه دیگر تشخیص لواشک آماده این است که آنها نباید خیلی چسبناک باشند.

سینی را از فر بیرون آورده و قبل از جدا کردن، اجازه دهید لواشک کاملاً خنک شود. سپس با دقت پوشش کاغذی یا پلاستیک را جدا کرده و با استفاده از یک کاتر مخصوص پیتزا یا چاقو لواشک‌های را در ابعاد مورد نظر برش بزنید. همچنین می‌توانید لواشک‌ها را روی کاغذ گذاشته و بعد از برش زدن همراه پوشش کاغذی بپیچید و رول کنید. امیدوارم از طعم آنها لذت ببرید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه دو اسموتی خوشمزه تابستانی

 در پایان امیدوارم از همراهی با ما و مرور این طرز تهیه‌های ساده لذت برده باشید. شما کدام روش را برای سرو هندوانه ترجیح می‌دهید؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.