فایل‌های تکراری شاید در بعضی موارد مانند پاک شدن نسخه اصلی مفید واقع شوند، اما در اصل آنها تنها اشغال کننده‌های بی‌چون و چرای هارد کامپیوتر هستند. با شناسایی آنها و حذفشان می‌توانید مقدار قابل توجهی از فضای هارد سیستم را خلوت کنید. لازم به ذکر است بعضی زمان‌ها ویندوز به حضور برخی از این فایل‌های تکراری نیاز دارد؛ پس نباید بی‌گدار به آب بزنید. نرم‌افزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه به بهترین آنها و نحوه استفاده از آنها اشاره خواهیم کرد.

بهترین ابزار با استفاده‌ای آسان: Auslogics Duplicate File Finder

بسیاری از ابزارهای پیدا کردن فایل‌های تکراری دارای پیچیدگی‌هایی هستند و یک پک با گزینه‌های مختلفی را پیش روی شما قرار می‌دهند؛‌ اما این نرم‌افزار نسبت به همه رقیبان خود متفاوت است. رابط کاربری ساده سبب اجرای ساده‌تر فرایند جستجو و ... را فراهم می‌آورد. البته سادگی این نرم‌افزار را نباید خیلی مبتدی در نظر بگیرید یک پنجره پیش‌نمایش در این نرم‌افزار تعبیه شده است که به شما اجازه می‌دهد تصاویر را تماشا کنید، به فایل‌های صوتی گوش دهید و فیلم‌ها را ببینید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای حذف فایل‌های غیر ضروری بگیرید.

نکته خوب این است که برای کار با این نرم‌افزار به به‌روز رسانی نیاز ندارید؛ پس تیک مربوط به چک کردن آپدیت را در هنگام نصب بردارید. این نرم‌افزار دارای تنظیمات پیش‌فرض منطقی است و یک جادوگر ساده به شما کمک می‌کند تا روند اولیه کار را انجام دهید. می‌توانید با یک جستجو ساده فایلی که می‌خواهید را بیابید، هنگامی که جستجو را انجام می‌دهید، یک لیست از فایل‌های تکراری مشاهده خواهید کرد و شما می‌توانید پیش‌نمایش از آنها بعلاوه اطلاعات دیگری را مشاهده کنید. همچنین با گذاشتن فیلترهای مختلف می‌توانید محدودیت‌ ایجاد کنید تا دیگر فایل‌های مختلف در جستجو ظاهر نشود. برای پاک کردن فایل مورد نظرتان روی آن کلیک کنید و گزینه‌ی Delete Selected Files را انتخاب کنید.

بهترین ابزاری که می‌توانید نصب کنید: CCleaner

یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای پاک کردن و تمیز کردن حافظه کامپیوتر CCleaner است؛‌ ویژگی اصلی این نرم‌افزار از بین بردن فایل‌هایی ملقب به Junk file است، اما در کنار این ویژگی این نرم‌ازار قدرت پیدا کردن فایل‌های تکراری را نیز دارا است. برای این کار نرم‌افزار را اجرا کنید و در نوار Tools گزینه Duplicate Finder را انتخاب کنید. یک ویژگی جالب در این نرم‌افزار امکان حذف گزینه‌های جستجو است، برای مثال می‌توانید از جستجو میان فایل‌های پنهان و یا فایل‌های سیستمی خودداری کنید.

رابط کاربری این بخش از نرم‌افزار خیلی پیچیده و حرفه‌ای نیست؛ اما به شما کمک می‌کند به راحتی تمام نیازها و درخواست‌های خود را پیاده کنید. می‌توانید بعد از پیدا کردن فایل تکراری، با کلیک راست کردن روی فایل مکانی که فایل در آن قرار دارد را نیز پیدا کنید.

ابزاری حرفه‌ای با پیشرفته‌ترین فیلترها: SearchMyFiles

این نرم‌افزار یک برنامه پیشرفته تر با فیلترهای قابل تنظیم است. با اجرای برنامه و ورود به محیط جستجو فایل، می‌توانید انواع فیلتر را برای جستجوی پیشرفته پیدا کنید.

در گزینه اول می‌توانید نوع جستجو را با انتخاب گزینه Duplicate Search برای جستجو پیرامون فایل‌های تکراری قرار دهید. می‌توانید درایو مورد نظرتان را نیز انتخاب کنید همچنان که می‌توانید فولدر خاصی را نیز برای این کار مورد هدف قرار دهید.