ویتامین E نوعی ویتامین ضروری برای سلامت بدن بوده و متخصصان تغذیه به لزوم وجود آن در رژیم غذایی بسیار تاکید می‌کنند. در این مطلب به معرفی فواید ویتامین E برای بدن خواهیم پرداخت.

آنتی اکسیدان

ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان است. این ویتامین از سلول‌های شما در برابر آسیب حمایت می‌کند. خوشبختانه این ماده‌ی مغذی به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. ضمن این که به عنوان یک مکمل غذایی هم قابل دسترس است. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی محسوب می‌شود به این معنا که بدن این ویتامین را در خود ذخیره کرده و در موارد مورد نیاز از آن استفاده می‌کند.

اصطلاح «ویتامین E» بیان گر ۸ ترکیب مختلف است که فعال‌ترین فرم آن به عنوان آلفا توکوفرول در بدن انسان شناخته شده است.

طولانی کننده‌ی زندگی سلول

به احتمال زیاد تا کنون شاهد صحنه‌ی زنگ زدگی آهن بر روی بدنه‌ی دوچرخه یا خودروی خود بوده‌اید. چنین روند مشابهی در بدن شما هم صورت می‌گیرد. به این ترتیب که سلول‌های شما در مجاورت با مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد قرار گرفته وطی آن فرآیندهای اکسیداسیون تسریع شده و حاصل آن پیری و فرسودگی است. رادیکال‌های آزاد باعث تضعیف و شکستن سلول‌های سالم می‌شوند. این مولکول‌ها در بروز بیماری‌هایی چون سرطان و حمله‌ی قلبی هم نقش دارند.

بعضی از فرآیندهای طبیعی بدن منجر به شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد می‌شود و این رادیکا‌ل‌ها هم طول عمر سلول‌ها را کوتاه می‌کنند. بنا به گزارش موسسه‌ی ملی بهداشت (NIH)، ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که روند پیری سلول‌ها را کند می‌کند.

حفاظت از بدن

ویتامین E می‌تواند به افراد در شرایط خطرناک زیست محیطی یا شرایط نامساعد سبک زندگی کمک کند. رادیکال‌های آزاد با بروز چنین عواملی افزایش پیدا می‌کنند:

  • سیگار کشیدن
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش نور خورشید

در اینجاست که ویتامین E می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کمک کند.

در خصوص مصرف بیش از حد ویتامین E نگران نباشید. چرا که احتمالش خیلی ضعیف است که در یک رژیم غذایی معمول مقادیر بیش از حد نیازی از ویتامین E را دریافت کنید.

در مصرف مکمل‌های ویتامین E زیاده‌روی نکنید

هر چند مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین E از طریق مواد غذایی بعید به نظر می‌رسد اما این امکان وجود دارد که در مصرف مکمل‌ها یا قرص‌های ویتامین E زیاده‌روی‌هایی صورت گیرد. مصرف بیش از حد ویتامین E از طریق مکمل‌ها می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد که یکی از جدی‌ترین این عوارض افزایش خطر ابتلا به سکته‌ی هموراژیک است.

از این رو دوز مصرف روزانه‌ی ویتامین E در صورت استفاده از مکمل‌ها، نباید از ۱۰۰۰ واحد بالاتر برود. میزان مصرف مجاز ویتامین E بین ۱۴ تا ۱۵ میلی گرم در روز اعلام شده است.

برچسب ویتامین E

دو نوع مکمل ویتامین E قابل دسترس است. یک فرم آن که دی آلفا توکوفرول نام دارد، طبیعی بوده و فرم دیگر که دی- ال آلفا توکوفرول نام دارد، مصنوعی است. فرم طبیعی از لحاظ بیولوژیک فعالیت بیشتری دارد. به همین دلیل، میزان دوز مصرف روزانه‌ی مجاز آن ۲۲.۴ واحد است. این مقدار برای حالت مصنوعی ۳۳.۳ واحد معرفی شده است.

از این رو در هنگام مصرف ویتامین به برچسب مکمل خود دقت کنید. آگاهی از اطلاعات روی برچسب به شما کمک خواهد کرد که دوز مناسبی از ویتامین E‌ را مصرف کنید.

روش‌های تامین ویتامین E

یکی از راه‌های آسان برای دریافت ویتامین E اضافه کردن یک قاشق غذاخوری از روغن جوانه‌ی گندم به دستور غذایی است. ضمن این که برای تامین ویتامین E‌ می‌توانید به سراغ تخمه‌های آفتابگردان به عنوان میان وعده بروید. این راهکار، باعث تامین ۲۰ میلی‌گرم از ویتامین E‌ شده که بیش از حد مجاز هم خواهد بود. درست کردن سالادهای حاوی کلم یا اسفناج و افزودن فندق به آن‌ها هم می‌تواند یک منبع غنی از ویتامین E‌ برای شما فراهم کرده و شما را از مزایای این ویتامین برخوردار سازد.