سیب‌زمینی یکی از انواع گیاهان است که به طرق مختلف در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیب زمینی سرخ شده یکی از محبوب‌ترین اشکال آن است که از قضا بسیار محبوب و پرطرفدار است و اغلب در کنار انواع مختلف فست‌فود سرو می‌شود. اما راهی بهتر برای لذت بردن از طعم سیب‌زمینی وجود دارد و آن طبخ به صورت کوفته‌های کوچکی است که از مخلوط آرد و تخم مرغ و سیب زمینی رنده شده تهیه می‌شوند و به آن گنوچی یا ناکی (gnocchi) گفته می‌شود. در مرور این طرز تهیه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

دوست دارید سیب‌زمینی، این گیاه پرخاصیت را به شکلی متفاوت به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید؟ البته که سیب‌زمینی سرخ کرده بسیار لذیذتر است اما استفاده از روغن در طبخ آن تاحدی خواص سیب‌زمینی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و از ارزش غذایی آن کم می‌کند. پس چه بهتر که دست به کار شده و به شکلی ساده اما سالم با سیب‌زمینی ناکی یا گنوچی بپزید. بعد ناکی را در طبخ انواع خوراکی‌های خوشمزه استفاده کنید، باور کنید ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

نوکی ساده- 724press.com

قبل از شروع بد نیست بدانید شما می‌توانید به سادگی در منزل ناکی (گنوچی) درست کنید. برای این کار تنها به دو عدد سیب‌زمینی متوسط، ۲ فنجان آرد کامل و یک عدد تخم‌مرغ احتیاج دارید. یک قابلمه آب که کمی نمک داخل آن ریخته‌اید را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا به جوشیدن بیفتد. سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده و داخل آب جوش بیندازید و صبر کنید تا بپزند.

لازم نیست سیب‌زمینی کاملا نرم شود؛ اگر چنگال به راحتی وارد بافت سیب زمینی شد، آماده استفاده است. معمولا این مرحله پانزده دقیقه طول می‌کشد. سیب‌زمینی‌ها را از داخل آب جوش بیرون آورده، خشک کنید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس با استفاده از چنگال یا هر وسیله مناسب دیگری آنها را له کنید تا حالت پوره به خود بگیرد.

مطلب مرتبط: ۷ اشتباه رایج در تهیه پوره سیب زمینی

حالا داخل یک کاسه مناسب، پوره سیب‌زمینی را با آرد و تخم‌مرغ مخلوط کرده و به خوبی ورز دهید تا فرم بگیرد. سیب‌زمینی را به فرم گلوله خمیری درآورده یا آن را به صورت نوارهایی لوله‌ای مانند فرم داده و برش بزنید. سپس دوباره آنها را داخل قابلمه محتوی آب جوشی که کمی نمک دارد ریخته و بپزید تا آماده سرو شود. شما می‌توانید ناکی را با هر چیزی که دوست دارید سرو کنید. به عنوان نمونه با سس مرغ و اسفناج که در ادامه طرز تهیه آن را با شما عزیزان مرور خواهیم کرد.

نوکی با سس اسفناج724press.com

اما برای طبخ این پیش خوراک، میان وعده یا حتی یک ناهار یا شام سبک به چه موادی احتیاج داریم؟

مواد لازم

  • یک بسته ناکی سیب‌زمینی
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • سوسیس مرغ، آنها را پخته و برش بزنید
  • ۲ عدد موسیر، ریز خرد شده
  • ۲ حبه سیر، رنده یا خرد شده
  • یک پیمانه آب مرغ
  • ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
  • نصف پیمانه آب مرغ کم نمک
  • ۳ فنجان اسفناج تازه یا بیبی اسفناج
  • نصف پیمانه خامه غلیظ
  • یک چهارم پیمانه پنیر پارمسان رنده شده

طرز تهیه

نوکی یا گنوچی سیب زمینی724press.com

خب اگر از ناکی یا گنوچی آماده استفاده می‌کنید، آن را مطابق دستور ذکر شده روی بسته بپزید. اگر از انواع خانگی آن استفاده می‌کنید که بعد از پخت نهایی ناکی شما آماده است. در ادامه در یک قابلمه بزرگ مقداری روغن ریخته و آن را روی حرات متوسط رو به زیاد بگذارید تا گرم شود. حالا نوبت اضافه کردن سوسیس مرغ و موسیر است. آنها را کمی بهم بزنید و اجازه دهید سرخ شوند تا رنگ سوسیس‌های قهوه‌ای و موسیر نرم شود. درادامه سیر را اضافه کرده و یک دقیقه‌ی دیگر تفت دهید.

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، آب مرغ را داخل یک قابلمه مخصوص سس یا شیرجوش ریخته و اجازه دهید تا گرم شده و به جوشیدن برسد. کمی صبر کنید تا آب مرغ تبخیر شده و اندازه آن نصف شود. حالا در یک کاسه کوچک نصف فنجان آب مرغ جداگانه را با نشاسته ذرت مخلوط کنید تا حالتی یک دست به خود بگیرد. سپس آن را به سوسیس‌ها اضافه کنید و مرتبا هم بزنید تا غلیظ شود. درنهایت اسفناج و خامه و باقی مانده آب مرغ را هم به آن اضافه کرده و به اندازه‌ای بپزید که اسفناج‌ها نرم یا به اصطلاح پژمرده شوند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ سیب‌زمینی با پنیر خامه‌ای

ناکی را داخل ظرف مخصوص سرو ریخته و تا داغ است پنیر پارمسال رنده شده را روی آن بپاشید تا با حرارت خود غذا ذوب شود. همانگونه که اشاره کردیم شما می‌توانید ناکی را با هر نوع سبزی یا مواد پروتئینی دلخواه خود استفاده کنید.

گنوچی طبخ شده به فرم لازانیا724press.com

نکته:

اگر حوصله درست کردن ناکی در منزل یا خرید نوع حاضری آن را ندارید، می‌توانید از ماکارونی با اندازه متوسط استفاده کنید.

ارزش غذایی:
۱ پیمانه از این خوارک حاوی این میزان مواد مغذی است: ۶۰۴ کالری، ۲۸ گرم چربی (۱۲ گرم چربی اشباع)، ۱۱۹ میلی‌گرم کلسترول، ۱۲۲۶ میلی‌گرم سدیم، ۵۸ گرم کربوهیدرات ۳ گرم قند، ۴ گرم فیبر و درنهایت ۲۷ گرم پروتئین.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور آن و همراهی با ما لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.