هر روز را پس از روز دیگر به سخت کار کردن مشغول هستید اما هیچ بهبود طولانی مدتی را در خود احساس نمی‌کنید. حس می‌کنید در سطح فعلی خود گیر افتاده‌اید و قادر به هیچ‌گونه پیشرفتی نیستید. دوستان و همکلاسی‌هایتان را می‌بینید که کارشان را پیش می‌برند و ارتقا می‌یابند و شما تعجب می‌کنید که چه فرقی بین من و آن‌ها است!اگر چنین حسی دارید لازم است که «قانون ۵ ساعت» را شروع کنید.

«قانون ۵ ساعت» توسط افراد موفقی چون بیل گیتس، اوپرا وینفری و مارک زاکربرگ هم پیروی شده است. این قانون ساده می‌تواند به شما کمک کند که از یک فرد معمولی به فردی موفق تغییر پیدا کنید.

کلیت این قانون این است که هفته‌ای ۵ ساعت را به یادگیری مطالب از پیش برنامه‌ریزی شده اختصاص دهید. قانون ۵ ساعت شامل ۵ ساعت یادگیری چیزی که از پیش برنامه‌ریزی کرده‌اید می‌شود. این یادگیری می‌تواند ۵ ساعت در هفته یا یک ساعت در هر روز کاری باشد. به این معنا که این زمان را به تمرکز برای یادگیری و پیشرفت خود اختصاص دهید و مواظب باشید که نگرانی کارهای دیگر بر آن تاثیری نگذارد. این آموزش می‌تواند به اشکال و ترکیب های مختلف، عالی ترین تجربه را برای شما به ارمغان بیاورد.

مطالعه

مطالعه عادت بسیاری از افراد موفق و راهی بسیار ساده و مناسب در یادگیری است. سعی کنید همیشه کتابی در کیف خود داشته باشید و هدف‌های خود را هر هفته بررسی کنید. می‌‌توانید روزی یک فصل یا تعداد معینی کتاب را در هر ماه بخوانید. تعداد وسیع کتاب‌های الکترونیکی هم این امکان را به شما می‌دهد که در مورد هر موضوعی یا در هر مکانی بتوانید مطالعه داشته باشید. بیل گیتس حامی بزرگ کتابخوانی است و سالانه ۵۰ کتاب مطالعه می‌کند و این را به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه های یادگیری معرفی می‌کند.

تفکر

تفکر و تامل بخش‌های کلیدی یادگیری هستند. مطالعه‌ی زیاد و دریافت اطلاعات بدون تامل بر آن‌ها باعث احساس سردرگمی می‌شود و این شما را از یادگیری مهارت‌های جدید منع می‌کند. سازمان‌یافتگی زمان تفکر و تامل اهمیت زیادی دارد و گرنه موجب پریشانی شما خواهد شد. سعی کنید یادداشتی مبنی بر فکر کردن پیرامون مطالبی که مطالعه کرده‌اید به همراه داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند به آموخته‌ها و ایده‌های خود موثرتر فکر کنید.

تجربه و آزمایش

اگر شما می‌خواهید پیشرفتی در زندگی داشته باشید، آزمایش مقوله‌ای بسیار ضروری است. زمانی در هر هفته به تست کردن تئوری‌ها و ایده‌های جدید اختصاص دهید. اصلا اهمیتی ندارد که چقدر این نظریات احمقانه به نظر برسند. بعضی از موفقیت‌آمیزترین محصولات دنیا از طریق آزمایش کردن به وجود آمده است. نوآوری هرگز از تکرار چیزی که بارها و بارها انجام دادید به دست نمی‌آید. حتی اگر آزمایش شما با شکست مواجه شود، باز هم شما درس های ارزشمندی فرا گرفته‌اید.

کار کردن را با آموختن اشتباه نگیرید

کارکردن و یادگیری به راحتی با هم اشتباه گرفته می‌شوند و این باعث می‌شود که این احساس به سراغ شما بیاید که در دامی گیر افتاده‌اید. ممکن است فکر کنید کار کردن ۴۰ ساعت در هفته برای پیشرفت کردن کافی است؛ اما به ندرت این اتفاق می‌افتد. وقتی شما بر روی مشکلات روزانه تمرکز دارید، زمانی را برای پیشرفت به خود نخواهید یافت. قانون ۵ ساعت در مورد یادگیری مطالب از پیش تعیین شده است؛ نه در مورد اینکه هر روز سر کار بروید و امیدوار باشید که چیزهای تازه‌ای فراگیرید. خود را برای یادگیری هدف‌های خاص آماده کنید و به خود زمان رسیدن به آن‌ها را بدهید آن‌گاه شما مقادیر زیادی پیشرفت را خواهید دید.

نه فقط روی بهره‌‌وری، بلکه روی پیشرفت تمرکز کنید

ممکن است شما این عقیده را داشته باشید که هرچه بهره‌وری شما بالاتر باشد شما موفق‌تر هستید. بهره‌وری نقشی را در موفقیت ایفا می‌کند، اما بدون یادگیری پیوسته، هیچ چیز نیست. اگر شما به طور مداوم بر روی شغل فعلی خود تمرکز کنید، در بهبود بلند مدت خود هیچ پیشرفتی را نخواهید دید. شما ۵ساعت در هفته، خود را به مطالعه مشغول می‌کنید، اما در مقابل، پاداشی فوری دریافت نخواهید کرد. این ممکن است کمی سخت باشد، اما در دراز مدت شما ممنون خود خواهید بود. سعی کنید نگاهی فراتر از دستمزد روزانه داشته باشید و زمان را به ساختن بهترین نسخه‌ی ممکن از خود اختصاص دهید.

از برخی از موفق‌ترین کار آفرینان دنیا الهام بگیرید و ۵ ساعت در هفته را صرف یادگیری مطالب از پیش تعیین شده کنید. شما به زودی به اندازه‌ی سال‌های نوری از دوستان و همکاران خود به پیش می افتید و به خوبی بر راه موفقیت گام می‌گذارید.